تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821089860




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سرمقاله هاي روزنامه هاي صبح ايران


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: سرمقاله هاي روزنامه هاي صبح ايران
تهران -خبرگزاري ايسكا نيوز:روزنامه هاي آفتاب يزد،اعتماد ملي،رسالت ،كارگزاران ، كيهان ،مردم سالاري و دنياي اقتصاد امروز در سرمقاله هاي خود به مسائل مهم سياسي داخلي و خارجي پرداختند.
به گزارش روز يكشنبه باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكا نيور"
**آفتاب يزد: مديريت كشور يا قايم باشك‌بازي!؟
روزنامه آفتاب يزد امروز در سرمقاله خود از مافيايي سخن مي گويد كه احمدي نژاد چندين و چند بار به آن تاكيد ورزيده است .در اين سرمقاله آمده است:
در سالهاي اخير، و اظهارنظرهايي كه مفهومي جز مخفي نگهداشتن امور از مردم ندارد، به رويه‌اي عادي در ميان سياستمداران تبديل شده است. البته بايد اعتراف كنيم كه بنيانگذار اين روش، دولت احمدي نژاد نبوده است اما اين دولت در توسعه آن، نقش بسزايي داشته است.
خاتمي در طي دوره رياست جمهوري، تنها يك بار به صورت مبهم از وجود بحران‌سازاني خبر داد كه به ادعاي او، هر 9 روز يكبار دولت او را با مشكل مواجه مي‌كردند. اما در دوره اخير، رئيس جمهور و همكاران او، بارها از مافياي موهومي سخن گفته‌اند كه هم در عرصه سياسي براي دولت نهم مشكل آفريني مي‌كند و هم با توطئه‌هاي اقتصادي، بر سر راه برنامه‌هاي مشعشع اين دولت ، مانع مي‌گذارد. اظهار نظرهاي عجيب و بعضاً مسئوليت‌آور مسئولان دولت نهم در اوايل كار به گونه‌اي بود كه گويي اصلي‌ترين مهره‌هاي مافيا و حتي مافياساز شناسايي شده‌اند و دولت برنامه‌اي علمي و موثر براي حذف آنها در دست دارد. اما با گذشت 3 سال، همچنان افشاگري‌هاي مبهم ادامه دارد و تازه معلوم شده است كه مردم بايد خودشان مافياي پنهان شده اما فعال را شناسايي و آن را به سزاي اعمال خود برسانند. البته عرصه قايم باشك بازي كه دولت، وظيفه خبررساني آن را بعهده گرفته و ظاهراً مسئوليت يافتن عناصر پنهان در بازي، بعهده مردم است اكنون فقط به تريبون‌ها ختم نمي‌شود بلكه برخي اجزاء از برنامه‌هاي مهم دولت هم در حال ورود به اين بازي است. . قاعدتاً مسئولان دولتي كه دروغ نمي‌گويند و شأن نمايندگان مجلس هم كه عصاره فضائل ملت هـستند از دروغگويي به دور است، پس مي‌توان حدس زد كه علني‌ترين اسناد كشور يعني سندهاي بودجه نيز داراي عناصر مخفي است كه لابد مردم بخصوص كارمندان شاغل و بازنشسته، ضمن تلاش براي بيرون كشيدن مافيا از مخفيگاه، بايد به دنبال كشف آمارهاي دولت و مجلس در اين مورد هم باشند! در دو سه سال اخير، مردم به اين وضعيت هم عادت كرده‌اند كه اخبار مربوط به بعضي توافق‌هاي اقتصادي ايران با ساير كشورها از ديد آنها مخفي بماند تا آنكه يك رئيس جمهور سفيد، سياه يا زرد، در گزارش‌دهي به ملت خود، كمك‌هاي ايران به آن كشورها را افشا نمايد.
متأسفانه به نظر مي‌رسد اكنون روش قايم باشك بازي در حال تسري به عرصه‌هايي است كه با سرنوشت همه مردم سروكار دارد. اگر تاكنون برخي اظهارات و اقدامات تبليغاتي، همچون اتهام‌افكني مالي عليه رقباي سياسي، بخشي از بازي سياستمداران بود، امروزه يكي از مهم‌ترين تصميمات اقتصادي دولت ظاهراً به دور از چشم همه و حتي كارشناسان اصولگرا در مجلس، در حال پيگيري است. از نخستين روزي كه رئيس جمهور عزم خود براي تحول اقتصادي را به اطلاع مردم رساند، براين نكته هم تأكيد كرد كه اين طرح براي اظهارنظر در اختيار صاحب‌نظران و نخبگان قرار مي‌گيرد. پس از آن، رئيس جمهور ميزبان تعدادي از اقتصاددانان بود كه يكي از آنها اعلام كرد رئيس جمهور در اين جلسه قول داده است تا بررسي دقيق ابعاد طرح توسط كارشناسان، هيچ اقدامي بر روي آن صورت نخواهد گرفت. از سوي ديگر گزارش‌هاي غيررسمي حاكي از جديت دولت براي اجراي طرح تحول اقتصادي در نيمه دوم سال است. بر همين اساس، كميسيون ويژه‌اي در مجلس تشكيل شد كه هدف آن رسيدگي دقيق به ابعاد طرح است. در حالي كه با گذشت حدود سه هفته از تشكيل كميسيون ويژه، تعدادي از اعضاي آن اعلام كرده‌اند هنوز جزئيات طرح به اطلاع آنها نرسيده است و لذا كميسيون در حال حاضر، هيچ دستور كاري ندارد! رئيس مركز پژوهش هاي مجلس و تعداد ديگري از ‌ ‌عناصر بانفوذ در مجلس هشتم نيز با اظهارنظرهاي مشابه، نگراني خود را از پيامدهاي اين طرح كه اجزاء آن به اطلاع نمايندگان نرسيده است، اعلام كردند كه همه آن اظهار نظرها موجب نگراني بود، زيرا سابقه برخي اقدامات غيرمشورتي دولت در سه سال اخير و پيامدهاي آن، هنوز در برابر ديدگان همه افراد قرار دارد. اما جالب ترين خبر در اين مورد توسط رئيس اصولگراي كميسيون انرژي در مجلس هشتم بيان شد. حميدرضا كاتوزيان كه عضو كميسيون ويژه تحول اقتصادي نيز مي‌باشد در اين خصوص اظهار داشته است: !
نگارنده كمترين ترديدي ندارد كه اگر اصولگرايان در مجلس هشتم نيز مانند مجلس هفتم، تنها براي ثبت در تاريخ به مخالفت‌هاي نه چندان جدي با روش اخير دولت بپردازند، دولت نهم و رئيس آن با به جان خريدن اينگونه انتقادات، كار را به همان گونه كه خود مي‌خواهند پيگيري خواهند كرد و لابد سال آينده در چنين روزهايي – و شايد بسيار زودتر ازآن– بايد شاهد شنيدن اين سخن از اصولگرايان مجلس هشتم باشيم كه متاسفانه برخي حوادث داخلي و خارجي و نيز علاقمندي عده‌اي از اصولگرايان براي حفظ كرسي رياست جمهوري، اين نگراني را افزايش مي دهد كه آنها حتي به اندازه مجلس هفتم هم در برابر بعضي طرح‌هاي دولت مقاومت نكنند و لذا پيش بيني مي‌شود كه بسياري از نمايندگان مجلس هم، دقيقا همزمان با مردم عادي، خبر بازگشايي حساب براي دريافت يارانه ماهيانه خود را دريافت كنند؛ بدون آنكه از جزئيات طرح دولت مطلع شوند. اما مردم هنوز سخن رئيس مجلس هشتم را در گوش دارند كه به آنها وعده داده است نخستين نشانه اين جديت، مي‌تواند در ايستادگي لاريجاني و خارج كردن طرح تحول اقتصادي از بازي باشد به طوري كه هـمـكار بلندمرتبه او در مجلس، براي كشف اجزاء اين طرح از كانال‌هاي غيررسمي به زحمت نيفتد!‌

**اعتماد ملي: قانون عليه دموكراسي
روزنامه اعتماد ملي امروز در سرمقاله خود از تحولات اخير در تركيه مي نويسد:
اخبار نگران‌كننده‌اي از تركيه به گوش مي‌رسد. براساس شكايت احزاب اقليت و حاشيه‌اي تركيه عليه حزب حاكم اعتدال و توسعه، فردا دوشنبه دادگاه قانون اساسي اين كشور كه عمدتا از نظاميان و حقوقدانان لا‌ئيك تشكيل شده، راي خود را صادر خواهد كرد. چنانچه دادگاه راي به انحلا‌ل اين حزب دهد، حزب اعتدال و توسعه امكان درخواست تجديدنظر خواهد داشت، اما اين ظاهر ماجرا است. در واقع جريان لا‌ئيك كه در سال‌هاي اخير مجبور شده يكي پس از ديگري كرسي‌هاي قدرت را به مسلمانان واگذار نمايد، در حال تكميل زنجيره توطئه‌هاي به ظاهر قانوني خويش عليه دولت قانوني! تركيه كه در انتخاباتي آزاد به قدرت رسيده است، مي‌باشد. چنانچه اين اتفاق روي دهد، امكان دستگيري رئيس‌جمهور و نخست‌وزير تركيه وجود دارد. دادستان عالي تركيه اين مهم را درخواست كرده است.
رويكرد ديگر، برگزاري انتخابات زودرس در تركيه خواهد بود. اين در حالي است كه حزب اعتدال و توسعه سال گذشته با اعتدال پارلمان تركيه، در يك انتخابات عمومي و فراگير با كسب اكثريت كرسي‌ها، پارلمان و سپس رياست‌جمهوري را در اختيار گرفت.
تركيه در حالي شاهد مزاحمت‌ها و تهديدهاي ژنرال‌هاي نظامي لا‌ئيك است كه در سال‌هاي گذشته مسلمانان موفقيت‌هاي فراواني را در عرصه داخلي و بين‌المللي براي تركيه رقم زده‌اند. حزب اعتدال و توسعه بر اساس يك روند دموكراتيك از انتخابات شوراهاي شهر و روستا آغاز كرد، آنگاه پارلمان، رياست‌جمهوري و دولت را نيز در اختيار گرفتند. در تمام اين انتخاب‌ها، مسلمانان هر دوره به نسبت دوره قبل از حمايت مردمي بيشتري برخوردار شدند؛ آنان تمام اصول و ظرفيت‌هاي دموكراتيك و شبه‌دموكراتيك را كه در قانون اساسي تركيه موجود بود، رعايت كردند.
حال دادگاهي كه پشت آن نظاميان و ژنرال‌ها ايستاده‌اند، در حال قرائت فاتحه براي دموكراسي نوپاي تركيه است. اين اتفاق به اسم قانون صورت مي‌پذيرد! جاي تعجب فراوان است كه نظاميان در تركيه از مدلي تبعيت مي‌كنند كه بسياري از مستبدان از آن قاعده سود مي‌برند. اينكه از طرق قانوني بخواهند دموكراسي را به بند كشند! ‌
لا‌زم به ذكر است كه در ماه‌هاي اخير گروه‌هاي حامي نظاميان در چند طرح زيرزميني به‌دنبال انجام كودتا و ترورهاي گسترده براي برهم زدن ثبات و امنيت تركيه بوده‌اند. اين همه در حالي روي مي‌دهد كه تركيه تحت رياست مسلمانان، بالا‌ترين رشد اقتصادي را به خود ديده است. حجاب براي زنان قانوني شده و امكان تحصيل با حجاب اسلا‌مي براي آنها در دانشگاه‌ها تدارك ديده شده است. تركيه به آستانه ورود به اتحاديه اروپا رسيده است؛ شاخص‌هاي حقوق بشر ارتقا يافته و نام تركيه از ليست كشورهاي در معرض فساد گسترده خارج شده است.
تركيه در عرصه امنيتي، ضمن تعامل با گروه‌هاي مخالف، به مقابله با تروريست‌ها و تجزيه‌طلبان پرداخته و وجهه منطقه‌اي و جهاني‌اش به شكل قابل ملا‌حظه‌اي بهبود يافته است اما با اين همه ظاهرا ژنرال‌ها كمتر به توفيق تركيه و منافع ملي آن و بيشتر به منافع خود مي‌انديشند؛ تركيه بار ديگر شاهد رويارويي قانونمداري استبدادگرايانه! عليه دموكراسي مردم‌سالا‌رانه است.

**رسالت:جزيره ناشناخته
روزنامه رسالت امروز سرمقاله خود را به جزيره قشم اختصاص داده و نوشت:
راقم اين سطور اخيرا در بازديدى از جزيره قشم به صراحت و بيش از پيش به اين آسيب جدى واقف شدم.
جزيره قشم كه به هيبت يك ماهى زيبا و بزرگ در پهنه بى كران آبهاى گرم خليج فارس آرميده است، با تمدنى به ديرينه مادها و وجود غارهاى خربس كه گواهى باستانى بر اين هويت فرهنگى غنى هستند وبا بيش از 100 هزار نفر جمعيت خون گرم، در يك منطقه ژئواستراتژيك و مشرف به تنگه هرمز قرار دارد. اين جزيره كه بزرگتر از 22 كشور جهان است، 2/5 برابر سنگاپور و بحرين و چندين برابر جزيره كيش است. يكى از ويژگى هاى منحصر به فرد جزيره قشم تنگه لافت است كه تا بندر عباس تنها 1800 متر فاصله دارد. حجم فعاليتهاى اقتصادى در اين جزيره متناسب با وسعت آن به مراتب بيشتر از جزيره كيش بوده و راه اندازى اسكله كاوه بر حجم فعاليتهاى اقتصادى قشم خواهد افزود. اين سرمايه ناشناخته از پتانسيل گردشگرى بسيار بالا و غير قابل مقايسه با كشورهاى حاشيه خليج فارس برخوردار است. جنگلهاى دريايى حرا، دره ستاره ها، غارهاى باستانى خربس، گنبد نمكى نمكدان، سواحل شنى و صخره اى بى نظير در دنيا، قلعه پرتغالى ها، جزاير ناز، بام قشم، تنگه چاهكوه و... تنها بخشى از جذابيت هاى گردشگرى اين جزيره است كه متاسفانه بايد اذعان كرد در سالهاى گذشته ناشناخته مانده و مسئولين التفات مناسبى بدان ننموده اند. يكى از نكات درخور توجه در اين جزيره پتانسيل مذهبى است. شايد بالاترين سرانه مسجد در كشور به قشم تعلق داشته باشد اين جزيره با دارا بودن 64 شهر و روستا كه در هر يك از آنها چهار يا 5 و يا حتى 6 مسجد ساخته شده است، بيشترين سرانه مسجد در كشور را به خود اختصاص داده است.در سالهاى اخير جزيره قشم نيز به مناطق آزاد كشور پيوسته و همين موضوع تا حدودى بر حجم فعاليتهاى اقتصادى در اين جزيره افزوده است. فرودگاه بين المللي، شهرك صنعتي، نوسازى بافت شهرى و ناوگان حمل ونقل و ان شاء الله در آينده اى نزديك احداث پل استراتژيك خليج فارس در تنگه لافت كه اين جزيره را به بندر عباس متصل مى كند و شاهراه ارتباطى زمينى و ريلى كشور را در عمق آبهاى خليج فارس تداوم مى دهد و همچنين گسترش ظرفيت فرودگاه بين المللى اين جزيره تا 1/5 ميليون نفر و راه اندازى اسكله كاوه مى تواند سرفصل جديدى بر تحولات اقتصادى در اين جزيره باشد.
اما با توجه به حجم فعاليتهاى اقتصادى كشورهاى حاشيه خليج فارس به خصوص امارات متحده عربى در زمينه جذب توريست و سرمايه ، نه تنها اين اقدامات كافى نيست بلكه حاكى از غفلت مديران كشور از اين سرمايه خدادادى و بكر است. امروز بسيارى از كشورها غبطه مى خورند كه چرا يكى از فاكتورهاى موجود در قشم را دارا نيستند. اين دست غفلتها از سرمايه هاى بكر كشور موجد نوعى مجمع الجزاير مديريتى است.
ايران امروز نه تنها مشكل سرمايه ندارد بلكه با توجه به افزايش قيمت نفت و اشتياق فزاينده سرمايه گذاران خارجى براى مشاركت در طرحهاى ايرانى با مديريت صحيح مى تواند به يكى از كشورهاى برتر در ليست جذب سرمايه خارجى تبديل شود. طراحى يك الگوى بومى براى توسعه اقتصادي، اجتماعى و فرهنگى قشم نيز كار سختى نيست پس چه دليلى دارد در حالى كه شيخ نشين هاى عربى با ولع به سرمايه هاى ايرانى ها چشم دوخته اند مديران كشور از اين منابع خدادادى غفلت كنند.

**كارگزاران :لطفا، عجله نكنيد
روزنامه كارگزاران امروز در سرمقاله خود تبليغات زود هنگام رياست جمهوري را مورد بررسي قرار داد و نوشت :
اهميت انتخابات دوره دهم رياست‌جمهوري به اندازه‌اي هست كه از حالا همه جريان‌هاي سياسي بخواهند درباره‌اش گمانه‌زني يا رايزني كنند. اما اين اضطرار نبايد نيروهاي عقلاني را دچار واكنش‌هاي انفعالي كند. چنين رفتاري بيش از آنكه قادر باشد چشم‌اندازي معلوم از آينده ارائه دهد، بيشتر تابع احساسات و كوتاه‌بيني‌هايي مي‌شود كه در فرآيند خود جريان‌ها را دچار چندگانه‌گويي و گاه تعارض مي‌كند. به نظر مي‌رسد آنچه در حال حاضر مي‌تواند دستمايه نيروهاي عقلاني براي آينده باشد، توجه به متغيرهايي است كه در سطوح مختلف سياسي، اقتصادي، اجتماعي و ديپلماتيك بر شكل‌گيري رخدادهاي آينده تاثير مستقيم دارد. همين متغيرها نيز هست كه مي‌تواند الگوي انتخاب، توافق، اتحاد و ائتلاف‌ها را درباره كانديداهاي احتمالي شكل دهد.
نگاه صرف به اكنون و كم‌توجهي به سرعت رخدادهاي آتي كه گاه برخي از آنها تا اندازه تحول مهم است، هر تصميم‌گير سياسي را دچار اشتباه در برآورد تحليل از اوضاع خواهد كرد. اين مهم در واقع نقطه‌ضعف بسياري از طيف‌هاي سياسي است كه براي مهندسي انتخابات آتي تلاش مي‌كنند. متاسفانه بسياري از جريان‌هاي سياسي همچنان به تكرار رفتار تاريخ مصرف گذشته دچارند و خود را محدود به آنچه مي‌كنند كه نزديك چشم دارند. نگاه استراتژيك و به تبع آن رفتاري متناسب با اين رويكرد هنوز با كنش‌هاي برخي از جريان‌هاي سياسي فاصله دارد. هنر تصميم‌گيري در فضاي سياسي هرگز نمي‌تواند مسدود ميان سياه و سفيد باشد بلكه مجموعه‌اي از انتخاب‌ها ميان طيفي گسترده از خوب‌ترها و خوب‌ها، بدها و بدترهاست. هر يك از انتخاب‌هاي بالا به فرصت‌ها و موقعيت‌هايي بستگي دارد كه تصميم‌گيران سياسي را فارغ از برزخ‌هاي خود تحميل كرده، به انتخاب عقلاني مي‌رساند.
در حال حاضر كوتاه‌بيني است اگر جريان‌هاي عقلاني خود را در ورطه‌اي از گزينش‌هاي زودرس فرو كنند كه پشت اين انتخاب هيچ فراسونگري وجود ندارد. تجربه انتخابات سوم تير سال 1384 نشان داد كه حتي بخش زيادي از جامعه روشنفكري ما دچار بيماري كوتاه‌بيني‌هاي بيگانه با نگاه استراتژيك متناسب با يك روشنفكر تاثيرگذار در جوامع است. اگر قرار است در انتخابات آتي حضور فعال داشت نبايد در آن هنگام با مهره‌هاي زخمي وارد رقابت شد و اين ممكن نيست مگر جريان‌هاي عقلاني اعم از راست و چپ، اصلاح‌طلب و محافظه‌كار با پرهيز از وسوسه‌‌ اظهارنظرهاي سست‌بنياد به متغيرهايي توجه كنند كه ساخت و كار انتخابات آينده را تعيين مي‌كند. عجله در معرفي كانديداهاي مطلوب از يكسو فاقد تحليل واقعي از اوضاع جاري و آتي فضاي سياسي كشور است و از سوي ديگر مانعي است در شكل‌دهي به اتحادها و ائتلاف‌هايي كه مي‌تواند منافع همگاني را در عبور از آينده سرنوشت‌ساز كشور تامين كند. از اين رو لازم است همه جريان‌هاي عقلاني به جاي ذوق داشتن براي اعلام كانديداي متبوع خود، به تحليل واقعي اوضاع و راهكارهاي لازم براي برون‌رفت از مشكلات پرداخته و آنگاه در موعد لازم مصداق‌هاي انتخاباتي خود را با نگاهي استراتژيك معرفي كنند. حالا وقت چانه‌زني بر سر كانديداها نيست.
**كيهان :حق مردم چه مي شود ؟

روزنامه كيهان امروز در يادداشت روز خود نوشت:
از مدت ها قبل براي كساني كه اخبار مربوط به روند توطئه چيني غرب عليه ايران اسلامي را تعقيب مي كنند، پيدا بود كه ماهيت اين تهديدها در حال چرخش به سمت «الگوهاي نرم» است و از جمله غربي ها بنا دارند با بزرگ نمايي برخي مطالبات قومي، كارگري، دانشجويي و همچنين مسائل مربوط به زنان و تحريف ديدگاه هاي آنها، زمينه هاي ايجاد ناآرامي و شكاف اجتماعي را در داخل فراهم بياورند. از جمله اين پروژه كه اين روزها برخي رسانه هاي داخلي هم دانسته يا ندانسته سعي مي كنند بازار آن را داغ كنند به تصويب لايحه حمايت از خانواده در مجلس بازمي گردد. به دنبال تصويب كليات لايحه حمايت از خانواده در مجلس شوراي اسلامي و در شرايطي كه هنوز مفاد اين لايحه در صحن علني مجلس مطرح نشده است پروژه مخالفت با اين لايحه از سوي مدعيان حقوق بشر كليد خورده و ساز مخالفين در پوشش دغدغه هاي به اصطلاح حقوقي! كوك شده است.
جريان مدعي مدافع حقوق بشر- بخوانيد مأمورين و گمارده هاي براندازي نرم- اين بار به بهانه لايحه حمايت خانواده فرصت را غنيمت شمرده و با آب و تاب فراوان و به دور از نگاهي نقادانه و تخصصي سخناني بر زبان مي رانند كه چيزي جز اظهارات بيهوده و بي پايه و اساس و البته در راستاي پروژه مدنظرشان نيست.
اين جريان درصدد است هر اتفاقي و هر اقدام مثبت و پرمزايا براي ملت را به نحوي از مسير خود خارج كند و با سر و صدا و هياهو و شلتاق بر روي آن، حقوق بشر را فرياد كند تا در پس آن شايد جماعتي تحريك و تطميع شود و احتمالاً از سويي ديگر وظيفه و مأموريتي را كه در ستيز با نظام جمهوري اسلامي دارند، انجام داده باشند. بنابراين اگر نيروي انتظامي به عنوان ضابط عام دادگستري با همكاري دستگاه قضايي كشور و به موجب وظايف ذاتي و مصرحشان در قوانين موضوعه به ايجاد امنيت اجتماعي همت بگمارند، اينجاست كه اين جريان تكليف خود مي داند وارد ميدان شده و نيروي انتظامي را آماج حملات قرار داده و با انتساب دروغ و تهمت كراراً از طريق رسانه هايي كه در اختيار دارند نداي حقوق بشر سردهند.
اگر قوه مقننه درصدد تهيه قانوني باشد تا قاطعانه شرارت و فساد در جامعه را دفع نمايد باز آدم هاي اين جريان وارد ميدان مي شوند و با دم زدن از حقوق انسان! وكيل مدافع اشرار و جانيان و مزاحمان نواميس مي شوند! در حالي كه خواسته عموم و ديرينه مردم اين است كه شرارت و فساد از جامعه رخت بربندد.
آحاد مردم با اجرا درآمدن طرح ارتقاء امنيت اجتماعي از يكي، دو سال پيش بارها و بارها خوشحالي و خرسندي خود را اعلام كردند و خواهان استمرار اين طرح در فازهاي مختلف شدند تا در نهايت امنيت پايدار در سراسر كشور بروز پيدا كند.
البته به اجرا درآمدن اين طرح كه تلاش گسترده نيروهاي خدوم نيروي انتظامي و مجموعه محترم دستگاه قضا را در بردارد بدان معنا نيست كه از اصل كارهاي فرهنگي و مسدود كردن ريشه جرم و جنايت غافل ماند اما وقتي جرم و فساد در سطح جامعه به شكلي فراتر از حد عادي است، بايد اقداماتي جدي تر و بازدارنده تر داشت وگرنه كدام مسئول و مقام در يك نظام اسلامي است كه متوجه نشود بايد با جرائم و مفسده ها ريشه اي و عميق برخورد كرد و شريان هاي اصلي آن را قطع نمود.
حال معلوم نيست چرا عده اي در هر شرايطي سعي دارند بدون توجه همه جانبه به صورت مسئله صرفاً در مقام اپوزيسيون ظاهر شده و ژست روشنفكري بگيرند.
در نظام اسلامي در برخورد با متهمان و كساني كه در مظان اتهام جرم و يا مفسده اي قرار دارند اصل بر برائت است مگر آنكه خلافش ثابت شود و در فرآيند دادرسي نيز قاضي براساس مقومات و مباني اصيل حقوق اسلامي تلاش دارد تا جائيكه امكان آن وجود دارد اصل رأفت اسلامي را نيز جاري نمايد و با توجه به وضعيت مجرم حكم متناسب با آن را صادر كند.
ليكن در مواردي وضعيت به گونه اي است كه شرارت ها و مزاحمت هاي برخي از اشرار و جانيان لطمه اساسي به نظم عمومي جامعه مي زند و ذهنيت افكار عمومي را با ترس و وحشت همراه مي سازد؛ در اينجاست كه هر عقل سليمي مي پذيرد بخاطر امنيت عموم جامعه با آن عده قليلي كه امنيت را دچار مخاطره كرده اند برخورد شود.
حال آيا اين اقدام در راستاي نقض حقوق بشر است يا براي احساس امنيت جامعه؟
ضمن آن كه با همان عده قليل از اشرار و سركردگان جرم و جنايت نيز به شكلي كاملا قانوني و قضايي برخورد مي شود و در تمام مراحل دادرسي از تحقيقات مقدماتي در دادسراها تا صدور حكم در دادگاه و نهايتا تاييد آن در مرحله تجديدنظر يا ديوان عالي كشور و سپس اجراي حكم حقوق مجرم رعايت مي شود و مسئولان ارشد قضايي كشور بارها بر اين مسئله تاكيد ورزيده اند. ليكن اگر كسي كه چندين قتل انجام داده است و جان انسان هاي بي گناهي را گرفته است و براساس قوانين موضوعه كشور پس از طي مراحل دادرسي به قصاص و اعدام محكوم شده است خلاف حقوق انسان و بشر است؟
مگر همان انسان هاي بي گناهي كه توسط قاتل كشته شده اند داراي حق حيات و زندگي نبوده اند؟
ضمن آن كه بايد بپذيريم هر كشوري داراي قوانين و مقررات خاص خودش است و ورود به مسايل حقوقي بدون توجه به فلسفه احكام و قواعد اسلامي اشتباه بزرگي است.
قوانين و مقررات كيفري در كشور ما برگرفته از فقه جزايي اسلام است و از آنجائي كه منابع اصلي فقه قرآن و سنت است لذا بهتر است به جاي عاريه گرفتن احكام و مقررات مادي و بشري به دنبال حكمت ها و فوايد بي نظير حقوق و مجازات هاي اسلامي بود. آن چنان كه در بسياري از همايش ها و نشست هاي علمي و تخصصي حقوقي در جهان غرب بر مزايا و ويژگي هاي خاص نظام حقوقي اسلام اعتراف شده است.
البته بايد اذعان داشت پرداختن به مسايل نظري و تئوريك و بحث و جدل پيرامون آن جدا از پروژه كساني است كه در قالب يك جريان خزنده اما حساب شده در صدد ضربه زدن به آرمان هاي نظام هستند و بالاخره درباره بيانيه اخير برخي از كشورهاي اروپايي در محكوميت حكم اعدام قاتلان و اشرار، اشاره به اين نكته نيز ضروري است كه آنان در ميان قاتل و مقتول، از قاتل جانبداري مي كنند. اين نكته سال هاست كه در كشورهاي غربي فاقد حكم اعدام با چالش جدي روبروست تا آنجا كه در پاره اي از موارد، پليس با آگاهي از ميزان جنايتكاري يك قاتل و با نگراني از اين كه قاتل فقط به چند سال حبس محكوم شود، به هنگام بازداشت وي با صحنه سازي او را به قتل مي رساند و اين موضوع سوژه بسياري از فيلم ها و سريال هاي پليسي ساخت غرب است كه از وجود انگيزه ياد شده حكايت مي كند.
**مردم سالاري:لزوم توجه به قوه قضائيه
روزنامه مردم سالاري امروز در سرمقاله خود در خصوص اهميت قوه قضاييه در كشور مي نويسد:
«قوه قضائيه» از هر منظري كه نگريسته شود، اساسي ترين و حساس ترين وظايف را در حكومت دارد. در آموزه هاي ديني ما به دادگستري و ستاندن داد مظلومان از ظالمان تاكيد بسيار شده و عدل چنان جايگاهي در حفظ و برقراري حكومت دارد كه آن را اساس مملكت داري و بقاي حكومت را با ظلم ناممكن مي داننداز طرف ديگر در نظام هاي سياسي امروز دنيا، ضمانت عدم سو»استفاده قدرتمداران از قدرت و همچنين نظارت دقيق بر عملكرد حاكمان در گرو وجود قوه قضائيه اي مستقل و مقتدر است.
از طرفي ديگر، قوه قضائيه بيش از آن كه قوه اي از قواي حكومتي باشد، در ذات خود نقش نماينده و چشم بيناي ملت را دارد و قضاوتش فصل الخطاب هر ظلم و حق كشي شخصي و اجتماعي است تا ضعيف و قوي - از هر نظر - در جامعه به يك اندازه و بي هيچ دغدغه در كنار هم زندگي كنند و از امكانات اجتماعي و مدني برخوردار باشند. اين گونه است كه توجه و اهميت دادن به اين قوه بايد در صدر توجهات هر حكومتي باشد تا دستگاهي كه خود مركز و ملجا، پناه و مركز تعقيب و اصلا ح اشتباهات، ناهنجاري ها و قانون شكني ها است، فارغ از نگراني باشد.
همچنين سرعت عمل و توانايي رسيدگي به موقع، دقيق و موثر به شكايات و پرونده ها هم كه يكي از شاخصه هاي مطلوبيت و توانايي اين قوه است نيز در گرو همين رفع نگراني ها و تامين امكانات اين قوه است.
چندي قبل رئيس قوه قضائيه طي بخشنامه اي، مراكز تحت نظر اين قوه را موظف به رسيدگي و صدور حكم قطعي براي كليه پرونده هايي كرد كه قبل از سال 86 تشكيل شده است. اين دستور اكيد و مفيد، از سويي نشان مي داد كه مديران قوه قضائيه و در صدر آن آيت الله هاشمي شاهرودي شناختي دقيق نسبت به نقاط ضعف اين قوه دارند و مهم تر از آن، سعي و تلا ش خود را براي رفع اين نابساماني ها به كار برده و مي برند، اما از سوي ديگر بازگو كننده اين واقعيت هم بود كه قوه قضاييه گرفتار مشكلا تي است كه مانع از رسيدگي منظم و طبق روال عادي پرونده ها مي شود و گاهي صدور حكم براي پرونده اي چنان در پيچ و خم كارهاي اداري گرفتار مي شود كه ممكن است سال ها به طول انجامد. اصلا ح ساختاري يكي از راهكارهايي است كه براي رفع اين نقيصه به كار گرفته شده و چند سالي است كه قوه قضاييه در اين مسير حركت مي كند، اما سخنان ديروز معاون اداري مالي اين قوه از مشكل ديگري در اين زمينه پرده برداشت اين كه 40 درصد پست هاي قضايي خالي است و بر نيروهاي فعلي اين قوه فشار وارد مي شود.
چنين وضعي نه تنها باعث فشار وارد آمدن به نيروها و پرسنل خدوم قوه قضاييه مي شود بلكه همچنان كه در بالا ذكر شد فشار اصلي آن به مردمي وارد مي شود كه پرونده هاي قضايي شان در مدتي بيش از زمان لا زم بدون حكم مي ماند و رسيدگي نمي شود. چنين است كه بايد از تصميم گيرندگان براي بودجه مملكت خواست كه رفع اين مشكل را در دستور كار قرار دهند و به جاي افزايش بودجه دستگاه هاي نه چندان داراي اولويت، نيازهاي قوه قضاييه را مرتفع كنند كه بي شك چنين كاري به طور مستقيم منفعت مردم را در پي خواهد داشت.
**دنياي اقتصاد:دغدغه بورس‌ها از سرمايه‌گذاران بيش‌فعال
روزنامه دنياي اقتصاد امروز در سرمقاله خود مي نويسد:
در بورس‌ها وسوسه خريد و فروش‌هاي سريع همراه با هيجانات محيط بورس و جوگير شدن سرمايه‌گذاران پديده‌اي قوي و غالب است.
آن دسته از مردم كه فكر مي‌كنند از اطلاعات بيشتر و بهتري برخوردارند يا در معاملات بورس مهارت كافي دارند، سعي دارند از اين عوامل براي خود مزيت بسازند. با وجود اين، اخيرا مطالعات روان‌شناختي رفتار سرمايه‌گذاران در بورس‌ها نشان مي‌دهد كه اين تقلاهاي سريع «تورش رواني» تصميم‌گيران بورس‌ها را تشديد مي‌كند؛ چرا كه تمركز روي بازاري خاص، قيمت سهام را با تغييرات سريع پيوند مي‌زند و در كوتاه‌مدت اين تمركز سيال و مواج تصميم‌گيري‌ها، سرمايه‌گذاران را به جاي به‌كارگيري عقلانيت ناشي از بلندمدت‌نگري، تحت تاثير هيجانات، القائات و اعتماد بيشتر به «آقاي... مي‌گويند» قرار مي‌دهد.
اخيرا يك تحقيق علمي در آمريكا نشان مي‌دهد كه فروش سهام به طور متوسط پس از چهار ماه 6/2درصد عايدي داشته؛ در صورتي كه خريد سهام جديد فقط 11/0درصد عايدي به بار آورده است. به طور متوسط بيش‌فعالي سهامداران باعث شده كه آنها سهم‌هاي خوب را بفروشند و سهم‌هاي ضعيف را بخرند. يادتان باشد تفاوت قيمت درخواستي و پيشنهادي «هزينه معامله» هم محسوب مي‌شود. سهامداران هيجاني وقتي به هزينه‌هاي معاملاتي بورس توجه مي‌كنند، فقط هزينه كارگزاران را مي‌بينند؛ در صورتي كه خريدهاي ناجور و فروش‌هاي نامناسب خود را بايد هزينه به حساب آورند و مديريت هزينه را در كم و كيف سوددهي خود لحاظ كنند.
توهم دانايي
موضوع اطلاعات در بورس‌ها از نظر كارآيي، هزينه‌بري، شفافيت، رسالت افشاگري آن و غيره هزاران نكته دارد. توهم دانايي به آن معني كه مردم به اين امر كنش دارند و بر اين باورند كه دقت پيش‌بيني‌هاي آنها با اطلاعات بيشتر افزايش مي‌يابد.بنابراين سرخوردگي از تلاش‌هاي غيرعلمي خود را به ريسكي بودن بورس احاله مي‌دهند كه البته نشان از ضرورت آموزش فراگير مهارت مديريت ريسك دارد. سرمايه‌‌‌گذاران امروزه به لطف انقلاب ارتباطات و اطلاعات دسترسي چشمگيري به حجم عظيم اطلاعات دارند. اين اطلاعات شامل اطلاعات جاري مثل اخبار، قيمت‌ها و حجم معاملات يا اطلاعات تاريخي مثل نوسانات قيمت‌ها و بازده‌ها در گذشته و عملكردهاي مالي شركت‌ها است. بحث آن است كه وجود اطلاعات به معني منجر شدن آن به دانايي يعني تسلط علمي بر آنچه دارد مي‌گذرد و چگونگي كسب سود نيست. بنابراين وجود اطلاعات پالايش نشده نمي‌تواند بر دانش سرمايه‌گذاران بيافزايد، لااقل به آن اندازه‌اي كه اميدوارند و براي دسترسي به آن هزينه مي‌كنند، چرا؟ زيرا سرمايه‌گذاران براي تفسير درست آن اطلاعات آموزش نديده‌اند. اطلاعات مفيد سرمايه‌گذاري بر تصميم‌گيري در سرمايه‌گذاري عنصري حياتي است. آموزش و تجربه براي آماده‌سازي اين اطلاعات جهت تصميم‌سازي‌هاي سرمايه‌گذاران از اولين گام‌هاي فرهنگ‌سازي متوليان بورس هر كشور و بسيج رسانه‌ها به خصوص صدا و سيما است. از اين رو لزوم حمايت از برپايي موسسات تحقيق و مشاوره سرمايه‌گذاري به عنوان حق مسلم تازه‌واردان به بورس‌ها بيش از پيش آشكار مي‌شود.
توهم كنترل
به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشچويي ايران "ايسكا نيوز"روزنامه دنياي اقتصاد مي افزايد:توهم كنترل به معني آن است كه اغلب سرمايه‌گذاران بيش‌فعال بر اين باورند كه به نحوي بر نتايج وقايع و رخدادهاي غيرقابل نفوذ كنترل دارند. براي مثال، بيشتر مردم وقتي تمايل به شركت در شرط‌بندي پرتاب سكه يا بازي شير يا خط دارند كه سكه هنوز به هوا پرتاب نشده باشد، اگر سكه قبلا پرتاب شده باشد و نتيجه معلوم؛ ولي مخفي براي بازيكنان باشد، مردم كمتر به آن شرط‌بندي رغبت نشان مي‌دهند. آشكار است كه گفتن شير يا خط قبل و بعد از پرتاب سكه هيچ اثري بر نتيجه كار ندارد با وجود اين برخي مردم چنين تصوري دارند؛ در بورس‌هايي كه كارگزاران آنها آنلاين عمل مي‌كنند، اين پديده نيز رواج دارد. چون انتخاب كم و كيف سطح فعاليت‌ها و درگيري‌ها، آشنا بودن‌ها و نبودن‌ها و اطلاعات مسبب كارند و بنابراين بورس كشور هيچ راهي جز آموزش علمي و عملي كساني كه از بورس در اين برهه خوشبختانه استقبال كرده‌اند، ندارد و نوميد ساختن آنها شرط مروت نيست./110
 يکشنبه 6 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 235]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن