تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821043960




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تابستاني داغ، همراه با خاموشي هاي برق در گيلان (بخش دوم و پاياني )


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تابستاني داغ، همراه با خاموشي هاي برق در گيلان (بخش دوم و پاياني )
* تامين برق صنايع و معادن، ضرورتي اجتناب ناپذير گرچه قطعي برق دردسرهايي را براي مردم عمدتا در ساعتهاي خاموشي ها ايجاد كرده است، اما به نظر مي رسد، قطع برق در صنايع و تاثيري كه در اين بخش خواهد داشت، بيشتر از همان دو ساعت قطعي برق باشد.


به گزارش ايرنا، با درنظرگرفتن اهميت توليدات بخش صنعت و معدن و بهره مندي بخش كثيري از مردم از اين توليدات و از سوي ديگر اشتغال مستقيم و غيرمستقيم بخشي از افراد در اين بخش، به نظر مي رسد بخش صنعت بيشترين زيان را به دليل قطع برق متحمل شود.
البته بسته به نوع فعاليت و توليد كارخانه هاي صنعتي، قطعي برق آثار متفاوتي را به دنبال خواهد داشت.
تامين برق براي واحدهايي چون فولاد، چيني سازي، كاشي سازي، سيمان، قالب سازي كاني هاي غيرفلزي و واحدهاي داراي كوره، از اهميت ويژه اي برخوردار است و اعمال خاموشي هاي برق در بخش صنايع به ويژه در صنايع ياد شده مي تواند منجر به خسارتهايي گردد.
خاموشي هاي برق دراين واحدها و بخش هايي كه به شكل مداوم فعاليت مي كنند، حساسيت كار را افزايش مي دهد و قطع برق حتي براي مدت چند ثانيه نيازمند شروع مجدد فرايند توليد و از بين رفتن بخشي از محصول توليد شده خواهد بود كه هزينه هاي جانبي بسياري به دنبال خواهد داشت.
خاموشي ها براي ساير بخش هاي صنعتي هم گرچه ممكن است آثار زيانبار كمتري داشته باشد، اما مشكلات مختلفي كه صنعتگران استان در سالهاي اخير تجربه كرده اند موجب شده تا آنان نيز از اين دغدغه ذهني جدا نباشند چرا كه توليد و فعاليت اين واحدها، بدون وجود مستمر برق و تامين سوخت و انرژي ميسر نيست.
براساس همين حساسيتها بود كه وزير صنايع و معادن و برخي ديگر از مسوولان دولتي، خاموشي برق صنايع را در اولويت آخر قرار داده و حتي تشويق هاي ويژه اي را هم براي واحدهايي كه صرفه جويي در مصرف برق داشته باشند، اعلام كرده است.
گرچه مشكل قطع برق مختص به استان گيلان نيست، اما چون 550 واحد صنعتي و معدني گيلان زمستان پارسال قطع گاز واحدهاي خود را به علت بارش برف سنگين برف و افت شديد فشار گاز تجربه كرده و تعداد زيادي از اين واحدها نيز متحمل خسارت هاي زيادي شدند، تابستان امسال نيز از بابت قطع مكرر برق و خسارتهاي احتمالي ناشي از آن نگرانند.
كما اينكه بخش صنايع و معادن گيلان هنوز خسارتهاي سنگين ناشي از بارش برف سال 83 را كه آثار آن همچنان در برخي از بخش ها باقي مانده است، فراموش نكرده اند.
البته بايد اذعان داشت شركت پخش فرآرده هاي نفتي گيلان نسبت به تامين سوخت دوم واحدهاي صنعتي اقدام كرده است اما به گفته برخي از مديران صنعتي استفاده از سوخت گاز(گازوئيل ) علاوه براينكه افزايش ميزان مصرف انرژي در كشور را به دنبال دارد، موجب تحميل هزينه هاي زيادي بر صنايع و در نهايت قيمت تمام شده توليدات مي شود.
مدير عامل شركت پخش فراورده هاي نفتي گيلان در گفت وگو با ايرنا، گفت: شركت نفت استان، براي تحويل سوخت نفت گاز(گازوييل ) براي ذخيره 15 روز و ذخيره سازي نفت كوره براي 45 روز كاري واحدهاي صنعتي و معدني استان، مشكلي ندارد.
"حسين كرد" افزود: براي تامين سوخت واحدهايي كه از ديزل ژنراتور نيز استفاده مي كنند، پس از تاييد شركت برق، متناسب با ميزان قطعي برق آنان اقدام كرده ايم كه همچنان اين كار ادامه دارد.
اما اينكه چرا قطعي برق صنايع استان همانند ساير مشتركين اعمال و يا امكان عدم قطع آن وجود ندارد، مدير عامل شركت توزيع برق گيلان مي گويد: پراكنده بودن صنايع استان گيلان در مقايسه با ساير استان ها موجب شده تا براي چگونگي اعمال خاموشي ها در بخش صنايع به منظور كاهش خسارتهاي ناشي از قطع برق دچار و داشتن يك برنامه منسجم براي اين بخش دچار مشكل شويم.
"جمشيد طالبي" افزود: پراكنده بودن بخشي از صنايع استان و عدم قرارگيري و متمركز شدن آنان در شهر صنعتي و يا شهرك هاي صنعتي سبب شده است تا قطع برق اين صنايع هم مانند ساير مشتركين انجام شود.
وي ادامه داد: چون برق اكثر اين واحدها از روي شبكه عمومي برق تامين مي شود، خاموشي هاي اين واحدها نيز طبق همان جدول قطعي برق مشتركين انجام مي گردد.
"طالبي" خاطرنشان كرد: براي واحدهاي صنعتي مستقر در شهرصنعتي و يا شهرك هاي صنعتي گيلان هم با هماهنگي سازمان صنايع و معادن استان، درصدد توافق براي چگونگي اعمال خاموشي ها هستيم.
وي افزود: طبق بخشنامه معاون رييس جمهوري و هيات وزيران، براي تامين روشنايي اين واحدها در زمان خاموشي برق، كليه صنايع و ادارات با مصرف برق يك مگاوات به بالا، موظف به نصب ديزل ژنراتور هستند.
اما رييس سازمان صنايع ومعادن گيلان هم معتقد است از آنجا كه خاموشي ها و قطع برق باعث وارد آمدن خسارت هاي زيادي به بخش صنعت و معدن مي شود، بنابر اين تامين برق مورد نياز اين واحدها و جلوگيري از قطع برق اين واحدها ضروري است.
"محمدحسين اصغريان" درگفت و گو با ايرنا، گفت: ضررهاي ناشي از قطع برق و يا قطع احتمالي گاز در بخش صنايع و معادن بيشتر بوده و قابل مقايسه با خسارتهاي وارده به ساير بخش ها نيست و حتي بخشي از اين خسارتها مستقيما به مردم برمي گردد.
وي افزود: فهرستي از واحدهاي صنعتي استان كه تامين برق براي آنان بايد در اولويت قرارگرفته و قطع نشود تهيه و به وزارت صنايع ارسال شده است.
وي تعداد واحدهاي صنعتي و معدني در گيلان را كه تامين برق آنان ضروري بوده و نبايد برق آنها قطع شود را 31 واحد كرد.
"اصغريان" گفت: براي واحدهاي صنعتي و معدني با بيش از يك مگاوات مصرف برق (بالغ بر 100 واحد)، هم قرار شده تا در ازاي پنج تا شش روز تعطيلي واحدها و از مدار توليد خارج شدن و انجام تعميرات دوره اي، پس از شروع به كار مجدد اين واحدها هم با مساعدت شركت توزيع برق، قطعي برق نداشته باشند.
به گفته وي، با اجراي اين طرح، هر هفته برق حدود 10 واحد صنعتي و معدني پرمصرف به لحاظ برق به منظور جبران كمبود توليد و كاهش مصرف بار برق، قطع مي شود.
"اصغريان" با بيان اينكه تاكنون 40 واحد برنامه تعطيلي خود را اعلام كرده اند، يادآورشد: در نشستي كه اين هفته با حضور دست اندركاران صنايع، توزيع برق و برق منطقه اي گيلان برگزار مي شود، در خصوص تامين برق، 60 واحد صنعتي ديگر با مصرف بالاي يك مگاوات برق برنامه ريزي مي شود.
وي اظهار داشت: علاوه براينكه تامين برق برخي از واحدهاي خارج از شهرك هاي صنعتي حياتي است، برخي از واحدهاي صنعتي هم كه به دليل مشكلات مالي در شرايط خاصي قرار دارند هم بر عدم قطع برق واحدها به منظور تداوم توليدشان اصرار دارند.
رييس سازمان صنايع و معادن گيلان با بيان اينكه متاسفانه تاكنون به راهكار مشتركي براي خاموشي واحدهاي صنعتي كوچك نرسيده ايم، گفت: در تلاش براي برنامه ريزي براي نحوه قطع برق اين واحدها و كاهش احتمالي خسارتهاي آنان هستيم.
"اصغريان" ادامه داد: بالغ بر 600 واحد صنعتي در شهرك هاي صنعتي استان گيلان و حدود 140 واحد نيز در شهرصنعتي رشت مستقرشده است.
حدود 1500 واحد صنعتي نيز در خارج از محدوده شهرك ها قرار دارند.
به گفته وي، گرچه برخي از واحدها خسارت هاي ناشي از قطع برق در واحدهايشان را اعلام كرده اند، اما هنوز برآورد مشخصي از ميزان تاثير قطعي برق در بخش هاي مختلف صنعتي مشخص نشده است.
"اصغريان" بيان داشت: طبق قانون اگر واحد صنعتي و معدني بر اثر قطع ناگهاني برق دچار خسارت گردد، وزارت نيرو مكلف به جبران خسارتها خواهد بود.
وي گفت: گرچه قطع برق سراسري است اما با برنامه ريزي دقيق مي توان خسارتهاي ناشي از آن را كاهش داد.
رييس سازمان صنايع و معادن گيلان، خواستار اجرايي شدن بخشنامه دولت در خصوص تامين برق صنايع و اتخاذ تدابير لازم براي رفع مشكلات واحدهاي صنعتي و معدني استان در اين زمينه و همكاري مديران ذيربط براي رفع مشكلات اين واحدها شد.
ك/4 7289/1552/508 شماره 621 ساعت 16:37 تمام
 شنبه 12 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن