تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):چه چيز مانع مى شود كه هر گاه بر يكى از شما غم و اندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815977920




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حکومت جهاني حضرت مهدي


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: ويژگي هاي حکومت مهدوي همان ويژگي هاي حکومت علوي است، با اين تفاوت که حکومت علوي تنها در گستره ي محدودي از کره خاکي و در مدت زمان ناچيزي برقرار شد و آن حضرت هم به دليل درگيري در جنگهاي داخلي نتوانست به همه آنچه که در نظر داشت جامه عمل بپوشاند امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف با پيش گرفتن سيره جدش اميرالمؤمنين علي عليه السلام جهان را تا آستانه برپايي قيامت از عدالت پر مي سازد و به همه اهداف خود دست مي يابد.1



اولين اولويت حضرت امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف در حکومت خود اين است که مردم را بر مبناي قرآن هدايت کرده و آنها را به اسلام راستين دعوت نمايند. همان اسلامي که رسول خداصلي الله عليه و آله وسلم بر آن مبعوث گشته بود و در آخر الزمان يعني پيش از ظهور مهدي موعودعجل الله تعالي فرجه الشريف به دست فراموشي سپرده شده و يا تغيير کره بود.



يعطف الهوي علي الهدي إذا عطعف الهدي علي الهوي و يعطف الرأي علي القرآن إذا عطفوا القرآن علي الرأي.2

او خواسته ها را تابع هدايت وحي مي کند، هنگامي که مردم هدايت را تابع هوي و هوس هاي خويش قرار مي دهند، در حالي که به نام تفسير نظريه هاي گوناگون خود را بر قرآن تحميل مي کنند، او نظريه ها و انديشه ها را تابع قرآن مي سازد.



آن حضرت نفوس سرگرداني را که از راه حق بازمانده و در وادي ظلماني هوسها و خواهشهاي نفساني گام بر مي دارند به راه خويش باز مي گرداند و آنها را از تباهي ها و اعتقادهاي فاسد گوناگون مي رهاند و به پيروي از انوار هدايت خويش، وا مي دارد. همچنين او هر نظريه اي را که باقرآن سازگار نباشد، طرد مي کند و مردم را به آنچه که موافق قرآن است و با کتاب الهي موافقت دارد بر مي گرداند و اين تحولات هنگامي روي خواهد داد که مردم قرآن را بر طبق آرا و افکاغر خويش تأويل کنند و آيات آن را با انديشه ها و خواهشهاي نفساني خود تطبيق دهند، چنان که ارباب مذاهب مختلف اسلامي چنين کرده هر کدام به دنبال خيالات و اوهام خويش به راه افتاده اند و هر يک از آنها مي پندارد که آنچه را قرآن حق و صحيح معرفي مي کند همان است که او يافته و تشخيص داده است و جز آن حقي وجود ندارد و توفيق از خداست.3



قرآن و اهل بيت دو جزء جدا نشدني از همديگرند. پس اگر امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف بر طبق قرآن حکومت خويش را بنا کنند غير ممکن است که به روش پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله وسلم و امامان بزرگوار عمل نکنند. همچنانکه در سخن مولا علي عليه السلام مشاهده مي نماييم.



ألا و ان من ادرکها منا يسري فيها بسراج منير، و يحذو فيها علي مثال الصالحين، ليحل فيها ربقا ، و يعتق فيها رقا و يصدع شعبا و يشعب صدعا.4

بدانيد آن کس از ما (حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف) که فتنه هاي آينده را دريابد. با چراغي روشنگر در آن گام مي نهد و بر همان سيره و روشن پيامبرصلي الله عليه و آله وسلم و امامان عليهم السلام رفتار مي کند تا گره ها را بگشايد، بردگان و ملت هاي اسير را آزاد سازد. جمعيت هاي گمراه و ستمگر را پراکنده و حق جويان پراکنده را جمع آوري کند.



حضرت در اين سخن خود علاوه بر پيروي از خط پيامبرصلي الله عليه و آله وسلم و اهل بيت عليهم السلام، برنامه هاي آن مصلح بزرگ را در چند جمله کوتاه و پر معني بيان مي کند که عبارتند از: باز کردن گره ها، آزاد کردن بندگان و اسرا و جمع نمودن جمعيت هاي پراکنده. اين تعبيرات کاملاً بر مسأله ظهور مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف تطبيق مي کند، زيرا او زنجيرهاي اسارت را پاره مي کند و مظلومان در بند را آزاد مي سازد، شوکت ظلماني را در هم مي شکند و جمع آنها را پراکنده مي سازد.5 با تمام اين اوصاف در همين خطبه مي خوانيم که حضرت فرموده اند البته در ظهور وي نبايد عجله نمود. شايد منظور از عجله اين است که اگر ظهور دير به وقوع پيوست مبادا دست از انتظار و ايمان خود برداريم.



فلا تستعجلوا ما هو کائن مرصد و لاتستبطئوا ما يجيء به الغد.6

پس درباره آنچه که بايد باشد شتاب نکنيد و آنچه را که در آينده بايد بيايد دير مشماريد.



پي نوشتها:



1- حيدر علي ميمنه جهرمي، (حکومت علوي الگوي حکومت مهدوي)، موعود، ش 18، سال 1378، ص 50.

2- محمد دشتي، ترجمه نهج البلاغه، ص 256، خ 138.

3- ابن ميثم، شرح نهج البلاغه ابن ميثم، ترجمه سيد محمد صادق عارف، چاپ اول، مشهد، بنياد پژوهشهاي اسلامي آستان قدس رضوي، 1370، ص 312.

4- محمد دشتي، ترجمه نهج البلاغه، ص 274، خ 150.

5- ناصر مکارم شيرازي و همکاران، پيام امام اميرالمؤمنين، چاپ اول، تهران، دار الکتب السلاميه، 1382، ج5، ص 724.

6- محمد دشتي، ترجمه نهج البلاغه، خ 150.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن