تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فتوا دهندگان بزرگانِ دانشمندان‏اند و فقيهان پيشوايانى كه از آنان بر اداى پيمان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798475069




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از: جمشيد رضائي ژاپن و اجلاس سران گروه ‪۸‬


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: از: جمشيد رضائي ژاپن و اجلاس سران گروه ‪۸‬
در اين نشست علاوه بر سران گروه ‪ ، ۸‬سران هشت كشور توسعه يافته مكزيك ، چين ، هند، برزيل، آفريقاي جنوبي، كره جنوبي، استراليا و اندونزي نيز حضور خواهند داشت.

ژاپن از سال گذشته ميلادي (‪ (۲۰۰۷‬و پس از نشست پيشين گروه ‪ ۸‬در هايليگن دام آلمان ، رايزني‌هاي خود را براي برگزاري نشست كنوني سران گروه ‪ ۸‬در اين كشور آغاز كرد و اين رايزني‌ها پس از آن كه رياست اين گروه را در ژانويه سال جاري ميلادي به عهده گرفت ، افزايش يافت.

اين براي پنجمين بار است كه ژاپن رياست برگزاري اجلاس سران گروه ‪ ۸‬را در اين كشور بر عهده مي‌گيرد.

بنابر گفته مقامات ژاپني ، موضوع گرمايش جهاني از محوري‌ترين موضوعاتي است كه ژاپن به دنبال آن است تا آن را در اين نشست مطرح كند.

ژاپن درنظردارد تا در اين نشست، طرح پيشنهاي خود را كه براساس آن ميزان انتشار گازهاي گلخانه‌اي از جمله عوامل مهم گرمايش جهاني ،تا سال ‪ ۲۰۵۰‬ميلادي به نصف سطح كنوني مي‌رسد را ارايه كرده و حمايت كشورهاي بزرگ صنعتي و توسعه يافته را نيز در اين زمينه جلب كند.

مقامات ژاپني از جمله ياسوئو فوكودا نخست وزير ژاپن همواره در ديدارهاي خود با روساي جمهور و نخست وزيران و ديگر مقامات ارشد كشورهاي عضو گروه ‪ ۸‬و ديگر كشورهاي توسعه يافته ، مقابله با گرمايش جهاني را به عنوان يكي از مهمترين موضوعات مورد بررسي قرار داده و حتي بيانيه‌هاي زيست محيطي را نيز با برخي كشورهاي جهان به امضا رسانده است.

البته ژاپن براي برگزاري اجلاس سران پيش از اين چهار محور بزرگ و اساسي گرمايش جهاني و تغييرات آب و هوايي ،اقتصاد جهاني ، توسعه اقتصادي آفريقا و منع گسترش تسليحات هسته‌اي را درنظر گرفته بود.

ژاپن با اين وجود پس از آن كه طي ماههاي اخير بهاي نفت خام و مواد غذايي با افزايش سريعي در بازارهاي جهاني روبرو شد ، اين دو موضوع را نيز جزو مسايل اساسي ديگر مورد بررسي در اين نشست قرار داده است .

اين كشور به رغم اين محورها معتقد است كه گرمايش جهاني به دلايل بسياري از محوري‌ترين مسايلي است كه مي‌تواند در افزايش بهاي مواد غذايي ، نفت خام و ديگر موضوعات كنوني جامعه بشري تاثيرگذار باشد و براين اساس نيز خواستار دستيابي به يك اجماع كامل در اين نشست بر سر اين موضوع است.

ژاپن هم اينك خواستار همكاري كشورهاي بزرگ صنعتي عضو گروه ‪ ۸‬و ديگر كشورهاي توسعه يافته و غيرعضو اين گروه براي ايجاد چارچوب جديدي كه جايگزين پروتكل زيست محيطي كيوتو شود، است .

لازم به ذكر است كشورهاي صنعتي جهان در نشستي جهاني در سال ‪ ۱۹۹۷‬در شهر كيوتو، پايتخت تاريخي ژاپن ملزم شدند تا ميزان انتشار گازهاي گلخانه اي را كه عامل آلودگي محيط زيست است ، كاهش دهند.

براساس مصوبه نهايي دولت‌هاي اروپايي، آمريكا و ژاپن مي‌بايست طي سال هاي ‪ ۲۰۰۸‬تا ‪ ۲۰۱۲‬ميزان پخش شش نوع گاز گلخانه‌اي از جمله گاز مخرب دي اكسيدكربن را در كشورهايشان به ترتيب به ‪ ۶ ، ۷‬و ‪ ۸‬درصد در سال ‪۱۹۹۰‬ برسانند.

كارشناسان محيط زيست بر اين باورند كه گازهاي گلخانه‌اي ، ازجمله دي اكسيد كربن ،نه فقط عامل آلودگي محيط زيست هستند،بلكه موجب افزايش دماي كره زمين و تغييرات آب و هوايي در سراسر جهان نيز مي‌شوند.

آمريكا هم اكنون بزرگترين كشور منتشركننده گاز كربنيك در جهان است و به اين دليل نقش عمده‌اي را در گلخانه‌اي شدن و گرم شدن زمين ايفا مي‌كند ، هرچند كه امروزه گفته مي‌شود، چين با رشد اقتصادي شتابان خود، مقام آمريكا را در اين زمينه به خود اختصاص داده است .

ژاپن درحالي كه خواستار همكاري كشورهاي عضو گروه ‪ ،۸‬توسعه يافته و ديگر كشورهاي جهان براي مقابله با گرمايش جهاني است ، خود از هيچ كوششي در اين زمينه دريغ نكرده است.

مقامات دولتي ژاپن باهمكاري شهروندان ژاپني درراستاي مقابله با گرمايش جهاني و تغييرات آب و هوايي و تعهد اين كشور به پروتكل كيوتو ، تمامي تلاش خود را براي بهره‌گيري بهتر از انرژي ،اقدام براي بهينه‌سازي لوازم الكتريكي ، الكترونيكي ، نيروگاهها ، بهره مندي از نوين‌ترين تكنولوژيهاي برتر جهان در زمينه بهينه‌سازي مصرف سوخت و كاهش مصرف انرژي در اين راستا گام برداشته است .

شايد جالب باشد كه بدانيم در ژاپن براي آن كه از انرژي كمتري مصرف شود و در مقابل گاز دي اكسيد كربن كمتري در سطح جامعه انتشار يابد همه شهروندان ژاپني با دولت خود همكاري مي‌كنند.

اين كمك به اشكال مختلف از جمله اجراي طرح كولبيز كه براساس آن افراد از لباسهايي استفاده مي‌كنند كه در زمستان افراد را گرم نگه مي‌دارد و در تابستان آنها را از گرما مصون مي‌دارد و بدين ترتيب لوازم گرمايشي و سرمايشي كمتري مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

ژاپن علاوه براين اقدامات به منظور توسعه تكنولوژي‌هاي پيشرفته براي مقابله با گرمايش جهاني يك تريليون ين معادل هشت ميليارد و ‪ ۴۰۰‬ميليون دلار بودجه اختصاص داده است .

وزارت اقتصاد ، تجارت و صنعت ژاپن اعلام كرده است كه اختصاص اين بودجه از سوي اين كشور با هدف دستيابي به اهداف تعيين شده در سال ‪ ۲۰۵۰‬ميلادي مبني بر كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي كه موجب افزايش گرمايش جهاني است ، انجام مي‌دهد.

وزارت اقتصاد ژاپن درنظر دارد در طي ‪ ۱۰‬سال آينده مبالغي را براي توسعه نسل جديد رآكتورهاي هسته‌اي و نيز طرح‌هاي خورشيدي اختصاص دهد.

بر اين اساس نيز اين وزارتخانه از بخش خصوصي و دولتي ژاپن خواسته است تا به طور مشترك به توسعه خودروهاي الكتريكي با پيل سوختي كه يك چهارم خودروهاي بنزيني ، گازدي اكسيد كربن توليد مي‌كنند، بپردازند.

اين وزارتخانه همچنين از خودروسازان ژاپني خواسته است تا به سمت توليد خودروهايي كه داراي باتري‌هاي قابل شارژ توسط برق خانگي هستند، روي آورند.

ژاپن درنظر دارد تا در اين نشست طرح ابتكاري خود در زمينه كاهش گازهاي گلخانه‌اي تا سال ‪ ۲۰۵۰‬ميلادي به سطح نصف كنوني را به طور مشروح ارايه كند.

ژاپن درصدد است تا از كشورهاي جهان به ويژه كشورهاي صنعتي و توسعه يافته بخواهد تا گام‌هاي محكمي را درراستاي بكارگيري از تكنولوژي‌هاي زيست محيطي بكار گيرند و خود در اين زمينه پيشگام است .

ياسوئو فوكودا نخست وزير ژاپن معتقد است ، گرمايش جهاني از جمله چالشهاي فراروي بشريت است و بر اين اساس نيز ضمن اعلام آمادگي براي همكاري با جامعه جهاني براي مقابله بااين پديده ، گفته است كه اين موضوع از جمله محورهاي اساسي نشست سران هشت كشور صنعتي عضو گروه ‪ ۸‬در ژاپن خواهد بود.

فوكودا افزود: بايد براي مقابله با تغييرات آب و هوايي در جهان چارچوب جديدي را به جاي پروتكل كيوتو كه درسال ‪ ۲۰۱۲‬مهلت اجراي آن به اتمام مي رسد، ارايه كرد.

وي به پيشنهاد ژاپن دراين زمينه اشاره كرد و اظهار داشت : براساس پيشنهاد ابتكاري اين كشور درصورتي كه كشورهاي مختلف جهان و همچنين صنايع اين كشورها همكاري كنند،ميزان خروج گازهاي گلخانه‌اي در جهان در سال ‪۲۰۵۰‬ ميلادي ، به سطح نصف زمان كنوني مي‌رسد.

به هر سوي به رغم تمامي تلاش‌هاي دولت ژاپن در طول سال‌هاي گذشته و به ويژه يكسال اخير براي جلب نظر كشورهاي عضو گروه ‪ ۸‬بخصوص آمريكا بزرگترين كشور منتشركننده گازهاي گلخانه‌اي در جهان آنچه كه امروز مشخص است ، بعيد به نظر مي‌رسد سران گروه ‪ ۸‬دراين نشست نيز به يك اجماع كامل دراين زمينه دست يابند.

آمريكا مي‌گويد تا زماني كه كشورهايي نظير هند و چين به اين چارچوب جديد نپيوندند، اين كشور نمي‌تواند گامي دراين زمينه بردارد و در مقابل نيز چنين چارچوبي بي‌معنا خواهد بود.

جرج بوش رييس جمهور آمريكا نيز درسخنراني پنجشنبه گذشته خود در كاخ سفيد اعلام كرد: تا زماني كه چين و هند جدا از چارچوب پيشنهادي باشند، دستيابي به موفقتنامه موثري در اين زمينه امكان پذير نيست .

كاسپال كوشپين معاون رييس جمهوري سوئيس نيز در ديدار با مقامات ژاپني خواستار پيوستن آمريكا ، چين و هند كه از جمله كشورهاي بزرگ منتشركننده گازهاي گلخانه‌اي در جهان هستند، به چارچوب جديد شده است .

كوشپين گفت: سوئيس معتقد است اين كشور درصورت مستثني شدن آمريكا ، چين و هند از كشورهايي كه براي كاهش گازهاي گلخانه‌اي اقدام مي‌كنند ، نمي تواند چارچوب جديدي در اين زمينه را بپذيرد.

براين اساس از هم اينك اين موضوع مشخص است كه تا زماني كه كشورهاي بزرگ منتشركننده گازهاي گلخانه‌اي در جهان نظير آمريكا ، چين و هند به چارچوب پيشنهادي ژاپن نپيوندند ، خواست توكيو براي همكاري جهاني در زمينه مقابله با گرمايش جهاني تحقق نخواهد يافت .
 شنبه 15 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن