تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):چیزی با چیزی نیامیخته است که بهتر از حلم با علم باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815210768




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نخستين همايش سلامت و شوراهاي اسلامي در قزوين برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نخستين همايش سلامت و شوراهاي اسلامي در قزوين برگزار شد
قزوين- نخستين همايش سلامت و شوراهاي اسلامي با هدف مشاركت شوراهاي اسلامي شهر و روستا در تدوين برنامه جامع سلامت روز سه شنبه در سالن اجتماعات استانداري قزوين برگزار شد .

رييس دانشگاه علوم پزشكي قزوين دراين همايش گفت : تاافق سال ‪ ۱۴۰۴‬استان قزوين از نظر شاخص‌هاي سلامت جسمي ، رواني ،اجتماعي و معنوي جز پنج استان برتر كشور خواهد بود .

دكتر علي اكبر زينالو با بيان اينكه طرح جامع سلامت يك طرح ملي است افزود: اين طرح پروژه‌اي است كه به صورت پايلوت به صورت علمي و همه جانبه در استان اجرا مي‌شود كه به مشاركت همه ذينفعان و صاحبنظران فرايند سلامت نيازمند است كه تنها پنج درصد آن توسط دانشگاه علوم پزشكي و مابقي آن توسط مردم و ارگانها انجام خواهد شد .

وي در ادامه با اشاره به برنامه جامع سلامت استان قزوين ، اظهار داشت :
امروزه از سلامت به عنوان محور توسعه پايدار نام برده مي‌شود و به همين دليل يكي از وظايف حاكميتي دولت‌ها ، تامين ، حفظ و ارتقاي عادلانه سلامت جامعه است كه اين امر موجب رشد اقتصادي ، كاهش نابرابري ، فقر و افزايش توانايي فردي مي‌شود.

قايم مقام وزيربهداشت ،درمان وآموزش پزشكي تصريح كرد: طبق تعريف ‪۱۹۴۸‬ سازمان بهداشت جهاني ، سلامتي نه فقط به معني نداشتن بيماري بلكه به معني خوب بودن كامل از لحاظ جسمي ، رواني و اجتماعي است كه درسه دهه گذشته در بعد سلامت معنوي نيز بسيار تحقيق و بحث شده است .

دكتر زينالو ، مهمترين عوامل اجتماعي موثر درسلامت مردم را مسكن ، ميزان درآمد و توزيع آن ، شرايط تكامل در دروان كودكي ،اشتغال و بيكاري ، حمايت‌هاي اجتماعي ، امنيت غذايي ، ميزان سواد ،آموزش و دسترسي عادلانه به خدمات بهداشتي و درماني ذكر كرد.

وي اظهار داشت : وضعيت سلامت هر فرد معادل با مجموعه شرايطي است كه به فرد توانايي مي‌دهد تا از فرصت‌هاي واقعي و ظرفيت زيست شناختي خوداستفاده كند.

رييس دانشگاه علوم پزشكي قزوين اين شرايط را شامل رفع نيازهاي ابتدايي مانند غذا، آب ،مسكن ،قدرت و اميد به زندگي ،دسترسي عادلانه به اطلاعات لازم براي تمامي عوامل تاثيرگذار بر زندگي سالم يك فرد، سواد بهداشتي به معني داشتن آگاهي ، نگرش ، مهارت و اعتماد به نفس براي استفاده ازاطلاعات بهداشتي ، احساس هويت وتعلق خاطراجتماعي به معني ايجاد تعهدبراي بهبود شرايط اجتماعي جامعه ذكر كرد .

دكتر زينالو با بيان اينكه ارتباط معكوس سرمايه اجتماعي با سه مولفه فقر ، خشونت و كاهش سلامت مستند شده است : افزود : سياست‌هاي افزايش‌دهنده سرمايه اجتماعي با كاهش فقر،كاهش خشونت و افزايش سلامت همراه است كه محوري‌ترين اين مداخلات مشاركت مردم درارتقاي سلامت خودشان است .

وي ادامه داد: بنا به حقايق فوق و با توجه به گستره عوامل تاثير گذار بر سلامت اين نكته آشكار است كه مسووليت تامين سلامت جامعه فراتر از يك سازمان ويژه تحت عنوان وزارت بهداشت و يا دانشگاههاي زيرمجموعه آن است و اين مهم نياز به همكاري بين بخشي دارد تا برنامه سلامت استان را با كمك ديگر دستگاه‌ها تدوين و اجرا كنند .

رييس شوراي اسلامي استان قزوين نيز در اين همايش از امضاي تفاهم نامه شوراي عالي استانها و وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشكي خبر داد .

محمد هادي سعيدي گفت : به منظوراستفاده بهينه ازپايگاه مردمي شوراها و توان اجرايي اين نهاد در جلب مشاركت‌هاي مردمي ،تسريع در خدمت رساني به شهروندان ، پرهيز از انجام كارهاي موازي و حفظ سرمايه‌هاي ملي و با توجه به نقش بنيادي سلامت نيروي انساني در توسعه پايدار كشور و تاثير پذيري سلامت اعضاي جامعه اين تفاهم نامه منعقد شده است .

وي ، مشاركت اعضاي شوراهاي اسلامي شهروروستا در نيازسنجي و تعيين اولويت‌هاي سلامت منطقه ، همكاري وبرنامه ريزي به منظور فرهنگسازي و ترويج شيوه‌هاي زندگي سالم و ارتقاي سوادسلامت ، برنامه ريزي و همكاري شوراهاي اسلامي با وزارت بهداشت در جهت احيا و توسعه پروژه شهرها و روستاهاي سالم را از بندهاي اين تفاهم نامه ذكر كرد .

سعيدي ، برنامه ريزي و همكاري مشترك در زمينه توسعه فضاهاي بهداشتي ، درماني وبيمارستان‌ها درشهرها و خانه‌هاي بهداشت درروستاها براساس نيازهاي واقعي و افزايش دسترسي در راستاي توسعه عدالت اجتماعي ، برنامه ريزي در زمينه ارتقاي سطح بهداشت محيطهاي شهري و روستايي ، بهسازي و نظارت بر اماكن عمومي را از ديگر بندهاي اين تفاهم نامه برشمرد .

اين مسوول اظهار داشت : در اين طرح ‪ ۱۹‬كار گروه تشكيل شده است كه با همكاري شوراهاي اسلامي شهر و روستا شاهد رشد وبالندگي استان خواهيم بود.

گفتني است استان قزوين به عنوان پايلوت طرح ملي برنامه جامع سلامت كشور انتخاب شده است .ك /‪۳‬
 سه شنبه 22 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن