واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: بازگشت « عمل مكر » به « اهل مكر »
« مكرو نيرنگ » با جايگاه و منزلت « انسان » ناسازگار است و با هويت او در تضاد و تعارض مي باشد. آدمي آفريده شده است تا در مسير « انسانيت » حركت كند و به مراتب عالي و مقامات متعالي صعود نمايد و نه تنها خود « راه » يابد و به خداوند « تقرب » جويد كه ديگران را نيز راه بنمايد و به قرب الهي برساند.
حال اگر انسان نه تنها از راه رخ برتافت و به بيراهه گرايش يافت و نه تنها خود به خدا نزديك نشد كه ديگران را نيز از راه به بيراهه افكند و از حركت در مسير رستگاري بازداشت و اين همه را با گستردن دام هاي مكر و نيرنگ بر سر راه آدميان و با به كار بردن انواع پليدي ها و فريبكاري ها انجام داد چه ماهيتي مي يابد و چه آثار تلخ و عواقب خطرناك و هلاكت باري بر فعاليت هاي گوناگون رفتاري و عملي او مترتب مي گردد و چه فرجامي در انتظار او خواهد بود
آيا چنين كسي فرومايه نيست (1 ) و آيا به عصيان و سركشي عليه آفرينش و جايگاه و منزلت انساني خود نپرداخته است (2 ) و آيا اين مكرپيشگان با اين عملكردهاي تباه و فعاليت هاي مخربي كه عليه دين خدا و بندگان خدا روا مي دارند ايمن از رسوايي و شكست مي باشند
اكنون پرسش اين است كه رسوايي و شكست صاحبان مكر و نيرنگ چگونه به وجود مي آيد و چسان كساني كه با انواع و اقسام حيله ها و ترفندها و باگستردن دام هاي گوناگون درصدد آسيب رساني به انسان هاي بي گناه بر مي آيند و براي نيل به مقاصد پليد خويش جان و مال و آبرو و حيثيت ها را در معرض تهاجم و هتك قرار مي دهند سرانجام به فضاحت و رسوايي كشيده مي شوند
آموزه هاي ديني با صراحت تمام تاكيد دارند كه مكر و نيرنگ هاي مكاران به خودشان باز مي گردد و به اين طريق آنان به رسوايي و شكست مي رسند و سر در گريبان عزلت و انزوا فرو مي برند.
در اين رهنمود از اميرمومنان حضرت علي (ع ) دقت كنيم :
« من مكر حاق به مكره »
« كسي كه مكرو حيله كند حيله اش بر خود او فرود آيد . » (3 )
مفهوم « بازگشت عمل مكر به اهل مكر » اين است كه اولا تير مكر و نيرنگ مكاران در نهايت به هدف نمي نشيند و انسان هاي بي گناه را از پا در نمي آورد و فرجام آنان را با اضمحلال و نابودي همراه نمي گرداند كه برعكس به مرور زمان و در اثر استقامت و پايداري هاي لازم و مستمري كه بي گناهان روا مي دارند از آسيب و زيان هاي اهل مكر مصون مي مانند و آرام آرام حقانيت آنان براي كساني كه تحت تاثير اغواگري و دروغ و تهمت و فضاسازي هاي باطل مكاران قرار گرفته و در مسير هتك حرمت انسان هاي صالح و پاك حركت كرده اند روشن و نمايان مي گردد و همگان نسبت به مصاديق حق و باطل و صالح و فاسد در عرصه فعاليت هاي اجتماعي و سياسي واقف و آگاه مي شوند.
ثانيا مكاران و نيرنگ بازان به رسوايي و افتضاح گرفتار مي آيند و از جانب افراد جامعه طرد مي شوند و به دليل آشكار شدن ماهيت و عملكردهاي تباهشان پيوند و همبستگي و تعامل سالم و مفيد با آنان قطع مي شود و ناگزير گوشه عزلت و انزوا و كناره گيري از اجتماع را بر مي گزينند و اين حاصل و ثمره فعاليت هاي مخرب و اختلاف افكني ها و فتنه انگيزي هاي اين فاسدان و پليدان مي باشد كه براي نيل به اهداف اقتصادي و سياسي خود از انجام هيچ فعل حرام و خيانت آميزي دريغ روا نمي دارند.
ثالثا خداوند قادر متعال براساس تعاليم و قوانين و ارزش هاي والاي نهفته در متن كتاب مقدس قرآن برخود لازم مي داند كه به مساعدت آن گروه از بندگان پاك و بي گناه خويش كه در مسير نيل به تقرب و جلب رضوان و خشنودي الهي تلاش مي كنند و همواره در معرض فعاليت هاي مخرب مكاران و حيله گران قرار مي گيرند و سيل دروغ و تهمت و فتنه به سوي آنان هجوم مي آورد و شخصيت پاكشان را در جامعه هتك مي نمايد بپردازد و آنان را در پرتو حمايت هاي خويش قرار دهد. اين ياري ها و حمايت ها به صورت خنثي كردن ترفندها و حيله ها و فتنه گري و دروغ بافي هاي اهل مكر و نماياندن ماهيت ناسالم اين فسادگران در جامعه از يكسو و ستردن غبارهاي غربت و مظلوميت از سيماي پاك صالحان از ديگر سو تحقق مي يابد.
بديهي است تلاش هاي مخرب مكاران در محيط هاي اداري و وزارتخانه ها و سازمان ها و موسسات دولتي و خصوصي و در حوزه هاي فعاليت هاي فرهنگي و اقتصادي و سياسي داراي گستردگي و فزوني مي باشد و آسيب و زيان هايي كه اين عناصر در اين عرصه ها به وجود مي آورند قابل مقايسه با ساير مكان ها و محيط ها نمي باشد و به همين دليل مراقبت هاي ويژه و مستمري بر دست اندركاران و مخصوصا مديران و كارگزاران لازم و ضروري مي گردد و هم آنان هستند كه بايد با كياست و درايت عرصه هاي حضور و فعاليت مسموم مكاران را تنگ نمايند و دست اين فاسقان را كوتاه و فضاهاي فعاليت و كار و تلاش را سالم و سازنده نمايند.
اگر مسئولان و مديران ما خويشتن را تحت تعاليم و دستورالعمل هاي « نظام مديريت اسلامي » قرار دهند و به همه جلوه هاي آن از جمله « اخلاق مديريت » پايبند و عامل باشند و مشخصه هاي « صالحان كاردان » را در خويش متجلي گردانند مورد توجه و لطف و حمايت خاص حضرت پروردگار قرار مي گيرند و ياري و مساعدت هاي او را كه بازگرداندن عمل مكر به اهل مكر يكي از آنهاست جلب مي نمايند.
اين نكته نيز قابل توجه و منطبق بر معيارهاي اصيل مبتني بر « عقل » و « شرع » است كه براي خنثي شدن مكر عناصر مكار و فريبكار تلاش همه افراد به ويژه مديران براي شناسايي اين اشخاص ضروري مي باشد و اين مهم تحقق نمي يابد مگر با مراقبت و كياست و پرهيز از خوش باوري و سطحي نگري و تنها در اين صورت است كه توجهات و مساعدت هاي الهي فرود مي آيد و با تلاش هاي دقيق انسان مي آميزد و زمينه هاي لازم را براي بازگشت « عمل مكر » به « اهل مكر » را مساعد مي نمايد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
پاورقي :
1 ـ « مكر و نيرنگ خوي فرومايگان است »
كلام اميرمومنان (ع ) غررالحكم ج 2 ص 427 ـ
2 ـ « مكر و فريبكاري شيوه افراد سركش است »
كلام اميرمومنان (ع ) غررالحكم ج 2 ص 428 ـ
3 ـ غررالحكم تنظيم موضوعي سيدهاشم رسولي محلاتي دفتر نشر فرهنگ اسلامي ج 2 ص 428
رسوايي و فضاحت مكاران و نيرنگ بازان حاصل و ثمره فعاليت هاي مخرب و اختلاف افكني ها و فتنه انگيزي هاي اين فاسدان و پليدان مي باشد كه براي نيل به اهداف اقتصادي و سياسي خود از انجام هيچ فعل حرام و خيانت آميزي دريغ روا نمي دارند
تلاش هاي مخرب مكاران در محيط هاي اداري و وزارتخانه ها و سازمان ها و موسسات دولتي و خصوصي و در حوزه هاي فعاليت هاي فرهنگي و اقتصادي و سياسي داراي گستردگي و فزوني مي باشد و آسيب و زيان هايي كه اين عناصر در اين عرصه ها به وجود مي آورند قابل مقايسه با ساير مكان ها و محيط ها نمي باشد و به همين دليل مراقبت هاي ويژه و مستمري بر دست اندركاران و مخصوصا مديران و كارگزاران لازم و ضروري مي گردد و هم آنان هستند كه بايد با كياست و درايت عرصه هاي حضور و فعاليت مسموم مكاران را تنگ نمايند و دست اين فاسقان را كوتاه و فضاهاي فعاليت و كار و تلاش را سالم و سازنده نمايند
يکشنبه 6 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: همشهری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 287]