تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831029601




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازگشت « عمل مكر » به « اهل مكر »


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: بازگشت « عمل مكر » به « اهل مكر »
« مكرو نيرنگ » با جايگاه و منزلت « انسان » ناسازگار است و با هويت او در تضاد و تعارض مي باشد. آدمي آفريده شده است تا در مسير « انسانيت » حركت كند و به مراتب عالي و مقامات متعالي صعود نمايد و نه تنها خود « راه » يابد و به خداوند « تقرب » جويد كه ديگران را نيز راه بنمايد و به قرب الهي برساند.
حال اگر انسان نه تنها از راه رخ برتافت و به بيراهه گرايش يافت و نه تنها خود به خدا نزديك نشد كه ديگران را نيز از راه به بيراهه افكند و از حركت در مسير رستگاري بازداشت و اين همه را با گستردن دام هاي مكر و نيرنگ بر سر راه آدميان و با به كار بردن انواع پليدي ها و فريبكاري ها انجام داد چه ماهيتي مي يابد و چه آثار تلخ و عواقب خطرناك و هلاكت باري بر فعاليت هاي گوناگون رفتاري و عملي او مترتب مي گردد و چه فرجامي در انتظار او خواهد بود
آيا چنين كسي فرومايه نيست (1 ) و آيا به عصيان و سركشي عليه آفرينش و جايگاه و منزلت انساني خود نپرداخته است (2 ) و آيا اين مكرپيشگان با اين عملكردهاي تباه و فعاليت هاي مخربي كه عليه دين خدا و بندگان خدا روا مي دارند ايمن از رسوايي و شكست مي باشند
اكنون پرسش اين است كه رسوايي و شكست صاحبان مكر و نيرنگ چگونه به وجود مي آيد و چسان كساني كه با انواع و اقسام حيله ها و ترفندها و باگستردن دام هاي گوناگون درصدد آسيب رساني به انسان هاي بي گناه بر مي آيند و براي نيل به مقاصد پليد خويش جان و مال و آبرو و حيثيت ها را در معرض تهاجم و هتك قرار مي دهند سرانجام به فضاحت و رسوايي كشيده مي شوند
آموزه هاي ديني با صراحت تمام تاكيد دارند كه مكر و نيرنگ هاي مكاران به خودشان باز مي گردد و به اين طريق آنان به رسوايي و شكست مي رسند و سر در گريبان عزلت و انزوا فرو مي برند.
در اين رهنمود از اميرمومنان حضرت علي (ع ) دقت كنيم :
« من مكر حاق به مكره »
« كسي كه مكرو حيله كند حيله اش بر خود او فرود آيد . » (3 )
مفهوم « بازگشت عمل مكر به اهل مكر » اين است كه اولا تير مكر و نيرنگ مكاران در نهايت به هدف نمي نشيند و انسان هاي بي گناه را از پا در نمي آورد و فرجام آنان را با اضمحلال و نابودي همراه نمي گرداند كه برعكس به مرور زمان و در اثر استقامت و پايداري هاي لازم و مستمري كه بي گناهان روا مي دارند از آسيب و زيان هاي اهل مكر مصون مي مانند و آرام آرام حقانيت آنان براي كساني كه تحت تاثير اغواگري و دروغ و تهمت و فضاسازي هاي باطل مكاران قرار گرفته و در مسير هتك حرمت انسان هاي صالح و پاك حركت كرده اند روشن و نمايان مي گردد و همگان نسبت به مصاديق حق و باطل و صالح و فاسد در عرصه فعاليت هاي اجتماعي و سياسي واقف و آگاه مي شوند.
ثانيا مكاران و نيرنگ بازان به رسوايي و افتضاح گرفتار مي آيند و از جانب افراد جامعه طرد مي شوند و به دليل آشكار شدن ماهيت و عملكردهاي تباهشان پيوند و همبستگي و تعامل سالم و مفيد با آنان قطع مي شود و ناگزير گوشه عزلت و انزوا و كناره گيري از اجتماع را بر مي گزينند و اين حاصل و ثمره فعاليت هاي مخرب و اختلاف افكني ها و فتنه انگيزي هاي اين فاسدان و پليدان مي باشد كه براي نيل به اهداف اقتصادي و سياسي خود از انجام هيچ فعل حرام و خيانت آميزي دريغ روا نمي دارند.
ثالثا خداوند قادر متعال براساس تعاليم و قوانين و ارزش هاي والاي نهفته در متن كتاب مقدس قرآن برخود لازم مي داند كه به مساعدت آن گروه از بندگان پاك و بي گناه خويش كه در مسير نيل به تقرب و جلب رضوان و خشنودي الهي تلاش مي كنند و همواره در معرض فعاليت هاي مخرب مكاران و حيله گران قرار مي گيرند و سيل دروغ و تهمت و فتنه به سوي آنان هجوم مي آورد و شخصيت پاكشان را در جامعه هتك مي نمايد بپردازد و آنان را در پرتو حمايت هاي خويش قرار دهد. اين ياري ها و حمايت ها به صورت خنثي كردن ترفندها و حيله ها و فتنه گري و دروغ بافي هاي اهل مكر و نماياندن ماهيت ناسالم اين فسادگران در جامعه از يكسو و ستردن غبارهاي غربت و مظلوميت از سيماي پاك صالحان از ديگر سو تحقق مي يابد.
بديهي است تلاش هاي مخرب مكاران در محيط هاي اداري و وزارتخانه ها و سازمان ها و موسسات دولتي و خصوصي و در حوزه هاي فعاليت هاي فرهنگي و اقتصادي و سياسي داراي گستردگي و فزوني مي باشد و آسيب و زيان هايي كه اين عناصر در اين عرصه ها به وجود مي آورند قابل مقايسه با ساير مكان ها و محيط ها نمي باشد و به همين دليل مراقبت هاي ويژه و مستمري بر دست اندركاران و مخصوصا مديران و كارگزاران لازم و ضروري مي گردد و هم آنان هستند كه بايد با كياست و درايت عرصه هاي حضور و فعاليت مسموم مكاران را تنگ نمايند و دست اين فاسقان را كوتاه و فضاهاي فعاليت و كار و تلاش را سالم و سازنده نمايند.
اگر مسئولان و مديران ما خويشتن را تحت تعاليم و دستورالعمل هاي « نظام مديريت اسلامي » قرار دهند و به همه جلوه هاي آن از جمله « اخلاق مديريت » پايبند و عامل باشند و مشخصه هاي « صالحان كاردان » را در خويش متجلي گردانند مورد توجه و لطف و حمايت خاص حضرت پروردگار قرار مي گيرند و ياري و مساعدت هاي او را كه بازگرداندن عمل مكر به اهل مكر يكي از آنهاست جلب مي نمايند.
اين نكته نيز قابل توجه و منطبق بر معيارهاي اصيل مبتني بر « عقل » و « شرع » است كه براي خنثي شدن مكر عناصر مكار و فريبكار تلاش همه افراد به ويژه مديران براي شناسايي اين اشخاص ضروري مي باشد و اين مهم تحقق نمي يابد مگر با مراقبت و كياست و پرهيز از خوش باوري و سطحي نگري و تنها در اين صورت است كه توجهات و مساعدت هاي الهي فرود مي آيد و با تلاش هاي دقيق انسان مي آميزد و زمينه هاي لازم را براي بازگشت « عمل مكر » به « اهل مكر » را مساعد مي نمايد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
پاورقي :
1 ـ « مكر و نيرنگ خوي فرومايگان است »
كلام اميرمومنان (ع ) غررالحكم ج 2 ص 427 ـ
2 ـ « مكر و فريبكاري شيوه افراد سركش است »
كلام اميرمومنان (ع ) غررالحكم ج 2 ص 428 ـ
3 ـ غررالحكم تنظيم موضوعي سيدهاشم رسولي محلاتي دفتر نشر فرهنگ اسلامي ج 2 ص 428
رسوايي و فضاحت مكاران و نيرنگ بازان حاصل و ثمره فعاليت هاي مخرب و اختلاف افكني ها و فتنه انگيزي هاي اين فاسدان و پليدان مي باشد كه براي نيل به اهداف اقتصادي و سياسي خود از انجام هيچ فعل حرام و خيانت آميزي دريغ روا نمي دارند
تلاش هاي مخرب مكاران در محيط هاي اداري و وزارتخانه ها و سازمان ها و موسسات دولتي و خصوصي و در حوزه هاي فعاليت هاي فرهنگي و اقتصادي و سياسي داراي گستردگي و فزوني مي باشد و آسيب و زيان هايي كه اين عناصر در اين عرصه ها به وجود مي آورند قابل مقايسه با ساير مكان ها و محيط ها نمي باشد و به همين دليل مراقبت هاي ويژه و مستمري بر دست اندركاران و مخصوصا مديران و كارگزاران لازم و ضروري مي گردد و هم آنان هستند كه بايد با كياست و درايت عرصه هاي حضور و فعاليت مسموم مكاران را تنگ نمايند و دست اين فاسقان را كوتاه و فضاهاي فعاليت و كار و تلاش را سالم و سازنده نمايند
 يکشنبه 6 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 286]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن