تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821072381




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رضا امير خاني در نشست ادبي دفتر مطالعات و توسعه كتابخواني:ادبيات داستاني انقلاب آينده اي اميد بخش را پيش رو داردبي وتن مواجه انسان شرقي با ايالات متحده امريكا است


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: رضا امير خاني در نشست ادبي دفتر مطالعات و توسعه كتابخواني:ادبيات داستاني انقلاب آينده اي اميد بخش را پيش رو داردبي وتن مواجه انسان شرقي با ايالات متحده امريكا است
تهران- حيات

رضا اميرخاني نويسنده رمان "بيوتن" گفت: آينده ادبيات داستاني انقلاب بسيار روشن و اميدبخش است زيرا اين ادبيات نوپا در حال خروج از سلطه ادبيات چپ و جهاني است و مهمترين رويداد حال حاظر ادبيات داستاني در حال شكل گيري است.
به گزارش خبرنگار فرهنگي خبرگزاري حيات ،رضا اميرخاني در نشست ادبي دفتر مطالعات و توسعه كتابخواني نشر معارف با بيان اين مطلب افزود: در اين رمان وارد زندگي شهروندان ايالات متحده نمي شويم زيرا براي به تصوير كشيدن چنين موضوعي بايد سالها در كنار آنان زيست تا به ديدگاهي صحيح از زندگي آنان رسيد و تنها برخورد انسان ايراني و شرقي را با محيط ايالات متحده امريكا به تصوير مي كشيم. كتاب "نشت منشا" وضعيت مهاجرين را به خاطر ارتباط اكثر آنان با محيط آكادميك ايالات متحده به تصوير مي كشيد ولي در "بيوتن" سعي شده است كه مواجهه يك انسان مسلمان شرق آسيا با امريكا به تصوير درآيد.
نويسنده رمان "بيوتن" ادامه داد: فضاي اين رمان در روابط انساني واقع گرايانه جامعه امريكا سپري مي شود و حتي شخصيت هايي چون جاني و راننده را هم نمي توان مطلقا نماينده جامعه امريكا معرفي كرد.
وي گفت: استقبال عمومي از اين كتاب بيش از انتظار بوده است و خيلي زود به جلسات نقد و بررسي رسمي و غير رسمي كشيده شده است.
نويسنده رمان ارميا درپاسخ به اين سوال كه آيا ارميا شخصيتي منفعل است افزود: انتظارات مخاطبان از ارميا نامحدود است مثلا در ارتباط با خشي آنان توقع دارند كه ارميا تمام سوالات او را با قاطعيت پاسخ دهد و او را قانع كند، در اصل مخاطبان مي خواهند كه ارميا پيروز ميدان جدال و بحث با خشي باشد اما نويسنده پيروزي ارميا را نمي خواهد زيرا نيازي به پيروز نشان دادن او ندارد .
اميرخاني همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا رمان بيوتن ادامه ارميا است گفت: در زمان شكل گيري داستان ارميا در سال 67 گوشه چشمي به داستان ارمياي نبي ،يكي از پيامبران بني اسراييل كه دركتاب عهد عتيق داستان جذاب آن ذكر شده است،داشتم . داستان ارميا نبي يكي از بهترين قصص انبيا است كه داستان گسستن اين پيامبر از قوم خود را به تصوير مي كشد اما بعد با وحي پيش گويانه به اورشليم (شهر سالم) باز مي گردد، البته با يوغي در گردن كه نشان از اسارت قوم بني اسراييل به دست شيطان است. سعي شده كه در رمان ارميا، داستان فرار ارمياي نبي به تصوير كشيده شود و در رمان بيوتن اشاره ايي به يوغ برگردن ارميا و مفهوم اسارت بيان گردد.
نويسنده "نشت نشا" و "من او" خاطرنشان كرد: برخلاف علاقه اي كه به نام ارميا دارم ازشخصيت او دل خوشي ندارم و بزرگترين ايرادي كه از ديدگاه مخاطب به اين شخصيت وارد مي شود اين است كه او را داراي نمايندگي مجاز تمام مسلمانان و دينداران واقعي مي دانند در حاليكه از نظر من اين مجوز به هيچ وجهه به اين شخصيت داده نشده است.
اين نويسنده خلاق در پاسخ به اينكه چرا در رسم الخط اين اثربرخي از اعداد به عدد نوشته شده اند گفت: رسم الخط اين رمان بحث برانگيز است. در اين رمان براي به تصوير كشيدن شخصيت هاي داستان از اين نوع نگارش بهره برده ام، مثلا وقتي قصد دارم شخصيت دنيايي و حسابگردوست خشي را نشان دهم حتي واژه دوباره را هم به صورت" 2باره" مي نويسم تا نشانه اي بر اين ويژگي باشد.
وي همچنين در ارتباط با ورود نويسنده در بخش هايي از داستان اين گونه توضيح داد كه نويسنده با هدف تغيير روند داستان به آن وارد نمي شود بلكه تنها به دليل اعلام حضور به مخاطب و گاهي تعامل و گفتگو با او وارد داستان شده و حتي از او مي خواهد كه نتيجه گيري هم بكند.
نويسنده "داستان سيستان" و "از به" ضمن بيان اينكه در بيوتن دوست داشتم از لايه هاي مختلف و با زبان هاي گوناگون پيام رساني كنم افزود: لايه هاي مختلفي چون ارميا، آرميتا، حتي خشي و حاج مهدي و سهراب براي پيام رساني انتخاب شدند.
وي با اشاره به ارتباط مستحكم نويسنده با شخصيت ها داستاني خود گفت: هر يك از شخصيت هاي داستان يك نويسنده، مراتبي از نفوس انساني اوست و تمام شخصيت ها بايد در دل نويسنده جايي داشته باشد تا با قلم به تصوير كشيده شود اما توجه به اين نكته ضروري است كه قهرمانان داستان ها شباهتي با نويسندگان آنان ندارند و قهرمان هر داستاني نشانگر شخصيت نويسنده آن نمي توان باشد.
اميرخاني در پاسخ به اين پرسش كه آيا "داستان سيستان" كاري سفارشي بوده است گفت: تعبير من از كارسفارشي اين است كه نويسنده پيش از نوشتن اثر خود مبلغ توافق شده را دريافت كند يعني سلف فروشي، چيزي كه نمي توان تضمين كرد كه چگونه ايجاد مي شود.و من در داستان سيستان تنها سوژه اثر را پيشنهاد گرفتم و قبل از انجام كار مبلغي دريافت نكردم.
وي در پايان با اشاره به ادامه فعاليت خود در داستان نويسي گفت: سفر به بم، به همراه مقام معظم رهبري در زمان زلزله موضوع اثري است كه مطالب آن آماده است اما به دلايلي هنوز منتشر نشده است.
پايان پيام
 سه شنبه 8 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن