تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820795962




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زن؛ گزينه نخست غرب براي نابودي كشورهاي اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: زن؛ گزينه نخست غرب براي نابودي كشورهاي اسلامي
گروه بين‌الملل: غرب به‌منظور از ميان بردن جوامع اسلامي و حكم‌فرمايي بر مسلمانان جهان قصد دارد تا خانواده‌هاي اسلامي را از ارزش‌ها دور كند و بهترين راه براي اين كار منحرف كردن زنان از نقش اصلي‌شان در جامعه است.
«موسي گونش»(Musa Güneş) از مسئولان انتشارات اسلامي «كوثر» استانبول و فارغ‌التحصيل حوزه علميه قم در گفت‌و‌گوي اختصاصي با خبرنگار بخش بين‌الملل خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) با بيان اين مطلب، گفت: غرب با شعار آزادي و تساوي براي زنان مي‌خواهد آنان را از نقش اصلي خويش دور كرده و به سمتي بكشاند كه ارزش‌ها كم‌كم فراموش شوند و جامعه به زوال و انحطاط برسد.

وي غرب را منشأ نابودي ارزش‌هاي خانواده دانسته و تصريح كرد: غرب قصد دارد زنان را از خانواده‌هايشان دور كرده، آنان را به بازار كار وارد و از تربيت نسل آينده دور كند؛ تساوى زن و مرد از نظر توانايي‌ها و استعدادها، از جمله اشتباهات رايج و فسادانگيز عصر ما، به‌‌ويژه در جامعه غربى است كه برابرى زن و مرد را به طور مطلق انگاشته و حتى در زمينه فعاليت‏ها و نقش‏هاى اجتماعى نيز تفاوتي ميان آن دو قائل نمى‏شود در حالي كه قرآن كريم باوجود اين كه زن و مرد را به‌ديده يكسان مى‏نگرد، اما هيچ‌گاه نمى‏گويد كه اين دو از لحاظ نيرو، استعداد و توانايى‏ها كاملاً مشابه و همانند يكديگرند.

گونش با بيان شواهد تاريخي انحراف زن از نقش اصلي خود در جامعه ادامه داد: تاريخ بهترين درس براي ملت‌هاست؛ زماني اندلس در دست مسلمانان بود و دولت اسپانيا به هر كاري متوسل شد تا اين سرزمين را از سلطه اسلام خارج كند اما موفق نشد و در جنگ‌ها شكست خورد اما انديشمندان اسپانيايي راه‌حل مناسب اين كار را يافتند و با فرستادن زنان اسپانيايي شروع به اغواي مسلمين و به‌تدريج به نوشيدن شراب ترغيب كردند.

وي تأكيدكرد: بعد از مدتي مسلمانان به قدري سست و ضعيف شدند كه اسپانيا به راحتي توانست اندلس را از دست آنان خارج كند چراكه عنصر خانواده در ميان مسلمانان فراموش و بنيان‌هاي جامعه سست شد.

تساوي كامل زن و مرد؛ دليل اصلي نابهنجاري در غرب

مسئول انتشارات «كوثر» استانبول شعار تساوي كامل ميان زنان و مردان را دليل نابهنجاري در نظام اجتماعي دانست و گفت: اين نظريه موجب شد كه جوامع غربي به جامعه‌اي تك‌جنسى تبديل شوند تا جايي كه زنان عملاً به تقليد از مردان مي‌پردازند و تلاش مى‏كنند كه همگام با مردان نقش‏هايى را در جامعه عهده‏دار شوند كه پول و قدرت بيش‏تر در آن‌ها نهفته است، اين نظريه باعث شده كه زنان به كلّى وظايف اصلى خويش را فراموش كرده و در سازمان‏هاى دولتى و يا تجارى به رقابت با مردان برخيزند.

وي ادامه داد: اين در حالي است كه جامعه‏اى كه براساس قرآن بنا مى‏شود، جامعه‏اى دو جنسى است كه در آن هر يك از دو جنس زن و مرد به وظايف خاص خويش مى‏پردازند و در اين تقسيم كار، مسئوليت اداره امور اقتصادى جامعه، بيش‏تر بر دوش مردان و اداره خانه، پرورش و تربيت فرزندان كه در اسلام از اهميت ويژه برخوردار است، بيش‏تر بر دوش زنان قرار دارد و تنها در اين صورت است كه سلامت و رفاه اجتماعى تأمين خواهد شد.

اين انديشمند مسلمان، غرب را منشأ نابودي ارزش‌هاي خانواده دانسته و تصريح كرد: غرب قصد دارد زنان را از خانواده‌هايشان دور كرده، آنان را به بازار كار وارد و از تربيت نسل آينده دور كند؛ قرآن كريم باوجود اين كه زن و مرد را به‌ديده يكسان مى‏نگرد، اما هيچ‌گاه نمى‏گويد كه اين دو از لحاظ نيرو، استعداد و توانايى‏ها كاملاً مشابه و همانند يكديگرند، تساوى زن و مرد از نظر توانايي‌ها و استعدادها، از جمله اشتباهات رايج و فسادانگيز عصر ما، به‌‌ويژه در جامعه غربى است كه برابرى زن و مرد را به‌طور مطلق انگاشته و حتى در زمينه فعاليت‏ها و نقش‏هاى اجتماعى نيز تفاوتي ميان آن دو قائل نمى‏شود.

سقوط در منجلاب فساد و تخريب بنيان خانواده؛ پيامدهاي ديدگاه غرب به زن

گونش افزود: پيامد ديدگاه غرب به زن، سقوط زن در منجلاب فساد و تباهي و تخريب بنيان خانواده بود و اين نسخه غرب، جهان را با بحران اخلاقي روبرو كرده و امروزه انديشمندان غربي درباره سرنوشت جامعه انساني و بشري و حل مشكلات روحي و رواني جامعه غربي با بن بست روبرو شده‌اند.

وي در ادامه به بررسي جايگاه زن در قرآن كريم پرداخت و تشريح‌‌‌كرد: در زندگي ديني، از برابري زن و مرد سخن رفته و خداوند متعال براي هردو، آمرزش و پاداشي بزرگ درنظر گرفته است؛ قرآن كريم نيز جنسيت را معيار برتري و فضيلت مرد و زن نمي‌داند و كمالات و رسيدن به درجات عالي را براي هر دو قايل است.

مسئول انتشارات «كوثر» استانبول كه حفظ ارزش‌هاي اسلامي را در گرو حفظ ارزش‌هاي خانواده مي‌داند، تأكيدكرد: قرآن همچنين از همسران حضرت نوح و لوط به‌عنوان زنانى ناشايست براى شوهران‏شان ياد مى‏كند كه با وجود زندگي نزد انسان‌هاي بزرگ از راه راست منحرف شدند؛ اين كتاب آسماني حضرت آسيه، زن فرعون را به‌عنوان زني بزرگ كه گرفتار مردي پليد بود، مثال مي‌زند؛ او همسر يكي از جباران روزگار خويش بود اما توانست به چنان مرتبه‌اي در پيشگاه خدا دست يابد كه قرآن كريم رفتار او را همچون الگويي براي تمامي انسان‌ها معرفي مي‌كند؛ گويى قرآن خواسته است در روايات توازن را حفظ كرده و قهرمانان داستان‏ها را منحصر به مردان ننمايد.

گونش افزود: نقش زنان در تشكيل جامعه سالم بسيار ارزنده است چرا كه به‌عنوان مادر به تربيت فرزندان همت مي‌گمارند و اگر اين فرزندان درست تربيت شده باشند مسلماً خواهند توانست جامعه‌ را از نابودي و انحطاط دور كنند.

وي توضيح داد: دامنه اصلاح فرد از خانواده آغاز مي‌شود و امروز نيز با وجود همه عوامل فرهنگي، اين خانواده است كه مي‌تواند افرادي مصلح را به جامعه تحويل دهد؛ زن هم مادر خانواده و هم مادر اجتماع است بنابراين نقش مستقيم و غيرمستقيم او در اين حوزه را هرگز نبايد فراموش كرد.

اين انديشمند مسلمان خاطرنشان‌كرد: كسي كه اداره نهاد كوچكي به نام خانواده را در دست دارد در واقع جامعه بزرگ‌تر را نيز اداره مي‌كند بنابراين چنين وظيفه خطيري بر عهده زنان جامعه است كه پايه‌هاي اجتماعي را محكم‌تر كرده و به ايجاد جامعه سالم بشري كمك كنند، چرا كه تشكيل جامعه بزرگ‌تر به رشد صحيح جامعه كوچك‌تر وابسته است و اگر پايه‌هاي اجتماع كوچك ضعيف باشند نبايد انتظار داشته باشيم كه اجتماع بزرگ بشري بتواند گامي در راه رشد و توسعه معنوي بردارد.

موسي گونش با اشاره به نقش زنان در پيشرفت اجتماعي مردان تصريح‌كرد: سخن مشهوري به اين مضمون وجود دارد كه پشت هر مرد بزرگي، زني بزرگ وجود دارد؛ اگر مردي بتواند در جامعه موفقيت‌هايي كسب كند قطعاً از حمايت زني بزرگ برخوردار است كه او را در رسيدن به اين جايگاه همراهي كرده است، زن نقش ارزنده‌اي در جامعه انساني ايفا مي‌كند و وظيفه تربيت نسل بشري بر عهده اوست؛ او مربّى است و اوّلين كلاس جامعه، دامان اوست، به همين دليل اگر زن در راه راست گام بردارد و ايمان خود به خدا را حفظ كند، مي‌تواند الگويي براي تمامي افراد جامعه خويش باشد.

وي به نقش متفاوت زن و مرد در جامعه انساني اشاره كرده و افزود: برخي معتقدند كه بايد نقش‌هاي اختصاصي مردان و زنان مساوي باشند، در حالي كه اين‌گونه برداشت‌ها از جايگاه زن با فطرت و خلقت او هماهنگ نيست، در اينجا بحث مزيت و برتري مرد بر زن يا زن بر مرد مطرح نيست و هر زن و مردي با توجه به ويژگي‌هايي كه دارند مي‌توانند كارهاي متفاوتي براي رشد جامعه انجام دهند.

مسئول انتشارات «كوثر» استانبول در ادامه افزود: درست است كه انسان از نظر فيزيكي تغيير مي‌كند، اما تغيير و تكامل اصلي در روح انسان روي مي‌دهد و از آن‌جا كه روح جنسيت ندارد بنابراين زن و مرد هر دو قابليت رشد روحي را دارند.

گونش استعداد زنان براي دستيابي به درجات معنوي را بيش از مردان ارزيابي و تشريح كرد: احساسات نقش اساسي در روحيه زنان دارد و از آن‌جا كه مسائل معنوي در ارتباط مستقيم با احساسات بشري است بنابراين استعداد و قابليت زنان براي رشد روحي از مردان بيشتر بوده و زنان راحت‌تر مي‌توانند درجات عالي را طي كنند.

وي خاطرنشان‌كرد: نقش زنان در تشكيل جامعه سالم بسيار ارزنده است چرا كه به‌عنوان مادر به تربيت فرزندان همت مي‌گمارند و اگر اين فرزندان درست تربيت شده باشند مسلماً خواهند توانست جامعه‌ را از نابودي و انحطاط دور كنند.

او كه معتقد است«زن در اجتماع، وظيفه‏اى دارد كه از مرد ساخته نيست»، تأكيدكرد: نقش زن بى‏همتاست و بدون شك، بقاى زندگى و نسل بشر محتاج وجود او است، به بيان ديگر، زن نيمى از پيكر جامعه است و نمى‏توان از او و نقش سازنده‏اش چشم پوشيد؛ اگرچه مرد رهبري جامعه بزرگ بشري را به عهده دارد اما زن نيز رهبري جامعه‌اي كوچك‌تر به نام خانواده را بر دوش مي‌كشد.

خداوند از روح خويش در انسان دميده است، روحي كه مؤنث يا مذكر نيست

گونش زمينه‌هاي اجتماعي رشد انسان‌ها را مهم ارزيابي و تصريح‌كرد: اگر بذري در بستر مناسب قرارگيرد مي‌تواند مراحل رشد را به سرعت طي كرده و به درختي تنومند تبديل‌شود؛ انسان نيز اگر تمامي شرايط برايش مهيا باشد مي‌تواند به درجات عالي برسد چراكه براي رسيدن به درجات كمال، جنسيت اهميتي ندارد؛ برخي معتقدند كه بايد نقش‌هاي اختصاصي مردان و زنان مساوي باشند، در حالي كه اين‌گونه برداشت‌ها از جايگاه زن با فطرت و خلقت او هماهنگ نيست؛ اين‌جا بحث مزيت و برتري مرد بر زن يا زن بر مرد مطرح نيست و هر زن و مردي با توجه به ويژگي‌هايي كه دارند مي‌توانند كارهاي متفاوتي براي رشد جامعه انجام دهند، خداوند نيز از روح خويش در انسان دميده است، روحي كه مؤنث يا مذكر نيست.

وي استعداد زنان براي دستيابي به درجات معنوي را بيش از مردان ارزيابي و تشريح‌كرد: احساسات نقش اساسي در روحيه زنان دارد و از آن‌جا كه مسائل معنوي در ارتباط مستقيم با احساسات بشري است بنابراين استعداد و قابليت زنان براي رشد روحي از مردان بيشتر بوده و آنان راحت‌تر مي‌توانند درجات عالي را طي كنند؛ البته درست است كه انسان از نظر فيزيكي تغيير مي‌كند، اما تغيير و تكامل اصلي در روح انسان روي مي‌دهد و از آن‌جا كه روح جنسيت ندارد بنابراين زن و مرد هر دو قابليت رشد روحي را دارند.

مسئول انتشارات «كوثر» استانبول با تشريح نقش اسلام در بهبود وضعيت زنان و ارتقاء جايگاه آنان در جامعه چنين ادامه داد: همانطور كه مي‌دانيم پيش از ظهور اسلام، اعراب دختران را زنده به‌گور مي‌كردند و هنگامي كه خبر تولد نوزاد دختر به آن‌ها داده مي‌شد از شدت خشم و شرمندگي سرخ‌شده و اين موضوع را دليل حقارت خود مي‌شمردند؛ در اين شرايط بود كه پيامبر بزرگ اسلام(ص) چنان ارزشي براي زنان جامعه خويش قائل شد كه تمام مشركان را تحت تأثير قرار داد.

موسي گونش بااشاره به منش پيامبر بزرگ اسلام(ص) در مواجه با حضرت فاطمه(س) افزود: ايشان دست دختر خويش را مي‌بوسيد و هنگامي كه فاطمه(س) وارد خانه مي‌شد براي احترام به او از جاي برمي‌خاست و همه اين‌ها نشا‌نگر ارزشي است كه حضرت محمد(ص) براي زنان قائل بود؛ اين در حالي است كه در اوايل بعثت پيامبر اسلام(ص)، در شهر «روم» و در ميان مسيحيان نشستي با اين موضوع كه «آيا زن انسان است؟» برگزار شد و صاحب‌نظران مسيحي پس از ساعت‌ها بحث و مجادله به اين نتيجه رسيدند كه زن نيز انسان است اما انساني كه فقط براي خدمت به مرد خلق شده و هيچ ارزش ديگري ندارد(!)

وي توضيح‌داد: البته اين را هم فراموش نكنيم كه اين نشست در متمدن‌ترين سرزمين آن زمان برگزار شد و مسيحيان درباره زن، چنين تصميمي گرفتند درحالي كه با ظهور اسلام ارزش‌هاي انساني از نو بنا شد و انسان به جايگاه اصلي خويش دست يافت.

مسئول انتشارات «كوثر» با ابراز تأسف از اين‌كه در دنياي امروز كم‌تر كسي پيرو واقعي انبياء و اهل‌بيت(عليهم‌السلام) است، تأكيدكرد: اين امر نه تنها براي زنان بلكه براي مردان نيز صدق مي‌كند؛ مردان بايد رفتار پيامبر اسلام(ص) را الگو قرار دهند و زنان هم رفتار دخت گرامي ايشان را، اما متأسفانه نه زنان و نه مردان به اين مسائل توجه نمي‌كنند و تنها به سخن گفتن درباره اين شخصيت‌هاي بزرگ بشري بسنده مي‌كنند.

مشكلات امروز جهان اسلام ناشي از عدم آشنايي با سيره اهل‌‌‌بيت است

وي با انتقاد از بي‌توجهي مسلمانان به شخصيت اهل‌بيت(عليهم‌السلام) گفت: متأسفانه مسلمانان فقط در ماه محرم از اهل‌بيت(عليهم‌السلام) ياد مي‌كنند و فقط شهادت و مظلوميت آنان را مدنظر قرار مي‌دهند بدون اين‌كه به دلايل اين شهادت بنگرند و به آن بيانديشند؛ مشكلات جامعه اسلامي امروز ناشي از عدم آشنايي مردم با سيره اهل‌‌‌بيت(عليهم‌السلام) است، بايد به اين نكته واقف باشيم كه تمام رفتارها و كردارهاي اهل‌بيت(عليهم‌السلام) بايد براي مردم تشريح شود و آنان اهداف اين بزرگواران را دريابند.

گونش تأكيدكرد: براي معرفي يك شخصيت در ابتدا بايد خودمان به‌طور كامل اين شخصيت را شناخته، از او پيروي كنيم و سپس به‌دنبال تبليغ براي وي باشيم، اگر هدفمان فقط برگزاري همايش و گفتن فضايل حضرت فاطمه(س) باشد بايد بدانيم كه اين سخنان فقط به گوش شنوندگان مي‌رسد نه به قلب آن‌ها.

مسئول انتشارات «كوثر» استانبول در پايان اين گفت‌وگو بهترين روش براي معرفي چهره واقعي حضرت زهرا(س) را الگو قراردادن رفتار ايشان دانست و با استناد به حديثي از امام جعفر صادق(ع) كه«انسان‌ها را نه با سخنان بلكه با اعمال خويش به سوي خدا دعوت كنيد» تصريح‌كرد: درست است كه بايد به بيان رشادت‌ها و شجاعت‌هاي حضرت فاطمه(س) در تمام مراحل زندگي گرانقدر ايشان بپردازيم اما اصلي‌ترين وظيفه ما الگوبرداري از تمام اعمال اين بانوي بزرگ براي زندگي خودمان و سپس معرفي وي به ديگران است.
 جمعه 11 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن