تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820440197




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتقادات به سريال « يوسف پيامبر(ع ) » بالا گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: انتقادات به سريال « يوسف پيامبر(ع ) » بالا گرفت
بخش فرهنگي ـ اين روزها بحث بر سر مشكلات محتوايي و ساختاري سريال « يوسف پيامبر(ع ) » ساخته فرج الله سلحشور كه ساخت سريال موفق « مردان آنجلس » را در كارنامه خود دارد بسيار بالا گرفته است .آنچه در ادامه به آن اشاره خواهد شد آنكه مسئولان صدا و سيما تلاش كرده اندتا كليه مشكلات را متوجه كارگردان كنند. اگر چه وجود اين مشكلات مستقيما به كارگردان باز مي گردد اما پرسش اينجاست كه چرا كارشناسان سيما مجوز پخش اين فيلم را صادر كرده اند آيا صدا و سيما پيش از پخش اين سريال وظيفه نظارتي خود را به درستي انجام داده اند
مدير گروه معارف شبكه يك تلويزيون با اشاره به ضعف هاي عمده در پنج قسمت پخش شده مجموعه تلويزيوني « يوسف پيامبر » اعلام كرد بسياري از ايرادها پيش از توليد به سازندگان گفته شده و اين مجموعه در شكل فعلي نمي تواند پاسخگوي پرسش هاي مخاطبان باشد.
حسين رحيم زاده درباره انتقادهاي آيت الله سبحاني و برخي مورخان به مجموعه « يوسف پيامبر » گفته است : من هنگام نگارش فيلمنامه مديركل خدمات رسانه اي مركز پژوهش هاي صدا و سيما بودم اما فرج الله سلحشور براي فيلمنامه مجموعه رفت و آمدي به مركز پژوهش ها نداشت و تنها فيلمنامه از سوي دفتر رئيس وقت سازمان (دكتر لاريجاني ) به مركز ارسال شد.
وي در ادامه به مهر گفت : اين مركز هم مواردي را به صورت كلي به عنوان نقد فيلمنامه اعلام كرده و آقاي سلحشور بعد از مطالعه گفته بود اين ايرادها سه دسته هستند. يك دسته كه اعمال مي شود كه متاسفانه در حال حاضر با پخش پنج قسمت چند ايراد اساسي وجود دارد كه رفع نشده است . البته بايد مجموعه به طور كامل پخش شود تا ببينيم چند درصد ايرادها رفع شده است .
مدير گروه معارف شبكه يك گفت : به نظر او دسته دوم اين بود كه تحقيقات او بهتر است و در دسته سوم اعلام كرد الان فرصت نيست . در حال حاضر پنج قسمت پخش شده كه از ضعف هاي عمده آن مي توان زنان حضرت يعقوب را مثال زد كه نبايد اينگونه نشان داده مي شد و مركز پژوهش ها هم اين مسئله را تذكر داده بود. البته نمي دانم اين مورد در كدام دسته طبقه بندي مي شود.
وي يادآور شد : به فضاي حسادت فرزندان حضرت يعقوب هم نقد داشتيم اما توجه نشد و در قسمتي ديديم آن حضرت يوسف را بيشتر نوازش مي كند تا دو فرزند ديگرش را. شب گذشته خواب حضرت يعقوب هم نشان داده شد كه ايشان در خواب گرگ هايي را مي بيند كه در پي كودكي هستند اما اين خواب سنديت ندارد.رحيم زاده اشاره كرد : ما اين نكته را گفته بوديم كه ضرورتي ندارد اين خواب باشد و بهتر است به خواب حضرت يوسف كه در قرآن آمده اكتفا شود. فكر نمي كنم اين مجموعه با اين شروعي كه داشته بتواند پاسخگوي خيلي از پرسش هاي مخاطبان باشد. گرچه قضاوت كردن هنوز زود است و نبايد به اين فضا دامن زد. شايد اگر مجموعه جلوتر برود ويژگي هايي داشته باشد.
وي خاطرنشان ساخت : بارها معاون سيما را ديده ام كه جلسه هايي با مراجع و بزرگان همراه با سازندگان اثر داشته اما گروه بايد نهايت تلاش خود را بكند و سلحشور مي بايست از فرصت ها استفاده مي كرد. صدا و سيما به لحاظ تحقيقات زمان و بودجه براي « يوسف پيامبر » كم نگذاشت و چهار سال براي نگارش صبر كرد. من شهادت مي دهم سازمان تلاش هاي زيادي در اين باره داشت و خيلي حساس بود.
مدير گروه معارف شبكه يك درباره اينكه چرا صدا و سيما بر نگارش مجموعه نظارت نداشته گفت : در اين مورد سازمان كم نگذاشته و هميشه اين مسئله پيگيري شده و مورد تاكيد بوده اما گروه سازنده نتوانسته از فرصت ها استفاده كند و آقاي سلحشور احساس كرده تحقيقاتش كامل است . البته برخي مواقع پيش مي آيد سازنده به محققان حوزه و دانشگاه مراجعه كرده اما آنها دست او را نگرفته اند.
اما بخوانيد از زبان كارگردان سريال . كارگردان مجموعه تلويزيوني « يوسف پيامبر » بخش عمده ايرادهاي مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما را به فيلمنامه مجموعه بي اساس يا نظر شخصي دانست و منبع تحقيقات خود را الميزان و تفاسير شيعه عنوان كرد.
فرج الله سلحشور درباره انتقادهاي مركز پژوهش اسلامي صدا و سيما به « يوسف پيامبر » گفت : من نمي دانم چرا همه دنبال ايرادهاي يوسف هستند و اين براي من سئوال است كه چرا خبرگزاري ها در پي اشكال هاي مجموعه و يافتن افرادي هستند كه از آنها سئوال خود را بپرسند. آيا « يوسف پيامبر » محسناتي ندارد و مردم از آن استقبال نكرده اند
وي درباره انتقاد مركز پژوهش ها مبني بر سنديت نداشتن خواب حضرت يعقوب و انتقاد آيت الله سبحاني به مجموعه گفت : آيت الله سبحاني اين مسئله را رد نكردند بلكه گفتند بهتر بود مسئله زنان يعقوب مطرح نمي شد. من هم دوست داشتم قصه اي را مي ساختم كه در كارهاي تاريخي ديگر همچون امام حسن (ع ) و امام رضا(ع ) آمده است .
كارگردان و تهيه كننده " يوسف پيامبر " ادامه داد : كساني كه اين مسائل را مطرح كرده انداگر مطالعه كرده بودند نمي گفتند اين خواب سنديت ندارد. در قرآن يك هزارم ماجراهاي يوسف نيامده و تنها منبع ما قرآن نبود. من حاضرم ايرادها را با سند در مطبوعات درج كنم تا مردم خود قضاوت كنند ايرادها تا چه حد باربط يا بي ربط بوده است .
وي درباره اينكه تا چه حد در رفع ايرادها كوشيده گفت : اغلب ايرادها اساسي نبود يا نظر شخصي بود. مثلا عنوان كرده بودند به نظر شما بهتر نيست اينجا اين مسئله اينطور بيان شود. يا گفته بودند اين مطلب عنوان شده سنديت دارد يا نه . وقتي شما نمي دانيد كدام سند است و كدام نيست پس چطور اظهار نظر مي كنيد در مجموع بخش ناچيز ايرادها درست بود كه من آن را اعمال كردم .
سلحشور ادامه داد : تحقيقات اين مجموعه مطابق با نظر الميزان و تفاسير شيعي بوده كه خيلي بيشتر از رحيم زاده مي دانند. همچنين از نظر استاداني چون حبيب الله عسگراولادي و پرورش بهره برديم . از سوي ديگر آيت الله سبحاني سر پروژه « ملك سليمان » با دوستان صحبت كردند و اشاره اي هم به يوسف داشتند اما رد نكردند كه آن زمان حضرت يعقوب با دو خواهر ازدواج كرده بود
اين كارگردان سينما و تلويزيون اشاره كرد : بلكه ايشان گفته بودند بهتر بود اين مسئله مطرح نمي شد در حالي كه به دليل نگفتن هم اشاره نشده بود. از سوي ديگر اسرائيليات يعني تحريف ها اما ما بر اساس مستندات مجموعه تلويزيوني « يوسف پيامبر » را ساختيم و منابع تحقيق ما هم معتبر است .
وي در پايان گفت : اي كاش كساني كه الان احساس تكليف مي كنند با يك اثر مذهبي اينطور خصمانه برخورد كنند تكليف و تعهد خود را در اين 30 سال در مورد هزاران فيلم ضداسلامي و ضداخلاقي كه از سينما و تلويزيون ساخته و پخش شد مي دانستند و واكنش نشان مي دادند.
رحيم زاده : ضعف هاي عمده « يوسف پيامبر » پاسخگوي پرسش هاي مخاطبان نيست
سلحشور : نمي دانم چرا همه در پي اشكال هاي « يوسف پيامبر » هستند
 دوشنبه 7 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن