تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اندكى حقّ، بسيارى باطل را نابود مى كند، همچنان كه اندكى آتش، هيزم هاى فراوانى را م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820922639




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عشق بي مثال زائران در حرم هاي مطهر سوريه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: عشق بي مثال زائران در حرم هاي مطهر سوريه
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): دمشق - با ديدن حرم حضرت زينب (س ) اشك از چشمانش جاري است و مي گويد هم اشك زاري است و هم شوق ، و توضيح مي دهد زاري از آن حيث كه حضرت زينب (س ) پس از ديدن فجيع ترين صحنه هاي تاريخ هنگام شهادت برادرش حضرت سيدالشهدا(ع ) به همراه اطفال با تازيانه انسان نماهاي سنگدل ، به اسارت برده شد


و ادامه مي دهد: شوق از جهت كه سال ها در آرزوي زيارت قبر شيرزن كربلا بودم و پس از مدت هاي مديد در آستانه وفات آن بانوي بزرگوار توفيق حضور، نصيبم شد.
اين جملات ، را پيرزني در گفت وگو با خبرنگار ايرنا بيان مي كرد كه چهارمين روز حضورش را در محله زينبيه دمشق سپري كرده و در اين مدت روزانه سه بار و هر بار اقلا دو ساعت توفيق زيارت داشته است .
او غمبارانه ايام هفته را شمارش مي كرد و مي گفت كه زمان مثل برق و باد رفته و بايد سه روز ديگر با دختر والامقام حضرت علي (ع ) وداع گويم اما بابت اين توفيق كه در سالروز وفات آن حضرت در كنار مرقد مطهرش حضور يافتم ، خدا را شاكرم .
15 رجب سال 62 هجري قمري مصادف با روزي است كه حضرت زينب (س ) پس از آنكه در تاريخ از خود نامي جاودانه به يادگار گذاشت ، در سراي جاويد، آرام گرفت .
فاطمه حاجي حسنلو اين زائر عاشق از شهرستان خوي اظهار داشت : حضرت زينب (س ) برايم جاذبه عجيبي دارد و اگر سال هاي سال در كنار مرقد آن بزرگوار باشم ، هيچگاه زمان را احساس نخواهم كرد.
وي افزود: فرزند فاطمه زهرا (س ) كه در دليري و شجاعت ، سرآمد زنان عالم است ، روزهايي را تجربه كرد كه زمين و زمان برايش اندوهناك شدند و يادآوري آن خاطرات تلخ براي عاشقانش ، غمي جانكاه است .
اگر گوش دل بسپاريم ، اين گونه واگويه منحصر به يك بانوي زائر نيست ، عموم زائران اين گونه احساس دارند، اين عشق ، زن يا مرد نمي شناسد و گاه و زمان ندارد، تسلسل و پيوستگي را مي توان براحتي در آن احساس كرد.
"محمود محمودي باروحي " از مرند نيز مي گويد عشق به خاندان امام علي (ع )، سرمايه ابدي است كه در اين دنيا و آخرت به كار عاشقانش مي آيد.
وي افزود: از يك ماه پيش كه در كاروان ثبت نام كردم براي رسيدن به حرم حضرت زينب (س ) روزشماري و روز آخر لحظه شماري مي كردم و گويي طولاني ترين زمان مربوط به هنگامي بود كه از فرودگاه دمشق خارج شديم و به طرف حرم حضرت زينب (س ) راه نسبتا طولاني را مي پيموديم .
اين دوستدار اهل بيت (ع ) تصريح كرد: از نظر مالي در مضيقه بودم اما با فروش مقداري از زمين ، به اتقاق خانواده ام به اين مكان مذهبي آمده ام .
محمد سليمانخواه ، زائري است كه از كرمان در جنوب شرق ايران به اتفاق همشهريانش با يك اتوبوس به سمت شمال غرب ايران حركت كرد و از آنجا به تركيه و سپس به سوريه رسيد، مسافرتي كه بيش از سه روز به طول انجاميد اما وي تاكيد دارد كه به عشق ديدار حضرت زينب (س ) هيچگونه احساس خستگي نكرد.
سليمانخواه گفت : قصد دارم از دختر حضرت علي (ع ) بخواهم واسطه دعاي من شود تا آن امام هم مرا بطلبد و پس از زيارت مرقد امام اول شيعيان در در نجف اشرف ، ضريح مطهر حضرت امام حسين (ع ) و ابوالفضل العباس را نيز در كربلا ببوسم تا "آرزوبه دل " نباشم .
وي افزود: آرزو داشتم زماني كه در جبهه هاي جنگ براي حفظ اسلام در خدمت امام بودم به همراه رزمندگان جبهه حق عليه باطل به كربلا مي رفتم كه اين توفيق حاصل نشد.
سكينه زماني از همدان ، كم توجهي به محله زينبيه دمشق و نبود عمران و آباداني در اطراف اين حرم را به نوعي مظلوميت حضرت زينب (س ) مي داند.
زائران ايراني وقتي به حرم حضرت امام رضا (ع ) در مشهد مقدس مشرف مي شوند و بارگاه امام هشتم با آن عظمت را مشاهده مي كنند، شايد برايشان قابل باور نباشد حرم حضرت زينب (س ) محدود به صحن ، ضريح و تعدادي ساختمان و تاسيسات نسبتا كوچك باشد.
از آن جمعيتي كه در مشهد مقدس موج مي زند يا در حرم حضرت معصومه (س ) خيل كثير انسانهاي عاشق مشاهده مي شوند، در حرم حضرت زينب خبري نيست و افزايش جمعيت زائران نيز عمدتا در فصل تابستان و هنگام حضور ايرانيان قابل مشاهده است .
محروميت فقط محدود به زنينبه نيست كه در 20 كيلومتري دمشق واقع شده بلكه حرم حضرت رقيه (س ) نيز كه در مركز شهر قرار گرفته ، وضع مشابهي دارد.
حرم حضرت رقيه (س ) در محله اي با خيابانهاي تنگ و باريك واقع شده و تردد خورو در خيابان هاي اطراف حرم با دشواري صورت مي گيرد.
زهرا داداشي بانوي ميانسالي از مازندران گفت : به بزرگي يا كوچكي حرم و تاسيسات آن يا طول و عرض خيابان هاي اطراف آن كاري نداريم ، اگر شده كيلومترها با پاي پياده طي طريق كنيم و فضاي حرم آنقدر كوچك باشد كه فقط جا براي ايستادن باشد، برايمان فرصت مغتنمي است تا از دخت سه ساله و معصوم امام حسين (ع ) شفاعت بخواهيم .
وي گفت : حضرت رقيه آنقدر بزرگي دارد كه علاقه مندانش اصلا به حواشي هيچ توجهي ندارند.
خانم جواني كه داداشي را همراهي مي كند، اما بر اين باور است كه بايد حرم حضرت رقيه داراي جلال و شكوه باشد و هر بيننده اي را از دوردست به سوي خود بكشاند.
وي گفت : همه مردم كه از حضرت رقيه شناخت ندارند و بعضي از طريق يك بناي باشكوه جذب خواهند شد و جا دارد ستاد مردمي عتبات عاليات در ايران اعلام كند تا كمك هاي مردمي براي گسترش اين حرم جمع آوري شود.
جواد محمدزاده زائري از كهگيلويه و بويراحمد، فضاي معنوي موجود در حرم حضرت رقيه را ملكوتي توصيف و تصريح كرد: عاشقان دلباخته اي كه در اين مكان مقدس حضور مي يابند، وارد دنيايي ديگر مي شوند كه هيچگاه ميل ندارند از آن جدا شوند.
وي افزود: در اين حرم ، سفره اكرام معنويت براي همه پهن است و هر كس براساس اندوخته و وسع خود، از آن بهره مند مي شود.
محمدزاده از محدود بودن ساعت زيارت در حرم هاي حضرت زينب (س ) و حضرت رقيه (س ) و ممنوعيت حضور شبانه در اين اماكن ابراز ناخرسندي كرد و خواستار رفع اين مشكل شد.
"حسين احمد" جواني از شيعيان عراق از شهر كربلاست كه در منطقه زينبيه و نزديك حرم زندگي مي كند و چند سالي است كه به سوريه آمده زيرا اوضاع در عراق بخاطر جنگ تحميلي آمريكا و انگليس به اين كشور، ناامن و زندگي در آن دشوار شده است .
وي گفت : هرروز براي زيارت به اين مكان مقدس مي آيم زيرا ارادت خاصي به حضرت امام حسين (ع ) و خواهر گرامي ايشان حضرت زينب (س ) دارم .
حسين احمد ادامه داد: رفتن به عتبات ، برايم عادت شده و به همين دليل نمي توانم در منطقه اي دور از حرم زندگي كنم .
وي درباره رسيدگي به حرم و مقايسه آن با عتبات عاليات در عراق گفت : امكانات اينجا در مقايسه با عراق پس از جنگ ويرانگر آمريكايي ها بهتر است اما آنجا نيز دوستداران اهل بيت اجازه نمي دهند به زائران بد بگذرد.
"سميه محمد" از شيعيان لبنان نيز گفت : معمولا سالي يك بار به اتفاق خانواده براي زيارت حرم هاي ملكوتي حضرت زينب (س ) و حضرت رقيه (س ) در پايتخت سوريه حاضر مي شويم .
سميه ادامه داد: بسيار خوشحالم كه در كنار حضرت زينب (س ) هستم و دوست دارم براي زيارت امام رضا (ع ) و حضرت معصومه (س ) به ايران بروم .
به "ابراهيم عقيل "، يك جوان مودب ، آرام و باوقار شيعه سوري مي رسيم كه در كفشداري مردانه مصلاي حرم حضرت زينب (س ) كار مي كند.
ابراهيم اظهار داشت : 12 سال در اينجا مشغول به كار هستم و بسيار خوشحالم زيرا هر انساني قدم در اين مكان مقدس مي گذارد، عاشق و دلباخته اهل بيت (ع ) است .
وي افزود: از كودكي عاشق چنين شغلي بودم و بالاخره خداوند آن را نصيبم كرد.
ابراهيم تصريح كرد: در كفشداري مردانه 250 صندوق وجود دارد و هر روز به هزاران نفر خدمت مي كنم و تمام تلاشم اين است كه رضايت زائران را به بهترين شكل ممكن جلب كنم .
"زهرا آدم شحاده " از شيعيان حلب نيز كه در بخش نگهباني زنانه حرم مشغول به كار است ، تاكيد دارد با وجود آنكه از لحظه ورود تا هنگام ترك كار، پيوسته با افراد مختلف سروكار دارد، هيچگاه احساس خستگي نمي كند.
وي گفت : من نه تنها احساس خستگي نمي كنم بلكه برايم بسيار افتخارآميز است كه خدمتكار حضرت زينب (س ) هستم .
آدم شحاده در پاسخ به اين پرسش كه آيا حقوق دريافتي براي زندگي كافيست ، خاطرنشان كرد:اصلا برايم مهم نيست كه حقوقم چقدر است فقط مي خواهم تا آخر عمر خدمتگزار حضرت باشم و همين برايم كافيست .
ويژگيهاي حرم حضرت زينب (س ):
دمشق - در خيابان اصلي زينبيه ، گنبد و ماذنه هاي مقبره آن بانوي گرامي و دخت امام علي (ع ) از دور ديده مي شود، گنبد اين مرقد طلايي است و در سمت شرقي و غربي آن دو مناره كاشيكاري شده قرار دارد.
معماري جديد حرم در سال 1952 ميلادي توسط مهندس "رضا مرتضي " متولي وقت حرم طراحي شد.
ساختمان حرم چهار در براي زوار دارد كه عرض هر كدام چهار متر است و كنار هر يك رواقي زيبا به عرض چهار متر قرار دارد و محل قرار گرفتن ضريح نيز داراي دو در بوده و سقف آن قوسي شكل و داراي معماري اسلامي بسيار زيباست .
"اصغر قائدان " در كتاب تاريخ و اماكن سياحتي و زيارتي سوريه تصريح كرد: در مدخل در غربي حرم سه قبر وجود دارد كه يكي از آنها آيت الله سيدحسين يوسف مكي عاملي ، ديگري مرحوم محسن الامين عاملي صاحب تاليف معروف "اعيان الشيعه " و سومين آنها نيز دختر ميرزا تقي بهبهاني است .
وي افزود: فضاي حرم حضرت زينب (س ) و صحن آن به صورت مربع مستطيل است كه شبستان و گنبد و حرم در وسط آن قرار گرفته است .
سقف شبستان و حرم از سه قسمت تشكيل شده كه به صورت پله اي روي هم قرار دارد و گنبد نيز در وسط آن واقع شده است . بر روي اين گنبد آياتي از قرآن نوشته شده و طلاكاري آن در سالهاي اخير با تلاش ايران انجام شده است .
در قسمت شرق صحن مطهر، به همت نمايندگي مقام معظم رهبري در سوريه مصلاي زينبيه ساخته شده و مراسم نماز جماعت ، دعاي كميل و نماز جمعه در آن به صورت مرتب برگزار مي شود.
براساس اين سند، مساحت كل صحن ، حرم و ساير مراكز وابسته حدود ده هزار متر مربع است و گسترش آن نيز كم وبيش ادامه دارد.
مقبره آن بانوي بزرگوار، در وسط حرم با ضريحي نقره اي قرار دارد و اطراف آن با هشت ستون كاشيكاري شده كه گنبد حرم بر آن استوار است . ديوارهاي حرم مطهر تا نصف آن سنگ سفيد و بقيه آئينه كاري بوده و جلوه اي از هنر و معماري ايراني و اسلامي است .
"جميل الشيخ " متولي حرم مطهر حضرت زينب (س ) با تاكيد بر اينكه نسبت به اين شغل شريف بسيار افتخار مي كند، آن را به دليل سر و كار داشتن با زوار و تامين نيازهاي آنان بسيار مهم دانست .
وي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: زوار كه با عشق حضرت زينب (س ) و امام حسين (ع ) به اين مكان مقدس مي آيند چنان شور و شوقي دارند كه انسان شرمنده شده و براستي بايد همه تلاش خود را براي خدمت به آنان صرف كند.
اگرچه الشيخ نتوانست آماري از تعداد زوار ارائه كند اما يادآور شد: بيشترين زوار مربوط به ايران است كه به طور مستمر مي آيند و برخي عراقيها نيز كه در منطقه ساكن هستند اما ساير زوار لبناني ، پاكستاني ، بحريني و شيعيان عربستان و كشورهاي عرب حوزه خليج فارس به صورت كارواني و مقطعي براي زيارت به حرم مي آيند.
وي ادامه داد: آمار زوار هر سال يا بر اساس هر مناسبت يا فصل متفاوت است و بيشترين زوار در فصل تابستان و ايام خاص مانند عاشورا و اربعين مي آيند و بالطبع در فصل زمستان با توجه به سرما و فصل مدارس ، شمار زوار كمتر است .
وي تاكيد كرد كه خود و همكارانش در تلاشند بهترين و بيشترين خدمات و تسهيلات را به زوار ارائه دهند و اين امر را مايه افتخار مي دانند.
معاون ارتباطات و تبليغ نماينده مقام معظم رهبري در سوريه و امام جمعه موقت حرم حضرت زينب (س ) نيز گفت : زيارت مرقد اولياء الهي عبرت آموز است و به انسان مي آموزد كه بايد خودش را براي سفري كه آنان رفتند و همگاني است ، مهيا سازد.
حجت الاسلام و المسلمين سيد "محمود وزيري " كه در جوار حرم حضرت زينب (س ) با خبرنگار ايرنا گفت و گو مي كرد، افزود: انسان با زيارت به تاريخ زندگي اولياء و ائمه دقت كرده و از سيره زندگي آنان روحيه و درس مي گيرد و با قدرت بيشتر به راه آنان ادامه مي دهد.
به گفته وزيري ، انسان با زيارت شخصيت هاي برگزيده به آرامش روحي و رواني دست پيدا مي كند و چه بسيار افرادي كه داراي مشكلات و بيماريهاي روحي بودند اما با زيارت به آرامش روحي دست يافتند.
وي در ادامه بر ضرورت تقويت باورهاي ديني و استفاده از دين در زندگي دنيوي تاكيد كرد و آن را راهگشاي مسير زندگي و حلال مشكلات دانست .
وزيري اولياء الهي ازجمله حضرت زينب (س ) و حضرت رقيه (س ) را نشانه هاي خداوند بر روي زمين دانست كه انسان از طريق آنان و ساير اولياء به خداوند نزديكتر مي شود.
وي افزود: بركت ديگر زيارت آن است كه انسان در مي يابد خون بر شمشير پيروز است زيرا چه كسي باور مي كرد يزيد با آن همه قدرت شكست خورده و در زباله دان دفن شود در حالي كه حضرت رقيه (س ) كه دختري كوچك بود، پيروز شد و مدفنش به زيارتگاه عاشقان اهل بيت (ع ) تبديل شده است .
وزيري گفت : با زيارت اين دو حرم در مي يابيم حق جاودانه است زيرا وقتي به ياد صلابت حضرت زينب (س ) مي افتيم ، مي كوشيم در دل خود نيز همين صلابت را ايجاد كنيم .
به گفته وزيري ، استمرار حركت در راه خدا با زيارت اين دو حرم ميسر مي شود و با زيارت آنان براي ادامه اين راه توانايي پيدا مي كنيم .
وي ، آشنايي بيشتر با مقدمات زيارت ، تعميق شناخت ، طهارت ، نظافت ، با آراستگي وارد حرم شدن ، نظم و انضباط و رعايت آرامش و حفظ حرمت فضا را ازجمله مهمترين آداب زيارت برشمرد.
تامل در معاني والاي زيارت نامه ها، التزام به خواندن نماز زيارت ، تلاوت قرآن و جلوگيري از انتشار صداهايي مانند تلفن همراه از ديگر آداب زيارت است كه وزيري آن را مورد تاكيد قرار داد.
مدير نمايندگي سازمان حج و زيارت جمهوري اسلامي ايران در سوريه نيز با اشاره به فصل تابستان و افزايش تعداد متقاضيان سفر به سوريه ، خواستار اطلاع رساني به زوار ايراني شد تا قبل از سفر به وسيله دفاتر حج و زيارت استانها از مجاز بودن شركت ثبت نام و اعزام كننده مطمئن شوند.
به گزارش خبرنگار ايرنا "علي محمد عسگري " نيز با ارائه آماري گفت : در چند سال گذشته حضور زائران ايراني و علاقه مندان به اماكن مقدسه رشد صعودي داشته به طوري كه در سالهاي 83، 84، 85 و 86 به ترتيب حدود 400 هزار، 440 هزار، 460 هزار و 570 هزار نفر وارد سوريه شدند.
به گفته اين مسوول فرهنگي ، اين رشد، برنامه ريزي مناسبي براي استفاده زوار از اين اماكن را مي طلبد اما متاسفانه در زمان حاضر امكانات موجود در سوريه جوابگوي سيل زوار نيست و ازجمله نياز به ساخت هتل هاي جديد در دمشق احساس مي شود در حالي كه در سالهاي اخير حتي يك هتل نيز در اين شهر ساخته نشد.
مدير نمايندگي سازمان حج و زيارت جمهوري اسلامي ايران در سوريه تاكيد كرد: در ايام خاص مانند دهه اول محرم ، اربعين حسيني ، عيد نوروز و شهريور به عنوان آخرين ماه تعطيلات تابستانه ، ماهانه 100 هزار زاير به دمشق مي آيند.
به گفته عسكري ، سازمان حج و زيارت در سراسر كشور داراي يك هزار و 600 شركت رسمي است و كاروان هايي كه تحت پوشش اين شركت ها به سوريه اعزام مي شوند داراي مدير با حكم سازمان حج و زيارت و نيز روحاني با حكم بعثه مقام معظم رهبري در امور حج و زيارت هستند.
وي ادامه داد: همه زوار بيمه بوده و دفتر نماينگي سازمان حج در زمان حضور آنان در سوريه بر خدمات رساني ، محل اسكان و برنامه زيارتي آنان نظارت داشته و عملكرد شركت ها به استان هاي مربوطه منعكس مي شود.
عسكري گفت: متاسفانه برخي زوار ندانسته اقدام به سفر با دفاتر و يا شركت هاي غيرمجاز در امور زيارت خارجي و يا افراد حقيقي كرده اند كه با مشكلاتي ازجمله اسكان در اماكن نامناسب ، همراه نبودن روحاني يا مدير و بيمه نبودن مواجه مي شوند.
مدير نمايندگي سازمان حج در سوريه يادآور شد: بعضا شاهد بوده ايم كه به علت آنكه مدير كاروان با هتل تسويه حساب نكرده گذرنامه زوار تا چند روز در گرو صاحب هتل بوده يا مدير كاروان فرار و زوار را در سوريه رها كرده است .
وي افزود: در برخي موارد نيز دفاتر و شركت هاي غيرمجاز اقدام به اخذ ويزا و بليت براي زوار كرده و با ارائه يك شماره تلفن ، زائر را به سوريه فرستاده اند كه فرد ساعت ها و روزها سرگردان شده است كه البته اين گونه مشكلات را نمايندگي سازمان حج و زيارت يا سفارت جمهوري اسلامي ايران در سوريه حل مي كند.
خاورم**2312**1577**1373**1071
 چهارشنبه 26 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 832]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن