واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آهنگساز ایرانی باید ذات موسیقی ایرانی را درک کرده باشد
کیخسرو پور ناظری - آهنگساز گفت : موسیقی ایرانی به واقع گنجینه ای است که تا سال های سال می تواند منشا خلق آثاری زیبا و به یادماندنی باشد .این نوازنده تنبور و آهنگساز با بیان این مطلب افزود : موسیقی ایرانی گنجینه ای است که تا سال ها می تواند برای ساخت آثار موسیقایی زیبا و جاودان منشا اثر باشد . منتها چگونگی استفاده از آن مهم است . من فکر می کنم که افراد صاحبنظر و آگاه به ذات موسیقی ایرانی می توانند از آن به خوبی استفاده کنند .او درباره استفاده آهنگسازها از موسیقی نواحی گفت : موسیقی محلی از عمق و ویژگی های بارزی برخوردار است که استفاده صحیح از آن به شناخت استفاده کننده بستگی دارد . اگرچه برداشت و الهام از موسیقی محلی سلیقه ای است ، اما این اسفاده باید موجب غنای آن شود ، نه سبک شدنش .این نوازنده تار به نقش وسایل ارتباط جمعی اشاره کرد و اظهارداشت : تربیت شنیداری شنوندگان به عهده وسایل ارتباط جمعی است . آن ها باید سطح سلیقه مخاطبان را ارتقا بدهند تا علاوه بر این که صاحب ذوق و سلیقه می شوند ، حسن انتخاب نیز پیدا کنند.اما متاسفانه رسانه ها به ذائقه شنونده های آسان پسند روی آورده اند .پور ناظری در پاسخ به این پرسش که گرایش بیش از حد به سنت چه عواقبی دارد؟ تصریح کرد : به نظر من این یکسو نگری ها و گرایش های افراطی به سنت در بعضی از اهالی موسیقی سنتی حاصل بی ذوقی و ناتوانی شان است . آقا حسینقلی و میرزاعبدالله دو برادر بودند اما هرکدام ردیف خاص خودشان را داشتند. متاسفانه در دوسه دهه اخیر موسیقی در بسیاری از حوزه ها به تکرار رسیده است . این مساله در آهنگسازی هم صدق می کند . هنوز داریم چهارمضراب های درویش خان و صبا را تدریس می کنیم .وی نقش تقلید و سپری کردن دوره های مختلف در موسیقی ایرانی را مساله ای اساسی دانست و افزود : تسلط به شیوه های مختلف به علاوه بیان حال و احساس شخصی می تواند به یک نتیجه مثبت در زمینه موسیقی منجر شود .آهنگساز «حیرانی» در ادامه گفت : یکی از مشکلات موسیقی ما این است که هنرمندان از مرحله آموزش بلافاصله به مرحله تولید می رسند. چنین اتفاقی باعث می شود موسیقی ما به تکرار در تولید برسد .وی درخصوص کمبود آهنگ و آهنگساز به نبود حال و هوای معنوی اشاره کرد و گفت : آهنگسازی به ذوق ظریف و حال و هوای معنوی نیاز دارد . در این روزها، ماشین ، ترافیک و دود و.. ذوق آدمها را می کشد.کیخسرو پورناظری در پایان درباره نقش دانشگاه ها در تربیت آهنگسازخاطر نشان کرد : با چهارسال دانشگاه رفتن کسی نوازنده و آهنگساز نمی شود . حداقل باید 15 ،20 سال زحمت کشید . اگر دقت کرده باشید می بینید کسانی که در خانواده ای موزیسین پرورش یافت اند، در عرصه موسیقی از سایرین موفق ترند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 431]