تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على دانشمند سه نشانه دارد: راستگويى، حرام‏گريزى و فروتنى در برابر همه مردم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816804166




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انستيتو رند بررسي كرد:لزوم گفتگوي واشنگتن با تهران/شكست سياستهاي آمريكا در خاورميانه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: انستيتو رند بررسي كرد:لزوم گفتگوي واشنگتن با تهران/شكست سياستهاي آمريكا در خاورميانه
رئيس يكي از مراكز بانفوذ پژوهشي آمريكا معتقد است كه واشنگتن براي كسب اطلاعات بيشتر بايد با تهران گفتگو كند و با توجه به خدشه دار شدن وجهه آمريكا در جهان و شكست راهبرد آن در خاورميانه، اين كشور به يك راهبرد بزرگ نياز دارد.

به گزارش خبرگزاري مهر، موسسه رند در تحليلي نوشت : پس از حملات 11 سپتامبر سال 2001، دولت بوش اجراي يك راهبرد ملي را مورد ارزيابي قرار داد و اجرا كرد. اين راهبرد بر پيشگيري، توسعه دموكراسي، و ملت سازي استوار بود.

"جيمز دابينز" نويسنده اين مطلب خاطر نشان كرده است : اين سياستها به دليل همراه شدن با جنگ غيرضروري و غيرقابل انتظار از نظر هزينه در عراق به شكل روزافزوني بحث برانگيز شده است . همه اين موارد نياز به بررسي دوباره دارد، اما هيچ يك نبايد به طور كامل دور ريخته شود.

در بخش پيشگيري اين مطلب آمده است : بحث در آمريكا درباره ايران بين كساني نيست كه فكر مي كنند يك حمله پيشگيرانه عليه ايران ممكن است لازم باشد و گروه ديگري كه مخالف آن هستند. اين اختلاف بين كساني است كه فكر مي كنند آمريكا بايد در ابتدا با ايران گفتگو كند و در صورت شكست بايد اقدام نظامي را انجام دهد و گروه ديگري كه مي گويند اين مرحله مقدماتي ضرورتي ندارد.

به عقيده دابينز، براي بهترين برخورد با اين چالش بايد به اين مسئله توجه كرد كه اين كشور در زمره كدام يك از دشمنان بالقوه آمريكا قرار دارد. آيا ايران كشوري مثل گرانادا يا پاناما است كه آسيب جدي به آمريكا وارد نمي كند و آمريكا به راحتي مي تواند از آن چشم پوشي كند يا به صلاحديد خود به آن حمله كند. يا مثل اتجاد جماهير شوروي و چين است كه مي تواند آسيب زيادي به آمريكا وارد كند و واشنگتن نمي تواند از آن چشم پوشي كند.

در ادامه اين مطلب آمده است : اين در خاورميانه بوده كه راهبرد امنيتي ملي آمريكا از 11 سپتامبر تاكنون بيشترين ابتكار عملها را متحمل و با كمترين موفقيت روبرو شده است و در نتيجه به بزرگترين اصلاح نياز دارد.

دابينز افزوده است : هم اكنون اتحاديه اروپا مذاكرات درباره برنامه هسته اي ايران را هدايت مي كند . تركيه گفتگوهاي بين اسرائيل و سوريه را ميانجيگري مي كند . قطر در پايان دادن به بحران سياسي در لبنان ميانجيگري كرد. اين دولت ( آمريكا) در ابتدا در برابر هر سه مورد مقاومت كرد.رهبري آمريكا هم اكنون در مذاكرات به بن بست رسيده بين اسرائيليها و فلسطينيها نمايان است.

به عقيده رئيس موسسه رند، در آمريكا درباره اهداف آمريكا در منطقه هيچ بحث و گفتگويي وجود ندارد. واشنگتن خواستار اطمينان از صلح و آرامش اسرائيل در كنار همسايگان خود، يك ايران خلع سلاح شده(!) ، يك عراق دموكراتيك و متحد و مدرنيزه كردن و دموكراسي سازي همه جوامع در منطقه است.

در ادامه اين مطلب آمده است : ثبات در عراق و موضوع هسته اي ايران از چالشهاي مهم پيش روي رئيس جمهور آينده آمريكا خواهند بود. در هر دو مورد، متغير لازم و محكم ، توانايي واشنگتن براي نفوذ بر تهران است. ارتباط نداشتن و تهديد يك حمله پيشگيرانه بهترين ابزار براي انجام اين كار نيست. ديپلماسي هم نمي تواند هميشه به توافق بينجامد، اما همواره مي تواند به ارائه اطلاعات منجر شود و نتيجه اطلاعات بيشتر، انتخابهايي بر اساس اطلاعات بهتر، گزينه هاي بيشتر و يك سياست عاقلانه تر است.

دابينز خاطر نشان كرده است : ما با مسكو در دوره استالين و با پكن در دوره مائو گفتگو كرديم. ما امروز با هاوانا به رهبري رائل كاسترو گفتگو مي كنيم. ايران بدتر از اين كشورها نيست و در برخي موارد بهتر از هر يك از اينهاست. گفتگو يك امتياز نيست و سكوت ما در اين اوضاع بهتر نيست.

در بخش ديگري از اين مطلب آمده است : دولت كنوني آمريكا تا حد زيادي يكجانبه گرايي را كنار گذاشته و به دنبال روابط بهتر با اروپا، روسيه، چين ، هند و ديگر مراكز قدرت جهان بوده است. انتظار مي رود كه جانشين وي از هر حزبي كه باشد به اين تلاشها ادامه دهد.

به عقيده دابينز، وجهه آمريكا در جهان مطمئنا درنتيجه برخي تاكيتكهاي معرفي شده از سوي دولت كنوني در جنگ آن عليه تروريسم و نتايج نامطلوب ناخواسته ناشي از آن خدشه دار شده است. از اين رو آمريكا به يك راهبرد بزرگ نياز دارد .
 چهارشنبه 26 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن