تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مرگ آرى امّا پستى و خوارى هرگز، به اندك ساختن آرى امّا دست سوى اين و آن دراز كردن هرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821017211




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي دراختتاميه‌ پانزدهمين اجلاس وزراي خارجه‌ كشورهاي جنبش عدم تعهد: ما هيچ اعتقادي به سلاح هسته‌يي نداريم ايران نامزد عضويت در شوراي امنيت است؛ حمايت كنيد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: متكي دراختتاميه‌ پانزدهمين اجلاس وزراي خارجه‌ كشورهاي جنبش عدم تعهد: ما هيچ اعتقادي به سلاح هسته‌يي نداريم ايران نامزد عضويت در شوراي امنيت است؛ حمايت كنيد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، يادآور شد: بر اساس برخي تحليل‌هاي نادرست، برخي از شركت‌كنندگان در اجلاس ژنو انتظارات خاصي داشتند، در حالي كه كار ما اين بود كه نسبت به مداليته ارايه شده توسط 1 + 5 در گفت‌وگوهاي تهران نظرات‌مان را ارايه دهيم.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منوچهر متكي وزير امور خارجه‌ي كشورمان در مراسم اختتاميه‌ي پانزدهمين اجلاس وزراي خارجه‌ي كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد با ارايه‌ي گزارشي در خصوص فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران در طي چند سال اخير و نيز روند مذاكرات ژنو به اعضاي حاضر اجلاس، اظهار داشت: بر اساس آموزه‌هاي ديني و دكترين نظامي ما هيچ اعتقادي به سلاح هسته‌يي نداريم و كاربردي براي آن قائل نيستيم. اگر سلاح هسته‌يي مي‌توانست از بحران جلوگيري كند مي‌بايست از فروپاشي شوروي سابق جلوگيري مي‌كرد. مي‌بايست به ارتش رژيم صهيونيستي در جنگ تحميلي به لبنان و يا اشغالگران كمك مي‌كرد.

وي ادامه داد: دوران كاربرد سلاح هسته‌يي تمام شده است و هدف ما از فناوري هسته‌يي ادامه‌ي سياستي است كه از 51 سال گذشته براي توليد انرژي در پيش گرفته شده است.

متكي با اشاره به همكاري‌هاي گسترده‌ي ايران و آژانس و تدوين مداليته‌ي همكاري در سال گذشته، گفت: در ادامه‌ي همكاري‌هاي ما با آژانس سال گذشته بر اساس يك مداليته اعلام آمادگي كرديم كه به همه‌ي پرسش‌هاي آژانس پاسخ دهيم. شش پرسش مطرح شد كه پاسخ داديم و مورد به مورد آژانس انطباق آنها را با گفته‌هاي ما تاييد كرد.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، در مورد بسته‌ي پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران به 1 + 5 و برخي از كشورهاي ديگر نيز، اظهار داشت: براي اولين بار جمهوري اسلامي ايران يك بسته‌ي پيشنهادي به 1 + 5 و برخي از كشورها در زمينه‌هاي سياسي، امنيتي و اقتصادي ارايه داد و در آن براي گفت‌وگوها اعلام آمادگي شد.

وي ادامه داد: متقابلا 1 + 5 بسته‌اي تدوين كرد كه سولانا بسته‌ي آنها را به تهران آورد و طي مذاكراتي كه انجام گرفته اين بسته به ايران ارايه شد و سولانا مذاكرات تهران را مثبت ارزيابي كرد.

به گفته‌ي متكي، در نامه‌ي ارايه شده توسط شش وزير خارجه دو نكته‌ي مهم وجود داشت كه يكي محترم شمرده شدن حق ايران كه البته اصلي از NPT است و ديگري امكان رسيدن به توافق بود.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، افزود: در كنار بسته سولانا يك nonpaper به ايران داد و گفتند كه مي‌توانيد نظرات خود را در اين خصوص ارايه بدهيد.

وي افزود: به سولانا گفتيم كه ظرف يك ماه پاسخ مي‌دهيم و ظرف 15 روز به نامه‌ي وزير امور خارجه پاسخ دادم و دقيقا از همان عبارت امكان رسيدن به توافق طرفيني وجود دارد استقبال كردم و پس از آن قرار گفت‌وگوهاي ژنو گذاشته شد.

متكي خاطرنشان كرد: شايد بر اساس برخي تحليل‌هاي نادرست انتظارات خاصي برخي از شركت‌كنندگان در مذاكرات ژنو داشتند اما كار ما اين بود كه نسبت به مداليته‌ي 1 + 5 در گفت‌وگوهاي تهران نظرات‌مان را ارايه دهيم.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، ارايه‌ي مداليته‌ي متقابل توسط ايران را از جمله‌ي كارهاي انجام شده در اين راستا برشمرد و اضافه كرد: در مداليته‌ي دو طرف كلمات رمزي وجود داشت و كلمه‌ي رمز ما نيز نشان‌دهنده‌ي برخورد سازنده‌ي ما بود كه نتوانستند دقيق شوند.

متكي كلمه‌ي عنوان شده را ajreed action عنوان كرد كه براي رسيدن به گفت‌وگوها لازم بود و بايد مدنظر قرار مي‌گرفت.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، ادامه داد: اكنون طرفين بايد در گفت‌وگوهاي بعدي كه خواهند داشت محورهاي مشترك مداليته‌ها را استخراج و در يك روند سازنده به سوي توافق طرفيني بروند، اگر بناي برخورد سازنده را دارند. در غير اين صورت فعاليت‌هاي سازنده‌ي ايران طبيعي است كه سير عادي خود را دارد.

وي در ادامه در مورد روند عضويت ايران در جنبش عدم تعهد، گفت: ايران قبل از انقلاب به دليل ماهيت رژيم حاكم نمي‌توانست غيرمتعهد باشد، اما بلافاصله پس از پيروزي انقلاب ايران به عضويت عدم تعهد درآمد و از سال 1980 تاكنون در تمامي اجلاس‌هاي آن مشاركت فعالي داشته و سعي كرده تعهد خود را به جنبش در عمل اثبات كند.

متكي با اشاره به اقدام ايران براي عضويت در شوراي امنيت، گفت: ايران به عنوان تنها عضو آسيايي جنبش بعد از 50 سال نامزد عضويت در شوراي امنيت است و دوستانه از اعضاي محترم جنبش درخواست حمايت مي‌كند.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، گفت: معتقديم حضور اعضاي جنبش در شوراي امنيت مي‌تواند در رويكرد جنبش مبتني بر تعامل سازنده و مشاركت همه‌ي كشورها در ساز و كارهاي بين‌المللي كمك كند.

به گفته‌ي وي، ايران در دولت جديد سعي كرده روابطش را در تمام حوزه‌هاي جهان و به ويژه حوزه‌هاي اقتصادي گسترش دهد؛ به گونه‌اي كه روابط اقتصادي ايران با آسيا در سه سال گذشته به بيش از دو برابر افزايش يافته است.

متكي گسترش روابط با تركيه تا سقف 10 ميليارد دلار و گسترش مناسبات با حوزه‌ي عربي را از جمله‌ي اقدامات دولت جديد در زمينه‌ي گسترش مناسبات در حوزه‌هاي مختلف عنوان كرد.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، افزود: ايران نشان داد چگونه مي‌توان در چارچوب همكاري‌هاي بين‌المللي بحران‌ها را حل و فصل كرد كه نمونه‌ي آن اجلاس دوحه بود كه مسئله‌ي لبنان و بحران آن حل شد.

وي ادامه داد: سعي كرديم با كشورهاي حوزه‌ي خليج فارس و شوراي همكاري نيز گام‌هاي بلندي براي ارتقاي روابط برداريم و از هيچ فرصتي براي توسعه‌ي همكاري‌ها با كشور مهم مصر نيز فروگذار نكرده‌ايم و معتقديم اراده‌ي سياسي موجود دو كشور زمينه را براي برداشتن گام‌هاي بلندتر فراهم مي‌كند.

متكي تحول عظيم در روابط آفريقا و آمريكاي لاتين را نيز مورد بحث قرار داد و از برگزاري اجلاس سران آفريقا در تهران در اوايل سال 2009 ميلادي خبر داد.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، در ادامه گفت: دولت ايران با هزاران سال تاريخ مكتوب ملتي صلح‌دوست، پيرو گفت‌وگو و گفتمان مبتني بر صلح و عدالت است و كرامت انساني و اعتقاد به حقوق بشر در آموزه‌هاي ديني ما از جايگاه والايي برخوردار است. با چنين نگاهي سعي كرده‌ايم اعلاميه‌ي اسلامي حقوق بشر را به تصويب برسانيم.

وي افزود: بايد حقوق بشر با پرهيز از استنباط‌هاي دوگانه و گزينشي مورد گفت‌وگو قرار گيرد.

متكي در پايان از مالزي، كوبا و آفريقاي جنوبي به عنوان تروئيكاي نم به خاطر حمايت قوي از فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران تقدير و تشكر كرد.

به گزارش ايسنا، در مراسم اختتاميه‌ي اين اجلاس سند نهايي كنفرانس، بيانيه‌ي مربوط به برنامه‌ي هسته‌يي ايران و بيانيه‌ي مربوط به زيمباوه به تصويب اعضاي حاضر رسيد و گروه‌هاي آسيايي، آفريقايي، آمريكاي لاتين و كارائيب و اروپايي ديدگاه‌هاي خود را در مورد اجلاس ارايه كردند.

انتهاي پيام
 پنجشنبه 10 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن