تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814205483




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درباره پاسخ ايران به بسته پيشنهادي صورت مي‌گيردمشورت آمريكا با ديگر اعضاي 1+5


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: درباره پاسخ ايران به بسته پيشنهادي صورت مي‌گيردمشورت آمريكا با ديگر اعضاي 1+5
دنياي‌اقتصاد- در حالي كه قرار است به زودي سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران باخاوير سولانا، رييس سياست خارجه اتحاديه اروپايي بر سر ميز مذاكره، بسته‌هاي پيشنهادي طرفين را بررسي كنند، رييس‌جمهور آمريكا بار ديگر خواستار تعليق غني‌سازي اورانيوم توسط ايران شد. در همين حال، سخنگوي كاخ سفيد نيز از رايزني گسترده آمريكا با ساير اعضاي كشورهاي 1+5 به منظور بررسي پاسخ ايران به بسته پيشنهادي كشورهاي ياد شده پرده برداشت. به گفته وي، آمريكا پيش از اظهارنظر درباره پاسخ تهران به پنج عضو دائم شوراي امنيت و آلمان با متحدين خود گفت و گو خواهد كرد.


به گزارش خبرگزاري‌ها،‌ دانا پرينو، سخنگوي كاخ سفيد روز شنبه در حالي كه جورج بوش، رييس‌جمهور آمريكا را براي سفر به ژاپن و شركت در نشست سران گروه هشت همراهي مي‌كرد، گفت: ما مي‌رويم تا با متحدين‌ خود درباره اينكه پاسخ ايران چه معنايي دارد، مشورت كنيم.
وي گفت: آمريكا در حال حاضر هم با ساير اعضاي كشورهاي 1+5، درباره چگونگي پاسخگويي به تهران در حال رايزني است.پرينو گفت: پيش از اينكه پاسخ رسمي بدهيم، بايد ببينيم كه نظر ديگران چيست. همچنين به گزارش رويترز، كريستينا گالاش، سخنگوي خاوير سولانا، اعلام كرد كه رييس سياست خارجي اتحاديه اروپايي قصد دارد به زودي با مذاكره‌‌كننده ارشد هسته‌اي ايران ملاقات كند. سخنگوي خاوير سولانا، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپايي گفت: سولانا روز شنبه اولين مشورت تلفني را درباره پاسخ كتبي ايران به پيشنهادهايي كه ماه گذشته به تهران ارائه كرده بود، با تهران انجام داده است. وي به خبرگزاري رويترز گفت: يكي از موضوع‌هايي كه قرار است درباره‌اش تصميم‌گيري شود، ملاقات با سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران و زمان اين ملاقات است.
وي افزود: در اصل موضع (سولانا) پاسخگويي به شكلي مطلوب است.
گالاش از ارائه جزئيات بيشتر خودداري كرد و گفت: قدرت‌هاي بزرگ در حال بررسي نامه چهار صفحه‌اي منوچهر متكي وزير امور خارجه ايران و مشورت درباره آن هستند. در همين حال، رييس‌جمهور آمريكا تاكيد كرد كه چندجانبه‌گرايي بهترين راه براي حل مساله هسته‌اي ايران است و بار ديگر تعليق غني‌سازي اورانيوم را در ايران خواستار شد.
جورج بوش، رييس‌جمهور آمريكا روز شنبه در گفت‌وگويي با خبرنگاران خارجي درباره نشست سران گروه هشت اظهار كرد: بهترين راه براي حل مشكل كره شمالي حضور ديگران بر سر ميز مذاكره در كنار ما بود و درباره ايران نيز همين گونه است. وي افزود: پيام به ايراني‌ها اين است كه برنامه غني‌سازي را به شكلي قابل راستي آزمايي تعليق كنيد و اين بهترين راهي است كه پيش روي خود داريد. رييس‌جمهور آمريكا ادامه داد: در سال 2003 به نظر مي‌رسيد، ‌در مرحله متقاعد كردن ايران به تعليق، خواستار راستي آزمايي برنامه غني‌سازي‌شان شديم و به همراه ديگر شركايمان در اروپا پيامي را به ايران فرستاديم مبني‌بر اينكه مي‌توانند به انزواي‌شان پايان دهند. سپس لحن و سياست دولت ايران تغيير كرد.
بوش افزود: و اكنون ايران بيشتر مواجهه جويانه برخورد مي‌كند، اما پيام ما تغيير نكرده است. وي همچنين گفت: هويج‌ها و چماق‌هايي وجود دارند و ما به سختي تلاش مي‌كنيم تا اطمينان يابيم كه چماق‌ها معنا دارند. وي با ابراز خرسندي از صدور قطعنامه‌هاي ضدايراني در شوراي امنيت سازمان ملل گفت كه اين قطعنامه‌ها به ايراني‌ها مي‌گويند كه ما درباره تغيير سياست شما جدي هستيم. انتخاب با شما است. ما گزينه‌مان را مطرح كرديم. رييس‌جمهور آمريكا گفت: بارها به شكل علني گفته‌ام كه ايران حق بهره‌مندي از برق هسته‌اي غير نظامي را دارد. وي با ادعاي اينكه ايران واقعيت‌ها را درباره برنامه خود نگفته است، افزود: بنابراين آنها براي انجام غني‌سازي قابل اعتماد نيستند؛ زيرا كه غني‌سازي گامي به سوي داشتن تسليحات هسته‌اي است. وي با اشاره به همكاري روسيه با ايران در نيروگاه بوشهر گفت: من و ولاديمير پوتين روي اين مساله كار كرديم و او رهبري را در اين خصوص به عهده گرفت كه به اين دليل از او بسيار ممنونم.
وي با اشاره به سفر پوتين در قامت رييس‌جمهور روسيه به ايران در سال گذشته كه براي شركت در نشست سران كشورهاي ساحلي خزر انجام شد ، افزود:‌ او به ايران رفت و به آنها گفت كه ما اورانيوم غني شده به شما مي‌دهيم؛ شما حق حاكميت داريد و بوش گفته است كه براي داشتن برق هسته‌اي حق داريد. اما به دليل آنكه در گذشته از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي سرپيچي كرده‌ايد، ما اورانيوم غني شده را به شما مي دهيم و (سوخت مصرف شده) را باز پس مي‌گيريم تا شما نيازي به غني‌سازي نداشته باشيد و اگر اصرار بر غني‌سازي داريد بايد به اين معنا باشد كه سلاح هسته‌اي مي‌خواهيد.
به گزارش پايگاه خبري تابناك، محافل سياسي در آمريكا مدعي شدند: نامه منوچهر متكي وزير امور خارجه به سولانا، شامل پيشنهاد‌هاي ايران و دربردارنده نكات جديدي براي خروج از بن‌بست به وجود آمده و آغاز گفت‌‌وگوها است؛ اما مهم‌ترين بخش آن، ارائه تعريفي از تعليق غني‌سازي اورانيوم است. بنا بر اين تعريف، سانتريفيوژهاي ايران، همچنان به چرخش خود ادامه مي‌‌دهند، اما از تزريق گاز UF6 جديد به آنها خودداري مي‌شود و همچنين از ساخت و نصب سانتريفيوژهاي جديد در چيدمان‌هاي صنعتي خودداري مي‌شود.بر اين اساس، مذاكرات از دو هفته ديگر بين سولانا و جليلي آغاز و نحوه رسيدن به يك توافق همه‌جانبه در مذاكرات طرفين بررسي مي‌شود.
همچنين با توجه به نكات مثبت بسته پيشنهادي و ارائه راهكارهايي براي اجرايي كردن اين موارد مثبت در بسته پيشنهادي و خارج كردن نكات منفي و مبهم، اين بسته با تلفيقي از پيشنهاد ايران، مي‌تواند به عنوان راهكاري براي ادامه مذاكرات در آينده مورد استفاده قرار گيرد.از آنجا كه اين پيشنهاد در چهارچوب پيشنهاد سولانا به ايران داده شده است، احتمال مي‌رود تعاريف براي تعليق غني‌سازي، مغايرت‌هايي با هم داشته باشد كه طرفين قصد دارند اين موارد را براي همديگر تبيين و مشخص كنند.
در صورتي كه اين ادعاي محافل سياسي رسانه‌اي آمريكا صحت داشته باشد،‌ به معناي پذيرش تعليق از سوي ايران نيست، بلكه مي‌تواند به تثبيت و موفقيت سياست‌هاي اعلام‌شده ايران بينجامد. ايران بارها اعلام كرده، به دنبال رسيدن به دانش هسته‌اي و توانايي توليد سوخت هسته‌اي براي مصارف صلح‌آميز است. در همين حال، هفته‌نامه معتبر دي‌سايت چاپ آلمان در صفحه اول اين شماره خود، تحليل جالبي در موضوع هسته‌اي ايران به چاپ رسانده و به بررسي راه‌هاي خروج از بن‌بست موجود و طرح سناريوهاي ممكنه پرداخته است. به گزارش ايسنا، اين هفته‌نامه با اشاره به دورنماي حل معضل هسته‌اي كره شمالي و در حالي كه حل و فصل موضوع هسته‌اي ايران را در اين بن‌بست تمام ديده، به رايزني‌هاي بين‌المللي در مسير حل اين مشكل در آستانه كنفرانس سران هشت كشور صنعتي غرب پرداخته و نظرات تازه‌اي را با صراحت كه تاكنون كمتر عموميت يافته‌ است، به افكار عمومي و نخبگان سياسي كه خوانندگان عمده اين جريده پرآوازه هستند، ارائه كرده است.
اين نشريه آلماني نوشت: به كشورهاي علاقه‌مند به فنون هسته‌اي نظير ايران بايد دورنمايي ارائه شود كه بتوانند به فنون توليد سوخت اتمي غيرنظامي دسترسي بيابند: مثلا ايجاد تاسيسات غني‌سازي در يك منطقه بين‌المللي كه تحت كنترل دقيق و شديد آژانس باشد و متخصصان بومي بتوانند در آن مشاركت فعال و همه‌جانبه داشته باشند. چنين تاسيساتي را مي‌توان در يك كشور خاص و مثلا در ايران ساخت. اين تحول به مفهوم «بين‌المللي كردن چرخه سوخت» است و از اين لحاظ از آن «رفرم قرن» استنباط خواهد شد. دي سايت تاكيد مي‌كند كه چنين تحولي صورت تحقق نخواهد پذيرفت؛ مگر اين‌كه قدرت‌هاي هسته‌اي تحت يك قرارداد بين‌المللي به تعهدات خود پايبند باشند.
 دوشنبه 17 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن