تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را برطرف مى كند و باعث پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820950923




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك مقام سابق عراقي فاش كرد: همدستي صدام و آمريكا عليه ايران


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: يك مقام سابق عراقي فاش كرد: همدستي صدام و آمريكا عليه ايران
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

پس از گذشت افزون بر دو دهه از ماجراي حمله هواپيماي عراقي به يك ناو آمريكايي در خليج فارس، يك مقام رژيم صدام فاش كرد كه آن حمله با هماهنگي واشنگتن و بغداد براي متهم كردن ايران صورت گرفته بود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حامد الجبوري، سفير وقت عراق در سوييس گفت كه حمله به ناو آمريكايي "استارك" در خليج فارس در هفدهم ماه مي سال 1987 طبق نقشه از پيش تعيين شده آمريكا و توسط هواپيماي عراقي ساخت فرانسه صورت گرفت.

الجبوري در گفت وگو با شبكه تلويزيون الجزيره اظهار داشت: رونالد ريگان، رييس جمهور وقت آمريكا براي جلوگيري از پيروزي قاطع ايران در جنگ با عراق پس از سقوط شبه جزيره فاو به دست ايرانيان، از طريق اجراي دسيسه حمله به ناو استارك زمينه امكان درگيري نظامي با ايران در فاو عراق را فراهم كرد.

الجبوري دو دوره حكومت حسن البكر و صدام حسين به عنوان وزير خارجه، وزير فرهنگ و رياست جمهوري و سفير اين كشور در سازمان ملل و اتحاديه عرب فعاليت كرده و در سال 1987 و زمان حمله به ناو استارك آمريكا در خليج فارس سفير عراق در سوييس بود.

سفير وقت عراق در سوييس تاكيد كرد: مساله شليك موشك از هواپيماهاي ميراژ ساخت فرانسه به ناوچه آمريكايي با هماهنگي واشنگتن و توسط عراق به اجرا در آمد كه طي آن 37 ملوان آمريكايي كشته شدند.

الجبوري درباره پيشينه و علل بروز اين حادثه گفت: بعد از سنگين شدن كفه ترازوي جنگ به نفع ايران از سال 1982 ميلادي و سقوط شبه جزيره فاو به دست نيروهاي ايراني ، ورود اين نيروها از طريق فاو به مرز عراق در بخش العماره و قطع راه مواصلاتي بصره و بغداد، وضعيت عراق بسيار نگران كننده شد به گونه اي كه كفه ترازوي جنگ تماما به نفع ايران روبه سنگيني گراييد.

وي افزود: در اين زمان، آمريكا احساس كرد كه عراق در آستانه فروپاشي و شكست قرار دارد ، لذا به دنبال راهي براي ورود به جنگ بود.

الجبوري در مورد چگونگي ورود واشنگتن به جنگ عراق و ايران و توسل آمريكا به بهانه‌اي براي ورود به اين جنگ عليه ايران توضيح داد: قانون اساسي آمريكا به رييس جمهور اين اختيار را مي‌دهد كه به نيروهاي مستقر در خارج از ايالات متحده دستور دهد تا براساس قانون "قواعد درگيري" با نيروهاي متخاصمي كه عليه اين نيروها تعرض كرده‌اند وارد درگيري شود و پس از انجام اين واقعه و درگيري، موضوع را به كنگره ارجاع دهد ، بنابر اين ريگان درصدد راهي برآمد تا ورود به جنگ در كنار عراق عليه ايران را براي كنگره توجيه كند.

وي افزود: براي اين منظور بايد مطابق قانون قواعد درگيري نوعي تعرض يا ضربه نظامي به نيروهاي آمريكايي صورت مي‌گرفت تا بتوان به آن پاسخ داد و اين درگيري از طريق يك هواپيماي عراقي ساخت فرانسه و شليك موشك "اگزوست" توسط آن به ناوچه "استارك" در آب هاي خليج فارس صورت گرفت به گونه اي كه در اين حمله 37 ملوان آمريكايي كشته شدند ، اما بعدها ماهيت و ابعاد اين قضيه فاش و مساله عمدي بودن حمله كاملا روشن شد.

وي افزود: عراق بعد از مدتي به طور رسمي به خاطر اين حادثه از آمريكا عذرخواهي و اعلام كرد كه حادثه عمدي نبوده است، از اين رو نزار حمدون، قائم مقام وقت وزارت امور خارجه عراق به واشنگتن رفت و به بستگان قربانيان حادثه غرامت پرداخت كرد كه اين امر بر كسي پوشيده نيست.

الجبوري از نحوه برخورد سفير آمريكا در سوييس با وي پس از حمله عراقي ها به استارك به عنوان سندي براي اثبات گفته هاي وي درباره هماهنگي واشنگتن و بغداد در آن حمله ياد كرد.

وي افزود: در زمان ماموريت سفارت عراق در سوئيس و در روز چهارم دسامبر سال 1987 ( حدود سه ماه بعد از حمله به استارك ) در جشن روز استقلال سوييس حضور يافتم كه سفير آمريكا نيز در آن حضور داشت.

به گزارش العالم، وي گفت : سفير آمريكا بر مبارزه انتخاباتي رونالد ريگان رييس جمهوري وقت آمريكا نظارت داشت و ريگان به دنبال موفقيت در انتخابات، به عنوان پاداش به اين فرد، او را به عنوان سفير آمريكا در سوييس منصوب كرده بود.

سفير وقت عراق در سوييس اظهار داشت: من فكر مي كردم كه سفير آمريكا به علت حادثه ياد شده به شدت با من برخورد كند ، زيرا خون ملوانان آمريكايي هنوز خشك نشده بود؛ اما رويه برخلاف اين تصور رقم خورد زيرا وي با گرمي بسيار با من دست داد و به من گفت عمليات (شليك موشك هواپيماي عراقي به ناوچه آمريكايي استارك) به صورت بسيار خوبي انجام شد و من از اين سخن وي بسيار شوكه شدم.

انتهاي پيام
 جمعه 14 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن