تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر گاه بنده‏اى هنگام خوابش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، خداوند به فرشتگان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821148088




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - بي‌برقي در تابستان، بي‌گازي در زمستان


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: اقتصاد - بي‌برقي در تابستان، بي‌گازي در زمستان
اقتصاد - بي‌برقي در تابستان، بي‌گازي در زمستان

گروه اقتصاد: تابستان به كمبود برق خواهد گذشت. هرچند از صرفه‌جويي بسيار صحبت شده اما در نهايت واضح و مبرهن است كه كمبود برق موضوع دامنه‌داري است كه حتي بايد در زمستان نيز به آن انديشيد. در حالي‌كه كارشناسان حوزه برق و انرژي نسبت به كمبود برق و حتي جدي شدن موضوع جيره‌بندي برق در زمستان نيز هشدار مي‌دهند، حالا نوبت به گاز رسيده است. اگر سال گذشته به واسطه سرماي شديد و يخ‌زدگي گاز در بسياري از نقاط ايران كمبود گاز محسوس بود اما به نظر مي‌رسد كه زمستان امسال نيز كمبود گاز وجود خواهد داشت. توليد گاز بنا به دلايل مختلفي با مشكل مواجه است. تحريم اقتصادي ايران همانگونه كه بر بخش‌هاي مختلف اقتصاد سايه افكنده، صنعت گاز را نيز با مشكل مواجه كرده است. فازهاي مختلف پارس جنوبي، نقطه اميد صنعت گاز كشور، كه اميد مي‌رود مصرف داخلي و روياهاي صادراتي دولت را محقق كند، اكنون به دليل تحريم اقتصادي ورود جدي به چرخ توليد را تجربه نمي‌كند. كارشناسان اعتقاد دارند فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي به دليل مشكلات خريد كالا و تجهيزات زمستان امسال به‌طور كامل وارد مدار نخواهد شد و فقط به توليد 6/17 ميليون متر مكعبي خواهد رسيد. غلامرضا منزويان- مدير پروژه حفاري فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي- آخرين وضعيت اين فازها را تشريح كرد. وي پيشرفت فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي را طي چهارماهه اخير به ترتيب 10 و 2/14 درصد ذكر كرد و گفت: فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي تا زمستان سال جاري به طور كامل وارد مدار نخواهد شد. به گفته وي بر اساس قرارداد، تعهدي مبني بر تحويل گاز از سوي شركت ملي حفاري وجود نداشته؛ اما هم‌اكنون اين موضوع اضافه شده است.

منزويان خاطرنشان كرد: اين پروژه امسال با توليد 35 درصد يعني 6/17 ميليون متر مكعب گاز وارد مدار مي‌شود. طبق اعلام منزويان از 24 چاه موجود در اين دو فاز تنها هشت چاه (هر فاز چهار چاه) با توليد 6/17 ميليون متر مكعب گاز نهايي مي‌شود. مدير پروژه فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي با اعلام اينكه از ابتداي اجراي اين پروژه به دليل كمبود وقت ناچار به استفاده از كالاهاي ساير فازها شديم، گفت: هم‌اكنون شرايط ناشي از تحريم، اجازه فعاليت را به ما نمي‌دهد. منزويان ادامه داد: تلاش شركت‌هاي ملي حفاري و نفت و گاز پارس براي خريد كالا، مواد و تجهيزات سرچاهي تاكنون بي‌نتيجه مانده است. وي خاطرنشان كرد: در صورت رسيدن كالا و مواد سرچاهي، چهار چاه در هر فاز جمعا به ميزان هشت چاه آماده بهره‌برداري مي‌شود. منزويان زمان آغاز عمليات حفاري در فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي را فروردين 86 ذكر كرد و گفت: مطابق قرارداد شركت ملي حفاري 1800 دكل روز (900 روز در هر فاز) زمان براي حفاري خواهد داشت كه حاكي از عدم تاخير در اجراي كار از سوي شركت ملي حفاري است. وي با اشاره به اثرات ناشي از تحريم در پروژه فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي گفت: بيش از 90درصد تجهيزات مورد نياز در اين طرح توسط شركت‌هاي آمريكايي ساخته مي‌شود كه هنوز در داخل، امكان ساخت اين تجهيزات فراهم نشده است. مدير پروژه حفاري فاز‌هاي 9 و 10 پارس جنوبي در شركت ملي حفاري در عين حال گفت تحريم در درازمدت تاثير منفي بر صنعت نفت و پروژه‌هاي آن نداشته و شركت‌هاي ايراني را قوي‌تر خواهد كرد؛ اما در كوتاه‌مدت ضررهاي زيادي به همراه دارد. منزويان در ادامه با تشريح سابقه پروژه 9 و 10 پارس جنوبي و دلايل تاخير آن توضيح داد: يك فاصله سه ساله از امضاي قرارداد حفاري اين فاز با شركت اورينتال كيش و هاليبرتون و سپس خروج اين شركت‌ها و واگذاري عمليات به شركت ملي حفاري ايران ايجاد شد كه اين خود يك عامل تاخيري بود.
وي گفت: پس از انصراف شركت‌هاي فوق و عدم تمايل پيمانكار (نفت و گاز پارس) براي افزايش قيمت قرارداد براي واگذاري اين پروژه به شركت‌هايي چون توتال، شل و اني اين كار به شركت ملي حفاري واگذار شد كه به هيچ عنوان كارشناسانه نبود. منزويان در عين حال شركت ملي حفاري را نسبت به فعاليت توتال، شل، اني و ديگر شركت‌هاي خارجي در فازهاي ديگر از لحاظ سرعت كار ركورددار دانست. به گفته وي، يك كارشناس شركت‌هاي خارجي فوق در سال 81 براي فعاليت‌شان روزانه 1600 دلار دستمزد دريافت مي‌كرد، در حالي‌كه يك كارشناس ما با همان تخصص امروز يك درصد آن دستمزد را دريافت مي‌كند.
بناست تا با بهره‌برداري كامل از فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي روزانه 50 ميليون متر مكعب گاز وارد مدار شود؛ اين در حالي است كه كمبود اين ميزان گاز در شبكه توزيع گاز در زمستان امسال مشكل جدي را در پي خواهد داشت و كارشناسان نسبت به اين موضوع اعتقاد راسخ دارند. البته كميسيون انرژي مجلس موضوع تامين گاز براي زمستان را مورد پيگيري قرار داده و در عين حال محمدرضا كاتوزيان رئيس اين كميسيون وعده داده است كه در اين رابطه مجلس هر كاري را كه لازم باشد، انجام خواهد داد. اما نكته قابل توجه اينكه مشكل گاز مانند بسياري از مشكلات در ايران، كاملا ريشه‌اي است و البته به امسال و سال گذشته باز نمي‌گردد كه بتوان با راهكارهاي مقطعي آن را از پيش رو برداشت. بسياري از كارشناسان حوزه نفت و گاز عملكرد دولت‌هاي مختلف را در راستاي گسترش شبكه گازرساني به اقصي نقاط كشور به بوته نقد مي‌كشند. سرمايه‌گذاري‌هاي چند ميليون دلاري براي گازرساني به دورافتاده‌ترين روستاهاي كشور آن هم با جمعيت محدود هرچند كه توجيه اقتصادي دربر نداشت كه نمادي از گسترش سازندگي در سال‌هاي پس از جنگ محسوب مي‌شد.
اين در حالي است كه پارس جنوبي به عنوان ميدان ارزنده گازي در كشور در شرايطي كه مورد بهره‌برداري صحيح و البته كامل قرار نگرفته است، نقطه اميد جدي دولت‌هايي است كه اميد دارند صادرات گاز را نيز چون نفت به منبع كسب درآمد ارزي براي گذران امور جاري كشور بدل كنند. اين رويكرد در شرايطي به غالب ذهني مديران دولتي بخش انرژي كشور بدل شده است كه كارشناسان حوزه مذكور سال‌هاست كه تراز گازي كشور را منفي اعلام كرده‌اند و نسبت به پيامدهاي منفي آن هشدار داده‌اند؛ اما انگار گوش شنوايي در اين رابطه وجود ندارد. صادرات گاز نه‌تنها بحران مصرف داخلي را دامن زده و آن را تشديد مي‌كند كه معضلي در مسير استخراج نفت نيز به وجود آورده است. تزريق گاز به ميادين نفتي در راستاي توليد صيانتي و حفظ بهينه منابع نفت رسالتي جدي است كه البته مصرف بي‌رويه گاز در داخل و طرح‌ريزي‌هاي گسترده براي صادرات از ميزان تزريق گاز به ميزان استاندارد به منابع نفتي كاسته است. هرچند گفته مي‌شود كه در سال گذشته بنا بود 110 ميليون متر مكعب گاز به چاه‌هاي كشور تزريق شود اما ظاهرا آمارها رقمي كمتر را نشان مي‌دهد. بر اساس گفته برخي از كارشناسان ميزان تزريق گاز به ميادين نفتي كشور از 40 ميليون متر مكعب فراتر نرفته است. در عين حال كه در زمستان سخت سال گذشته از ميادين نفتي كه كلاهك گازي داشته‌اند روزانه حدود 15 ميليون متر مكعب گاز برداشته شده است كه خود برداشت صيانتي از ميادين نفت و گاز كشور را به وضوح زير سوال مي‌برد. بدين‌ترتيب هرچند كه دولت موضوع صرفه‌جويي در مصرف را به اشكال مختلف مورد تاكيد قرار داده است اما تاكنون هيچ گام جدي‌اي در اين مسير برنداشته است و اين منابع انرژي است كه هر روز تراز آن منفي مي‌شود و انگار هيچ فكري جدي براي جلوگيري از اين خطر جدي در كشور نشده است.
 پنجشنبه 17 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن