تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821213361




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پرداخت نقدي يارانه ها به تورم جان تازه مي دهد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: پرداخت نقدي يارانه ها به تورم جان تازه مي دهد


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: يك كارشناس اقتصادي گفت: حذف تدريجي و پرداخت نقدي يارانه ها به صورت يكباره، پول كلاني را وارد چرخه اقتصادي كرده و حجم پول در گردش را افزايش مي دهد، افزايش تقاضا همراه با كاهش عرضه نيز باعث افزايش چشمگير تورم مي شود.

قنبري عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"، گفت:يارانه ها در نقطه مقابل ماليات ها، ابزار دولت ها براي جهت دهي به توليد، مصرف و فعاليت هاي اقتصادي هستند.
وي افزود:اگر دولت در يك زمينه مردم، مصرف كننده و توليدكننده ها را تشويق كند،اقدام به پرداخت يارانه مي كند براي مثال به كشاورزان به عنوان توليدكننده، جهت خريد كود، تامين برق چاه ها و يا خريد ماشين آلات و در مورد مصرف كننده ها نيز در شرايطي كه به واسطه كسري درآمد متحمل فشار اقتصادي باشند يارانه اختصاص مي دهد.
قنبري از ماليات به نقطه مقابل يارانه اشاره كرد و گفت: زماني كه دولت نخواهد در منطقه اي فعاليت اقتصادي صورت گيرد از ماليات و اگر بخواهد در قسمت كمتر توسعه يافته پيشرفت اقتصادي حاصل كند از بخشودگي مالياتي استفاده مي كند.
وي با اشاره به شرايط جنگ تحميلي و اختصاص يارانه به همه مردم در بخش كالاهاي استراتژيك چه در زمان جنگ و چه بعد از آن اين امر را اشتباه دانست و اذعان داشت:اگر قرار به پرداخت يارانه براي هدايت اقشار ضعيف جامعه باشد تعلق آن به همگان، اين فعاليت اقتصادي را زير سوال مي برد.
اين كارشناس اقتصادي با تاكيد بر هدفمند شدن يارانه ها گفت: اعطاي يارانه به همه اقشار جامعه موجب از بين رفتن خاصيت آن مي شود ، اما اگر صرفا به اقشار ضعيف جامعه تعلق گيرد با بالا آمدن توان اقتصادي خانوارها، اختلاف طبقاتي كاهش مي يابد البته يك مديريت جامع را مي طلبد.
وي تصريح كرد:در راستاي هدفمندكردن يارانه ها در برنامه پنج ساله چهارم دولت ناگزير است ساليانه بخشي از يارانه ها را هدفمند كند، البته هدفمند كردن به معناي حذف نيست.
قنبري به اقدامات دولت در سال هاي گذشته درخصوص هدفمند كردن يارانه ها در بخش سوخت و جلوگيري از قاچاق، رانت خواري ها و اتلاف اين كالاي استراتژيك اشاره كرد و گفت: براي محقق شدن اين هدف مي بايست راهكارهاي جانبي نيز ديده شود كه به عنوان مثال توسعه مترو و اتوبوسراني – البته با فرهنگ سازي مناسب – از جمله راهكارهاي جانبي است.
وي در ادامه عنوان كرد: سيستم يارانه اي كشور در حال حاضر با دو مشكل رو به رو است ، اولا طبق برنامه چهارم بايد تكليف هدفمندشدن يارانه ها مشخص شود و در ثاني اين سيستم در ادامه ديگر قابل اجرا نيست و به بن بست رسيده است.
اين كارشناس اقتصادي اظهار داشت:در حال حاضر ما مشكلات را پيدا كرديم ولي بايد با مديريت صحيح پيش رويم اينكه بخواهيم شتاب زده در يك زمان كوتاه يارانه ها را نقدي كنيم به اين طريق كه پس از تكميل فرم توسط مردم و ارزيابي آن توسط دولت ماهيانه مبالغي به حسابشان واريز شود تا توزيع عادلانه ثروت صورت گيرد منطقي به نظر نمي رسد.
وي افزود:اگر چنين اتفاق شتاب زده اي رخ دهد مشكلات عديده اي بوجود مي آيد و پول بسيار كلاني وارد چرخه اقتصادي مي شود و حجم پول در گردش را افزايش مي دهد و از طرفي تقاضا به نحو چشمگيري زياد مي شود ،خصوصا" اگر اين پول به اقشار آسيب پذير داده شود معمولا صرف خريد موادغذايي و كالاهاي اساسي مي شود.
وي افزود : با اين شرايط سرپرست خانوار تصميم به تغيير الگوي مصرف مي گيرد تا به زندگي مطلوب برسد آيا از طرف دولت به اندازه كافي اين عرضه مورد تقاضا انجام مي شود؟ دراينجا دولت مجبور مي شود واردات را افزايش دهد كه درغير اين صورت افزايش تقاضا موجب مي شود قيمت ها تا حدي افزايش يابد كه يارانه نقدي پرداختي، نه تنها مشكلي را حل نكند بلكه موجب تشديد آن نيز بشود.
قنبري خاطر نشان كرد :مشكل ديگر حاصل آن است كه دولت فرصتي براي عملي كردن اين طرح ندارد اگر دولت قصد داشت چنين طرحي را اجرا كند چرا در سه سال ابتدايي شروع فعاليت اين كار را نكرد چرا مجلس تثبيت قيمت ها را مطرح كرد كه به هر طريق مانع اجراي قانون برنامه پنج ساله چهارم شد و در حال حاضر آيا دولت مي تواند كار پنج ساله را در يك سال انجام دهد؟ اين يك تناقض است.
وي در ادامه گفت:نكته ديگري كه در پرداخت نقدي وجود دارد پركردن فرم است كه ممكن است گروهي از مردم به دلايل مختلف اين كار را نمي كنند چرا كه هزينه فرصت تلف شده آنها بالاتر از اين حرفهاست.
وي تصريح كرد: مبلغي كه پيش بيني كردند براي هر نفر ماهيانه 100 هزار تومان است كه در سال حدود يك ميليون براي هر نفر و حدود شش ميليون براي هر خانواده مي شود، اينجا دولت با دو مشكل رو به رو مي شود اولا تركيب مصرف بهم مي خورد در صورتي كه الگوي مصرف در اقتصاد بسيار مهم است و در ثاني باعث مشكلات عديده افزايشي جمعيتي و خارج شدن از كنترل جمعيت مي شود كه نهادهاي جمعيتي تلاش در كنترل آن در سال هاي اخير داشتند.
قنبري گفت :مشكل ديگر اين است كه در صورت پرداخت نقدي دهك هاي بالا آن را پس انداز مي كنند و بر ثروت خود مي افزايند و دهك هاي پايين صرف مصارف خود مي كنند كه اين مساله باز مشكلات طبقاتي ايجاد مي كند.
وي به عنوان يك كارشناس اقتصادي در مورد اين اقدام پيشنهاد كرد، كه در اجراي اين امر شتاب زده عمل نشود و تمامي يارانه ها يكجا حذف نشود بلكه به صورت تدريجي با درنظر گرفتن اولويت استفاده باشد، تا شوك ايجاد شده در اقتصاد قابل كنترل باشد.
وي در پايان گفت: خوشبختانه دولت نهم نشان داده است كه تا به حال در هر زمينه اي اقدام به فعاليت كرده و سعي در تغيير داشته موفق بوده اميدواريم كه دولت با تدابير خاص و عدم هرگونه اقدام شتاب زده اين طرح را نيز به منصه ظهور برساند./01 /144/125
 چهارشنبه 12 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 366]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن