تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812860590




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نشست كميته اجرايي سازمان كنفرانس اسلامي مطرح شد؟ انتقاد وزير امور خارجه ايران از رفتار دوگانه ديوان بين‌المللي كيفري


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: در نشست كميته اجرايي سازمان كنفرانس اسلامي مطرح شد؟ انتقاد وزير امور خارجه ايران از رفتار دوگانه ديوان بين‌المللي كيفري
سياسي. وزارت امور خارجه. متكي. سخنراني
وزيرامورخارجه گفت: درحالي كه اصول عدالت كيفري و خاتمه دادن به مصونيت مرتكبان نسل كشي وجنايت جنگي ازحمايت برخي ازاعضاي جامعه بين‌الملل برخوردار بوده و در جهت استقرار صلح و ثبات در برخي مناطق داراي اهميت جوهري هستند، هرگونه اقدام گزينشي آثارمنفي براعتبارديوان بين‌المللي كيفري دارد.

به گزارش عصر دوشنبه ايرنا به نقل از اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، منوچهر متكي در سخنراني خود در نشست فوق‌العاده كميته اجرايي سازمان كنفرانس اسلامي در جده در خصوص درخواست دادستان ديوان بين‌المللي كيفري براي صدور قرار بازداشت رييس جمهوري سودان نسبت به صدور چنين حكمي اعتراض كرد.

متكي در اين نشست گفت: موضوع دستور كار اين نشست، يعني قرار بازداشت رييس جمهور محترم سودان، بطور جدي در ارتباط با استقلال سياسي، حاكميت و ثبات يك كشور موسس سازمان كنفرانس اسلامي است.

وي تصريح كرد: همانگونه كه شوراي امنيت ملل متحد نيز در ارجاع موضوع دارفور به ديوان بين‌المللي كيفري اهميت جوهري نيل به صلح و امنيت در اين منطقه را مورد تاكيد قرار داده است، از نظر ما، در شرايط جاري تاييد اين درخواست قرار بازداشت پيامدهاي منفي بر فرآيند اري صلح در سودان بر جاي گذاشته و نه به نفع صلح و امنيت خواهد بود و نه در راستاي عدالت، بلكه بر عكس، اين اقدام براي ثبات اين كشور زيانبار است و از همين رو بايد آن را اقدامي با نتايج معكوس بشمار آورد.

وزير امور خارجه تصريح كرد: حل مساله دارفور نه از طريق رويه‌هاي ناهنجار حقوقي و اعمال استانداردهاي دوگانه بلكه با مشاركتي سازنده ميان دول اسلامي با دولت سودان و در جهت كمك به گفت وگوهاي مسالمت آميز ميان طرفين درگير امكان پذير مي‌باشد.

وي ادامه داد: صدور حكم مذكور نه تنها كمكي به روند صلح در دارفور نكرده بلكه عاملي براي تشديد بحران به شمار مي‌رود و اين موضوع يك واقعيت مسلم است، به گونه‌اي كه حتي حقيقت آن رسما توسط نهادهايي همچون اتحاديه آفريقايي و اتحاديه عرب كه از نزديك بر وضعيت موجود نظارت داشته و نقش آنها در اين زمينه خاص توسط شوراي امنيت ملل متحد شناسايي و رسما از آنها درخواست همكاري شده، مورد تاييد قرار گرفته است.

در زماني كه ارزيابي‌ها اين واقعيت را مورد تاييد قرار مي‌دهد كه تصويب اين قرار بازداشت به تقويت هر چه بيشتر گروه‌هاي مسلح در اين منطقه منجر شده و به جاي كاستن از تنش ها، به درگيري دامن زده و در نتيجه ناامني و بي ثباتي بيشتر خواهد شد، هيچ دليل منطقي براي پافشاري بر تاييد آن وجود ندارد، اقدامي كه باعث ايجاد سابقه‌اي خطرناك گرديده و ممكن است امنيت، ثبات و يكپارچگي سرزميني سودان و صلح و امنيت كل منطقه را به طور جدي تهديد نمايد.

متكي تاكيد كرد: به اعتقاد ما، در حالي كه اصول عدالت كيفري و خاتمه دادن به مصونيت مرتكبان نسل كشي، جنايت عليه بشريت و جنايت جنگي از حمايت برخي از اعضاي جامعه بين‌المللي برخوردار بوده و در جهت استقرار صلح و ثبات در برخي مناطق جهان داراي اهميتي جوهري هستند، هر گونه اقدام گزينشي و برخورد دوگانه در اعمال آنها اهميت آنها را تحت الشعاع قرار داده و ممكن است آثار منفي بر اعتبار ديوان بين‌المللي كيفري و جهانشمولي آن، بويپه در آستانه كنفرانس بازنگري اين نهاد در سال ‪ ۲۰۰۹‬برجاي گذارد.

در حالي كه براساس اساسنامه رم ديوان بين‌المللي كيفري، بايد مدارك منطقي مبني بر اثبات اينكه يكي از جنايات تحت صلاحيت ديوان صورت گرفته، وجود داشته باشد، نگاهي هر چند گذرا به مستندات مورد اشاره در درخواست دادستان ديوان بين‌المللي كيفري اين واقعيت را آشكار مي‌سازد كه عليرغم ظاهر حقوقي اين درخواست به عنوان اقدامي در راستاي صلح و عدالت، اين متن نامتوازن بوده و با اغراض سياسي صادر شده است.

به گفته وزير امور خارجه، سكوت و عدم اقدام شوراي امنيت ملل متحد و ساير نهادهاي بين‌المللي ذيربط در برابر دهها سال جنايت نسل كشي، جنايت عليه بشريت و جنايت جنگي رپيم صهيونيستي عليه فلسطينيان نمونه بارز در اين زمينه است. عدم اقدام در برابر جنايت تجاوز به عراق كه جان هزاران عراقي، از جمله كودكان معصوم و زنان بي‌دفاع را گرفت، همچنين هدف قرار دادن كوركورانه غيرنظاميان در افغانستان به عنوان جنايات عليه بشريت را نيز بايد به اين موارد افزود.

وي افزود: چگونه است كه جنايات صهيونيستها در فلسطين اشغالي و لبنان و اقدامات تجاوزكارانه آمريكايي‌ها در عراق و افغانستان در سكوت معنادار نهادهاي بين‌المللي ناديده گرفته مي‌شود اما موضوع سودان بدون توجه به شرايط داخلي به يك اصطلاح نگراني بين‌المللي تبديل مي‌شود. نگاهي هب تاريخ نشان مي‌دهد كه چگونه مدعيان دروغين بشريت چشم بر جنايات صهيونيستها در صبرا، شتيلا و قانا بستند و كماكان در برابر كشتار و آوارگي هر روزه مردم بي دفاع در افغانستان و عراق سياست بي‌تفاوتي را پيشه خود ساخته اند.

متكي اظهار داشت: شوراي امنيت عليرغم گزارش‌هاي متعدد دبيركل در خصوص جنايات رژيم صهيونيستي در سرزمين‌هاي اشغالي از جمله در مورد جنين و به رغم تاكيد ديوان بين‌المللي دادگستري در راي مربوط به ديوار حايل مبني بر نقض حقوق بين‌الملل در سرزمين‌هاي اشغالي، هيچگاه به تشكيل كميسيون تحقيق در اين خصوص اقدام نكرد.

وزير امور خارجه ايران تصريح كرد: در حالي كه چنانچه رسيدگي به موضوع سودان لازم باشد، براساس اصل تكميلي مصرح در اساسنامه ديوان بين‌المللي كيفري، محاكم ملي آن كشور از صلاحيت و توانايي لازم براي رسيدگي عادلانه به آن و نيز محاكمه مرتكبان احتمالي جنايت در آن كشور برخودارند.

عليرغم اين واقعيت كه اصل عدالت كيفري از اهميت بالايي برخوردار است، ليكن ، اعمال آن به هيچ روي نبايد به ناديده گرفته شدن اصولي نظير احتمرام به استقلال سياسي، حاكميت ملي، يكپارچگي سرزميني و ثبات دولتها منجر شود. به اعتقاد ما، كاربرد اين اصل، علاوه برقرار داشتن در راستاي تامين صلح و عدالت، بايد استقرار صلح پايدار و ايجاد ثبات در كشور مورد نظر را نيز تضمين نمايد.

متكي خاطرنشان كرد: اقدام شوراي امنيت در ارجاع موضوع سودان به دادگاه بين‌المللي كيفري و درخواست اخير دادستان ديوان براي بازداشت رييس جمهور قانوني اين كشور مسلمان بيانگر آن است كه جهان اسلام امروز با تهديدات و چالشهاي جدي روبرو است لذا ضرورت دارد تمهيدات لازم براي موجه با رويه‌هاي نامتوازن و ناهنجار در عرصه حقوق و اعمال استانداردهاي دوگانه از سوي كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي انديشه شود.

همزماني اعلام بازداشت رهبر جنايتكاران صرب بوسني بعد از ‪ ۱۵‬سال مخفي نگه داشتن آن با صدور قرار بازداشت براي رييس جمهور يكي ازپهناورترين كشورهاي اسلامي به چه معنا است؟
مسوولين ديوان بايد به سوالات نخبگان، انديشمندان، جوانان و امت اسلامي پيرامون جنايتهاي مختلف در جهان كه در قبال آنها سكوت كرده‌اند پاسخ دهند . در سالهاي سخت و سياه كشتار و ترور ملت ايرلند كدام حكم در تعقيب جنايتكاران صادر گرديد؟ در بمباران تجمع‌هاي مردمي در آمريكا در اعتراض به سياست‌ها كه كم و كيف آن هم منتشر نشد ديوان چه كساني را تعقيب كرد؟ وي گفت: براي كشتار يك ميليون مسلمان عراقي در حاكميت اشغالگران بر اين كشور و همين تعداد كشتار در دوران ديكتاتور عراق چه جنايتكاراني تحت تعقيب قرار گرفتند؟ آيا دادستان ديوان بين‌المللي كيفري حكم براي شكنجه گران زندانهاي ابوغريب و گوانتانامو صادر كرده است؟
اينها سوالات جدي جهان اسلام است. امروز سنگال به عنوان رييس و اوگاندا به عنوان رييس وزراي خارجه سازمان كنفرانس اسلامي بايد همانند جنبش عدم تعهد كه با ‪ ۱۱۵‬هيات در تهران با حضور ‪ ۷۰‬وزير در اسناد خود نگراني عميق خود را از اين حكم اعلام كرد و اتحاديه عرب و اتحاديه آفريقا كه صريحا اعلام نظر كرده‌اند تلاش نمايند.

وي تصريح كرد: اينك نوبت شوراي امنيت و قضات ديوان است كه تصميم صحيح، منطقي و عادلانه اتخاذ نمايند. البته توجه به دارفور و مسلمانان اين منطقه از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. ما معتقديم هوشمندي دولت سودان در مساله جنوب بيانگر ظرفيت و توان اين دولت در حل مساله دارفور است. در اين صورت مانع فرصت دخالت در اين موضوع با اهداف سياسي مي‌شود.

ما ضمن توصيه به برادرانمان در سودان براي تقويت روابط با چاد و حمايت از تقويت همبستگي داخلي در آن كشور، مخالفت خود را با صدور حكم اعلام مي داريم.
 دوشنبه 14 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن