تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بر خداوند است كه هيچ گرفتارى به زيارت من نيايد مگر آن كه او را شادمان بازگردانم و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821147388




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سرنوشت برق و زمستان


واضح آرشیو وب فارسی:دولت: سرنوشت برق و زمستان
در بهار و تابستان امسال مردم كشور ما با بي برقي كه در واقع نتيجه عدم برنامه ريزي صحيح بود ساختند و دم برنياوردند چرا كه در سال هاي قبل هم كمابيش خشكسالي ها و كاهش توليد برق آبي را تجربه كرده بوديم ولي هرگز مردم به اين اندازه به سختي نيافتاده بودند و كشور هم خسارات فراواني را متحمل شد كه اهم آن عبارتند از :
1 ـ هيچ گاه در ايران سابقه نداشته است كه در يك سال بيش از 75 ميليارد دلار درآمد نفتي كشور باشد و اي كاش به اندازه سال هايي كه 12 ميليارد دلار درآمد نفتي داشتيم نيروگاه جديد هم ساخته بوديم درحاليكه امروز شركت هاي سازنده بسيار قوي نيروگاهي در كشور داريم كه همه آنها نيز از آنچه پيش آمده مبهوت هستند.
2 ـ در همه كشورها (حتي آنها كه درآمدهاي بسيار كمتري از ما دارند) طوري برنامه ريزي مي كنند كه منحني مصرف برق نتواند منحني توليد را دچار بحران كند و به اصطلاح فني بايد منحني توليد و مصرف همواره به شكل زير باشد . يعني هميشه توليد حداقل 7 تا 8 درصد بيشتر از مصرف باشد كه امسال اين نشد .
3 ـ متاسفانه در كشور ما مصرف شهري از استانداردهاي قابل قبولي پيروي نمي كند و بعضي از مردم كشور ما اسراف كار هستند كه در برق هم اين عادت بد خود را نشان داده تنها راه چاره آن در كوتاه مدت توليد متوازن با مصرف و در دراز مدت آموزش مصرف صحيح است كه ان شاالله بشود.
4 ـ البته قيمت غير واقعي برق تعادل توليد و مصرف را در كشور ما بهم مي زند و تلفات برق و تلفات برق نيز به دليل فرسودگي شبكه نسبتا زياد است . يكي از راه هاي واقعي تر شدن قيمت برق كم كردن تلفات شبكه است كه براي صنعت برق كشور سرمايه گذاري در اين زمينه اگر از ساخت نيروگاه هاي جديد مهمتر نباشد كم اهميت تر نيست .
5 ـ آيا باورمان مي شود هزينه وارد كردن اين همه موتور برق كوچك و بزرگ به كشور و تهيه گازوئيل و روغن و ... براي آنها از قيمت چند نيروگاه جديد كه بسازيم بيشتر شده است (تاكنون بيشتر درآمده است ) كه محاسبات آن در اين مقال نمي گنجد و هر مهندس برقي مي تواند آنرا براي شما بيان كند و در اين ميان فقط دلالان سود فراواني از اين عدم برنامه ريزي برده اند وبس .
6 ـ كشور ما داراي ذخاير مناسب زغال سنگ است و نيروگاه هاي زغال سنگي مي تواند كمك خوبي باشد و دولت يا بايد خود پا به ميدان گذاشته ذغال سنگي بسازد يا اينكه مابه التفاوت قيمت ساخت آن را در مقايسه با نيروگاه گازي به توانير و يا بخش خصوصي بدهد . اگر نيروگاه زغال سنگي بد بود امروز آمريكا 40 درصد نيروگاه هايش زغالي نبود اگر نيروگاه زغالي بد بود ژاپن بيش از 12 درصد برق خود را از زغال سنگ نمي گرفت . خلاصه بايد جبران مافات كرد بيش از اين كشور را معطل نكرد و ساخت نيروگاه هاي زغال سنگي را در اولويت قرار داد.
7 ـ همه مي دانند كه پيك مصرف برق همين روزها بود كه گذشت (دارد مي گذرد) و از اوايل شهريور تا آخر آبان فصل خوب صنعت برق است كه نيروگاه ها را تعمير و آماده كار براي زمستان مي كنند و طبعا به دليل مصرف كمتر خاموشي نداريم ولي خوب است بدانيم در زمستان نيز گاز كم است و بنابر اين پيشنهاد مي شود در زمستان آتي تامين نيروگاه ها را در اولويت قرار داده و سه استان كشور را معين كرده و از حالا براي آنها سهميه نفت سفيد در نظر بگيرند و برنامه ريزي كنند كه در زمستان دچار مشكل و مسئله نشويم .
8 ـ در كشور ما صنعت برق پيشينه اي بسيار كارشناسانه داشته و الحمدالله صنعت برق ما را تا امروز شريف ترين مهندسان و كارشناسان اداره كرده اند و يقين دارم كه اين راه ادامه خواهد يافت . اما در سال جاري اين سرشكستگي مهندسان و كارشناسان را در جاي جاي مختلف ديدم و يادم نمي رود سال هايي كه زمان جنگ بود و ما به دليل كم پولي و يا خسارت هاي جنگ كمبود برق داشتيم همين مهندسان برق با چنگ و دندان برق كشور را اداره كردند و وقتي كشور توانست چند نيروگاه بخرد تمام بخرد تمام كمبودهاي برق را برطرف ساختند ولي در سال جاري با اينكه بارها از قبل برنامه ها و كمبودهاي برق را برطرف ساختند ولي در سال جاري با اينكه بارها از قبل برنامه ها و كمبودها را گفته بودند و با اينكه كشور پول هم داشت ولي با كمال تاسف در نهايت و دست آخر مهندسان و كارشناسان را بدهكار كردند.
9 ـ سعي شود آبروي مهندسان برق و كارشناسان و كاركنان اين صنعت را حفظ كرده و به خاطر عدم استفاده از برنامه هاي موجود يا برنامه ريزي درست با آبروي صنعت برق كه از زمان « امين الضرب » روي پاي خود حركت كرده و بيش از پانصد واحد نيروگاهي كوچك و بزرگ را ساخته و يا اداره كرده بيش از اين بازي نكرده بطور خلاصه :
1 ـ برنامه ريزي كنيم كه نيروگاه كافي بسازيم .
2 ـ نيروگاه هاي زغالي را حتما بسازيم و تعلل نكنيم .
3 ـ براي حل مشكل سوخت در 3 استان كشور در فصل سرما از حالا برنامه ريزي كنيم .
4 ـ نيروگاه هاي خود را به سوخت نفتي و گازي محدود نكنيم و سعي كنيم از قانون تعدد منابع انرژي براي توليد برق بهره ببريم .
5 ـ با آبروي صنعت برق بيش از اين بازي نكنيم .
6 ـ از ساخت نيروگاههاي بادي غافل نباشيم .
و باز هم مي دانيم نيروگاه هاي اتمي امروز جزو بهترين هاي دنيا هستند و انشاالله گره صنعت هسته اي كارشناسان باز شود كه بيش از اين معطل نماند و حتما نيروگاه اتمي جديد هم بسازيم .
رضا امراللهي
استاد دانشگاه صنعتي امير كبير و قائم مقام سابق وزارت نيرو
 چهارشنبه 23 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دولت]
[مشاهده در: www.dolat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن