تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى بهشت درى است‏بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812199291




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اراده حكومت فعال كردن بخش خصوصي است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: اراده حكومت فعال كردن بخش خصوصي است
رييس مجلس شوراي اسلامي خطاب به اعضاء اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران گفت: رويكرد سرمايه‌گذاران نازك و نارنجي مناسب حال شما نيست.
به گزارش باشگاه حبرنگاران، دكتر علي لاريجاني بعدازظهر امروز در جمع اعضاي اين اتاق با بيان اين‌كه نگاه مثبت به اتاق بازرگاني وجود دارد، گفت: ترديد نكنيد مجلس شوراي اسلامي مي‌تواند چتر حمايتي مطلوبي بر اتاق بازرگاني باشد و اين اظهارنظر از سر تفنن نيست؛ چرا كه ما استراتژي براي وضعيت اقتصادي كشور در نظر داريم و مجموعه شرايط كشور اتخاذ مي‌كند مجلس شوراي اسلامي چنين طرح حمايتي را داشته باشد.

وي افزود: كاري كه ما مي‌توانيم بكنيم آن است كه از منظر نظريه‌پردازي كه جايگاه مجلس است در برنامه‌ها و سياست‌ها به نفعي ساماندهي كنيم كه هر چه بيشتر مردم در عرصه اقتصادي فعال شوند و موانع را از پيش روي آن‌ها برداريم.

رييس مجلس شوراي اسلامي خطاب به نمايندگان اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران گفت: فكر كنيد براي رونق اقتصادي چه گام‌هايي از جهت تقنيني لازم است و چه قوانيني مزاحم هستند و آن مزاحم‌ها را برداريم و قوانين خاصي را تنظيم كنيم، چرا كه هر دو وجه لازم است.

لاريجاني در ادامه گفت: برخي قوانين كشور ما در شرايطي تدوين شد كه مناسب امروز نيست و وحي منزل نيست، چرا كه زماني تصور اين بود اگر عدالت مي‌خواهد محقق شود ما بايد بخش‌هاي عظيمي از اقتصاد كشور را در دست دولت قرار دهيم و همين فكر منجر به دسته بندي سياسي در كشور شد و بر اين اساس گروهي چپ و گروهي راست شدند.

وي اذعان كرد: من در اصالت اين فكر كه اقتضا مي‌كرد آنقدر وزن سياسي كشور مصروف بخش اقتصاد شود، ترديد دارم. اما در قسمت پديدار شناسانه بايد بپذيريم كه اين يك واقعيت بود و تصور بر تحقق عدالت اين بود كه بخش‌هاي اقتصادي در دست دولت باشند. البته نمي‌توان ناديده گرفت در آن برهه از زمان انقلاب اسلامي جايي نبود كه اين حوزه‌ها را در دست بگيرند و كنترل كنند و همين روند موجب شد ما فاصله‌ي زيادي با عدالت اقتصادي پيدا كنيم و همين زمان موجب شد درك درست‌تري هم نسبت به مقوله عدالت و پيشرفت حاصل شود.

لاريجاني گفت: به نظر مي‌آيد امروز جريان‌هاي سياسي مختلف كشور كه بر اساس مناسبات سياسي چپ و راست تقسيم شده بودند، همگرا هستند كه حضور بخش خصوصي در عرصه اقتصاد به نفع ماست و شايد شرايط بين‌المللي هم در اين روال موثر بوده است و از سوي ديگر آنچه از زوال قدرت اقتصادي در دست دولت در عرصه بين‌الملل نشان داده شد به آنجا رسيد كه اين روال منطقي نيست و پيشرفت كشور را تضمين نمي‌كند.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه خطاب به نمايندگان اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران، گفت: اما انديشمندان اسلامي از ابتدا بر اين نظر بودند كه مفهوم عدالت در درون خود نوعي رقابت دارد و اگر ما مي‌خواهيم عدالت را محقق كنيم، نمي‌توانيم رقابت را به عنوان يك مولفه حذف كنيم و من در جريان كاوش‌ها در ميان متفكرين اسلامي در بررسي مفهوم عدالت، نديدم رقابت را مزاحم عدالت بدانند.

نماينده مردم قم افزود: عدالت چند مولفه دارد كه اولين آن قانونمندي است، چرا كه اگر كسي فكر كند عدالت را بدون نظام قانوني مي‌تواند محقق كند ، دچار سوءتفاهم در مفهوم عدالت شده است. چرا كه اگر قانون به نحو درست انجام شود، ثبات كشور تامين شده و اين به قانونمند شدن كمك مي‌كند.

لاريجاني اضافه كرد: تصميمات لحظه‌اي گرفتن ممكن است يك جا مفيد باشد، اما تزلزلي كه در كشو به وجود مي‌آورد صدمه‌اش بيشتر است و قانون بد را اجرا كردن در هر شرايطي بهتر از بي‌قانوني است، پس همه ما بايد قبول كنيم در درون عدالت، مولفه‌ي قانونمندي نهفته است و علي‌العموم قانونمندي بستري است كه پيشرفت عدالت را به وجود آورده و تحقق مي‌بخشد.

رييس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: وظيفه خود مي‌دانيم در مجلس بعد نظارت را تقويت كنيم ، استراتژي مجلس هشتم آن است كه نظاماتي را براي نظارت تعيين كند و هر چه سريع‌تر اين نظامات مطرح شود.

لاريجاني همچنين رقابت را يكي ديگر از مولفه‌هاي عدالت دانست و گفت: انسان‌ها داراي فكر هستند و عدالت در بعد فردي و اجتماعي، مي‌تواند به بالفعل كردن مفاهيم بيانجامد.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه تصريح كرد: رقابت از متن نصوص قرآني به دست مي‌آيد و نيازي به گرته‌برداري از جايي نيست و اگر به متون اسلامي نگاه كنيم رقابت در درونش وجود دارد و بايد بعد رقابت را تقويت كنيم. به طوري كه در شرايط فعلي كشور بحث اصل 44 و ابلاغ سياست‌هاي مقام معظم رهبري بستر رقابت عموم را فراهم كرده است و با توجه به فراهم شدن اين شرايط در بحث نظري در بستر عمل بايد ديد چه سنگ‌هايي وجود دارد تا آن‌ها را برداريم و تصور مي‌كنم اراده كشور به فكر محقق كردن اين امر است.

وي افزود: در بعد حكومت سياست ملاحظات ما بايد اين باشد كه قوانين را رعايت كرده و ثبات را در سياست‌ها اعمال كنيم به طوري كه ثبات از مسائل كلي به مسائل جزئي‌تر و قوانين فرعي نيز راه يابد.

لاريجاني در ادامه با تاكيد بر اين‌كه اراده كميسيون‌هاي مجلس بر اين است كه اصل 44 را محقق كنند، افزود: از طرفي برخي قوانين مربوط به گذشته بوده و مزاحم است كه بايد برداشته شود و ما جلساتي داشتيم كه اين قوانين را بررسي كرده و در صورت امكان آن‌ها را حذف كنيم كه نمونه آن در مورد برخي سرمايه‌گذاري‌ها در كشور بود كه حتما بايد از طريق يك شركت داخلي انجام بگيرد كه گاهي اين شركت داخلي نمي‌توانست و مشكل به وجود مي‌آمد. حال آنكه اين قانون در زمان ديگري به تصويب رسيده بود و الان كه مي‌خواهيم بستر سرمايه‌گذاري را فراهم كنيم بايد ببينيم كدام قانون پشتيبان است و كدام قانون مزاحم است و در حال حاضر در جلسات اقتصادي كه در مجلس داريم برخي از اين قوانين را مورد بحث و بررسي قرار مي‌دهيم و علاقمند هستيم كه شما نيز به عنوان بخش خصوصي با حضور در كميسيون‌هاي تخصصي و اقتصادي در ساماندهي اين امر موثر باشيد.

وي در ادامه يكي ديگر از مولفه‌هاي مهم عدالت را پيگيري كشور به سمت محرومين و كم كردن اختلافات طبقاتي دانست و گفت: توسعه بايد به گونه‌اي شكل گيرد كه طبقات پايين بيشترين بهره را داشته باشند و اين كار را مي‌توان در ميدان رقابت دولت ساماندهي كرد به طوري كه مجلس اراده مثبتي در جهت اصل 44 و حمايت از بخش خصوصي و حمايت از مردم در مردمي كردن اقتصاد را دنبال كرده تا فضاي اقتصادي تبديل به نشاطي در بخش اقتصاد شود و رونق اقتصادي از بين نرود.

وي افزود: مخالف طرح‌هاي زودبازده نيستم چرا كه شايد اين طرح‌ها مسكني براي جامعه باشد؛ اما اين موضوع نمي‌تواند قائم بر اقتصاد كشور باشد و اقتصاد بايد جا نمايي كند تا مشخص شود در كجا به سرمايه‌گذاري سنگيني نياز داريم تا بخش خصوصي نيز در اين عرصه به طور طبيعي سنگين وارد شود و گاه ممكن است اين اثرات سنگين باشد و شايد اين شرايط تغيير حالي در اقتصاد ايجاد كند، اما اين شرايط زودگذر است.

لاريجاني تاكيد كرد: كار مجلس فراهم كردن اين بسترها است كه كار بسيار عميقي است و نقطه‌ي قابل توجه آن است كه در اين عرصه حتما به كمك بخش خصوصي نياز داريم تا هم پيشرفت رخ دهد و هم نگاهي منطقي به مقوله عدالت وجود داشته باشد وعدالت را از اين حالت زرورق گونه دربياوريم و تبديل به پارامترهاي عملي در كشور كنيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه تصريح كرد: به هيچ وجه با اين كه تمام مدت بگوييم مي‌خواهيم عدالت را محقق كنيم، اما اين عدالت را باز نكنيم، موافق نيستم؛ چرا كه اگر ما ايده‌اي در مورد عدالت داريم بايد اين ايده را باز كنيم.

وي خطاب به نمايندگان حاضر در اتاق بازرگاني،‌ صنايع و معادن ايران گفت:‌ آنچه شما مي‌توانيد در آن نقش داشته باشيد مشاركت در تصميم‌سازي‌ها است، چرا كه اتاق بازرگاني نماد مدني براي بخش خصوصي است و مي‌تواند تعامل عميقي با مجلس شوراي اسلامي داشته باشد و بيش از اين نيز به كميسيون‌ها اعلام كرده بوديم كه هر كميسيون تخصصي مي‌تواند از چندين مشاور متخصص بهره‌مند بشود تا اين حوزه‌ها فعال شود.

لاريجاني در ادامه افزود: بخش‌هايي وجود دارد كه اتاق بازرگاني مي‌تواند در آن‌ها نقش فعال‌تري داشته باشد.

وي همچنين با اشاره به دو رويكردي كه پيش روي بخش خصوصي وجود دارد ، گفت: در يك صورت مي‌توان گفت كه از آنجايي كه هيچ چيز فراهم نيست و فرش قرمزي مهيا نيست كه روي آن گام برداشت پس بخش خصوصي صرفا تماشاگر ‌شود تا شرايط خوب آماده شود، اما من تصور مي‌كنم شما از اين جنس نيستيد؛ چرا كه هميشه شرايط سياسي داخلي و بين‌المللي كشور يك شرايط خاص است .

وي افزود: مجموعه‌ي مختصاتي كه در حال حاضر در كشور داريم شرايطي بي‌پيچ و خم نيست و اين در حالي است كه ديپلماسي كشور بايد از يك ظرفيت هوشمندي برخوردار باشد كه به اين پيچ‌ها برنخوريم و ما نيز در مجلس كمك و پشتيباني مي‌كنيم كه اوضاع اقتصادي و سياسي از اين گردنه‌ها عبور كند و البته نمي‌توان از اين هم غفلت كرد كه حريف هم مقداري از زبان خشونت و زورگويي برخوردار است و كسي هم نيست در مقابل آن‌ها بگويد حاضريم همه چيزمان را از دست بدهيم و غيرت ما چنين اجازه‌اي را نمي‌دهد. شما نيز بايد با در نظر گرفتن مجموع شرايط كشور كمك كنيد، پس رويكرد سرمايه‌گذاران نازك و نارنجي مناسب حال شما نيست.

وي در ادامه خطاب به نمايندگان اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران گفت: شما در يك حركت ديگر مي‌توانيد با يك نشاط فكري با توجه به شرايط كشور فضا را با خودتان سازگار كنيد تا بتوانيد سرمايه‌گذاري موفقي داشته باشيد و اگر اين اراده در شما باشد ما نيز نمي‌گذاريم صدمه‌اي به شما وارد شده و با مشكل مواجه شويد و اين كه من مطرح كردم مجلس چتر حمايتي خواهد داشت بستگي به رويكرد شما دارد به طوري كه با وجود آن كه بعضي از كارها نامساعد است شما بايد خلاقيت داشته باشيد تا اين امور نامناسب را با رويكردي مثبت تعريف كنيد و ببينيد چگونه مي‌توان شرايط را مساعد كرد و با به كارگيري قوه نظريه و قوه اجرايي به ما كمك كنيد؛ چرا كه برخي امور در شئونات حكومت نياز به نظريه‌پردازي ندارد و قابليت اجرا مي‌خواهد.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه تصريح كرد: طبعا ارتباط شما با بخش حاكميت به نحو مطلوبي مي‌تواند هم در بعد رفع مشكلات كمك كند و هم در بخش قانون و سياست‌ها مي‌تواند اثرگذار باشد و اگر اين دو نگاه را در كنار هم بگذاريم تصور مي‌كنم فضاي كشور براي آن كه شما گام‌هاي سريع‌تر برداريد مهياست، هر چند كه اين فضا بدون سنگلاخ هم نيست، اما اراده حكومت بر اين است كه بخش خصوصي فعال باشد و هر چند كه ناملايماتي دارد؛ اما آن‌ها بايد رفع شود و اراده و سياست‌ها بر ادامه‌ي اين روند تاكيد دارد.

وي گفت: برداشت من اين است كه مجلس هشتم تلاش مي‌كند از كارهاي تفنني براي اقتصاد پرهيز كند و اين فرصتي براي شماست چرا كه كميسيون‌هاي تخصصي ما ذهن نسبتا باروري دارند و نيروهاي متخصص در آن حضور دارند كه مي‌توانند به شما كمك كنند و بدين ترتيب با در نظر گرفتن اين مجموع شرايط، بايد فضاي رونق از درون آن به دست آيد و گام‌هاي اجرايي مثبت برداشته شود.

لاريجاني در پايان با تاكيد بر عزم مجلس در كاهش ريسك فعاليت‌هاي اقتصادي براي بخش خصوصي گفت: ما در اين زمينه آماده هستيم تا ضريب ريسك را كاهش دهيم و سياست‌ها را پايدار كنيم و اميدوارم با ارتباط نسبتا خوبي كه بين اتاق بازرگاني و مجلس وجود دارد، شرايط مطلوبي در عرصه‌ي سرمايه‌گذاري اقتصادي رقم بخورد.
 چهارشنبه 19 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 277]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن