تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812516061




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*سمينار انقلاب مشروطه از منظر علوم اجتماعي جديد* دكتر غني‌نژاد: افراط‌گرايي سوسياليست‌ها نهضت مشروطه را دچار بحران كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *سمينار انقلاب مشروطه از منظر علوم اجتماعي جديد* دكتر غني‌نژاد: افراط‌گرايي سوسياليست‌ها نهضت مشروطه را دچار بحران كرد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تاريخ

سمينار «انقلاب مشروطه از منظر علوم اجتماعي جديد» با حضور استادان و پژوهشگران در اين عرصه در موسسه‌ي مطالعاتي انديشه‌ي سياسي و اقتصادي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه تاريخ و انديشه ايسنا، دكتر موسي غني‌نژاد درباره‌ي نقش جنبش‌هاي سوسياليستي ايران در جنبش مشروطه گفت: برخلاف آن‌چه رايج شده و درباره‌ي «انقلاب مشروطه» صحبت مي‌كنند، من معتقدم بايد از «نهضت مشروطه» صحبت كرد؛ چون در «انقلاب» بحث تغيير ريشه‌اي و راديكال مطرح است اما مشروطه نهضتي صلح‌طلبانه و اصلاحات از بالا بود.

وي افزود: هدف پيشتازان انقلاب مشروطه، محدود كردن قدرت استبدادي حاكم از طريق برقراري حكومت قانون بود. اين نهضت مشروطه از الگوي حكومت‌هاي مدرن غربي الهام گرفته شده بود كه تصويرگري آن را در آثار و گفتار سياستمداران آن زمان و بحث محافل نخبه و سياستمداران حاكم رژيم مي‌توان مشاهده كرد.

اين استاد دانشگاه در ادامه گفت: همزمان با پراكنده‌شدن ايده‌ي دموكراسي ليبرال غربي، قانون‌خواهي و آزادي‌خواهي در كنار آنها افكار سوسياليستي منتقد جامعه‌ي مدرن در حال شكل‌گيري بود و در همان زمان اين افكار در اروپا در اوج خود بود. در همين زمان انديشه‌هاي چپ يا سوسيال دموكراتيك در ايران نفوذ مي‌يابد.

غني‌نژاد با بيان اينكه سوسياليست‌ها به‌طور كلي منتقد جامعه‌ي مدرن غربي به معناي سرمايه‌داري هستند و آن را يك مرحله‌ي گذار تاريخي تلقي مي‌كنند، افزود: اين ايده‌ي سوسياليست‌ها (نحله ماركس) است. سوسياليست‌هاي ايران هم تحت تاثير اين ايده‌ها بودند و مي‌توان سوسيال دموكرات‌هاي قفقاز را بنيان‌گذار سوسيال دموكرات‌هاي ايران دانست. اينها هم مشروطه را يك مرحله‌ي گذار مي‌ديدند و اعتقادي به آرمان‌هاي مشروطه نداشتند.

وي با بيان اينكه سوسياليست‌هاي ايراني از سه جهت با مشروطه‌خواهان اصلاح‌طلب اختلاف نظر داشتند اما در يك جبهه عليه سلطنت قرار گرفتند و جبهه‌ي مشروطه‌خواهان را تشكيل دادند، گفت: اين اختلافات را مي‌توان در سه گروه طبقه‌بندي كرد؛ اختلاف درباره‌ي هدف نهايي نهضت مشروطه، اولين اختلافي است كه سوسياليست‌ها معتقد به لغو مالكيت خصوصي بودند و از ابتدا شعار اصلاحات ارضي را مطرح مي‌كردند؛ در حالي كه تاكيد نهضت مشروطه به تحكيم مالكيت خصوصي بود.

وي افزود: دومين اختلاف آرمان‌ها در زمينه‌ي به كار گرفتن شيوه‌هاي مبارزه‌ي متفاوت بود. مشروطه‌خواهان اصلاح‌طلب به شيوه‌هاي اصلاح‌طلبانه اعتقاد داشتند اما سوسياليست‌ها شيوه‌ي مبارزه‌ي افراطي و ترور را تاييد مي‌كردند. سومين تفاوت در تبليغ سوسياليست تحت لواي اسلام بود. شيوه‌ي راديكال مبارزه را با نوعي ايدئولوژي اسلامي توجيه مي‌كردند.

غني‌نژاد اين سه مورد تفاوت را در ادامه‌ي سخنان خود توضيح داد و گفت: سوسياليست‌ها از همان ابتدا اصلاحات ارضي را مي‌خواستند اما تاكيد مي‌كردند كه اين خواسته‌ي موقت آنهاست. اين پيشنهاد سوسياليست‌ها در بسياري موارد با مخالفت انجمن‌هاي محلي روبه‌رو مي‌شد؛ چون اكثر طرفداران مشروطه مخالف اين ايده‌ها بودند اما هنگامي كه مجلس اول تشكيل مي‌شود و بعد از آن مجلس دوم تشكيل مي‌شود سوسياليست‌ها در آن زمان ايده‌هايشان را مستقيما مطرح مي‌كنند.

اين استاد دانشگاه با اشاره به نمونه‌اي از مقالات روزنامه‌ي صوراسرافيل كه مشروطه را توزيع برابر ثروت مي‌دانست، افزود: حكومت قانون به عنوان يك مرحله‌ي موقتي در اين نوشته‌ها مطرح مي‌شود. ايده‌ي كلي سوسيال دموكرات‌ها هم همين بود كه نهضت‌هاي قانون يك مرحله‌ي موقتي تلقي مي‌شود.

غني‌نژاد، سومين تفاوت را تبليغ سوسياليسم تحت لواي اسلام دانست و در پايان صحبت‌هايش نتيجه‌گيري كرد: گروه‌هاي سوسياليستي هيچ‌وقت نتوانستند با يكرنگي و صداقت، نهضت مشروطه را همراهي كنند. نهضت مشروطه طرفدار حكومت قانون بود كه در راس آن سياستمداران دنياديده، تجار روشن‌انديش، روحانيون و ديگر اصناف شركت داشتند. اين نهضت با اين تركيب سران نمي‌توانست انقلاب سوسياليستي شود. همراهي سوسياليست‌ها با نهضت تنها مي‌توانست تاكتيكي و موقت باشد. سوسياليست‌ها آرمان‌هاي مشروطه را وسيله‌اي براي رسيدن به اهداف انقلابي‌شان مي‌دانستند و افراط‌گرايي سوسياليست‌ها نهضت مشروطه را دچار بحران كرد.

انتهاي پيام
 يکشنبه 13 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن