تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نابودى جوانانتان را آرزو نكنيد ، گرچه بدى‏هاى بسيار در آنان باشد، زيرا آنان با ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817736406




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عارف تأكيد كرد: عدم حضور خاتمي به معناي پيروز نشدن اصلاح‌طلبان نيست


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: عارف تأكيد كرد: عدم حضور خاتمي به معناي پيروز نشدن اصلاح‌طلبان نيست
چنانچه جبهه اصلاحات اين هدف را پي‌گيري كند قطعا از حالت بي‌انگيزگي خارج خواهد شد و با اطمينان از پيروزي تفكر اصلاح‌طلبي حتي مي‌توانيم بحث ائتلاف با اصول‌گرايان را مطرح كرده و تلاش كنيم با انتخاب بهترين‌ها به سمت حل مشكلات و مسايل پيش برويم.
آفتاب: رييس هيئت مديره بنياد آزادي و رشد ايران (باران) درباره برنامه اصلاح‌طلبان در فضاي سياسي منتهي به انتخابات آينده گفت: «اعتقاد ما به توسعه همه‌جانبه و فراگير است كه با توجه به مشكلات اقتصادي، توجه به معيشت مردم، تامين اجتماعي و مسكن از جمله اولويت‌هاي ما خواهد بود كه البته تا زماني كه سياست‌ها و راهبردها تدوين نشود نمي‌توان به طور قطع موضوعي را مطرح كرد».

به گزارش سرويس سياسي آفتاب، به نقل از ايسنا، وي با بيان اين‌كه راهبرد اصلاح‌طلبان براي انتخابات آينده هنوز تدوين نهايي نشده است، ادامه داد: «‌به نظر من ابتدا بايد در درون جبهه اصلاحات به اجماع برسيم. انتخابات رياست جمهوري دوره نهم اين ضرورت را ثابت كرد كه راهي جز اجماع نداريم چنانچه آقاي خاتمي ‌وارد عرصه شوند اين امر به راحتي محقق مي‌شود، در غير اين صورت قطعا رسيدن به اجماع مشكل خواهد بود. البته من خوشبينم كه در يك فضاي دوستانه با بررسي‌هاي كارشناسانه بتوانيم به اجماع برسيم».

عارف همچنين معتقد است در شرايطي كه اصلاح‌طلبان به اجماع نرسيده‌اند، سخن گفتن از ائتلاف مناسب نيست.

وي در اين باره با تاكيد بر اين‌كه هدف حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آينده بايد، پيروزي تفكر اصلاح‌طلبي يا خط امام باشد، گفت: «چنانچه جبهه اصلاحات اين هدف را پي‌گيري كند قطعا از حالت بي‌انگيزگي خارج خواهد شد و با اطمينان از پيروزي تفكر اصلاح‌طلبي حتي مي‌توانيم بحث ائتلاف با اصول‌گرايان را مطرح كرده و تلاش كنيم با انتخاب بهترين‌ها به سمت حل مشكلات و مسايل پيش برويم».

رييس هيئت مديره بنياد باران همچنين درباره حضور سيدمحمد خاتمي ‌در انتخابات آينده گفت:«در شرايط فعلي كه امكان اجماع با نامزد ديگري مشكل است؛ برآورد من اين است كه اگر آقاي خاتمي‌ اعلام آمادگي كند بهتر مي‌توان در جبهه اصلاحات به اجماع رسيد».

وي در پاسخ به پرسشي درباره برنامه‌هاي اصلاح‌طلبان براي جلب مشاركت مردم گفت: «ما (اصلاح‌طلبان) طي سه سال گذشته با آسيب‌شناسي و بررسي عملكرد دولت اصلاحات به اين جمع‌بندي رسيده‌ايم كه با برنامه‌اي منسجم كه حل مشكلات اساسي مردم را پيگيري كند، مي‌توانيم مشاركت جدي مردم در انتخابات را هدف قرار دهيم‌. اگر اصلاح طلبان بتوانند پيروز شوند، به ويژه با تجربه‌اي كه از گذشته اندوخته‌اند، در حل مشكلات مردم و حركت شتابان در راستاي سند چشم انداز به توفيقات ارزنده‌اي نايل خواهند آمد».

عارف همچنين انتخابات آينده را «احتمالا» سه قطبي خواند

” اصلاح‌طلبان بايد در نشست‌هايي مواضع و نقاط اختلاف و اشتراك خود را مطرح كنند. بر محوريت خط امام و آرمان‌هاي انقلاب و منافع ملي حركت كنند و براي اين كار بايد منافع شخصي، گروهي و يا حتي سلايق خاص خود را كنار بگذارند.... “

و گفت: «به نظر عده‌اي از دوستان احتمالا آقاي احمدي‌نژاد كانديداي اصول‌گرايان نخواهد بود، ولي به دليل آن‌كه بخشي از نهادهاي قدرت در اختيار ايشان قرار دارد وارد انتخابات خواهد شد. در اين ميان، تكليف ما نيز حضور فعال در انتخابات خواهد بود، تجربه نشان داده كه اگر تلاش خود را به كار بگيريم اقبال مردم به سمت ماست، چرا كه اصول‌گرايان، راي سنتي محدودي دارند، در حالي‌كه ما، هم راي سنتي و هم راي ساير بخش‌هاي مردمي ‌را درصورتي كه به صحنه بيايند از آن خود خواهيم كرد».

عارف با تاكيد بر اين كه يكي از برنامه‌هاي جدي اصلاح‌طلبان براي انتخابات آينده بايد جلب آراء خاموش باشد ادامه داد:« مشاركت هم مشروعيت انتخابات و نظام را بالا خواهد برد و هم ما (اصلاح‌طلبان) مي‌توانيم رييس جمهوري با پشتوانه مردمي‌خوبي داشته باشيم».

وي در عين حال اولويت توامان اصلاح‌طلبان به «شخصيت محوري» و «برنامه محوري» را مورد اشاره قرارداد و تصريح كرد: «بدون برنامه نمي‌توان وارد صحنه شد. درعين حال چهره‌اي كه از سوي جبهه اصلاحات معرفي مي‌شود نيز بسيار مهم است. يعني بايد شخصيتي باشد كه هم جذابيت مردمي‌ و تونايي اجراي برنامه‌ها را داشته باشد و هم در عرصه بين‌الملل توانايي تعامل سازنده با دنيا را دارا باشد».

عارف در ادامه اين گفت و گو با تاكيد بر لزوم همدلي بيشتر ميان اصلاح‌طلبان، گفت: «اصلاح‌طلبان بايد در نشست‌هايي مواضع و نقاط اختلاف و اشتراك خود را مطرح كنند. بر محوريت خط امام و آرمان‌هاي انقلاب و منافع ملي حركت كنند و براي اين كار بايد منافع شخصي، گروهي و يا حتي سلايق خاص خود را كنار بگذارند. با اين وصف، اجماع آسان خواهد بود. به نظر من در جبهه‌ اصلاحات، هر كس توانايي كانديدا شدن را در خود مي‌بيند بايد خود را مطرح كند و سپس مكانيزمي ‌طراحي

” بايد توجه داشته باشيم شرايط فعلي پايان دوره هشت‌ساله نيست كه دولت انگيزه كمي ‌داشته باشد، بلكه با توجه به اين‌كه دوران رياست جمهوري در كشور ما مي‌تواند هشت ساله باشد رييس جمهور فعلي انگيزه‌هاي لازم براي حضور را دارد.... “

شود كه با نظرخواهي از اصلاح‌طلبان در مناطق و استان‌هاي كشور، يك نفر به عنوان كانديداي واحد انتخاب شود. در اين صورت آن چهره با پشتوانه‌ قوي همه‌ اصلاح‌طلبان به روي كار مي‌آيد و به طور طبيعي گرايش مردمي ‌نيز براي شركت در انتخابات بيشتر خواهد شد».

معاون اول رييس جمهور پيشين كشورمان، اجماع را براي اصلاح‌طلبان تكليف و الزام دانست و درعين حال با تاكيد بر اين‌كه «نبايد در نبردي شركت كنيم كه شكست‌مان قطعي است»، گفت: «بايد توجه داشته باشيم شرايط فعلي پايان دوره هشت‌ساله نيست كه دولت انگيزه كمي ‌داشته باشد، بلكه با توجه به اين‌كه دوران رياست جمهوري در كشور ما مي‌تواند هشت ساله باشد رييس جمهور فعلي انگيزه‌هاي لازم براي حضور را دارد».

عارف تصريح كرد: «اين نكته را نيز نبايد از نظر دور داشت كه دولت فعلي سعي مي‌كند با اتكا به منابعي كه در اختيار دارد طرح‌هاي كوتاه مدتي را ارائه دهد كه بخشي از آراء به ويژه آراء سنتي را به سبد خود بريزد، بديهي است كه در چنين شرايط نابرابري اصلاح طلبان بايد فقط به اجماع فكر كنند».

عارف با بيان اين ‌كه اجماع اصلاح‌طلبان بايد بدون هرگونه پيش‌فرضي شكل بگيرد، تاكيد كرد: «اصلاح‌طلبان بايد اين موضوع را مدنظر داشته باشند كه اصل، پيروزي تفكر اصلاح‌طلبي و حاكميت خط امام است و همه بايد به كانديداي نهايي تمكين كنند».

عارف همچنين در پاسخ به اين پرسش كه چرا تصميم به كانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري آينده گرفته‌ايد؟ گفت:«من رسما هيچ‌گاه اعلام نكرده‌ام كه كانديدا هستم، بلكه گفته‌ام اگر آقاي خاتمي‌كانديدا نشوند، درباره حضورم در انتخابات فكر مي‌كنم؛ چراكه آقاي خاتمي‌را از هر نظر اصلح مي‌دانم».

وي ادامه داد: «اگر تصميم به حضور در عرصه رقابت انتخابات رياست جمهوري بگيرم اين تصميم مبتني بر احساس وظيفه در برابر

” من رسما هيچ‌گاه اعلام نكرده‌ام كه كانديدا هستم، بلكه گفته‌ام اگر آقاي خاتمي‌كانديدا نشوند، درباره حضورم در انتخابات فكر مي‌كنم؛ چراكه آقاي خاتمي‌را از هر نظر اصلح مي‌دانم.»... “

شرايط خاصي است كه پيش روي كشور قرار دارد. به هر حال فكر مي‌كنم با سي سال تجربه مديريتي مي‌توانم به كشور خدمت كنم».

عارف در ادامه تاكيد كرد: «اگر اين تكليف از دوش من برداشته شود دعاگو خواهم بود».

وي درباره‌ برخي تحليل‌ها كه عدم حضور خاتمي ‌را به معناي پيروز نشدن اصلاح‌طلبان در انتخابات مي‌دانند، تصريح كرد:«به عقيده من اين طور نيست، آقاي خاتمي ‌به عنوان رهبر اصلاحات ممكن است صلاح نبينند كه كانديدا شوند، اما با حضور جدي در انتخابات و حمايت از كانديداي اصلاح‌طلبان شانس پيروزي را بالا خواهند برد».

وي ادامه داد:« اصلاح‌طلبان در عين حال كه بر اجماع دقت مي‌كنند، بايد به گونه‌اي عمل كنند كه مردم با تضاد مواضع آنها مواجه نشوند مانند انتخابات اخير مجلس كه از يك سو بگويند به روند انتخابات و حذف نيروهاي متعهد اعتراض داريم، و از سوي ديگر ليست كامل 30 نفره‌اي از كانديداهاي خود را در تهران ارايه كنند. اين‌گونه اقدامات براي مردم ايجاد ابهام مي‌كند. بايد برنامه‌هاي خود را حول مشاركت حداكثري مردم سامان دهي كنيم كه كار سنگيني است اما بايد به نتيجه برسيم و در نهايت يك نفر را به مردم معرفي كنيم».

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا مي‌خواهيد مانند رقابت‌هاي درون جناحي در انتخابات كشوري مانند آمريكا عمل كنيد؟ گفت: « اگر چنين مكانيزمي ‌امكان‌پذير باشد بسيار مطلوب است يعني دو الي سه نفر را انتخاب كرده و به مردم معرفي كنيم تا در نهايت يك نفر انتخاب شود، اما چون احزاب ما گسترش يافته نيستند و جبهه اصلاحات بسيار وسيع است، بايد به مكانيزمي‌واحد دست يافت، كه يا مكانيزم ريش سفيدي

” دولت فعلي سعي مي‌كند با اتكا به منابعي كه در اختيار دارد طرح‌هاي كوتاه مدتي را ارائه دهد كه بخشي از آراء به ويژه آراء سنتي را به سبد خود بريزد، ... “

است و يا اين‌كه عده‌اي خود را معرفي و از سوي جبهه اصلاحات به مردم عرضه شوند و برنامه‌هاي خود را مطرح كنند و تا پيش از زمان برگزاري انتخابات، اصلاح‌طلبان به يك جمع‌بندي نهايي رسيده و با استفاده از نظر‌سنجي‌هاي علمي، يك نفر را انتخاب كنند».

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اين‌كه در قالب يك طرح يا لايحه بهتر است زمان تبليغات انتخاباتي به يك الي دو ماه افزايش پيدا كند، گفت: «دو هفته زمان بسيار كمي‌است و براي آشنايي مردم با برنامه‌ها و ديدگاه‌هاي كانديداها كافي نيست. بايد زمان به گونه‌اي باشد كه مردم بتوانند با اشراف كامل به برنامه كانديداها، پاي صندوق‌هاي راي حاضر شوند. اما با در نظر گرفتن واقعيت فعلي، تنها راه هدف‌گذاري تقويت ارتباط با مردم و استفاده از مكانيزم‌هاي مختلفي است كه با آنها بتوانيم مردم را با اطمينان كامل به برنامه‌هاي عملي‌مان، پاي صندوق‌ها بياوريم.»

وي افزود:«ما وعده‌هاي بزرگ و غيرقابل تحقق به مردم نمي‌دهيم و نمي‌گوييم كه بنا داريم در مدت كوتاهي از كشور مدينه فاضله بسازيم، در عين حال مردم عملكرد 8 ساله ما را ديده‌اند كه در اغلب موارد موفقيت‌هاي ارزنده‌اي داشته‌ايم و در برخي موارد نيز نتوانستيم توفيقاتي بدست آوريم كه آن هم به دليل برخي موانع بوده است اما اين بار اگر دولت اصلاحات پيروز شود، ان‌شاء‌الله مي‌توان موانع را برطرف كرد و با استفاده از تجربيات گذشته به حل مشكلات پرداخت».

عارف در پايان با بيان اين‌كه تفكر اصلاح‌طلبي انگيزه‌اي جز تحقق آرمان‌هاي اسلام، امام و انقلاب و اداي دين به خون شهدا و پاسخگويي به مطالبات مردم ندارد، گفت:« خوش‌بين هستم به آينده روشني كه جبهه اصلاحات دارد و آينده خوبي كه كشور با حاكميت اين جبهه خواهد داشت.»
 جمعه 28 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن