تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه انسان چهل ساله شود و خوبيش بيشتر از بديش نشود، شيطان بر پيشانى او بوسه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805458713




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از بروز گردن درد پیشگیری کنید


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک:
[تصویر: janzrwuk1wdp8w2b1nhm.jpg]


مهره‌های گردن بعد از مهره‌های کمر به بیشترین اختلالات استخوانی و عضلانی دچار می ‌شوند. آرتروز، ساییدگی، کاهش فاصله بین مهره‌ها و فتق دیسک بین ‌مهره‌ای مهم ‌ترین مشکلات گردن هستند.
مهره‌های گردن، نخاع و ریشه‌های عصبی بسیار مهمی را دربرگرفته ‌اند و بسیار حساس‌ تر از مهره‌های کمری هستند. برای آشنایی بیشتر با شایع‌ ترین مشکلات گردن و پیشگیری از آن ها گفتگوی زیر را با دکتر علی ترکمان، جراح و متخصص بیماری‌ های استخوان و مفاصل و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بخوانید.
آقای دکتر! مهره‌ ها و عضلات گردنی از نظر ساختار و عملکرد چه اهمیتی دارند؟
ما در ناحیه گردن 7 مهره داریم که علاوه بر آن که نخاع و ریشه ‌های عصبی را در برگرفته‌اند، عروقی را که از سمت قلب به مغز می ‌روند نیز احاطه کرده‌اند و همچنین نقش حمایتی از اعصاب و عروقی را دارند که از جمجمه به سمت اندام ‌ها می ‌روند. مشکلاتی که در این ناحیه ایجاد می ‌شود معمولا به دلیل حرکات زیادی است که در گردن وجود دارد. از طرفی، دردهای گردن به دلیل خستگی عضلاتی است که در اطراف گردن وجود دارد؛ چون عضلات باید گردن را در موقعیت‌های خاص به شکل ‌های خاصی نگه دارد و این عامل باعث ایجاد خستگی یا وارد آمدن فشار روی اعصاب و عروق این منطقه شده و در نتیجه ایجاد درد می ‌کند.
این دردها در چه کسانی شایع ‌تر است؟
درد گردن در افراد پشت‌ میزنشین(کارمندها، تایپسیت‌ها، نویسنده ‌ها،‌ بافنده ‌ها و تمام آن هایی که با دست، کار دقیقی انجام می ‌دهند و باید سرشان را دائم خم کنند) رایج ‌تر است، چون عضلات گردن ‌شان دائم در حال انقباض است و خسته می‌ شود. وقتی عضله ‌ای خسته شود جریان خونش کاهش پیدا می ‌کند. هر عضله پس از مدتی انقباض باید استراحت کند تا خون به آن برگردد و در غیر این صورت، در اثر کاهش جریان خون دردناک می ‌شود.
چه توصیه ‌ای به این افراد دارید؟
توصیه می‌ کنیم که سعی کنند مدتی طولانی در یک وضعیت ثابت پشت میز قرار نگیرند و بسته به توانایی عضلات و بدن شان بلند شده و یک ‌سری حرکات کششی انجام دهند.
به خصوص حرکاتی در اندام فوقانی(دست، شانه و گردن) که تا رفع خستگی شود.
بهتر است صفحه کارشان به گونه ای باشد که خیلی مجبور نشوند سر و گردن‌ شان را به سمت پایین خم کنند. توصیه می ‌شود بیشتر از 25 درجه سر و گردن به سمت پایین خم نشود.
از کجا این 25 درجه را باید تشخیص داد؟
اگر فرد مستقیما به جلو نگاه کند و یک خودکار بین دندان ‌هایش قرار دهد به این صورت با خم کردن سرش و در نظر گرفتن خودکار می ‌تواند این زاویه را تنظیم کند و بفهمد 25 درجه ‌ای که می ‌گوییم در چه حدی است.
مطلبی که همه افراد به خصوص پشت میز‌نشین‌ها باید بدانند، این است که صندلی باید در حدی ارتفاع داشته باشد که وقتی فرد پشت میز می ‌نشیند آرنج‌ هایش به راحتی در سطح میز قرار بگیرد.
صندلی باید دسته‌ های کناری داشته باشد تا فرد آرنج و ساعد خود را به راحتی روی آن بگذارد و بتواند رفع خستگی از عضلات ناحیه شانه و کتف بکند.
از طرفی صندلی باید طوری باشد که فرد بتواند سر و گردن خود را به آن تکیه بدهد. در ناحیه ستون فقرات کمری هم باید قوس داشته باشد تا گودی کمر موقع نشستن حفظ شود.
در مورد تکیه ‌گاه گردن صندلی که اشاره کردید، آیا باید قوس گردن روی آن قرار بگیرد یا پشت سر کافی است؟
نه، باید طوری باشد که قوس گردن روی آن قرار بگیرد.
ولی مثلا صندلی خیلی از اتومبیل‌ها این ‌طور نیست.
بله، متاسفانه تکیه‌ گاه صندلی برخی اتومبیل ‌ها مناسب و استاندارد نیست ولی جدیدا گردن بندهای مخصوص اتومبیل به شکل C و از جنس ابر به بازار آمده که افراد می ‌توانند آن را بین تکیه‌ گاه صندلی و گردن خود قرار دهند.
این بالش ها به ‌خصوص در مسافرت‌ های طولانی و برای افرادی که گردن ‌درد دارند مناسب است.
چرا دچار گردن درد می شویم ؟چه کنیم که مبتلا به درد گردن و عوارض سخت ناشی از آن نشویم ؟


گردن انسان شامل 7 مهره است که بعد از کمر، شایع ترین مفاصل مستعد آرتروز، ساییدگی و کاهش فاصله و فتق دیسک است. البته مهره های گردنی از آنجایی که نخاع و ریشه های عصبی بسیار مهمی را در برگرفته بسیار حساس تر از مهره های کمری هستند و آسیب های جدی این ناحیه می تواند باعث فلج کامل دست ها و پاها گردد.

‌عوامل متعددی باعث ایجاد درد در گردن و متعاقب آن دردهای تیر کِشنده و جان فرسایی در دست ها می شود از جمله این عوامل: التهاب بافت های نرم اطراف مفصل های مهره ای خشکی مفاصل، وضعیت نامناسب سر و شانه ها، تغییر شکل مهره ها به طور اولیه یا ثانویه ، آرتروز، دیسک و بیماری های ناشی از گرفتگی های عضلانی، و کشیدگی های لیگامانی است.
همیشه گردن خود را چه در حالت ایستاده، نشسته، یا راه رفتن، صاف و عمود بر بدن نگهدارید به طوری که هیچ زاویه ای با بدن نسازد .

‌چه کنیم و چگونه عمل کنیم که از مهره های گردنمان به خوبی محافظت کنیم تا دچار هیچ یک از بیماری های فوق نشویم و برای همیشه از دردهای جسمی و روانی و اقتصادی بیماری های گردن دور بمانیم؟
به این منظور، توجه و رعایت نکات یاد شده ذیل را به همگان توصیه می کنیم چه در محیط های کارگری ، چه در محیط های کارمندی یا حتی در خانه؛ و این نکته را یادآور می شویم که صِرف مطالعه کافی نیست بلکه عمل به تک تک موارد یاد شده الزامی است تا دچار درد گردن و عوارض ناشی از آن نشویم .
بیشترین علل وجود دردهای مختلف در ناحیه گردن ناشی از سه بیماری شایع آرتروز، فتق دیسک و سندرم های عضلانی است که در صورت وجود درد در ناحیه گردن و انتشار آن به دست ها حتی در مراحل اولیه آن بایستی به پزشک مراجعه کرد تا تشخیص قطعی در مراحل اولیه صورت گیرد چرا که درمان در این مراحل بسیار مفیدتر و مؤثرتر واقع می گردد.

نکات بسیار ساده اما بسیار مهم :
1.همیشه گردن خود را چه در حالت ایستاده، نشسته، یا راه رفتن، صاف و عمود بر بدن نگهدارید به طوری که هیچ زاویه ای با بدن نسازد .
2.هرگز گردن خود را خم نکنید بلکه اگر لازم است صندلی خود را کوتاه تر کنید یا ارتفاع میز خود را بالاتر ببرید تا مجبور به خم کردن گردن خود نباشید. چرا که بسیاری از بیماری های گردنی ناشی از خم بودن گردن به مدت طولانی است. بنابراین حتی الامکان گردن خود را خم نکنید و اگر مجبور به این کارهستید، هر از چند گاهی گردن خود را صاف کنید.
3.از نرمش ها و حرکاتی که در آنها مجبور به خم کردن گردن هستید دوری کنید.
4.اگر کارتان نشسته است و مجبور به خم کردن گردن خود هستید حتماً با یکی از دستانتان از وزن سرتان و فشار آن بر روی مهره های گردنی بکاهید تا کمتر دچار صدمات گردنی شوید.
5.بهتر است از میزهایی استفاده کنید که شبیه میز تحریر مدارس است و پایه های جلویی آن، کمی بلندتر از پایه های عقبی است به این ترتیب کمتر ناچارمی شوید گردنتان را خم کنید.
6.موقع مطالعه سعی کنید کتاب یا روزنامه را بالا نگهدارید نه این که گردنتان را خم کنید. مدت های مدیدی اینگونه مطالعه کردن ممکن است به گردن شما آسیب بزند.


[تصویر: z2mymwihwhrecykdho1x.jpg]

7.حتی الامکان هنگام خوابیدن از بالش کوتاه استفاده کنید. به طوری که سرتان در امتداد بدن قرار گیرد نه این که خم شود.


[تصویر: 6hx2a7iv8s2cdacrr58d.jpg]


8.در موقع رانندگی تا آنجا که می توانید به فرمان نزدیکتر بنشینید تا مجبور نباشید دستهایتان را دراز کنید و به فرمان برسانید چرا که به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد گردن درد می کند.
9. صندلی که روی آن می نشینید و رانندگی می کنید حتماً بایستی دارای تکیه گاهی جهت گردن باشد. چرا که در بسیاری از حوادث رانندگی از قبیل ترمزهای شدید ( که باعث حرکت شدید رو به جلوی گردن می شود) و برخورد شدید اتومبیل دیگری از پشت ( که باعث حرکت شدید رو به عقب گردن می شود ) سبب آسیب نخاع در اثر شکستن و جابجایی مهره ها می گردد.

تمرینات و حرکات مفید
1. گردن را ضمن سفت کردن عضلات آن به سمت عقب، چپ و راست حرکت دهید.
2. از حرکات چرخشی گردن و سر خودداری کنید.
3. شانه ها و عضلات اطراف را تقویت نمایید، چرا که با افزایش قدرت و تحمل این عضلات، فشار کمتری روی مهره و دیسک های بین مهره ای وارد می شود.
الف) شانه هایتان را بالا ببرید و به گوشهایتان نزدیک کنید. 5 ثانیه نگه دارید، سپس آزاد نمایید. این حرکت را روزی سه مرتبه هر مرتبه 30 بار تکرار نمایید.
ب) شانه هایتان را به سمت عقب حرکت دهید به طوری که کتف هایتان از پشت به یکدیگر نزدیک شوند این حرکت را روزی سه مرتبه هر مرتبه 30 بار تکرار نمایید .
4. روی یک تخت دراز بکشید و گردن تان را از پایین به بالا حرکت دهید. این حرکت را روزی یک بار و هر بار 40 مرتبه انجام دهید.
5. همیشه حالتی نظامی وار داشته باشید سر صاف و مستقیم ، نگاه به جلو، شانه ها عقب و بالا، و سینه بیرون، شکم داخل، چه در حالت ایستاده و یا راه رفتن یا نشستن .

بهتر است گردن‌ تان را، چه در وضعیت نشسته و چه در حالت ایستاده (موقع راه رفتن)، صاف و عمود بر بدن نگه دارید، طوری که زاویه ‌ای را با بدن تان تشکیل ندهد.

خم کردن گردن مشکل‌ ساز است، به خصوص اگر در حالت‌ های نامناسب و برای مدت طولانی باشد.
با کوتاه‌ تر کردن ارتفاع صندلی یا افزایش ارتفاع میزتان از خم شدن دایمی و بیش از حد گردن جلوگیری کنید.

* بهتر است صندلی ماشین ‌تان دارای تکیه‌ گاهی برای گردن باشد، تکیه‌ گاهی که هنگام تصادف یا ترمز شدید، از خم شدن ناگهانی گردن به عقب پشگیری کند، چون این حرکت شدید ممکن است باعث آسیب نخاع یا شکستگی مهره گردن شود.

یکی از عادت‌ های غلطی که خیلی‌ ها برای مطالعه کردن دارند، این است که سرشان را خیلی زیاد و برای مدتی طولانی به سمت پایین خم می ‌کنند، یا بعضی ‌ها عادت دارند به صورت طاق ‌باز دراز بکشند و چند عدد بالش زیر گردن‌ شان بگذارند و بعد کتاب را روی قفسه‌ سینه‌ شان بگذارند و مطالعه ‌کنند. بعضی ‌ها هم برعکس این کار را انجام می ‌دهند، یعنی به شکم می ‌خوابند و کتاب را جلویشان می ‌گذارند و مجبورند سر و گردن را به سمت عقب خم کنند تا بتوانند کتاب را بهتر ببینید. این عادت ‌ها در طولانی‌ مدت می ‌تواند به گردن ‌درد منجر شود.

بهتر است از میزهایی مانند میز تحریر مدارس استفاده کنیم که پایه‌ های جلویی بلندتر و پایه ‌های عقبی کوتاه ‌تری دارند.

بهترین روش برای مطالعه، استفاده از میزهای شیب ‌دار یا میزهای مهندسی است که نمی‌ گذارد گردن زیاد خم شود.

بلندی بالش تان باید در حدی باشد که سر و گردن‌ در امتداد بقیه بدن قرار بگیرد، چه به پشت بخوابید چه به پهلو. بنابراین استفاده از بالش‌های بلند که سبب بالا رفتن گردن از امتداد ستون فقرات می‌ شود، مناسب نیست.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 495]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن