تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پيش از آن كه زبانت تو را به زندان طولانى و هلاكت درافكند، او را زندانى كن، زيرا هيچ چ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821010577




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آشنايي با تكامل ارتباط انسان و ماشين انسان از ديد روبات چگونه است


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: آشنايي با تكامل ارتباط انسان و ماشين انسان از ديد روبات چگونه است
ترجمه؛ نسترن صائبي

شايد با ديدن روبات پرناز و اداي پوست لاستيكي روي شانه «استيو بنرمن» (يكي از كاركنان سابق شركت اپل و موسس شبكه Quicktime TV كه سپس به فروشگاه بزرگ موسيقي iTunes تبديل شد) فكر كنيد اين هم يكي از همان اسباب بازي هاي معمولي است كه خيلي زود، خسته كننده مي شود و در گوشه اتاق جا خوش مي كند. اما اين دايناسور روبات كه «پليو» نام دارد، ممكن است آينده تعامل انسان و ماشين را دگرگون كند. «پليو» كه توسط شركت Ugobe طراحي و ساخته شده است، احساسات جالبي از خود بروز مي دهد. «پليو» مثل گربه ها به نشانه رضايت صداي ملايمي را زمزمه مي كند و حتي آواز خواندن هم بلد است. از اين گذشته اگر زير چانه يا شكمش را نوازش كنيد، مثل بچه ها پلك مي زند و با خوشحالي پيچ و تاب مي خورد.

«بنرمن» مي گويد؛ «پليو احساسات را به سرعت درك مي كند. كافي است او را نوازش كنيد، آنگاه شاهد خواهيد بود كه چطور لذت خواهد برد. پليو حسگرهاي صوتي و تصويري دارد كه به لمس كردن واكنش نشان مي دهد.» «بنرمن» تنها حدود چهار ماه است كه با Ugobe كار مي كند. او كه تحت تاثير «پليو» قرار گرفته است، با اشاره به روبات Wall-E، جديدترين شخصيت كارتوني استوديوي پيكسار، مي گويد؛ «من عاشق اين دايناسور و هوش مصنوعي آن شده ام. اما نكته جالب درباره پليو اين است كه سازندگان آن، به اين دايناسور شخصيت بخشيده اند. اگر دنبال روبات هاي بامزه مي گرديد، روبات Wall-E اين خصوصيت را دارد، اما سازندگان اين روبات 99 دلاري به خوبي پليو، روي شخصيت آن كار نكرده اند. از اين گذشته هر اندازه كه آيفون خودم را دوست داشته باشم، اين گوشي هيچ عكس العملي به علاقه من نشان نمي دهد. در واقع تفاوت پليو در اين است كه واكنش نشان مي دهد.»

ظهور روبات هاي احساساتي

Ugobe تنها شركتي نيست كه ساخت ماشين هاي بااحساس را امتحان كرده است. از هفته گذشته، موزه علوم لندن نمايشگاهي براي روبات هاي بااحساس به راه انداخته است كه Emotibots نام دارد. به طور دقيق تر، در اين نمايشگاه روبات هايي نمايش داده مي شود كه سروكارشان با «احساسات» مردم است و خودشان هم احساسات انساني بروز مي دهند.

يكي از بهترين نمونه هاي اين دست روبات هاiC Hexapod نام دارد كه توسط «مت دنتون» عضو شركتMicroMagic Systems ساخته شده است.

iC يك روبات فلزي حشره مانند و شش پا است كه چشمان آن براي جست وجوي صورت مردم برنامه ريزي شده است و زماني كه صورتي را شناسايي كند، آن را دنبال مي كند. iC هنگام نزديك شدن انسان ها، مانند حالت تدافعي حشرات، خود را جمع مي كند و عقب مي كشد و هنگام دور شدن انسان ها، پاهايش را دراز مي كند و رو به جلو پيش مي رود.

نحوه واكنش هاي احساسي iC تحسين برانگيز است. اگر كودكي با iC بازي كند، iC هم با همان حركات كودكانه واكنش نشان مي دهد و از سوي ديگر، برخورد يك بزرگسال با iC، بازخوردي مشابه را در پي خواهد داشت. «بنرمن» بر اين باور است كه كليد گنجاندن احساسات در روبات ها در اين است كه هر كس بتواند احساسات خود را به روبات منتقل كند. وي درباره رد پيشنهاد سوني براي ساختن «پليو» به شكل يك روبات سگي يا گربه يي مي گويد؛ «مردم از يك گربه يا سگ انتظارات مشخصي دارند و الگوهاي رفتاري آنها را مي شناسند؛ بنابراين پذيرش چيزي كه شبيه سگ يا گربه است، اما رفتار آنها را بروز نمي دهد، كار مشكلي است. اما اين امر در قالب يك دايناسور باورپذيرتر است.»

روبات iC Hexapod چندان شباهتي به سگ و گربه ندارد، بلكه روي شش پا راه مي رود. اما رفتارهاي انساني iC تنها به تقليد حركات و واكنش ها محدود نمي شود، بلكه حافظه درون ساخت آن هم، چنين ويژگي و احساسي دارد.

«دنتون» مي گويد؛ «زماني كه نمونه اوليه اين روبات را ساختم، روبات شش پايي را از كار درآوردم كه مي توانست مردم را «ببيند» و سپس به آنها واكنش نشان دهد. اين قابليت گامي بود كه به iC امكان داد چهره ها را به ياد بسپارد.» وي در ادامه مي افزايد؛ «هنگامي كه iC روي صورت يك نفر قفل مي كند، مدت كوتاهي صبر مي كند و سپس يك عكس ديجيتالي از صورت مورد نظر مي گيرد. علاوه بر اين، iC مجهز به اينترنت است و به محض اينكه فردي را مي بيند و به ياد مي آورد يا از او عكس مي گيرد، آن تصاوير را در بلاگ خود منتشر مي كند.» عكس هايي كه iC از مردم مي گيرد و در بلاگ hexapodrobot.com منتشر مي كند، تصاوير ساده يي است، اما ويژگي منحصر به فرد آن در به نمايش درآوردن احساسات مردمي است كه با iC مواجه مي شوند و به آن عكس العمل نشان مي دهند. تصاوير iC همچنين نشان مي دهد انسان ها از ديد يك روبات چگونه ديده مي شوند.

www.guardian.co.uk
 يکشنبه 20 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن