تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820823099




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مخالفت با واگذاري 4 شركت مادر تخصصي


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: مخالفت با واگذاري 4 شركت مادر تخصصي
معاون وزير نفت در امور برنامه ريزي در ادامه سخنانش با اشاره به اينكه سازمان خصوصي سازي اعلام كرده است واگذاري يكجاي 4 شركت مادر تخصصي وزارت نفت امكان پذير نيست ، توضيح داد: سعي مي كنيم سازمان خصوصي سازي را در اين باره متقاعد كنيم، زيرا معتقديم درخواست وزارت نفت كاملا منطقي است.
معاون وزير نفت از افزايش 6 ميليارد دلاري سهم پروژه هاي نفتي از درآمدهاي نفتي، مخالفت سازمان خصوصي سازي با واگذاري يكجاي 4 شركت مادر تخصصي اين وزارتخانه، موافقت بانك مركزي با تاسيس صندوق توسعه نفت و توافق اوليه با شركت گاز پروم روسيه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، اكبر تركان در جمع خبرنگاران با اشاره به تصميم مجلس براي اختصاص 3 درصد ارزش توليد نفت خام به پروژه هاي پارس جنوبي اظهار داشت: با در نظر گرفتن 6 درصد ارزش نفت خام توليدي ( نفت خام صادراتي و نفت خام تحويلي به پالايشگاه هاي كشور) كه هر سال در بودجه ديده مي شود، سهم پروژه هاي نفت و گاز از اين درآمد معادل 9 درصد ( حدود 16 ميليارد دلار) خواهد بود.

وي با بيان اينكه پروژه هاي صنعت نفت به طور معمول به 12 ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز دارد، گفت: با تصميم مجلس براي اختصاص 3 درصد از مجموع ارزش نفت خام توليدي به پروژه هاي پارس جنوبي سقف سرمايه گذاري در پروژه هاي صنعت نفت در سال جاري به 16 ميليارد دلار خواهد رسيد.

تركان اضافه كرد: براساس برنامه قرار بود سالانه 3 ميليارد دلار در فازهاي پارس جنوبي سرمايه گذاري شود، اين در حالي است كه بايد براي جبران تاخير در سالهاي گذشته اين ميزان سرمايه گذاري را به 5 ميليارد دلار افزايش دهيم.

اساسنامه شركت ملي نفت
وي در ادامه با بيان اينكه اساسنامه شركت ملي نفت براساس آخرين نظرات وزير نفت تنظيم شده است، تاكيد كرد: طبق فرمايشات مقام معظم رهبري درباره اهميت اصل 44 در صنايع مختلف كشور با واگذاري صنايع پايين دستي صنعت نفت به مردم و بخش خصوصي، دولت ديگرمجاز به سرمايه گذاري در اين بخش نيست كه اين موضوع بر روي اساسنامه شركت ملي نفت تاثير گذار خواهد بود.

تركان در باره شرايط سرمايه گذاري در صنعت نفت نيز تصريح كرد: براي بررسي امكان پذيري يك پروژه در صنعت نفت بايد منابع مالي، ظرفيت مديريتي، تداركات و قابليت هاي اجراي آن در كشور وجود داشته باشد

افزايش سقف توليد نفت ايران
معاون وزير نفت در امور برنامه ريزي ظرفيت توليد نفت كشور را 4.3 ميليون بشكه در روز اعلام كرد و افزود: اين ميزان تا پايان امسال به 4.5 ميليون بشكه در روز مي رسد، ضمن اينكه پيش بيني مي شود توليد نفت ايران تا پايان سال 88 به 4.7 ميليون بشكه در روز برسد.

به گفته وي همچنين توليد روزانه 5.3 ميليون بشكه نفت تا پايان برنامه پنجم توسعه در دستور كار قرار دارد.

بازنگري در قرارداد كرسنت
تركان همچنين درباره آخرين وضعيت قرارداد كرسنت ياد آور شد: در اين ميدان گاز زيادي توليد خواهد شد كه بيش از ميزان درخواستي كشور امارات بوده كه بخشي از آن به امارات صادر مي شود ضمن اينكه وزارت نفت قصد دارد با احداث يك خط لوله با ظرفيت جا به جايي يك ميليارد فوت مكعب در روز مازاد توليد گاز را به عسلويه انتقال دهد.

معاون برنامه ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري وزارت نفت خاطر نشان كرد : با احداث اين خط لوله ميان عسلويه و ميدان سلمان مازاد گاز توليد شده به ساحل انتقال مي يابد و در صورت عدم توافق با كرسنت همه گاز به ساحل منتقل مي شود . اين در حالي است كه چنانچه امارات بيشتر از توليد ميدان سلمان از ايران گاز تقاضا كند، از عسلويه به اين خط لوله گاز تزريق مي شود.

به گفته تركان با توجه به اين كه قيمت گاز در بازارهاي جهاني افزايش بي سابقه اي داشته است، صادرات گاز به قيمت هاي قبلي غير ممكن است و ايران و امارات بايد در مورد قيمت جديد به توافق برسند.

وي با تكذيب خبر منابع اماراتي مبني بر اينكه ايران حاضر به مذاكره درباره اين قرارداد نيست، اضافه كرد: نظر وزير نفت اين است كه اين قرارداد به نتيجه برسد اما در عين حال قيمت بايد اصلاح شود، زيرا زماني كه قرارداد فروش گاز ميان ايران و امارات منعقد شد، قيمت نفت 8 برابر كمتر از قيمت كنوني آن بوده است.

مخالفت سازمان خصوصي سازي با واگذاري يكجاي 4 شركت مادر تخصصي نفت
معاون وزير نفت در امور برنامه ريزي در ادامه سخنانش با اشاره به اينكه سازمان خصوصي سازي اعلام كرده است واگذاري يكجاي 4 شركت مادر تخصصي وزارت نفت امكان پذير نيست ، توضيح داد: سعي مي كنيم سازمان خصوصي سازي را در اين باره متقاعد كنيم، زيرا معتقديم درخواست وزارت نفت كاملا منطقي است.

تركان ادامه داد: به طور مثال شركت ملي صنايع پتروشيمي يكي از قدرتهاي اقتصادي خليج فارس است و بايد بتواند با رقباي هم سطح خود در خاورميانه و جهان رقابت كند، اين در حالي است كه اگر اين شركت به واحدهاي كوچك تقسيم شود قدرت رقابت را از دست مي دهد؛ بنابراين بهتر است اين شركتها با حفظ انسجام و يكپارچگي به بخش خصوصي واگذار شوند.

وي از بررسي پيشنهاد واگذاري 4 شركت مادر تخصصي وزارت نفت به صورت هلدينگ در هيئت واگذاري خبر داد و گفت: اگر نظرات ما پذيرفته شود كه ادامه مي دهيم اما در غير اين صورت، حاكميت و نظر هيئت واگذاري و سازمان خصوصي سازي را قبول داريم.

موافقت بانك مركزي با تاسيس صندوق صنعت نفت
تركان همچنين در باره طرح تاسيس صندوق توسعه صنعت نفت تصريح كرد: رئيس كل بانك مركزي با تاسيس صندوق صنعت نفت موافقت كرده، ولي مقدمات اجرايي آن هنوز ميان وزارت نفت و بانك مركزي نهايي نشده است.

به گفته وي بانك صنعت نفت جدا از صندوق و دولتي محسوب مي شود در حالي كه صندوق صنعت نفت مشاركتي است.

معاون وزير نفت در امور برنامه ريزي قيمت گوگرد در بازارهاي جهاني را 700 دلار براي هر تن ذكر كرد و اظهار داشت: وزارت نفت براي حمايت از صنايع معدني هر كيلو گوگرد را باقيمت هر كيلو 200 تومان معادل هر تن 230 دلار عرضه مي كند تا براي صنايع كشور مشكلي به وجود نيايد.

تامين خوراك پالايشگاه هاي كشور
وي درباره چگونگي تعيين قيمت خوراك پالايشگاه هاي قابل واگذاري تصريح كرد: در حال حاضر مصوبه اي از كارگروه ويژه رئيس جمهور در اين باره وجود دارد كه بر اساس آن وزارت نفت موظف است 3 درصد تخفيف را در قيمت خوراك تحويلي به پالايشگاههاي ميعانات گازي در نظر بگيرد تا سرمايه گذاران براي سرمايه گذاري ترغيب شوند.

به گفته وي مشابه اين درخواست براي پالايشگاه هاي نفت نيز وجود دارد كه هنوز مورد موافقت قرار نگرفته است.

معاون وزير نفت در امور برنامه ريزي خاطر نشان كرد: براي سال جاري بر اساس بودجه پيش بيني شده ، نفت خام تحويلي به شركت ملي پالايش و پخش براي تامين خوراك پالايشگاهها معادل 94 درصد قيمت فوب خليج فارس است .

توافق با گاز پروم
تركان در پايان در خصوص نتايج مذاكرات با شركت گاز پروم روسيه گفت: توافقات كلي به شركت گازپروم حاصل شده است و مذاكرات در سطح كارشناسي ادامه دارد.
 سه شنبه 11 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 316]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن