واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > موسیقی - آلبوم «محاق» با آهنگسازی هوشنگ کامکار در هفتمین نشست موسیقی شهر کتاب با حضور سیدعبدالحسین مختاباد، خواننده و آهنگساز نقد و بررسی شد. به گزارش خبرآنلاین، آلبوم موسیقی «محاق» که موسسه مشکات آن را راهی بازار موسیقی کرده، قطعاتی است که هوشنگ کامکار برای ارکستر، دو خواننده و کر نوشته است. در این آلبوم احمدرضا احمدی به صورت دکلمه و دو خواننده ـ صبا کامکار و امید نیکبین ـ اشعاری از احمد شاملو ، سهراب سپهری، بیژن جلالی و احمدرضا احمدی اجرا میکنند. در ابتدای این نشست که روز شنبه برگزار شد، کامکار درباره نحوه شکلگیری آلبوم «محاق» بر اساس شعر نو، گفت: «من از دوران دانشگاه با شعر نو ارتباط بسیار خوبی داشتم و شعر «می تراود مهتاب» و شعر «محاق» از جمله شعرهایی بودند که همواره با خودم آن را زمزمه میکردم، دو شعری که موجب شکلگیری دو آلبوم درخشان در کارنامه من شدند.» وی افزود: «تیرماه سال 1388 بود که تصمیم گرفتم بر اساس شعر «محاق» قطعهای بسازم. به زودی نیز آهنگسازی روی شعرهای فروغ را آغاز میکنم.» به گفته عبدالحسین مختاباد، «آلبوم «محاق» تصویر دقیقی از محاقی که در موسیقی ما وجود دارد نشان میدهد. هوشنگ کامکار در این آلبوم به خوبی توانسته فضای موسیقی آتونال را به موسیقی ایرانی پیوند بزند. برخی از موسیقیدانهایی ایرانی نیز موسیقی ایرانی را با موسیقی آتونال غربی ترکیب کردهاند، اما در بیشتر این کارها موفق نبودهاند.» او افزود: «در بخش اول قطعه «محاق»، آهنگساز به خوبی توانسته تردیدی که دراین شعر وجود دارد با استفاده مناسب از سازهای بادی، زهی و با فرود غریبانه ساز کمانچه به خوشباوری که در این بخش شعر وجود دارد، نزدیک میکند و درقسمت دوم «نجوای صنوبرها» را با به صدا درآوردن طبلها به اعتراض تبدیل کند.» مختاباد با اشاره به چندصدایی در شعر شاملو گفت: «متاسفانه در برخی موارد کامکار نتوانسته این چندصدایی را در موسیقیاش ایجاد کند.» دومین قطعهای که در این نشست بررسی شد «پیامی در راه بود» که این قطعه بر اساس شعر سهراب سپهری ساخته شده است. به گفته مختاباد، با توجه به اینکه وزن در شعر سپهری مشخصتر است، آهنگسازی برای شعرهای او نسبت به شعرهای شاملو سادهتر است. کامکار درباره آهنگسازی روی شعرهای سهراب سپهری گفت: «شعر سهراب سپهری چون وزن دارد، آهنگسازی روی آن بسیار سادهتر است. آهنگسازی که قصد دارد فعالیتش را روی شعر نو متمرکز کند، کارش بسیار دشوارتر است، چرا که باید حداقل درصدی از حس شاعر را بوسیله موسیقی به مخاطب القا کند. مثلا من برای اینکه بتوانم این حس را به مخاطب القا کنم برخی بندها را تکرار کردم تا حالت تقارنی که در شعر فارسی وجود دارد به مخاطب القا شود.» سومین قطعهای که در این نشست بررسی شد قطعه «هزار دوزخ» بود که بر اساس شعر احمدرضا احمدی ساخته شده است. به گفته مختاباد، «هزار دوزخ» اوج آلبوم محاق است و آهنگساز در این قطعه به خوبی توانسته حس را به مخاطب القا کند.وی افزود: «آهنگسازی که توانسته این قطعه را بسازد، آهنگسازی بسیار موفقی بوده است. در این قطعه اگر خواننده حذف شود، باز هم این اثر تاثیرگذار خواهد بود.» مختاباد در بخش دیگر صحبتهایش از نحوه دکلمه بخش هایی از شعر «محاق» انتقاد کرد و گفت: «احمدی در بخش هایی که باید روح شادی را به مخاطب القا کند باز هم به همان شیوه افسردهای که در بخش اول دکلمه به چشم میخورد کار را ادامه داده است.» مختاباد همچنین از سیستم پخش آلبومهای موسیقی به شیوه «لالهزاری» انتقاد کرد و گفت: «باید برای معرفی موسیقی ایرانی راهکار درستی تعریف شود.» وی درباره فضای رشد در عرصه هنر در ایران گفت: «متاسفانه در ایران فضایی برای رشد وجود ندارد، اما در این شرایط هم باید حرفهای کار کرد. متاسفانه در ایران فضا برای برگزاری کنسرت و اجراهای زنده بسیار کم است و اگر قطعههایی چون «هزاردوزخ» به همراه ارکستر اجرا شود، بسیار درخشان خواهد بود.»احمدرضا احمدی به دلیل کسالت در این نشست حاضر نشد. 54
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 363]