تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مؤمن كم حرف و پر كار است و منافق پر حرف و كم كار.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815310561




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قوانین سقط درمانی


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: در بسياري از کشورها اجازه قانوني براي پايان بخشيدن طبي به يک حاملگي وجود دارد که به نام سقط درماني يا therapeutic abortion است ولازمه آن اثبات يک وضعيت پز شکي قبل از انجام سقط است.
تقا ضا نامه مي تواند به صورت در خواست شخصي یااز طريق دادگاه باشد.
قانون سقط درماني
ماده واحده :سقط درماني با تشخيص قطعي سه پزشک متخصص و تائيد پزشکي قانوني مبني بر بيماري جنين که به علت عقب افتادگي يا ناقص الخلقه بودن موجب حرج مادر است و يا بيماري مادر که با تهديد جاني مادر توام باشد قبل از ولوج روح ( چهار ماه ) با رضايت زن مجاز ميباشدو مجازات و مسئوليتي متوجه پزشک مباشر نخواهد بود
مجوز سقط جنين در موارد حاملگي ناشي از Rape غير قانوني است
سقط جنين در موارد اورژانسي براي مادر نياز به طي مراحل قانوني ندارد
در موارد سقط جنين به علت ناهنجاريهاي ژنتيکي و حرج مادر حتماٌ بايد سن حاملگي زير 4 ماه باشد
«سقط جنين درماني» با توجه به قانون مذكور عبارت است از ختم حاملگي تا چهار ماه درزمان لقاح با رعايت شرايط مندرج در قانون ودستورالعمل.
«پزشكي قانوني» بعنوان شخصيت حقوقي شامل ستاد، ادارات كل و مراكزي از سازمان پزشكي قانوني كشور مي باشند كه كارشناسي و بررسي در مورد سقط جنين درماني در آنها صورت مي پذيرد.
«عقب افتادگي جنين» يعني اختلال كامل يا نسبي در ساختار يا عملكرد دستگاه عصبي جنين به هر علتي كه نهايتاً منجر به تولد نوزاد زنده نشود و يا در صورت تولد با فاصله كوتاهي بميرد يا دچار اختلال ذهني يا جسمي باشد به نحوي كه موجب حرج مادر گردد. ملاك تشخيص عرف پزشكي و تاييد متخصصين ذيربط است.
«ناقص الخلقه بودن جنين» عبارت است از عدم تشكيل و يا اختلال در تشكيل يا تكامل يك يا چند عضو بدن به هر علت بطوري كه جنين زنده متولد نشود و يا در صورت تولد با فاصله كوتاهي بميرد يا معلول جسمي يا ذهني باشد به نحوي كه موجب حرج مادر گردد، اعم از آن كه اين معلوليت با اختلال ظاهري همراه باشد يا نباشد. ملاك تشخيص عرف پزشكي و تاييد متخصصين ذيربط است.
«حرج مادر» عبارت است از نگراني و سختي مادر به نحوي كه تحمل رنج و مشقت ناشي از ناقص الخلقه يا عقب ماندگي جنين خارج ار توان وي باشد، بيماريهاي جنيني که درلیست مواردمجازاست و بيماريها و اختلالاتي كه متعاقباً پس از بررسي در كميته هاي كارشناسي اعلام خواهد شد در صورت درخواست از مصادق حرج مادر است.
«بيماري مادر» عبارت است از وضعيت باليني و پزشكي مادر كه تداوم بارداري در آن تهديد جاني براي وي تلقي گردد. ملاك تشخيص عرف پزشكي و تاييد متخصصين ذيربط است.
«مادر» يعني مادر بارداري كه متقاضي انجام عمل سقط جنين درماني كه توسط گروه پزشكي پس از آگاه سازي كامل وي از وضعيت موجود و عواقب قبول يا رد عمل مذكور اخذ مي گردد.
مراحل بررسي و صدور مجوز سقط جنين درماني
درخواست بررسي و صدور مجوز سقط جنين درماني بايد تنها در ادارات كل پزشكي قانوني استانها و نيز مراكز پزشكي قانوني شهرستانهايي كه شرايط لازم در اين خصوص را با تاييد معاونت پزشكي و باليني سازمان داشته باشند صورت گیرد.
ارائه حداقل سه مشاوره تخصصي در تاييد تشخيص و يك نوبت سونوگرافي با تعيين سن جنين ضروري است.
حضور زوجين با مدارك شناسايي معتبر و تكميل فرم مربوطه در پزشكي قانوني الزامي است. در صورت عدم حضور يا عدم دسترسي به پدر جنين يا وكيل وي استعلام مراجع ذيصلاح قضايي جهت بررسي و صدور مجوز سقط جنين درماني ضروري مي باشد.
در صورتي كه علت درخواست بيماري جنيني باشد كه در لیست مواردمجازبه آن اشاره نشده است موضوع بايد پس از تاييد حداقل سه نفر متخصص مربوطه به تاييد رياست سازمان برسد.
مجوز سقط جنين درماني بايد عكس دار و با مشخصات كامل هويتي مادر صادر گردد.
ماده 487 باب ديات قانون مجازات اسلامي
ديه سقط جنين دو هفته 20 دينار
ديه سقط جنين چهار هفته 40 دينار
ديه سقط جنين هشت هفته 60 دينار
ديه سقط جنين دوازده هفته 80 دينار
ديه سقط جنين شانزده هفته 100 دينار
ديه سقط جنين بالاي 4 ماه مذکر : ديه کامل
ديه سقط جنين بالاي 4 ماه مونث : نصف ديه کامل
ماده 488
هرگاه دراثركشتن مادر ، جنين بميرد ويا سقط شود ديه جنين درهرمرحله اي كه باشد بايد بر ديه مادر افزوده شود.
ماده 489
هرگاه زني جنين خود را سقط كند ديه آن را در هرمرحله اي كه باشد بايد بپردازد و خود از آن ديه سهمي نمي برد.
ماده 490
هرگاه چند جنين دريك رحم باشند به عدد هريك از آنها ديه جداگانه خواهد بود.
ماده 491
ديه اعضاء جنين و جراحات آن به نسبت ديه همان جنين است.
ماده 492
ديه سقط جنين درموارد عمد وشبه عمد برعهده جاني است ودر موارد خطاي محض برعاقله اوست, خواه روح پيدا كرده باشد و خواه نكرده باشد.
ماده 493
اگر دراثر جنايت چيزي از زن ساقط شود كه منشاء انسان بودن آن طبق نظر پزشك متخصص ثابت نباشد ديه وارش ندارد ولكن اگر دراثرآن صدمه اي برمادر وارد شده باشد برحسب مورد جاني محكوم به پرداخت ديه يا ارش خواهد بود.
ماده 622
هركس عالما عامدا به واسطه ضرب يا اذيت و آزار زن حامله ، موجب سقط جنين وي شود علاوه بر پرداخت ديه يا قصاص حسب مورد به حبس از يك تا سه سال محكوم خواهد شد.
ماده 623
هركس به واسطه دادن ادويه يا وسايل ديگري موجب سقط جنين زن گردد به شش ماه تا يك سال حبس محكوم ميشود واگر عالما ″ و عامدا″ زن حامله اي را دلالت به استعمال ادويه يا وسايل ديگري نمايد كه جنين وي سقط گردد به حبس از سه تاشش ماه محكوم خواهدشد مگر اينكه ثابت شود اين اقدام براي حفظ حيات مادر ميباشد ودر هرمورد حكم به پرداخت ديه مطابق مقررات مربوط داده خواهد شد.
اگر طبيب يا ماما يا داروساز ( رشته هاي وابسته به پزشکي ) اقدام به سقط جنين نمايد و يا مباشرت در انجام سقط نمايد به حبس از 2 تا 5 سال محکوم و حکم به پرداخت ديه ميشود مگر اينکه ثابت شود اين اقدام براي حفظ حيات مادر است





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 501]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن