تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815671999




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بورس تهران در انتظار ديپلماسي


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: بورس تهران در انتظار ديپلماسي
دنياي اقتصاد - بازار سهام در حالي امروز شنبه فعاليت خود را از سر خواهد گرفت كه معامله‌گران با دقت، روند تحولات كلان از جمله مذاكرات مهم سياسي را دنبال مي‌كنند. مذاكرات جليلي در فضايي صورت مي‌گيرد كه علاوه بر سولانا، نمايندگان كشورهاي 1+5 از جمله ويليام برنز معاون وزيرخارجه ايالات متحده آمريكا نيز در مذاكرات حضور دارند.
جنب پل حافظ
در انتظار ديپلمات‌ها
گروه بورس –همايون دارابي: بازار سهام در حالي امروز شنبه فعاليت خود را از سر خواهد گرفت كه معامله‌گران با دقت، روند تحولات كلان از جمله مذاكرات مهم سياسي را دنبال مي‌كنند.
در بازار سهام معامله‌گران پس از تعطيلي ميلاد مسعود اميرمومنان علي (ع) كه موجب شد هفته گذشته با يك روز كاري كمتر مواجه شود، امروز در حالي معاملات خود را از سرخواهند گرفت كه در مسائل سياسي كلان، مذاكرات جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ژنو با كميسر سياست خارجي اتحاديه اروپا از اهميت بالايي برخوردار است.
مذاكرات جليلي در فضايي صورت مي‌گيرد كه علاوه بر سولانا، نمايندگان كشورهاي 1+5 از جمله ويليام برنز معاون وزيرخارجه ايالات متحده آمريكا نيز در مذاكرات حضور دارند. از سوي ديگر سخنان مقام معظم رهبري در سالروز ولادت اميرمومنان، مبني بر مسووليت مستقيم شوراي عالي امنيت ملي در مذاكرات هسته‌اي نشان‌دهنده يكپارچگي نظام و حمايت كامل از مذاكرات جليلي در ژنو به شمار مي‌رود.
از اين رو مذاكرات جليلي را بايد مهم‌ترين مذاكرات چند ماه اخير و اوج رايزني‌هاي سياسي ارزيابي كرد. موفقيت يا عدم موفقيت اين مذاكرات، بازار سهام را در موقعيت حساسي قرار خواهد داد؛ هرچند كه اظهار نظر اوليه سولانا مبني بر اميدواري وي در مورد حصول پيشرفتي واقعي در اين مذاكرات، كفه اميدهاي مثبت را سنگين‌تر خواهد كرد.
در همين حال نهاونديان، عضو سابق شوراي امنيت ملي و رييس كنوني اتاق بازرگاني نيز در گفت‌وگو با هفته نامه اشپيگل آلمان خاطرنشان كرده است: «جمهوري اسلامي خواهان كسب مهارت در غني سازي اورانيوم است تا ازآن براي مقاصد غير نظامي استفاده كند. اين حق ماست.
حالا ما اين فن‌آوري را داريم. ما به هدف خود دست يافته‌ايم. اين زمان خوبي براي مذاكره از موضع قدرت است. برداشت ما اين است كه آمريكا مي‌خواهد از اين فرصت براي دستيابي به توافق استفاده كند.»
با توجه به رشد‌هاي اخير بازار سرمايه حصول توافق و كاهش نگراني‌ها به رشد بازار در دور جديد آن منجر خواهد شد به ويژه آنكه بازار در آستانه مرداد ماه و پايان فصل مجامع و از سويي در آستانه رسيدن شاخص به 13‌هزار واحد قرار دارد.
بازار سهام همچنين روز سه‌شنبه گذشته با سخنان عصر روز دوشنبه رييس‌جمهوري به صورت مشخص در جريان طرح تحول اقتصادي قرار گرفت. سخنان رييس‌جمهور در شرايطي بيان شد كه در برداشت اوليه، كارشناسان بازار نگران تاثيرات اجراي طرح تحول اقتصادي به ويژه حذف يارانه‌هاي حامل‌هاي انرژي بودند. نگراني از رشد ناگهاني بهاي حامل‌هاي انرژي و رشد بهاي تمام شده توليد شركت‌هاي توليدي و تورم سنگين موجب شده بود برخي از كارشناسان بازار، سياست احتياط را در دستور كار خود قرار دهند، اما سخنان آقاي احمدي نژاد تا حدود زيادي اين نگراني را برطرف كرد.
دكتر احمدي‌نژاد در اين سخنان با بيان نكاتي مثبت در مورد بورس اوراق بهادار و كاهش تدريجي يارانه‌ها و پرداخت كمك‌هاي نقدي و غير نقدي به مردم و شركت‌هاي توليدي تا حدود زيادي از نگراني‌ها كاست تا بازار روز سه‌شنبه تنها در بخش معادن و حقوق معدني با «دلشوره‌» مواجه باشد، اما در مجموع برداشت اوليه از اجراي شتابزده طرح تحول اقتصادي و به تبع آن حذف يارانه‌هاي انرژي در حال حاضر كمتر شده است.
در اين زمينه تنها مباحث مطرح در بازار روز سه‌شنبه احتمال كاهش يا حذف يارانه شركت‌هاي سيماني در سه ماهه چهارم سال‌جاري بود كه توجيه كننده احتياط شركت‌هاي سيماني در اعلام پيش‌بيني سود خود در مقطع كنوني شده است.
از سويي وزير نفت نيز در سخناني تاكيد كرده است كه براساس مصوبه مجلس بايد تا 3 سال آينده سوخت با قيمت آزاد عرضه شود، از اين رو به نظر نمي‌رسد در كوتاه مدت در اين بخش اتفاق جدي كه رشد سريع تورم را به همراه بياورد، رقم بخورد. در كنار اين تحول، صحنه اقتصاد كشور آكنده از شايعات مربوط به تغييرات در هيات دولت است.
در آستانه پايان مدت زمان قانوني رييس‌جمهور براي معرفي كانديداهاي نهايي وزارتخانه‌هاي كشور و اقتصاد برخي شايعات از ادامه تغييرات در دولت پس از كنار رفتن وزير راه و ترابري خبر مي‌دهند.
بر اساس اين شايعات صمصامي، سرپرست وزارت امور اقتصادي و دارايي به عنوان گزينه نهايي رييس‌جمهور به مجلس معرفي خواهد شد.
در كنار اين تحولات در حوزه بازار سرمايه روز سه‌شنبه پذيره‌نويسي اولين بازار فرا بورسي كشور كه در حال حاضر نام موقتي آن «بازار الكترونيك داد و ستد سهام ايران» خوانده مي‌شود، آغاز شد كه با پيشرفت 80درصدي ادامه آن به روز جاري موكول شده است.
با توجه به بازدهي فوق‌العاده سهام دو شركت بورس اوراق بهادار و شركت بورس كالايي ايران انتظار نمي‌رفت اين پذيره‌نويسي به روز دوم برسد كه تبليغ اندك در مورد آن موجب اين امر شد.
در كنار اين تحول بازار سهام در آستانه مرداد ماه در انتظار موج جديد واگذاري‌هاي دولتي قرار دارد. شركت مخابرات ايران به عنوان عظيم‌ترين شركت صدر اصل 44 كه تا كنون راهي بورس شده است، مهم‌ترين شركت در صف واگذاري‌هاي قريب‌الوقوع به شمار مي‌رود.
خصوصي‌سازي شركت مخابرات در تمام كشورهاي با تجربه مشابه خصوصي‌سازي كشورمان يك اتفاق بزرگ و سرفصل تحولات كلان در خصوصي‌سازي به شمار مي‌رود. اين شركت با گستره عظيم فعاليت و تمام حساسيت‌ها و مباحث مربوط به آن مي‌تواند در ورود به بازار سرمايه موجي از فعاليت را به راه بياندازد.
در كنار مخابرات ايران، شمار قابل ملاحظه‌اي از شركت‌هاي حوزه وزارت نفت از جمله پالايشگاه‌هاي نفت و همچنين شركت‌هاي حوزه فلزي از جمله ذوب‌آهن اصفهان نيز از جمله شركت‌هاي در آستانه واگذاري به شمار مي‌روند.
در همين شرايط بانك‌هاي دولتي از جمله بانك‌هاي تجارت و صادرات و بيمه‌هايي نظير بيمه دانا نيز كانديداهاي عرضه‌هاي مرداد ماه به شمار مي‌روند. رونق فوق‌العاده بازار سهام در 4ماه ابتدايي سال جاري موجب شده است تا واگذاري‌هاي دولتي با سرعت و موفقيت بالايي صورت گيرد، به گونه‌اي كه رييس سازمان خصوصي‌سازي در سخناني از واگذاري دو‌هزار و 750ميليارد تومان سهام طي سه ماه و نيم ابتداي سال‌جاري خبر داده و گفته است: اين رقم سه برابر مصوب بودجه است.
اين موفقيت به ويژه مديون رشد 1/28درصدي شاخص كل (قيمت )در سال جاري و بازدهي 55/34درصدي بازار سرمايه در طول معاملات امسال است.
در كنار اين تحولات بايد به پايان فصل مجامع نيز اشاره كرد.فصل مجامع امسال در حالي در هفته جاري به پايان مي‌رسد كه تقسيم‌ سودهاي بالا، يك فصل مناسب را براي سهامداران رقم زد.
در همين حال مسائل و مشكلاتي مشترك در عموم شركت‌هاي بورسي در زمينه تامين مالي و فاينانس و حق ليسانس خارجي ناشي از تحريم‌هاي بين‌المللي و همچنين رشد بي‌سابقه بهاي يورو نيز در مجامع مطرح شد.
در بازارهاي جهاني فلزات توافق شركت‌هاي چيني در كاهش توليد خود در زمينه دو فلز روي و سرب اگر چه تاثير موقتي بر بهاي اين فلزات داشت، اما راه به جاي نبرده است. بهاي فلز سرب در آخرين معاملات بار ديگر از بهاي فلز روي پيشي گرفت و به 1915دلار در هر تن رسيد.
بهاي فلز روي نيز پس از شكاف در ميان توليدكنندگان چيني در پيوستن به اتحاد كاهش توليد در حد 1818دلار رقم خورده است. بهاي فلز مس نيز در حد 8291دلار در بورس فلزات لندن ثبت شده است.
بهاي فلز آلومينيوم نيز پس از رشد بي‌سابقه موجودي انبارهاي بورس فلزات لندن به مرز سه‌هزار دلار عقب نشيني كرده و به 3051دلار در هر تن رسيد. در بازار محصولات پتروشيمي نيز ثبات نسبي بازار نفت به ثبات قيمت محصولات پتروشيمي منجر شده است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز سه‌شنبه پس از افت نگراني بازار از طرح تحول اقتصادي متعاقب سخنان رييس‌جمهور رو به رشد بود، هر چند كه تلاش براي به كنترل درآوردن وضعيت نماد فولاد مباركه و تاثير منفي 58واحدي اين نماد بر شاخص مانع از رشد شاخص شد، اما در نهايت شاخص روز سه‌شنبه 56/4واحد رشد كردتا در نهايت هفته كوتاه كاري بورس با 14/74واحد رشد شاخص به كار خود پايان دهد.
در بازار سه‌شنبه عمده‌ترين فعاليت معامله‌گران در گروه فلزي تلاش براي جمع آوري صف فروش فولاد مباركه بود. اين تلاش با خريد 7/42ميليون سهم با ارزش 2/25ميليارد تومان رقم خورد، اما در نهايت اين نماد با صف فروش به كار خود پايان داد.
از ديد برخي كارشناسان با توجه به معاملات عمده فولاد مباركه در نرخ 3هزار و 900ريال و تقسيم سود 500ريالي اين نماد، سهامداران عمده فولاد مباركه هم اكنون سود بيش از 70درصدي را پيش روي خود دارند كه همين مساله تمايل به عرضه سهام را ايجاد كرده است.
از ديد اين گروه از كارشناسان تعادل نماد مباركه نيازمند اصلاح قيمتي بيشتر است به ويژه آنكه برخي از دريافت‌كنندگان سهام از جمله صادركنندگان و برخي از صندوق‌ها (كه از محل رد ديون سهام مباركه را دريافت كرده‌اند)در موقعيت فروش قرار دارند.
در گروه فلزي دو نماد فولاد خراسان و خوزستان روز سه‌شنبه با صف خريد مواجه بودند كه در اين گروه معامله‌گران در انتظار گزارش‌هاي سه ماهه اين دو شركت قرار دارند.
در گروه معدني چادرملو با توجه به رشد اخير بهاي اين سهم و البته شايعات نه چندان قابل اعتنا و طرح نگراني‌هايي متعاقب طرح اصلاح قانون معادن با معاملات ضعيفي مواجه بود.
در همين شرايط بازار همچنان با شايعاتي در مورد تغيير نرخ سنگ آهن تا حد 18درصد نيز مواجه بود. در گروه معدني دو شركت كوچكتر گروه، معادن منگنز و ذغال سنگ نگين طبس همچنان به رشد قيمتي خود ادامه دادند. رونق در بازار فولاد و رشد بهاي اين محصول افزايش قيمت مواد اوليه فولاد و رشد سود اين شركت‌ها را به همراه آورده است.
در گروه تصفيه نفت، پالايشگاه اصفهان در آستانه برگزاري مجمع با صف خريد همراه بود.
تقسيم سود كامل پالايشگاه تبريز و احتمال تكرار آن در مورد پالايشگاه اصفهان موجب شد تا اين نماد نيز مورد اقبال گسترده معامله‌گران در روز سه‌شنبه واقع شود. برگزاري مجمع موفق پالايشگاه اصفهان نقش موثري در ورود شركت‌هاي جديد اين صنعت خواهد داشت، به ويژه آنكه تاكنون ناشناخته بودن اين صنعت موجب ناتواني بازار در ارزيابي دقيق اين رشته شده است.
در گروه سيماني معامله‌گران در حال بازنگري در مورد ارزيابي‌هاي خود از شركت‌هاي اين گروه هستند. تعديل‌هاي رخ داده در مورد سود شركت‌هاي اين گروه و بازگشايي‌هاي به نسبت بهتر اين گروه سبب شده است تا بازار در مورد اين گروه تامل بيشتري را صورت دهد.
در صورت هماهنگي ميان هلدينگ‌هاي عمده سيماني، سهام اين گروه پس از چند سال حاشيه‌نشيني بازار مي‌توانند وضعيت بهتري را تجربه كنند. در بازار سه‌شنبه سهام سيمان كرمان با صف خريد همراه شد و سيمان درود پس از جهش 50درصدي قيمت در هفته گذشته و همچنين تقسيم 130توماني سود در مجمع اخير همچنان با رشد قيمت همراه شد.
در گروه شركت‌هاي هلدينگي سرمايه گذاري غدير در شرايطي قدم به مرز 3هزار ريال گذاشت كه شايعات مربوط به معامله عمده اين شركت با اما و اگر‌هاي دائمي و عدم اظهار نظر رسمي هيچ يك از طرفين اين معامله عمده مواجه است. با توجه به رشد قابل ملاحظه قيمت، انجام يا عدم انجام اين معامله عمده ريسك قابل ملاحظه‌اي را رقم زده است.در اين گروه صندوق بازنشستگي امروز (شنبه)شاهد توقف نماد براي افزايش سرمايه 100درصدي خواهد بود.
در گروه بانكي، مالي و اعتباري سينا نيز در آستانه برگزاري نخستين مجمع بورسي خود قرار دارد. اين شركت با صف خريد در قيمت اسمي سهام به مجمع مي‌رود. در اين گروه احتمال بازگشايي نماد پارسيان و بانك اقتصاد نوين و عرضه سهام بانك‌هاي دولتي از اهميت بالايي برخوردار است.
در گروه تجهيزات پس از تقسيم سود مناسب هپكو، تراكتورسازي ايران نيز با انتشار گزارش عملكرد مناسبي در آستانه مجمع قرار گرفته است. عملكرد هپكو و گزارش تراكتورسازي فراتر از انتظار اوليه بازار بود.
در مجموع بازار روز سه‌شنبه بازار رو به رشدي بود كه نويددهنده تقويت بازار در هفته جاري در سايه مذاكرات هسته‌اي و مسائل كلان ديگر است.
 شنبه 29 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 222]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن