واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: محافل عرب پشتيبان شورشيان مسجد لال گفت و گو با سفير ايران در پاكستان قراين و شواهد حاكى از آن است كه وقايع اخير مسجد لال اسلام آباد بخشى از تلاش طيف فكرى طالبان در داخل پاكستان است. از نگاه گردانندگان بحران عدم اجراى شريعت به سبك طالبانى مهم ترين دليل شورش بر ضد دولت مركزى اسلام آباد بوده است. اغلب ديپلمات ها و ناظران سياسى حاضر در اسلام آباد طيف فكرى مدافعان معترضين مسجد لال را جريان وهابى و سلفى سعودى و ديوبندى هاى افراطى كه خاستگاه آنها مناطق قبايلى پاكستان است، دانسته اند. در اين ميان البته ابهام و ترديد بخش جدى از عملكرد ارتش و دولت اسلام آباد در برخورد با معترضين مسجد لال است.چند و چون حوادث اخير پاكستان در گفت وگو با ماشاءالله شاكرى سفير ايران در پاكستان در ميان گذاشته ايم كه از نظرتان مى گذرد. *انگيزه كسانى كه از مسجد لال رويارويى جديد با دولت مشرف را آغاز كرده اند چيست؟با وجود شدت حادثه حمله به مسجد لال، دولت وشخص مشرف با مسأله اى به نام رويارويى جديد وتقابل جدى از سوى اپوزيسيون مواجه نشده است. چرا كه عملكرد مديريت وطلاب اين مدرسه اصولاً از سوى هيچ يك از جريانهاى سياسى وحتى مذهبى قابل دفاع همه جانبه نبوده است . نيروهايى كه ازمديريت مسجد لال ( عبدالعزيز و برادرش عبدالرشيد ) حمايت مى كنند عموماً ازعوامل طالبان و القاعده و از رهبران مناطق قبايلى مانند قبيله محسود هستند.اين نيروها با انجام عمليات هاى انتحارى درمناطق قبايلى نسبت به اين حادثه واكنش نشان داده اند. بايد توجه داشت كه اين واكنش ها نه تنها درتضعيف دولت مشرف نمى تواند مؤثر واقع شود، بلكه توجه غرب وآمريكا را بيش از پيش متوجه حمايت بيش از پيش از مشرف مى كند . *چرا ماجراى اين مدارس مذهبى ناگهان تبديل به يك بحران براى اسلام آباد شد؟ اين ماجرا ناگهانى نبوده است.آغاز اين بحران به ۷ماه قبل باز مى گردد، زمانى كه شهردارى اسلام آباد با عنوان كردن غصبى بودن زمين «جامعه حفصه» قصد تخريب اين مركز را داشته است .اما اين كه اين ماجرا چگونه به يك بحران براى اسلام آباد وتبعاً پاكستان تبديل شد ،در ادامه به اين موضوع خواهم پرداخت. *چه ارتباطى ميان اين حادثه با نزاع انتخابات ژانويه آينده پاكستان وجود دارد؟ همانگونه كه اطلاع داريدسال ۲۰۰۷ به عنوان سال انتخابات درپاكستان شناخته مى شود، مشرف درسال ۲۰۰۲ متعهد شدكه در پس از ۵سال انتخابات سراسرى را دركشور برگزار كند. در سال جارى هر موضوعى كه بتواند به تقويت موضع مشرف درپاكستان منتهى شود مى تواند مورد بهره بردارى قرار گيرد. بزرگنمايى خطر افراط گرايى درپاكستان وتوان مقابله با اين پديده يكى از موضوع هايى است كه مى تواند جايگاه مشرف را در انتخابات مستحكم تر كند. از سوى ديگر باتوجه به حساسيت غرب و آمريكا به تحولات سياسى در پاكستان ولزوم مقابله با پديده هاى افراطى، اين موضوع مى تواند در محاسبات مشرف مورد توجه قرارگيرد . *آيا تاكنون از سوى دولت به وجود ارتباط ميان اپوزيسيون دولت مشرف و نيروهاى مسجد لال اشاره شده است؟ اصولاً نيروهاى اپوزيسيون به دو دسته كلى سياسى - مذهبى و دموكراتيك تقسيم مى شوند .البته نيروى سومى هم وجود دارد كه آنها از قواعد بازى سياسى تبعيت نمى كنند و مخالفت آنها ازطريق اقدام هاى مسلحانه عليه دولت است.درخصوص احزاب دموكرات مانند حزب مردم بايد گفت نه تنها ارتباطى ميان آنها و مسجد لال وجود ندارد، بلكه آنها همواره دولت را متهم به تسامح در برخورد با مديريت و طلاب مسجد لال كرده اند وخواهان برخورد قهرآميز با اين پديده شده اند.البته بى نظير بوتو رئيس حزب مردم معتقد است: رشد اين نيروهاى افراطى حاصل عملكرد مشرف بوده كه عليه يك دولت دموكراتيك كودتا كرده و براى تكميل دستور كار سياسى خود افراط گرايى را دركشور گسترش داده است. و اما نيروهاى سياسى مذهبى: هر چند افرادى همچون فضل الرحمان وقاضى حسين احمد به عنوان رهبران مجلس متحده عمل كه تجميعى از گروه هاى شيعه وسنى است، اقدام هاى دولت را درحمله به مسجد لال و استفاده از قدرت را محكوم كرده اند، اما اين محكوميت هيچ گاه دليلى بر حمايت از عقايد واقدام هاى مسجد لال نبوده است ولذا دولت تاكنون نتوانسته است شواهد و دلايلى دال بر ارتباط ميان اين بخش از اپوزيسيون بامسجد لال ارائه كند. همانگونه كه در ابتدا عنوان شد عملكرد عوامل مسجد لال و «جامعه حفصه» ازسوى هيچ يك از گروههاى سياسى مذهبى قابل دفاع نبوده است. *پشتوانه هاى نظامى و سياسى نيروهاى مسجد لال چه طيف هايى هستند؟ جريان وهابى وسلفى وديوبنديهاى افراطى كه عموماً خاستگاه آنها مناطق قبايلى پاكستان است، ازعمده ترين حاميان سياسى ونظامى اين پديده هستند. از دوران تسلط طالبان درافغانستان، مولوى عبدالعزيز ارتباط نزديكى با رهبران محلى طالبان داشته است .پس از آغاز حملات نظامى دولت مشرف عليه نيروهاى قبايلى وشبه نظاميان طالبان ،مولوى عبدالعزيز اقدام به حمايت از طالبان والقاعده مى كند. رابطه دوستى و همكارى ميان وى و رهبران طالبان والقاعده تا زمان دستگيرى وى (۳ روزپيش ) ادامه داشته است.وى درمصاحبه خود مى گويد : روابط محبت آميز ميان ما و طالبان وحتى قبيله محسود وجود دارد.بنابراين اين بخش از پاكستان را مى توان به عنوان پشتوانه هاى سياسى و نظامى مديريت وطلاب مسجد لال عنوان كرد.اما آنچه كه مهمتر ازهمه است منابع مالى مسجد لال مى باشد كه عموماً از سوى كشورهاى عرب منطقه تأمين مى شود.اخبار وجرايد پاكستان يك روز پس از سفر السديس امام مسجد الحرام خبر ملاقات سفيرعربستان را با مولوى عبدالعزيز منعكس كردند. *دشوارى هاى مشرف در مقابله با جريان هاى سنت گراى افراطى چيست؟ گستردگى اين جريانات دركشور و حمايت بعضى از كشورهاى عرب منطقه از رهبران طالبان والقاعده عمده ترين مشكل مشرف است.اكثر قريب به اتفاق نيروهاى سياسى درپاكستان معتقد به مقابله با پديده هاى افراطى هستند .منبع: ایران
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 284]