تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ کس کامل نمی شود مگر هر که را خدا دوست دارد دوست داشته باشد و آن که را خدا دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820848452




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش تحليلي مهر /چهلمين سال تولدNPT و لزوم بازسازي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش تحليلي مهر /چهلمين سال تولدNPT و لزوم بازسازي
خبرگزاري مهر-گروه انرژي هسته اي: معاهده منع گسترش سلاحهاي هسته اي (NPT) در تاريخ 11 تير وارد چهلمين سال تولد خود شد و اين در حالي است كه با توجه به شكل گيري قدرتهاي جديد هسته اي در جهان لزوم تغيير و اصلاح در مفاد اين معاهده امري ضروري به نظر مي رسد.

معاهده منع گسترش سلاحهاي هسته اي دراول جولاي سال 1968 مطرح و از 5 مارس همان سال به اجرا گذاشته شد.

اين معاهده با هدف متوقف كردن رقابت تسليحات هسته اي و خلع سلاح هسته اي ميان پنج كشور چين، فرانسه، روسيه، آمريكا و انگليس كه در آن زمان به عنوان قدرتهاي هسته اي جهان شناخته مي شدند، به امضا رسيد تا از دستيابي به سلاحهاي هسته اي منع شود.

به گزارش مهر، هر چند ممكن است اين معاهده از دست يافتن برخي از كشورها به سلاحهاي هسته اي جلوگيري كرده و در اين راه موفق بوده باشد، اما با توجه به آنكه اين معاهده در دوران جنگ سرد مطرح شد و هم اكنون ما با ورود كشورهايي همچون هند، پاكستان و كره شمالي به مسابقات تسليحات هسته اي روبرو هستيم؛ لزوم بازنگري در آن امري اجتناب ناپذير به نظر مي رسد.

در اين جا مي توان دو ايراد اصلي را بر NPT وارد كرد :

ا- نبود تاريخي معين براي خلع سلاح كامل هسته اي؛

2- نبود بندي در معاهده براي تنبيه كشورهايي كه اين معاهده را زير پا مي گذارند.

علاوه بر اين مسئله، وجود تسليحات هسته اي در نزد رژيم صهيونيستي كه به اعتقاد اغلب كارشنايان امنيت خاورميانه و حتي كل جهان را تهديد مي كند و متاسفانه مورد حمايت گسترده آمريكا و مدعيان مقابله با سلاحهاي هسته اي قرار دارد؛ از ديگر مواردي است كه لزوم بازنگري در ان پي تي را ضروري مي نمايد.

به گفته كارشناسان يكي از مهمترين ايراداتي كه مي توان بر ان پي تي گرفت اين مسئله است كه هيچ تاريخي را براي خلع سلاح كامل هسته اي مشخص نكرده و با توجه به اين مسئله كشورهاي دارنده سلاحهاي هسته اي تمايل كمي از خود براي خلع سلاح هسته اي نشان مي دهند؛ كشورهاي غير هسته اي انگيزه اي براي حضور در اين معاهده ندارند.

در همين رابطه، "داري كيمبال" مدير اجرايي موسسه كنترل سلاح در واشنگتن مي گويد : سلاحهاي هسته اي خطرناك هستند و اين مسئله اصلا مهم نيست كه چه كشوري اين سلاحها را در دست دارد، زيرا خود تسليحات هسته اي به نوبه خود خطرات زيادي را متوجه جهان مي كنند.

در همين رابطه مي توان گفت : در حالي كه براي برخي كشورها دستيابي به سلاح هسته اي امري عادي است نمي توان اين موضوع را براي كشورهاي ديگر ممنوع كرد و كشوري كه پيرو اين بي عدالتي باشد؛ نمي تواند اين انتظار را داشته باشد كه در برابر قوانين منع تكثيري كه در آينده شكل مي گيرند، ايمن باقي بماند.

كشورهاي جهان اقدامات بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي را با دقت زير نظر دارند و اين در حالي است كه اين اقدام مناسبي در برخورد با نهادي كه وظيفه نظارت بر فعاليتهاي هسته اي كشورهاي جهان را دارد نيست. علاوه بر اين هيچ تنبيهي براي دولتهايي كه NPT را نقض كنند وجود ندارد .

اما در اين ميان برخي ديگر از كارشناسان معتقدند كه NPT موفق عمل كرده و دليل آن محدود بودن كشورهاي دارنده تسليحات هسته اي در جهان است.

به گفته اين كارشناسان، در دهه 1960، پنج كشور داراي تسليحات هسته اي بودند و در آن دوره پيش بيني مي شد كه در طي 10 سال، تعداد كشورهاي داراي تسليحات هسته اي به 20 كشور برسد، اما در حال حاضر فقط هشت كشور به اضافه رژيم صهيونيستي هستند كه تسليحات هسته اي در اختيار دارند و دليل اين امر كارايي NPT در عرصه جهاني است.

در اين ميان برخي از كارشناسان مسائل هسته اي معتقدند كه آمريكا در قوانين NPT كارشكني مي كند؛ اين كشور به تعهدات خود در چارچوب اين معاهده پايبند نيست و همواره در تلاش است تا استثناهايي را در اين معاهده پيدا كند.

براي مثال مي توان به توافق همكاريهاي هسته اي اين كشور با هند كه تسليحات هسته اي در اختيار دارد و NPT را نيز امضا نكرده، اشاره كرد. بنابراين اگر آمريكا خواهان ادامه كارآيي اين معاهده است بايد سياست خود را در برخورد با آن تغيير دهد.

در اين جا مي توان اين جمله را عنوان كرد كه : 183 كشور امضا كننده معاهده منع گسترش سلاحهاي هسته اي معتقدند كه هيچ كشوري نبايد سلاح هسته اي در دست داشته باشد پس حالا نوبت آمريكاست تا اين جمله را براي خود معنا كند.
 سه شنبه 11 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن