تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803928180




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سيگار كشيدن جوانان به صورت پنهاني و علني -3 سيگار و قليان دروازه ورود به دنياي مواد مخدر هستند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سيگار كشيدن جوانان به صورت پنهاني و علني -3 سيگار و قليان دروازه ورود به دنياي مواد مخدر هستند
خبرگزاري فارس: يك محقق و استاد دانشگاه با تهديدآميز توصيف كردن رواج سيگار و قليان در بين جوانان گفت: سيگار و قليان دروازه ورود به دنياي مواد مخدر محسوب مي‌شوند.


مسعود حاج رسولي در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس، گفت: سيگار كشيدن متأسفانه به عنوان نمادي از بزرگ شدن، رشد و بلوغ است و بسياري از نوجوانان به دليل اين‌كه فرصتي براي بروز بلوغ و بزرگ شدن آنها ايجاد نكرده‌ايم به سيگار كشيدن گرايش دارند.
استاد دانشگاه ادامه داد: از طرف ديگر امكانات ورزشي و ديگر فعاليتهاي همگاني و سالم اجتماعي خيلي كم است در نتيجه نوجوانان ممكن است به عنوان يك راه تفريح و تخليه هيجان به سيگار و يا ساير اعتيادهاي ديگر پناه ببرند.
وي تصريح كرد: هميشه يادمان باشد الزاما سيگار كشيدن به اعتياد ختم نمي‌شود ولي دروازه ورود به دنياي مواد مخدر قطعا سيگار و قليان است. اعتياد الزاما بايد از دوازده سيگار و قليان وارد شود. اگر چه هر سيگاري و قلياني الزاما معتاد نمي‌شود ولي به هر حال هر دوي آنها به عنوان دروازه ورود به دنياي مواد مخدر محسوب‌ مي‌شوند.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: اگر مي‌توانستيم جذابيت‌هايي را در ورزش، محافل هنري، فرهنگسراها، تجمع‌ها، تشكل‌هاي دسته جمعي همچنين تشكيل اردوها ايجاد كنيم اين اميد را داشتيم كه نوجوانان و جوانان كمتر به طرف سيگار، قليان و مواد مخدر روي بياورند.
وي در خصوص وضعيت سيگار در كشورمان به نسبت ساير كشورها گفت: در كشورهاي مختلفي همانند عربستان و يا ديگر كشورهاي عربي روي مواد مخدر و سيگار كشيدن فوق‌العاده حساس هستند، بايد اين نوع حساسيت‌ها در كشور ما ايجاد شود.
اين استاد دانشگاه كه در زمينه ترك اعتياد تحقيقات ميداني انجام داده است، اظهار داشت: در خانواده‌هايي كه اعتياد به سيگار و يا هر نوع ناهنجاري رفتاري به شدت وجود داشته باشد طبيعتا بايد توقع بروز اعتياد را داشته باشيم، خانواده‌ها و پدر و مادرهايي كه به راحتي در منزل از سيگار و قليان استفاده مي‌كنند طبيعي است كه فرزندان اين دسته از خانواده‌ها گرايش بيشتري داشته باشند.
وي در مورد اينكه حتي در بعضي از مواقع جوانان ما با وجود داشتن امكانات ورزشي باز هم از سيگار و يا ساير مواد مخدر استفاده مي‌كنند اظهار تعجب كرد و گفت: اين مسئله عجيب است، در بعضي از موارد ديده شده كه حتي ورزشكاران و قهرمانان نيز به سيگار كشيدن گرايش دارند؛ شواهدي وجود دارد كه دال بر اين موضوع است و اين مسئله قابل بررسي است.
وي ادامه داد: اين نيست كه هر كس كه امكانات ورزشي در اختيار دارد نسبت به سيگار كشيدن گرايش ندارد و يا بالعكس ،در نبودن اين امكانات حتما سيگاري مي شود، اين صحيح نيست و نياز به تحقيقات علمي دارد.
اين محقق در مورد رواج سيگاركشي در بين دختران جوان، بيان كرد: در فرهنگ ما مصرف سيگار در خانم‌ها به نسبت ساير كشورها‌ي ديگر كمتر است ولي در مقابل زشتي اين عمل در جامعه ما بسيار است، در كشورهاي ديگر بين دختر و پسر در اين زمينه تفاوتي قائل نيستند.
وي در ادامه افزود : وقتي سيگار كشيدن دختران جوان در كشور شيوع پيدا مي‌كند نماي زشتي ايجاد مي‌كند.
به گفته حاج رسولي اگر بتوانيم زمينه‌هاي مثبت را براي جوانان فراهم كنيم مي‌توانيم اجازه ندهيم تا به دام ديگر مسائل بيفتند.
وي با بيان اينكه در جامعه ما فقر شادي وجود دارد، گفت: در جامعه شادي كم است يا به عبارتي ديگر در جامعه ما مناسبت‌هاي شادي‌آور كم است ،حداقل نمي دانيم اين شاديها را چگونه نشان دهيم. مثل در هنگام برد يك تيم فوتبال، شيشه‌ها را مي‌شكنند و يا حتي در چهارشنبه سوري براي شادي كردن از روش‌هاي غيرمعمول و خطرناك استفاده مي‌كنند.
حاج رسولي توضيح داد: جوان مي‌خواهد تخليه هيجان كند. بايد به يك آشتي در اين زمينه برسيم و باور كنيم كه جوان سرشار از انرژي است و نياز به نشاط دارد اما از سوي ديگر بايد بدانيم كه اين نحوه شادي كه در بين جوانان معمول شده خطرناك است، بايد شادي خوب و مفيد را به او نشان دهيم روش‌هاي صحيح را نشانشان دهيم، درست نيست شادي كردن و ابراز هيجان را نفي ‌كنيم.
به اعتقاد اين استاد دانشگاه تمامي اين فعاليت‌ها نياز به انجام كار كارشناسي صحيح، جامعه شناسي و روانشناسي دارد.
حاج‌رسولي در ارتباط با دخالت عوامل گوناگون در اعتياد اظهار داشت: بر اساس تحقيقات علمي انجام شده در دنيا، 31 علت باعث اعتياد مي‌شود كه در زمينه‌هاي مختلفي اين عوامل وجود دارند، اگر يك نفر پرخاشگر باشد احتمال اعتياد بيشتر است، اگر افسردگي داشته باشد اين احتمال وجود دارد، و يا فقر، بيكاري تمامي اين عوامل وجود دارند اما اين نيست كه اگر اينها باشند الزاما فرد را به اعتياد مي‌كشاند. ممكن هم است كسي افسردگي داشته باشد اما معتاد نشود.
وي گفت: كسي كه سيگار مي‌كشد مي تواند گراس و حشيش هم بكشد و پس از مدتي اين مواد او را راضي نمي‌كند و به مصرف مواد مخدر خطرناك‌تري روي مي‌آورد.
انتهاي پيام/ز
 جمعه 4 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن