محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829576284
زن از دیدگاه امام خمینى (ره)
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: زن از دیدگاه امام خمینى (ره)
مشاركتسیاسىحضور در عرصه سازندگىتلاش فرهنگىمشاركت در نظارت عمومىحضور در دفاع و تدارك میدان نبردیكى از مهمترین الگوهاى دینشناختى حضرت امام در حوزه مسایل زنان كه در واقع وجهى اساسى در تمایز میان اندیشه و نگاه ایشان و بسیارى از بزرگان دیگرى كه از زبان دین سخن مىگفتند و مىگویند، به شمار مىرود، اصل و محور فراگیر و گستردهاى است كه در اینجا با عنوان مسؤولیت و دخالت در سرنوشت از آن نام مىبریم. این مهم با توجه به سرفصلها و موضوعات متعددى كه در مصداقیابى آن از منظر اندیشه امام وجود دارد و مىتواند با تعابیر دیگر و یا در چند بخش مجزا مطرح شود. مجال اندك مقاله چارهاى جز شرح اجمالى و پرداختن فهرستگونه به بخشى از عناوینى كه زیر مجموعه این اصل قرار مىگیرند، باقى نمىگذارد. آنچه در این بخش مورد نظر است بطور عمده از منظر مسؤولیت عملى زن در دو حوزه فرد و جامعه است و نگاهى به بُعد كلامى و مباحث انسان شناختى ندارد. تردیدى نیست و كسى نیز نمىتواند تردید كند كه زن نیز یكسان با مرد، در سرنوشت خود دخیل است و پاسخگوى عمل خود مىباشد. مدار تكلیف و مسؤولیت، عبارت است از اراده و اختیار و آزادى عمل از یك سو، و خِرد و آگاهى از سوى دیگر. و هر انسانى، زن یا مرد، در گرو دستاوردها و اكتسابات خود است، چه خوب و چه بد: "كُلُّ نَفسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَة." (1)و یا: "لَها ما كَسَبَتْ وَ عَلیها مَا اكتَسَبَت. (2)"ما مفتخریم كه بانوان و زنان پیر و جوان و خُرد و كلان در صحنههاى فرهنگى و اقتصادى و نظامى حاضر و همدوش مردان یا بهتر از آنان، در راه تعالى اسلام و مقاصد قرآن كریم فعالیت دارند... و از محرومیتهایى كه توطئه دشمنان و ناآشنایى دوستان از احكام اسلام و قرآن بر آنها بلكه بر اسلام و مسلمانان تحمیل نمودند، شجاعانه و متعهدانه خود را رهانده و از قید خرافاتى كه دشمنان براى منافع خود به دست نادانان و بعضى آخوندهاى بىاطلاع از مصالح مسلمین به وجود آورده بودند، خارج نمودند."در اینها تردیدى نیست و كسى نیز تردید نكرده است و نیازى به شرح و بسط آن نمىباشد. آنچه در این مختصر از منظر دینشناسى امام به آن اشاره مىكنیم، همسانى زن و مرد و مسؤولیت مشترك آنان در حوزه عمل بانوان بهویژه در زمینههاى حضور اجتماعى مىباشد. مظاهر حضور اجتماعى اعم از تلاشهاى فرهنگى، آموزشى، سیاسى و هنرى، تحصیل، اشتغال، و تولیدات صنعتى، كشاورزى و دامى و دیگر فعالیتهاى اجتماعى با «حفظ جهات شرعى» اختصاص به قشرى یا جنسى خاص ندارد و زنان نیز نه تنها حق پرداختن به آنها را دارند بلكه در بسیارى موارد تكلیف دینى و اجتماعى آنان به شمار مىرود و تلاش حضرت امام نیز طى سالهاى مبارزه و پس از آن، از جایگاه مرجعى بزرگ و رهبرى كه فقط و فقط از موضع احكام دین و تكالیف اسلامى سخن مىگوید، مصروف این شد كه بانوان را به صحنه آورد و از قید و بندهاى خرافهاى و محرومیتهاى خودساختهاى كه بر تلاش اجتماعى و نقشآفرینى آنان با توطئه دشمنان و ناآگاهى توسط برخى دوستان بسته شده بود بگشاید و آنان را به مرحلهاى از رشد و بالندگى برساند كه در ردیف یكى از افتخارات خود و جامعه اسلامى در آغاز وصیتنامه سیاسى الهى خویش اعلان كند:"ما مفتخریم كه بانوان و زنان پیر و جوان و خُرد و كلان در صحنههاى فرهنگى و اقتصادى و نظامى حاضر و همدوش مردان یا بهتر از آنان، در راه تعالى اسلام و مقاصد قرآن كریم فعالیت دارند... و از محرومیتهایى كه توطئه دشمنان و ناآشنایى دوستان از احكام اسلام و قرآن بر آنها بلكه بر اسلام و مسلمانان تحمیل نمودند، شجاعانه و متعهدانه خود را رهانده و از قید خرافاتى كه دشمنان براى منافع خود به دست نادانان و بعضى آخوندهاى بىاطلاع از مصالح مسلمین به وجود آورده بودند، خارج نمودند." (3)اصل همسانى زن و مرد در جایگاه اجتماعى و حضور سازنده و فعال در صحنههاى مختلف جامعه به عنوان یك انسان مستقل، امرى نیست كه آشنایان به اسلام بىآلایش و رها از داوریهاى پیشساخته و تكلفهاى خودساخته، به آن اذعان نداشته باشند. مفسر عالىقدر، علامه طباطبایى در شرح جایگاه اجتماعى زن در بیانى كلى مىنویسد:"زن در برآوردن نیازهاى انسانى و اجتماعى خویش با مرد یكسان است «بعضكم من بعض»(4) و مىتواند مستقلا تصمیم بگیرد و مستقلا عمل كند و مالك دستاوردهاى خود است«لها ما كسبت و علیها ما اكتسبت»"."اسلام زن را مثل مرد در همه شؤون، همان طورى كه مرد در همه شؤون دخالت دارد، دخالت مىدهد."در نگاه ایشان تنها دو ویژگى در زن است كه طبعا و به مقتضاى آن دو، مسؤولیتهاى خاصى را متوجه او مىسازد:«آن دو ویژگى، یكى جایگاه و مسؤولیت زن در چرخه شكلگیرى وجود آدمى و رشد آن است كه بقاى نسل متكى بر این جایگاه است و طبعا در «تشریع» و تنظیم مناسبات اجتماعى به مقتضاى آن و نه بیشتر، احكام و مسؤولیتهایى را متوجه او مىسازد، و دوم، ساختار لطافتآمیز و ظرافتهاى ادراكى وى است كه به گونهاى در مسؤلیتهاى محوله به او تاثیرگذار مىباشد»(5).حضرت امام به مقتضاى شناخت همه جانبه و عمیقى كه از آموزههاى دینى دارند - به شرحى كه در مقدمه گذشت - رسالت خود و انقلاب اسلامى را دستیابى زنان به مقام والاى انسانى مىدانند، به گونهاى كه بتواند در سرنوشت خود دخالت كند:"ما مىخواهیم زن به مقام والاى انسانیت برسد. زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد." (6)اگر قرآن كریم سرنوشت جوامع را به دست خود آنان مىداند و پیشرفت و تحولات نیك آن را در سایه تلاشهاى آحاد جامعه معرفى و انحطاط اخلاق و فرهنگ و زوال نعمتها و شكست تمدنها را نیز ناشى از عملكرد خود مردم مىشمارد (8) این «مردم» اختصاص به گروهى خاص ندارد. جلوهاى از این اصل قرآنى همان است كه در سخنان امام بارها بر آن تاكید شده است؛ از جمله این كه:"اسلام زن را مثل مرد در همه شؤون، همان طورى كه مرد در همه شؤون دخالت دارد، دخالت مىدهد." (9)حضرت امام چنان كه اشاره شد، دخالت در سرنوشت خود و شؤون اجتماعى را نه تنها حق بانوان بلكه تكلیف شرعى و به عنوان عمل به وظیفه دینى و اجابت دعوت الهى مىشمارند و این، آن الگویى است كه ما را در شناخت بیشتر دین یارى مىدهد و یك عامل اساسى در برترى اسلام در تكریم شخصیت زنان و حمایت از حقوق اجتماعى و سیاسى آنان و تاكید بر مشاركت و حضور آنان در عرصههاى مختلف اجتماعى در مقایسه با دیگر مكاتب و نظامها است."این بانوان را كى بسیج كرده كه در همه شؤون كشور دخالت مىكنند و دخالت بجایى همه مىكنند؟ اینها را خدا دعوت كرده است. اینها لبیك براى خدا دارند مىگویند." (10)"پیامبر اكرم(ص) دعوت خویش را از روز نخست متوجه همه اقشار اجتماعى مىدانست. دومین فردى كه به او ایمان آورد یك زن بود كه تا آخر نیز به پاى ایمان خویش ایستاد و آن همه فداكارى كرد و نام خویش را به عنوان یكى از چهار زن برگزیده جهان توحید ثبت نمود. زنان در همه صحنهها حضور داشتند، حضورى مسؤولانه و از سر اداى وظیفه دینی و رسالت ایمانى خود. حضورى كه در پاسخ به نداى پیامبر(ص) بود. در نخستین بیعتى كه با پیامبر(ص) پیش از هجرت در عقبه، از جانب چند نفر از مردم یثرب كه هنوز نام «مدینه» را نیز به خود نگرفته بود، صورت گرفت، از زنى به نام هفراء دختر عبید بن ثعلبه نام برده شده است و در همیت حضور وى همان بس كه برخى علت نامگذارى آن بیعت به «بیعة النساء» را همین مىدانند. در بیعت دوم سال بعد نیز حداقل دو زن حضور داشتند. در بیعت عمومى مردم مكه هنگام فتح آن نیز همه شركت جستند. قرآن كریم نیز به مساله استقبال زنان از بیعت پرداخته و پیامبر(ص) را موظف به پذیرش آن كرده است."(11) در جریان هجرت نیز كه یك امر حیاتى براى مسلمانان بود، چه در هجرت مخفیانه به حبشه كه از جمع حدود یكصد نفر مهاجران، نزدیك 20 نفر زن شركت داشت، و چه در هجرت به مدینه، پیش از هجرت پیامبر(ص) و پس از آن كه مسلمانان اموال خویش را در مكه نهاده و به دنبال پیامبر(ص) روانه مدینه مىشدند و حدود 500 كیلومتر راه را با دشوارى بسیار طى مىكردند."همان طورى كه مردها باید در امور سیاسى دخالت كنند و جامعه خودشان را حفظ كنند، زنها هم باید دخالت كنند و جامعه را حفظ كنند. زنها هم باید در فعالیتهاى اجتماعى و سیاسى همدوش مردها باشند."حضرت امام در باب ضرورت مشاركت بانوان در آنچه كه به سرنوشت جامعه اسلامى مربوط مىشود، در حوزههاى مختلف اجتماعى، بیانات بسیارى دارند كه پرداختن به همه نكات و آموزههاى آن از مجال بحث بیرون است. آنچه در این مختصر بازگو مىشود تنها اشاراتى بس كوتاه، آن هم به بخشى از محورها و عناوین است، افزون بر آنچه در سایر بخشهاى مقاله آمده است.مشاركتسیاسىیكى از محورهایى كه در حضور اجتماعى بانوان، سخت مورد تاكید حضرت امام است، مساله مشاركت سیاسى آنان مىباشد:"زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد. زنها در جمهورى اسلامیراى باید بدهند. همان طورى كه مردان حق راى دارند، زنها حق راى دارند."(12)"همان طورى كه مردها باید در امور سیاسى دخالت كنند و جامعه خودشان را حفظ كنند، زنها هم باید دخالت كنند و جامعه را حفظ كنند. زنها هم باید در فعالیتهاى اجتماعى و سیاسى همدوش مردها باشند." (13)آنچه در این نوشته، به عنوان محور اصلى دنبال مىشود، این نكته اساسى است كه حضرت امام اینها همه را از موضع دین و در جایگاه معرفى اسلام بازگو مىكنند. و چهرهاى كه از دین و شریعت ترسیم مىكنند جز این نیست كه بانوان دوشادوش مردان در عرصههاى مختلف اجتماعى و شؤون زندگى حضور فعال و مسؤولانه دارند:"خانمها براى این كه یك چیزى مثلا دستشان بیاید، یا فرض كنید كه صاحب منصب بشوند نمىآیند بیرون؛ خودشان و بچههایشان را به كشتن بدهند. این اسلام و قرآن است كه خانمها را آورده است بیرون و همدوش مردها بل جلوتر از مردها وارد در صحنه سیاست كرد." (14)حضور در عرصه سازندگىیكى دیگر از صحنههاى مشاركت فراگیر، مساله سازندگى همه جانبه كشور و جامعه است كه هیچ كس نباید و نمىتواند تردید كند كه بدون حضور فعال بانوان جامعه اسلامى بتوان در این مهم توفیق كامل به دست آورد. در این خصوص نیز حضرت امام، تاكیدهاى زیادى دارند:"همه ملت ایران، همه ملت ایران، چه بانوان و چه مردان باید این خرابهاى كه براى ما گذاشتهاند، بسازند. با دست مرد تنها درست نمىشود، مرد و زن باید با هم این خرابه را بسازند." (15)"زنان شیردل و متعهد، همدوش مردان عزیز به ساختن ایران عزیز پرداخته چنان كه به ساختن خود در علم و فرهنگ پرداختهاند و شما شهر و روستایى را نمىیابید جز آن كه در آنها جمعیتهایى فرهنگى و علمى از زنهاى متعهد و بانوان اسلامى ارجمند به وجود آمده است." (16)حضرت امام اساسا معناى آزادى صحیح بانوان را نیز همین مىشمارند كه آنان بتوانند با حفظ شؤون دینى و انسانى خود، در سازندگى كشور نقش ایفا كنند:"امروز زنان در جمهورى اسلامى همدوش مردان در تلاش سازندگى خود و كشور هستند و این است معناى آزادزنان و آزادمردان، نه آنچه در زمان شاه مخلوع گفته مىشد، كه آزادى آنان، در حبس و اختناق و آزار و شكنجه بود." (17)"شما مىدانید كه فرهنگ اسلام در این مدت مظلوم بود، در این مدت چند صد سال، بلكه از اول بعد از پیغمبر سلام الله علیه تا برسد به حالا فرهنگ اسلام مظلوم بود، احكام اسلام مظلوم بودند، و این فرهنگ را باید زنده كرد و شما خانمها همان طورى كه آقایان مشغول هستند، همان طورى كه مردها در جبهه علمى و فرهنگى مشغول هستند، شما هم باید مشغول باشید."تلاش فرهنگىیكى از عرصههاى حضور اجتماعى كه از منظر دینى، بانوان وظیفه دارند در آن مشاركت فعال داشته باشند، تلاش در عرصه فرهنگ به معناى وسیع كلمه است. و حضرت امام، بارها بر این مهم كه طبعا بخش عمدهاى از حیات اجتماعى را در برمىگیرد تاكید كردهاند:"شما مىدانید كه فرهنگ اسلام در این مدت مظلوم بود، در این مدت چند صد سال، بلكه از اول بعد از پیغمبر سلام الله علیه تا برسد به حالا فرهنگ اسلام مظلوم بود، احكام اسلام مظلوم بودند، و این فرهنگ را باید زنده كرد و شما خانمها همان طورى كه آقایان مشغول هستند، همان طورى كه مردها در جبهه علمى و فرهنگى مشغول هستند، شما هم باید مشغول باشید."(18)مشاركت در نظارت عمومىنظارت فعال و متعهدانه بر آنچه در جامعه اسلامى بهویژه در اجزاء نظام اسلامى مىگذرد و تلاش براى حسن جریان امور، وظیفهاى است شرعى و متوجه همه افراد جامعه، چه زن و چه مرد. زن نیز باید در نظارت بر امور، خود را مسؤول بداند. نظارت مسؤولانه علاوه بر آگاهیهاى لازم، نیازمند حضور فعال و اظهار نظر در مسایل است:"باید همه زنها و همه مردها در مسایل اجتماعى، در مسایل سیاسى وارد باشند و ناظر باشند؛ هم به مجلس ناظر باشند، هم به كارهاى دولت ناظر باشند، اظهار نظر بكنند." (19)این سخن امام، شعاعى از فرمان قرآن كریم است كه به صراحت پیوند مسؤولانه و ایمانى زنان و مردان مؤمن را یادآور مىشود و آنان را عهدهدار مسؤولیت امر به معروف و نهى از منكر مىشمارد، همان گونه مسؤول اقامه نماز و اداى زكات و پیروى از خدا و رسول مىداند:"والمؤمنون والمؤمنات بعضُهم اولیاءُ بعضٍ یَامُرونَ بِالمعروفِ و یَنْهَونَ عَنِ المُنْكر و یُقیمونَ الصَلوةَ و یُِؤْتونَ الزَكوةَ و یُطیعونَ اللهَ و رَسولَهُ اولئكَ سَیَرْحَمُهُم اللهُ ان اللهَ عزیزٌ حكیم." (20)آرى به گفته قرآن، این چنین جامعهاى با چنان پیوندهاى ایمانى و مناسبات اجتماعى مسؤولانه و نظارت همه جانبه در كنار انجام دیگر وظایف دینى است كه مورد لطف و عنایت خداوند قرار مىگیرد.حضور در دفاع و تدارك میدان نبردتحمیل جنگى ناخواسته بر ملت انقلابى ایران، فرصتى تاریخى را براى بانوان مجاهد و فداكار فراهم آورد كه گوهر وجود ایمانى و ارزشهاى انسانى خویش را به زیباترین و گویاترین شكل به نمایش گذارند و زمینهاى شد كه حضرت امام نیز وجه دیگرى از مشاركت بانوان در مقدرات اساسى جامعه و سرنوشت خویش را بازگو كنند. و این چنین بود كه یكى از محورهاى اساسى در بیانات حضرت امام درباره جنگ تحمیلى و دفاع مقدس را، ضرورت و نحوه حضور بانوان و تلاش جهادى آنان تشكیل مىدهد؛ از آموزش نظامى گرفته تا تداركات جبهه، تربیت فرزندان و تشویق همسران و بستگان براى حضور در میدان نبرد، حضور در سپاه و ارتش و حتى حضور خود بانوان در جهاد دفاعى كه مسؤولیتى مشترك میان زن و مرد است. و اینها همه از نگاه دینى، تحلیل و استدلالهاى روشن و انكارناپذیرى دارد."این تبلیغات كه «اگر اسلام پیدا شد مثلا دیگر زنها باید بروند توى خانهها بنشینند و قفلى همبهدرش بزنند كه بیرون نیایند» این چه حرف غلطى است كه به اسلام نسبت مىدهند. صدر اسلام زنها توى لشكرها هم بودند، توى میدانهاى جنگ هم مىرفتند.""زنان در صدر اسلام با مردان در جنگها هم شركت مىكردند. ما مىبینیم و دیدیم كه زنان همدوش مردان بلكه جلوتر از آنان در صف قتال ایستادند، خود و بچههاى خود و جوانان خودشان را از دست دادند و باز هم مقاومت كردند." (21)"اگر خداى ناخواسته زمانى یك هجومى به مملكت اسلامى بشود باید همه مردم، زن و مرد حركت كنند. مساله دفاع این طور نیست كه تكلیف منحصر به مرد باشد یا اختصاص به یك دستهاى داشته باشد؛ همه باید بروند و از مملكت خود دفاع بكنند." (22)"من از آنچه تاكنون به همت مردان و زنان با شرف و رزمنده شده است، امید آن دارم كه در بسیج همه جانبه آموزش نظامى و عقیدتى و اخلاقى و فرهنگى با تایید خداوند متعال موفق شوند و دوره تعلیمات و تمرینهاى عملى نظامى و پارتیزانى و چریكى را شایسته و به طورى كه سزاوار یك ملت اسلامى به پا خواسته است به پایان رسانند." (23)استدلال بر ضرورت آموزش نظامى توسط بانوان در شكلهاى مختلف آن نیز كاملا روشن است. كما این كه امام خطاب به جمعى از بانوان مىفرمایند:"اگر دفاع بر همه واجب شد، مقدمات دفاع هم باید عمل بشود. از آن جمله قضیه این كه ترتیب نظامى بودن، یاد گرفتن انواع نظامى بودن را براى آنهایى كه ممكن است. اینطور نیست كه واجب باشد بر ما كه دفاع كنیم و ندانیم چه جور دفاع كنیم. باید بدانیم چه جور دفاع مىكنیم... البته در آن محیطى كه شما تعلیم نظامى مىبینید باید محیط صحیح باشد، محیط اسلامى باشد، همه جهات عفاف محفوظ باشد، همه جهات اسلامى محفوظ باشد." (24)پایان بخش این محور، سخن دیگرى از حضرت امام در پیش از پیروزى انقلاب است كه هم تاكیدى بر مشاركت مسؤولانه بانوان در جهاد شرعى است و هم تاكیدى بر حضور فعال در جامعه و مشاركت در امورى كه به سرنوشت آنان مربوط مىشود:"این تبلیغات كه «اگر اسلام پیدا شد مثلا دیگر زنها باید بروند توى خانهها بنشینند و قفلى همبهدرش بزنند كه بیرون نیایند» این چه حرف غلطى است كه به اسلام نسبت مىدهند. صدر اسلام زنها توى لشكرها هم بودند، توى میدانهاى جنگ هم مىرفتند." (25)پىنوشتها:1- مدثر، آیه 38.2- بقره، آیه 286.3- صحیفه نور، ج 21، ص 172.4- آل عمران، آیه 195.5- المیزان، ج 2، ص 271.6- صحیفه نور، ج 5، ص 153.7- انّ الله لایُغَیِّرُ ما بِِقََومٍ حَتَّى یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم؛ رعد، آیه 11.8- ذلك بِانَّ اللهَ لم یَكُ مُغَیِّراً نِّعْمَةً اَنْعَمَها علَى قَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّروا مَا بِاَنْفُسِهِم، انفال، آیه53.9- صحیفه نور، ج 5، ص 153.10- همان، ج 12، ص 237.11- ممتحنة، آیه 12.12- صحیفه نور، ج 11، ص 254.13- همان، ج 18، ص 264.14- همان، ج 12، ص 236.15- همان، ج 11، ص 254.16- همان، ج 12، ص 72.17- همان، ج 10، ص 234.18- همان، ج 19، ص 281.19- همان، ج 13، ص 70.20- توبه، آیه 71.21- صحیفه نور، ج 5، ص 153.22- همان، ج 11، ص 117.23- همان، ص 275.24- همان، ج 19، ص 280.25- همان، ج 4، ص 59.منبع:كتاب: امام خمینى و الگوهاى دین شناختى در مسایل زنان، ص 101.نویسنده: سید ضیاء مرتضوى
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 399]
صفحات پیشنهادی
فاطمه بروجردي: امام خميني (ره) دين را وارد زندگي و حكومت كرد
نوه امام خميني (ره) افزود: همچنين نگاه امام به زن نسبت به علماي ديگر متفاوت بود و ... بروجردي اظهارداشت : بنا بر ديدگاه امام زن و مرد در ضرورت و تفكر اجتماعي از حق و ...
نوه امام خميني (ره) افزود: همچنين نگاه امام به زن نسبت به علماي ديگر متفاوت بود و ... بروجردي اظهارداشت : بنا بر ديدگاه امام زن و مرد در ضرورت و تفكر اجتماعي از حق و ...
زن از دیدگاه امام خمینى (ره)
زن از دیدگاه امام خمینى (ره) 1.مقدمه2.چكیده3.پاره ای از بیانات امام خمینی پیرامون مسئله مشركت زنان4.مشاركت سیاسی5.حضور در عرصه سازندگی6.تلاش فرهنگی7.مشاركت ...
زن از دیدگاه امام خمینى (ره) 1.مقدمه2.چكیده3.پاره ای از بیانات امام خمینی پیرامون مسئله مشركت زنان4.مشاركت سیاسی5.حضور در عرصه سازندگی6.تلاش فرهنگی7.مشاركت ...
انديشه هاي امام خميني (ره) در جهان گسترش يافته است
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام عبدالکريم عابديني روز چهارشنبه در همايش زن از نگاه امام خميني (ره) که در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزي استان قزوين برگزار شد، ...
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام عبدالکريم عابديني روز چهارشنبه در همايش زن از نگاه امام خميني (ره) که در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزي استان قزوين برگزار شد، ...
مدير كل سازمان تبليغات اسلامي خراسان جنوبي: امام خميني (ره ...
مدير كل سازمان تبليغات اسلامي خراسان جنوبي: امام خميني (ره) الگوي جامعي از مشاركت زنان ... وي اظهار داشت: نگاه به زن در طول تاريخ همواره دچار تغيير و تحولاتي بوده و ...
مدير كل سازمان تبليغات اسلامي خراسان جنوبي: امام خميني (ره) الگوي جامعي از مشاركت زنان ... وي اظهار داشت: نگاه به زن در طول تاريخ همواره دچار تغيير و تحولاتي بوده و ...
زن ، در انديشه و آرا امام خميني (ره) - پایگاه جامع ایرانیان
زن ، در انديشه و آرا امام خميني (ره) ... ميكنند، امام خميني (ره) فرياد رسايي بر ميآورند كه ملتي كه بانوانش در صف مقدم براي پيشبرد مقاصد اسلامي است آسيب نخواهد ديد. ...
زن ، در انديشه و آرا امام خميني (ره) ... ميكنند، امام خميني (ره) فرياد رسايي بر ميآورند كه ملتي كه بانوانش در صف مقدم براي پيشبرد مقاصد اسلامي است آسيب نخواهد ديد. ...
زن ، در انديشه و آرا امام خميني (ره) - پایگاه جامع ایرانیان
زن ، در انديشه و آرا امام خميني (ره) ... مي كنند، امام خميني (ره) فرياد رسايي بر مي آورند كه " ملتي كه بانوانش در صف مقدم براي پيشبرد مقاصد اسلامي است آسيب نخواهد ديد. ...
زن ، در انديشه و آرا امام خميني (ره) ... مي كنند، امام خميني (ره) فرياد رسايي بر مي آورند كه " ملتي كه بانوانش در صف مقدم براي پيشبرد مقاصد اسلامي است آسيب نخواهد ديد. ...
امام خميني(ره) احياگر ارزشهاي زنان بود
وي اظهار داشت: ميان ديدگاههاي امام خميني(ره)، ديدگاه آنحضرت در مورد زنان بايد بيش از گذشت مورد مطالعه و تحقيق قرار گيرد چرا که امام راحل رويکرد جديدي در مورد زن مسلمان ...
وي اظهار داشت: ميان ديدگاههاي امام خميني(ره)، ديدگاه آنحضرت در مورد زنان بايد بيش از گذشت مورد مطالعه و تحقيق قرار گيرد چرا که امام راحل رويکرد جديدي در مورد زن مسلمان ...
جایگاه دانشگاه از دیدگاه امام خمینی (ره)
جایگاه دانشگاه از دیدگاه امام خمینی (ره) ... بنابراین، از دیدگاه امام خمینی (ره)، معنی "اسلامیشدن"، "استقلال" است؛ و .... ياد گرفتن رانندگى برای زن به كمك مرد اجنبى ...
جایگاه دانشگاه از دیدگاه امام خمینی (ره) ... بنابراین، از دیدگاه امام خمینی (ره)، معنی "اسلامیشدن"، "استقلال" است؛ و .... ياد گرفتن رانندگى برای زن به كمك مرد اجنبى ...
زن در نگاه و نهضت امام خمینی(رحمت الله علیه)
سرگذشتِ زن ایرانیاز دیدگاه امام خمینی قدسسره ، زنان در دوره پهلوی، بیش از مردان، از حقوق انسانی و اجتماعیشان محروم بودند و مورد آزار و بیداد قرار گرفتند؛ زیرا که زن ...
سرگذشتِ زن ایرانیاز دیدگاه امام خمینی قدسسره ، زنان در دوره پهلوی، بیش از مردان، از حقوق انسانی و اجتماعیشان محروم بودند و مورد آزار و بیداد قرار گرفتند؛ زیرا که زن ...
فرهنگ و هنر از نگاه امام خميني(ره)/10 باشهآهنگر: امام(ره) در ...
فرهنگ و هنر از نگاه امام خميني(ره)/10 باشهآهنگر: امام(ره) در شرايطي از سينما دفاع كردند كه ... وي در مورد تصميمگيري امام راحل(ره) در مورد توجه به نام چهرهپرداز زن در سريال ...
فرهنگ و هنر از نگاه امام خميني(ره)/10 باشهآهنگر: امام(ره) در شرايطي از سينما دفاع كردند كه ... وي در مورد تصميمگيري امام راحل(ره) در مورد توجه به نام چهرهپرداز زن در سريال ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها