تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816003859




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كشتى اروپا در گرداب ليسبون


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: كشتى اروپا در گرداب ليسبون
سعيدسبحاني

اشاره:

چندى پيش شاهد عدم تصويب پيمان ليسبون در همه پرسى ايرلنديها بوديم.اين مسئله سبب آشكارسازى مخالفت سران كشورهايى مانند لهستان و جمهورى چك با اين پيمان شده است.از سوى ديگر ،آنگلا مركل و نيكولاساركوزى قصد دارند به هرنحو ممكن مانع از عدم تصويب اين پيمان و ثبت يك ناكامى ديگر در كارنامه سياست خارجى خود شوند....

پيمان ليسبون در برگيرنده طرحهايى براى تقويت سياست خارجى اروپا، طولانى كردن دوره رياست بر اين اتحاديه و كاهش ميزان حق وتوى كشورهاست؛ جايگزين قانون اساسى اروپا خواهد شد كه در سال 2005 به وسيله راى دهندگان فرانسوى و هلندى رد شد.پيمان ليسبون در تاريخ 13 دسامبر سال گذشته ميلادى (22 آذر 86) توسط رهبران 27 كشور عضو اتحاديه اروپا به امضا رسيد و قرار شد تا پيش از مرحله اجرا، توسط تمامى كشورهاى عضو به تصويب برسد. پيمان ليسبون از سال 2009 ميلادى به اجرا گذاشته مى شود.

هم اكنون پازلهاى سياسى اروپا در هم ريخته است.هيچ كس نمى توانست تصور كند كه ايرلنديها با راى منفى خود به پيمان ليسبون اروپا را دچار تنشى مزمن نمايند.پس از ناكامى سران اروپايى در تصويب قانون اساسى اين اتحاديه،هم اكنون اتحاديه اروپا در معرض ناكامى تازه اى قرار گرفته است.واقعيت امر اين است كه موافقت همزمان و بى قيد و شرط هر 27 عضو اتحاديه اروپا با يك پيمان ،با توجه به تكثر دولتها و ذائقه در حال تغيير ملتها و نيز بى اعتمادى ملتهاى اروپايى نسبت به سياستمداران خود كمى دور از انتظار به نظر مى رسد.مگر اينكه دولتهاى اروپايى در روند تصويب قانون اساسى اين اتحاديه راى مردم را لحاظ ننموده و از طريق پارلمانها در اين خصوص اقدام نمايند.البته اكثر كشورهاى اروپايى با اطمينان نسبت به اينكه مردم آنها با پيمان ليسبون مخالفت خواهند كرد،تصويب اين پيمان را برعهده پارلمان خود گذاشته اند.

به عنوان مثال فرانسه در حالى خواهان تصويب پيمان ليسبون است كه مردم اين كشور به شدت بااين مسئله مخالف هستند.پس از عدم تصويب پيمان ليسبون در ايرلند،برخى كشورهاى اروپايى ديگر نيز مخالفت خود بااين پيمان را علنى ساخته اند.در اين راستا رئيس جمهور جمهورى چك ابراز اميدوارى كرده است كه دادگاه عالى و يا سناى اين كشور از تصويب شدن معاهده ليسبون در كشور جلوگيرى كنند.

“واسلاو كلاوس” ضمن انتقاد از تلاشهاى فرانسه براى به تصويب رساندن معاهده ليسبون در كشورهاى اروپايى معتقد است كه اتحاديه اروپا نبايد در مسيرى گام بردارد كه فرانسه خواهان آن است. رئيس جمهور چك در ادامه از اقدام همتاى لهستانى خود در امضا نكردن معاهده ليسبون تمجيد كرد. رئيس جمهور چك در حالى از اقدامات فرانسه انتقاد مى كند كه اين كشور به تازگى رياست بر اتحاديه اروپا را آغاز كرده و “نيكلا ساركوزي” رئيس جمهور فرانسه نيز ابراز اميدوارى كرده كه در موعد مقرر اين معاهده به اجرا گذاشته شود.اما تا كنون ايرلند جنوبي، لهستان و جمهورى چك از امضاى اين معاهده سرباز زده اند.

رييس‌جمهور لهستان اخيرا تاكيد كرده است تنها زمانى حاضر به امضاى معاهده ليسبون خواهد بود كه ايرلند نيز در يك رفراندوم تازه آن را تاييد كند.

لخ كاچينسكى معتقد است ،اگر ايرلند تصميم گيرى مجددى داشته باشد - البته بدون اعمال فشار و بدون تغيير در قانون اساسى‌اش، همانطور كه رفراندوم اوليه برگزار شد - آن وقت لهستان دليلى براى مخالفت با اين معاهده نخواهد داشت.

كاچينسكى محافظه كار تصويب اين معاهده پس از اعلام راى منفى در ايرلندرا بسيار بيهوده وبى معنى مى داند. اين اظهارات كاچينسكى سبب ارسال سيگنالهاى منفى كاخ اليزه به سوى ورشو شده است.در اين راستا رئيس جمهورى فرانسه، مخالفت همتاى لهستانى وى با امضاى پيمان ليسبون را قابل تصور ندانسته است.

“نيكلا ساركوزي” با آغاز دوره رياست فرانسه بر اتحاديه اروپا اظهار نموده است:

“ نمى توانم تصور كنم كه رئيس جمهور لهستان ( لخ كاچنسكي) متن اين پيمان را ابتدا در بروكسل و سپس در ليسبون امضا كرد، از امضاى آن خوددارى كند.”.

خوددارى كاچينسكى از امضاى اين پيمان چالش جديدى براى ساكوزى است كه دردوران رياست اتحاديه اروپا اولويت خود را نجات اين پيمان قرار داده و خواستار ادامه روند تصويب آن از سوى اعضاى اتحاديه اروپا شده است.در حاليكه همه 27 عضو اتحاديه اروپا بايد اين پيمان را امضا كنند تا اجرايى شود. راى دهندگان ايرلندى در همه پرسى 13 ژوئن به آن راى منفى دادند و اتحاديه اروپا را وارد يك بحران كردند.

البته در آلمان نيز تصويب پيمان ليسبون چندان آسان و به دور از تنش نيست!رئيس‌جمهور آلمان اعلام كرده است امضاى قرارداد ايجاد تغييرات در ساختار اتحاديه اروپا موسوم به “پيمان ليسبون” را فعلا به “تعويق” خواهد انداخت.

هرچند پيمان ليسبون، كه قرارداد اصلاح ساختار اتحاديه‌ اروپاست، در آلمان به تصويب هر دو مجلس رسيده است اما “هرست كلر” رئيس‌جمهور اين كشور بايد اين قرارداد را امضا كند تا روند تصويب آن از جانب آلمان، “قطعيت قانوني” يابد.

اين در حالى است كه كلر اعلام كرده است امضاى پيمان ليسبن را تا زمان صدور راى دادگاه قانون اساسى آلمان درباره شكايت مخالفان اين پيمان، به تعويق خواهد انداخت. در حال حاضر 8 كشور اروپايى نيز نظر خود را درباره پيمان ليسبون اعلام نكرده‌اند.

در هر صورت،آنگلا مركل و نيكولاساركوزى به تلاشهاى خود جهت تصويب پيمان ليبون در كشورهاى اروپايى ادامه مى دهند.در اين راستا قبرس نيز به تازگى به جمع كشورهاى تصويب كننده معاهده ليسبون پيوسته است.پارلمان قبرس به رغم مخالفت حزب كمونيست اين كشور پيمان ليسبون را تصويب كرد. قبرس كه از سال2004ميلادى به اتحاديه اروپا پيوسته،بيستمين كشور از 27 كشور عضو اين اتحاديه است كه پيمان ليسبون را كه جايگزين قانون اساسى اتحاديه اروپا شده، تصويب كرده است.

از جمع 49نماينده حاضر در پارلمان قبرس، 31 نفر به اين پيمان راى موافق دادند،17 نماينده كمونيست قبرس با پيمان يادشده مخالفت كردند و يك نفر نيز به آن راى ممتنع داد. پارلمان قبرس 56 كرسى دارد. جلسه پارلمان قبرس براى بحث در مورد پيمان ليسبون شش ساعت به طول كشيد و برخى اوقات به دليل مخالفت نمايندگان عضو حزب كمونيست به شدت متشنج شد. با وجود اين،دمتريس كريستو فياس، رييس جمهورى قبرس كه از اعضاى حزب كمونيست است ، تاكيد كرده بود كه به رغم مخالفت حزبش در جلسه‌اى داخلى با اين پيمان ، از تصميم نمايندگان پارلمان حمايت خواهد كرد.

البته در اينجا نكته اى وجود دارد كه تاكيد بر آن لازم است:اينكه بسيارى از شهروندان اروپايى با تصويب پيمان ليسبون و وضع قانون اساسى مشترك براى كشورهاى اروپايى مخالف هستند.از اينرو حتى در صورت لازم الجرا شدن پيمان ليسبون و تهيه سازو كارهاى اجرايى آن،ملتهاى اروپايى با آن مخالفت خواهند نمود.
 شنبه 15 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن