تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820837903




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مزار شمس بر سر دو راهي خوي- تبريز


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: مزار شمس بر سر دو راهي خوي- تبريز
تبريز- خبرنگار قدس: سخنگوي شوراي اسلامي شهر تبريز تأكيد كرد: زادگاه و بارگاه شمس، تبريز است.

حبيب شيري آذر به دنبال اظهارات اخير مديرعامل بنياد شمس ، با عنوان «پايان جدال تبريز و خوي بر سر مزار شمس»، در واكنش به اين اظهارات با رد اين ادعاها اظهار داشت: بدون ترديد و مستنداً هم زادگاه و هم بارگاه شمس، در تبريز است.
وي همچنين با رد ادعاي ديدار با مسؤولان بنياد شمس و توافق بر اين موضوع كه زادگاه شمس تبريز و بارگاه او خوي است، افزود: ادعاي ديدار و ملاقات با عزيزان بنياد شمس و توافق بر سر اينكه تبريز به عنوان زادگاه و خوي به عنوان بارگاه شمس معرفي شود، كذب بوده و هيچ صحبت، ملاقات و يا توافقي بين دو طرف صورت نگرفته است.
سخنگوي شوراي شهر تبريز در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: بر اساس مدارك و مستنداتي كه در قالب مقاله اي مفصل و با استناد به منابع و شواهد تاريخي ارايه شده، وجود مقبره شمس در تبريز به اثبات رسيده و تبريز به عنوان بارگاه شمس تبريزي قطعيت يافته است.
وي در پايان ابراز اميدواري كرد؛ دوستداران و علاقه مندان شمس تبريزي با بررسي و مطالعه دقيق اسناد و مدارك موجود تاريخي ضمن جلوگيري از طرح ادعاهاي واهي كشورهاي خارجي مبني بر وجود مقبره شمس در اين كشورها به حقيقت موضوع پي برده و از دامن زدن به اختلافهاي بيهوده و واهي در اين خصوص بپرهيزند.
مديرعامل بنياد شمس نيز گفت: ادعاي وجود مقبره شمس در تبريز، نظر شوراي شهر تبريز هم نبود.
حجت ا... ايوبي تأكيد كرد: ما اكنون از اين بحث عبور كرديم كه مقبره شمس كجاست. سال گذشته و امسال هم، همه بزرگان فرهنگي داخل و خارج از كشور به خوي آمدند و كنار مقبره شمس اداي احترام كردند.
وي تصريح كرد: با عزيزان تبريزي صحبت شد و قرار است برنامه بزرگي با عنوان «از زادگاه تا بارگاه» تدوين شود و همچنين مقرر شد فرمانداريها، استانداريها و شوراهاي شهر استانهاي آذربايجان شرقي و غربي با تعامل و برنامه هاي مشترك تدارك ببينند.
وي با اشاره به طرح «راه خورشيد» خاطرنشان كرد: طرح راه خورشيد قرار است از قونيه تركيه به شهرستان خوي و از آنجا به بارگاه حضرت امام رضا(ع) در مشهد امتداد يابد كه اين مسير از شهر تبريز زادگاه شمس هم مي گذرد و از آنجا نيز قرار است به سمت كشورهاي شرق ايران ادامه يابد كه همان جاده ابريشم سابق است.
عضو هيأت مؤسس بنياد شمس و مسؤول بنياد در شهرستان خوي نيز گفت: مدارك ما مبني بر وجود بارگاه شمس در خوي، ثبت شده و متقن است. شما اگر به «باغ سبز» موحد و كتاب «تاريخ خوي» نوشته دكتر محمدامين رياحي و «من و مولانا»، اثر پروفسور «ويليام چيتيك» مراجعه كنيد، با ادله عنوان كرده اند كه مقبره شمس در خوي واقع است.
سيد طه مرقاتي افزود: بتازگي هم در يكي از روزنامه ها نويسنده اي ترك، سفرنامه هايي را از دوران عثماني ذكر كرده كه در آن آمده است قبر شمس در خوي است. يعني بزرگترين دانشمنداني كه در زمينه شمس و مولانا كار كردند، مي گويند مقبره او در شهرستان خوي است.
وي ادعاي تركها مبني بر اينكه شمس از قونيه رد شده است، را ادعايي بي اساس خواند و بيان داشت: شمس هرگز از قونيه رد نشده است.
مرقاتي به سفر ايوبي و مذاكره با اعضاي شوراي شهر تبريز اشاره و اضافه كرد: ايشان بعد از اين موضوع به تبريز سفر كردند و به اعضاي شوراي شهر تبريز گفتند ما بايد در مورد شمس اتفاق نظر داشته باشيم كه شمس در ايران است، چون اكنون در خارج از كشور هم مدعي دارد. پس بدون ترديد زادگاه شمس در تبريز است و يك نمادي را هم به او اختصاص دهيم و بارگاه و مقبره او هم در خوي است. هر دو هم جزو آذربايجان است. پس نبايد كاري كنيم كه اختلاف ايجاد شود و نفر سوم از بيرون بيايد و بهره برداري كند.
وي تصريح كرد: اين سرمايه ملي ماست، زماني كه شمس به خوي آمده، خوي محل اجتماع عرفا بوده است. طارمي هم كه زنجاني بود به خوي آمده و در آنجا مدفون است.
 شنبه 12 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن