تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821017502




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل مدير مسئول رسالت درباره طرح اقتصادي دولت قطع يارانه انرژي تورم 64 درصدي ايجاد مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: تحليل مدير مسئول رسالت درباره طرح اقتصادي دولت قطع يارانه انرژي تورم 64 درصدي ايجاد مي‌كند
دولت فقط صورت مسأله را طرح كرده ولي نگفته است چگونه مي‌خواهد طرح تحول اقتصادي را اجرا كند. اگر قيمتها آزاد شود چگونه مي‌شود نرخ سود بانكي را به صورت دستوري كاهش داد؟
آفتاب: مديرمسوول روزنامه رسالت با بيان اين‌كه رئيس‌جمهور از جنس مردم است و بر اجراي عدالت تاكيد دارد، اظهار كرد: «با قطع يارانه انرژي قيمت تمام شده كالاها افزايش و حداقل 64 درصد تورم ايجاد مي‌شود، بحث اين است كه به گونه‌اي قدرت خريد مردم بايد جبران شود كه اقشار كم‌درآمد جامعه آسيب نبينند».

به گزارش سرويس اقتصاد و صنعت آفتاب، به نقل از مهر، مرتضي نبوي كه در گردهمايي هفتگي اصناف و بازار در مسجد امام خميني (ره) سخن مي‌گفت همچنين اجراي سياستهاي اصل 44 قانون اساسي را پيش‌نياز و مقدمه‌ واجب براي اصلاح نظام يارانه‌ها برشمرد.

او اظهار داشت: «اجراي طرح تحولات اقتصادي كه رئيس‌جمهور مطرح كرده است تنها با دولت سبكبال، چابك، سياستگذار و ناظر مي‌تواند موفق باشد».

وي افزود: «وقتي دولت حجيم و بزرگ مي‌شود دخالتش در اقتصاد بيشتر مي‌شود و جايي براي رقابت بخش خصوصي كه لازمه‌ پويايي اقتصاد است باقي نمي‌گذارد».

مديرمسوول روزنامه رسالت همچنين كليد موفقيت و شرط ابتدايي اجراي طرح تحولات اقتصادي را اجراي سياستهاي اصل 44 قانون اساسي دانست و گفت: «اگر دولت آزاد شدن منابع ناشي از اصلاح نظام يارانه‌ها را به عنوان منبع درآمد براي خود تلقي و از آن براي جبران كسري بودجه استفاده كند، قدرت خريد مردم كاهش و شكاف بين دولت و ملت افزايش خواهد يافت».

وي افزود: «تجربه تك نرخي كردن ارز نشان داد دولت قيمت دلار را از هفت به 140 تومان رساند و نتيجه اين شد كه درآمد دولت افزايش و قدرت خريد مردم كاهش يافت».

نبوي همچنين با اشاره به تاكيدات رهبر معظم انقلاب اسلامي بر اجراي سياستهاي اصل 44 قانون اساسي تاكيد كرد: «براي موفقيت طرح تحول اقتصادي دولت ابتدا بايد سياستهاي اصل 44 را صادقانه اجرا و بار خود را سبك كند و بخشي از منابع آزاد شده از محل يارانه‌ها بايد صرف حمايت از توليدات داخلي شود، چرا كه اكنون با وجود استفاده از انرژي يارانه‌اي واحدهاي توليدي ما توان رقابت با رقباي خارجي را ندارند، چه رسد به اين‌كه يارانه‌ها قطع شود».

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: «براي اجراي طرح تحولات اقتصادي نقش دولت بايد از بنگاهداري اقتصادي و تصديگري به سياستگذاري تبديل شود، چرا كه اقتدار دولت در سياستگذاري است نه مزرعه‌داري و كارخانه‌داري».

وي افزود: «اكنون دولت تامين‌كننده انحصاري برق، گاز، آب و ... است. وقتي قيمت اين اقلام افزايش مي‌يابد و رقيبي براي دولت وجود ندارد تاوان آن را مردم مي‌پردازند».

نبوي همچنين به سفرهاي استاني دولت اشاره كرد و گفت: «انجام اين سفرها خوب است ولي دولت نبايد در اين سفرها با وعده‌ها و وعيد بار و مسووليت خود را سنگين‌تر كند».

وي در بخش ديگري از سخنان با تاكيد بر بررسي طرح تحولات اقتصادي از سوي اقتصاددانان تصريح كرد: «بايد جمع مسئولي از نخبگان اقتصادي ابعاد طرح تحولات اقتصادي را بررسي و اولويت‌بندي كنند. اگر اجزاي طرح هماهنگ با هم نباشند اثرات مخرب به جاي خواهد گذاشت».

نبوي گفت: «دولت فقط صورت مسأله را طرح كرده ولي نگفته است چگونه مي‌خواهد طرح تحول اقتصادي را اجرا كند. اگر قيمتها آزاد شود چگونه مي‌شود نرخ سود بانكي را به صورت دستوري كاهش داد».

وي ادامه داد: «شكي وجود ندارد كه رئيس‌جمهور با هدف خدمتگزاري به مردم به‌ويژه براي اقشار مستضعف و كم‌درآمد بحث تحولات اقتصادي را مطرح كرده است، كاري كه دولتهاي قبلي به هر دليل انجام ندادند ولي قبل از هر اقدامي دولت بايد با پرهيز از دخالت در اقتصاد زمينه‌ رقابت سالم براي بخش خصوصي را فراهم كند».
 سه شنبه 1 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن