تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820975133




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سد شهيد مدني تبريز پس از 20 سال انتظار تكميل مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: سد شهيد مدني تبريز پس از 20 سال انتظار تكميل مي‌شود


سرويس شهرستانها - معاون امور آب و آبقاي وزير نيرو گفت: تمام تلاشمان را براي تامين اعتبار مورد نياز سد شهيد مدني تبريز به منظور اتمام عمليات ساخت و آبگيري آن در سال جاري به كار مي‌بنديم.

به گزارش ايرنا، رسول زرگر در بازديد از سد شهيد مدني تبريز با بيان اين مطلب كه حيف است اتمام طرحي با اين عظمت و پيشرفت فيزيكي مناسب براي سال آينده باقي بماند، خواستار تلاش همگاني براي دو برابر شدن اعتبار آن در سال جاري شد.

وي با اشاره به مذاكرات مسئولان وزارت نيرو با رئيس جمهوري ورئيس بانك مركزي براي افزايش اعتبار منابع آب، قول داد كه در صورت تحقق اين مهم، طرح سد شهيد مدني در اولويت برخورداري از منابع قرار بگيرد.

وي افزود: با توجه به اين كه مسايل فني ساخت اين طرح بزرگ سدسازي حل شده و آبگيري و بهره‌برداري از آن در سال جاري تنها نياز به اختصاص اعتبار دارد، بايد براي تامين آن كمك كرد.

زرگر با اشاره به پيشرفت فيزيكي بسيار خوب اين طرح در دو سال گذشته اظهار داشت: اين طرح در زمره معدود پروژه‌هاي سدسازي كشور است كه عمليات اجرايي شبكه و سد تقريبا به طور همزمان پيش مي‌رود.

وي با اشاره به پشت سر گذاشتن مشكلات اساسي در ساخت اين سد بزرگ، تشريح كرد: مجموع اعتبار مورد نياز براي سد و شبكه آن دو هزار و 200 ميليارد ريال است كه نزديك به يك هزار ميليارد ريال آن هزينه شده است.

وي ابراز اميدواري كرد كه با بهره‌برداري از اين طرح در سال جاري، شاهد به ثمر نشستن گام ديگري از مجموعه فعاليت‌هاي دولت در صنعت سدسازي كشور باشيم.

عمليات سد شهيد مدني تبريز كه در پشت ارتفاعات مشرف بر شمال اين كلان‌شهر قرار دارد، با ظرفيت تنظيمي سالانه 300 ميليون متر مكعب آب حدود 20 سال قبل آغاز شده است.

معاون امور آب و آبفاي وزير نيرو همچنين اعلام كرد: براي اجراي طرح مديريت ويژه در استفاده از منابع آب موجود كشور به منظور بهره برداري بهينه از آن در فصل گرما دو هزار ميليارد ريال هزينه مي‌شود.‌

رسول زرگر هنگام بازديد از سد شهيد مدني تبريز به خبرنگاران ايرنا و صدا و سيما گفت: اين ميزان اعتبار براي اجراي طرح‌هاي اضطراري مصرف آب در 150 شهر و هفت هزار روستاي كشور هزينه مي‌شود.

به گفته وي، در سايه اختصاص اين ميزان اعتبار، هيچ‌گونه محدوديتي در استفاده از آب آشاميدني شهرهاي بزرگ اعمال نشده و در شهرهاي كوچك نيز مشكلي نخواهيم داشت.

وي با بيان اين كه كاهش ميزان بارش در كشور در 40 سال گذشته بي‌سابقه بوده، افزود: بارش نزولات آسماني در سال جاري در مقاسه با سال قبل حدود 220 ميليارد متر مكعب كاهش يافته است.

وي، ميزان بارش در كشور تا روز گذشته را 215 ميليارد متر مكعب اعلام كرد و اظهار داشت: اين رقم نسبت به سال قبل 52 درصد و در مقايسه با ميانگين طولاني مدت 46 درصد كاهش نشان مي‌دهد.

وي حجم آب ذخيره شده در پشت سدهاي كشور را 5/12 ميليارد متر مكعب اعلام كرد و يادآور شد: اين رقم در سال گذشته 23 ميليارد متر مكعب بود كه حاكي از كاهش 46 درصدي حجم ذخاير سدها است.

وي همچنين با اشاره به برنامه وزارت نيرو براي كاهش 10 درصدي مصرف آب در سال جاري از تحقق 70 درصدي توصيه‌هاي وزارت نيرو براي صرفه‌جويي در مصرف آب خبر داد.

وي تشريح كرد: در راستاي اجراي برنامه‌هاي ويژه صرفه‌جويي در مصرف آب تاكنون 120 هزار مشترك پرمصرف در شهرهاي بزرگ با دريافت اخطار و جريمه مواجه شده و انشعاب هشت هزار مشترك پرمصرف نيز قطع شده است.‌

معاون وزير نيرو افزود: همچنين براي جمعيت 2 ميليون و 300 هزار نفري هفت هزار روستاي متاثر از خشكسالي هم‌اكنون آب‌رساني سيار انجام مي‌گيرد.

وي با اشاره به اختصاص هفت تريليون ريال از 25 تريليون ريال اعتبار لايحه مصرف مقابله با خشكسالي به بخش آب، گفت: از اين ميزان چهار تريليون ريال براي آبرساني شهرها، روستاها و مناطق عشايري و سه تريليون نيز براي احداث شبكه فرعي پيشرفته هزينه مي‌شود.



آبگيري سد شهيد مدني در گرو 350 ميليارد ريال اعتبار ‌

مديرعامل آب منطقه‌اي آذربايجان شرقي نيز اعلام كرد: در صورت تخصيص 350 ميليارد ريال اعتبار اضافي، آبگيري سد شهيد مدني در سال جاري ميسر است.‌

به گزارش ايرنا، رحيم ميداني در بازديد معاون امور آب و آبفاي وزير نيرو از سد شهيد مدني، ميزان اعتبار اختصاص يافته به اين طرح سدسازي در سال جاري را 280 ميليارد ريال اعلام كرد.

وي گفت: اين در حالي است كه براساس برآوردهاي علمي و كارشناسي امسال بايد 630 ميليارد ريال اعتبار براي سد شهيد مدني اختصاص يابد تا اين سد مهم با آغاز عمليات آبگيري آن در كارنامه دولت نهم ثبت شود.

وي با بيان اين كه اتمام اين سد انتظار مردم از رئيس جمهوري است، افزود: بهره‌برداري از اين طرح بزرگ عمراني، نتايج مثبت زيادي براي مردم منطقه داشته و گام موثري در توسعه تبريز خواهد بود.

وي با اشاره به ابلاغ رئيس جمهوري مبني بر اختصاص 150 ميليارد ريال اعتبار ويژه به اين طرح از اختصاص نيافتن اين مبلغ اظهار تاسف كرد.

وي با بيان اين كه ساخت اين سد علاوه بر جلوگيري از گسترش شوري درياچه اروميه در اراضي بالادست آن، توسعه صنايع پايين دستي كشاورزي در دشت تبريز را نيز به دنبال دارد از اشتغال‌زايي به عنوان دستاورد مهم اين طرح بزرگ سدسازي ياد كرد.

وي اضافه كرد: با بهره‌برداري از اين سد براي هشت هزار و 500 نفر فرصت شغلي ايجاد مي‌شود.






 شنبه 29 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن