تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820995242




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كتابواقعيت جهاني و آينده ملت


واضح آرشیو وب فارسی:ايران دیپلماسی: كتابواقعيت جهاني و آينده ملت
كتاب «واقعيت جهاني و آينده ملت» كار پژوهشي جمعي از نويسندگان، صاحب‌نظران و انديشمندان عرب توسط مجله البيان در لندن به زبان عربي منتشر شد.


اين كتاب و پنجمين كتاب در سلسله كتاب‌هاي فكري است و توسط مجله البيان منتشر مي‌شود، درباره درگيري‌هاي فكري و سياسي و چگونگي سرعت‌گيري اين برخوردها از زمان‌هاي گذشته تاكنون در سايه تحولات جهاني است. كتاب واقعيت جهاني و آينده ملت همچنين تلاش مي‌كند تلاش‌هاي جنبش‌هاي اسلامي‌را براي حفظ عقايد و سنت‌هاي اسلامي‌جوامع مورد بررسي قرار داده و چگونگي پيشرفت جوامع اسلامي‌را در سايه تغييرات بين‌المللي و وقايع منطقه‌اي و اقليمي‌تشريح دهد.
بررسي انديشه‌هاي اسلامي‌در حكومت‌هاي ديني، انديشه اقتصاد اسلامي، كار اسلامي، ريشه‌هاي فرهنگي و فكري ملت‌هاي خاورميانه، چگونگي تاثير گذاردن تحولات جهاني بر حركت‌هاي مدني و محدوديت‌هاي فكري در پيشبرد اعتلاي امت‌هاي اسلامي‌از مهم‌ترين محورهاي اين كتاب محسوب مي‌شود.
اين كتاب در چهار فصل نوشته شده كه فصل نخست آن را دكتر عبدالعزيز صقر درباره نگاه غربي به جامعه مدني از زاويه تمدن، دين و اجتماع از قرن نوزدهم تاكنون نوشته است.
در بخش دوم، دكتر علاء الدين الزاكي درباره مطالعات درك سياسي و ضوابط آن نوشته است كه به چگونگي تطبيق آن با شاخه‌هاي مختلف سياسي در كشورهاي مختلف جهان و چگونگي درمان بيماري‌هاي سياسي در كشورهاي مختلف جهان را مورد بررسي قرار مي‌دهد.
ابراهيم ارزق، جامعه شناس عرب نيز در بخش سوم اين كتاب تلاش مي‌كند، كج فهمي‌هاي ديني و سوء تعبيرهاي مذهبي از تحولات اجتماعي را مورد بررسي قرار داده و تحت عنوان قرائت منتقدانه از مفهوم ولايت و برائت را در جوامع ديني اعم از اسلامي‌و غير اسلامي‌مورد بررسي قرار دهد.
استاد بشير عبد الفتاح نيز قسمت آخر كتاب را به خود اختصاص داده كه در آن تحت عنوان تصورات غربي‌ها از شخصيت اسلامي‌را مورد بررسي قرار مي‌دهد. وي در اين بخش درك غربي‌ها و مسيحيان اروپايي را از مسلمانان و شخصيت‌هاي آنها بررسي مي‌كند و چگونگي هم‌زيستي مسالمت‌آميز مسلمانان با غير مسلمانان را در جوامع مختلف شرح مي‌دهد. چگونگي تغيير مذهب مسلمانان تحت تاثير جوامع غير اسلامي‌و تغيير مذهب مسيحيان به اسلام از عمده‌ترين مباحثي است كه عبدالفتاح در اين بخش به بررسي آن پرداخته است.
نبرد من
كتاب نبرد من، نوشته آدولف هيتلر رهبر آلمان نازي قرار است به زودي پس از گذشت بيش از شصت سال مجددا در آلمان منتشر شود؛ اما انتشار اين كتاب قبل از نشر جنجال‌هاي گسترده‌اي را در آلمان به وجود آورده است. عمده نگراني‌ها براي انتشار اين كتاب حول اين محور است كه مبادا با انتشار آن اين كتاب مجددا به كتاب مقدس ناز‌ي‌ها تبديل شده و باعث شود، آنان دوباره قدرت بگيرند و به فكر حركت به سمت هسته اصلي قدرت بيفتند. قرار است مركز مطالعات تاريخي مونيخ نسخه جديد كتاب «نبرد من» هيتلر را با نظارت پروفسور مولر، رييس اين موسسه منتشر كند.
پروفسور مولر در اين‌باره مي‌گويد: «همه مي‌دانيم، چيزي كه ممنوع است حرص و ولع براي يافتن و داشتن آن چيز ممنوع را افزايش مي‌دهد. اكنون در همه يك حس فضولي روشن شده است؛ اما اين را هم بايد در نظر بگيريم كه انتشار اين كتاب مي‌تواند اسطوره‌ و حساسيت موضوع هيتلر و كتابش؛ يعني نبرد من را فروكش كند.»
وي در ادامه مي‌افزايد: «تاكنون به طور بي‌سابقه‌اي تقاضا براي خريد اين كتاب به‌شدت افزايش يافته است؛ به گونه‌اي كه هنوز نتوانسته‌ايم قيمتي براي نسخه جديد آن تعيين كنيم. البته ما به دنبال سوء استفاده از بازار نيستيم، اما به هر صورت بيش از شصت سال است كه كتاب «نبرد من» منتشر نشده و اين موضوع باعث افزايش اقبال براي خريد آن شده است.»
پروفسور مولر درباره فشارهايي كه بر موسسه براي اعمال دقت بيشتر بر انتشار كتاب صورت مي‌گيرد نيز مي‌گويد: «از ناحيه دولت و مقام‌هاي دولتي كسي به ما نگفته كه اين كتاب را منتشر نكنيد، اما نگراني‌ها حول آن بسيار بالا است. همه از قدرت گرفتن نازي‌ها نگرانند، يكي از مقامات كه راضي نيست نامش را بياورم به من گفت، الان تعصب نازي‌ها بدتر از زمان هيتلر است. الان نئونازي‌ها افكار بسيار تندي دارند و هيتلر براي آنها يك اسطوره مقدس است. حال اگر كتاب «نبرد من» هيتلر نيز چاپ شود، دايره اسطوره‌اي آنها نيز تكميل مي‌شود. همه مي‌ترسند با چاپ اين كتاب نئونازي‌ها تحريك شده و دوباره حس قدرت طلبيشان بيدار شود و فعاليت‌هايشان را از سر بگيرند.»
آدولف هيتلر در سال 1925 جلد اول كتاب «نبرد من» را نوشت و منتشر كرد. چاپ اين كتاب باعث شد كه پنج سال به حبس محكوم شود. زيرا به‌واسطه اين كتاب توانست عده‌اي را به دور خود جمع كرده و عليه حكومت وقت رايش انقلاب كند، اما پس از يك سال، هنگامي‌كه هيتلر رييس حزب ناسيونال سوسياليست شد، جلد دوم كتاب نبرد من را به رشته تحرير در آورد. اين كتاب تا زمان به قدرت رسيدن هيتلر جزو كتاب‌هاي زير زميني و در عين حال بسيار باارزش براي نازي‌ها بود. كتاب نبرد من تمام ديدگاه‌هاي هيتلر را شامل مي‌شود. هنگامي‌كه بعدها هيتلر به قدرت رسيد اجراي جزء به جزء آن را در دستور كار خود قرار داد. دشمني با نژاد سامي، انجام فعاليت‌هاي تروريستي و تشكيل گورهاي دسته جمعي با هدف پاك‌سازي نژادي و حمله به شرق براي استيلاي كامل بر آن با هدف ايجاد امكانات معيشتي بيشتر و زندگي بهتر براي مردم آلمان به عنوان نژاد برتر از جمله مواردي است كه هيتلر در كتاب نبرد من به طور كامل به آن پرداخته است. فريدمن درباره كتاب نبرد من مي‌گويد: «اين كتاب بازگوكننده طرح‌هاي بسيار دقيق و حساب شده هيتلر براي رسيدن به قدرت و تلاش‌هاي وي براي اعدام‌هاي دسته جمعي بود. هيتلر از قبل اين كتاب ميليو‌ن‌ها دلار بدست آورد و توانست به واسطه آن به راس هرم قدرت در آلمان برسد.»
در سال 1933 رفته رفته نگاه‌ها به سمت كتاب نبرد من متوجه شد. به گونه‌اي كه دولت آلمان خود براي گسترش فروش اين كتاب به حمايت گسترده از آن پرداخت. دولت آلمان نبرد من را به عنوان هديه به اعضاي حزب، طرفداران آن و گروه‌هاي همسو اهدا مي‌كرد. در سال 1945 ميزان فروش اين كتاب به 12 ميليون نسخه رسيد. اما پس از آن تاريخ و پس از آن كه نظام نازيسم از هم فرو پاشيد و جنگ جهاني دوم پايان يافت، فروش آن تا به امروز متوقف شد و در همين حال اقبال از آن نيز بسيار كاهش يافت. اما پروفسور مولر معتقد نيست كه علاقه به خواندن اين كتاب پس از ممنوعيت چاپ آن كاهش يافته است. وي در اين باره مي‌گويد: «اين درست نيست. در مطالعاتي كه دو سال پيش در مورد اين كتاب انجام داديم، ثابت شد كه اين كتاب بر خلاف آنچه تصور مي‌شود اسطوره‌اي است كه با استقبال گسترده‌اي رو به رو است. همين طور در خارج آلمان نيز طرفداران بسياري دارد. كتاب نبرد من تاكنون به چندين زبان ترجمه و منتشر شده است. اين دليلي است بر اين كه به كتاب نبرد من اهتمام بسياري در جاهاي ديگر و خارج از آلمان مي‌شود.» مولر درباره ممنوعيت چاپ اين كتاب پس از جنگ جهاني دوم مي‌گويد: «درباره اين كه چرا اين كتاب پس از جنگ جهاني دوم چاپ نشد و بسياري نيز بر اين باورند كه هنوز هم نبايد چاپ شود، دلايل بسياري وجود دارد. نخستين دليل اين است كه اين ممنوعيت براي احترام به احساسات قربانيان آن دوران است. يكي ديگر از دليل هم اين است كه آن را هنوز خطري مي‌دانند كه مي‌تواند توسط نئونازي‌ها مورد استفاده قرار گيرد و تحريك تازه‌اي براي فعاليت‌هاي آنها محسوب شود.»
منبع:irdiplomacy.ir
 دوشنبه 14 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران دیپلماسی]
[مشاهده در: www.irdiplomacy.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 310]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن