تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815930368




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آسيب‌شناسي بازي‌هاي رايانه‌اي اسلامي/7بازي‌هاي رايانه‌اي جنگ‌هاي جديد عليه ما/ سازندگان اين باز‌ي‌ها سياست‌هاي جنگ طلبانه را دنبال مي‌كنند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آسيب‌شناسي بازي‌هاي رايانه‌اي اسلامي/7بازي‌هاي رايانه‌اي جنگ‌هاي جديد عليه ما/ سازندگان اين باز‌ي‌ها سياست‌هاي جنگ طلبانه را دنبال مي‌كنند
گروه وبلاگ و IT: سايت خبري تحليلي فرهنگ انقلاب اسلامي مقاله‌اي با عنوان «بازي‌هاي رايانه‌اي جنگ‌هاي جديد عليه ما» در وب‌سايت خود منتشر كرده‌است. نويسنده اعتقاد دارد برخي از سازندگان بازي‌هاي رايانه‌اي به شدت سياست‌هاي جنگ طلبانه و تحقير كننده‌اي را دنبال مي‌كنند كه از يك سو خشونت و نفرت و از سوي ديگر بي‌هويتي و استثمار را به شكل نوين عرضه مي‌كند.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، در اين مقاله آمده‌است: بازي‌هاي رايانه‌اي، امروز بخش عمده‌اي از زندگي كودكان و جوانان و اوقاتي كه به فراغت كشيده مي‌شوند را تشكيل مي‌دهد. چشمان كودكاني كه مدت‌ها به درها خيره مي‌شد تا او را به پارك ببرند يا كمي‌بزرگتر مي‌شد تا دوچرخه سواري كند و همواره گوش‌هايي كه نداي پدر و مادر را فوراً مستجاب مي‌كرد، ديگر نيستند. چشمها فقط به يك صفحه‌ي مونيتور خيره شده و تكرار مكررات را در آن مي‌جويد، صندلي پشت رايانه را رها نمي‌كند و ديگر گوشي براي پدر و مادر وجود ندارد تا نه اجابتي را برآورند بلكه سلامي‌را پاسخ دهند، رايانه همه چيز آنها است : زندگي، دوچرخه،پارك،پدر و مادر،دوست و غيره.

بازي‌هاي رايانه‌اي عامل گسست خانواده‌ها شده‌اند و اگر در جامعه‌اي خانواده تضعيف شود در واقع جامعه بنيان‌هاي خود را از دست مي‌دهد و مسير اضمحلال را به سرعت خواهد پيمود.

كودكان ساعت‌ها از دنياي پيرامون خود جدا مي‌افتند و به كاركتري كه آن را در فضاي صفر و يك كنترل مي‌كنند چشم دوخته اند. با آن صحبت مي‌كنند و فرياد خوشحالي و يا ناراحتيِ آنها گهگاه آرامش ديگران را بر هم مي‌زند. او خود را صفر و يك مي‌داند كه بايد بدود، بكشد، تير اندازي كند، چيز‌هاي خاصي را پيدا كند، به آتش بكشد و اگر سازندگان بازي خواسته باشند مسايل غير اخلاقي خاصي را هم به او آموزش دهند و از دنياي پيرامون او صحنه‌هايي از نفرت، وفاداري،خشونت، ترس و اضطراب ترسيم كنند.

فرزندان اميد خانواده و سرمايه جامعه هستند ولي بازي‌هاي رايانه‌اي ياس و تخريب آينده را به ارمغان مي‌آورند. ذات اين بازي‌ها موجب مي‌شود:

1. كودك يا جوان نسبت با خانواده غريبه شود.

2. كودك يا جوان را در نگاه خوشبينانه سربار و گاهاً دشمن جامعه و يا بشريت مي‌سازد.

بازي‌هاي رايانه‌اي در واقع دستاورد پيشرفت تكنولوژي و فناوري اطلاعات هستند كه به نوعي تحريفِ شبيه سازي رايانه‌اي مي‌باشند. يك نگاه افراطي اصرار دارد تكنولوژي را ذاتاً پليد و ضد انساني تعريف كند و در مقابل برخي شيفته ي تكنولوژي هستند و تمام محصولات آنرا مفيد مي‌خوانند. بديهي است هر دو نگاه از زواياي خاصي كه احتمالاً نكات صحيحي را در بر دارد به تكنولوژي مي‌نگرند ولي به هر حال از جامع نگري دور هستند و نمي‌توانند مزايا و معايب دستاوردهاي بشري را – حتي اگر قبول كنيم صرفا غايت مادي دارد – از هم تفكيك كنند.

تكنولوژي يك ابزار بدون شك پيچيده و از نظر ساختار مادي است. به عبارت ديگر تكنولوژي اولا ساختار مادي و ثانيا صانع مادي دارد ولي هيچ كدام دليلي بر نفس منفي تكنولوژي نمي‌شود. همانطور كه دليلي بر خوب بودن آن نيست. البته منكر اين نمي‌شويم كه تكنولوژي براي رفاه و سادگي آمده، ولي مهم اين است كه سادگي چه چيزي؟ از طرف ديگر حضور تكنولوژي در جامعه بشري به تدريج آنقدر عمق پيدا كرده است كه عدمش باور نكردني است و به عبارت دقيق‌تر و نه براي انسان بلكه از انسان شده است و شايد بتوان گفت بر انسان سلطه يافته‌است.

در اين ميان هدف مهم است و بايد ديد خدمت تكنولوژي به اين هدف چگونه محقق مي‌شود؟ قاعدتاً در ميان اجزاي تكنولوژي آسان‌تر بتوان قضاوت كرد. براي مثال بمب هسته‌اي بدون شك ذاتاً مخرب و بد است و در مقابل مي‌توان گفت توليد داروهاي بيوتكنولوژيكي براي همزيستي بهتر با سلول‌ها مفيد و خوب است.

بازي‌هاي رايانه‌اي هم در چند و چون اين قضاوت‌ها به‌طور عمده مضرات بسيار بيشتري از فوايد احتمالي و ناچيز دارند. اگر چه اين قضاوت مي‌تواند تا حدودي سبك يا سنگين شود ولي تغيير آن مربوط به عرضيات بازي رايانه‌اي است ونه ذات آن.

مضاعف شدن مضرات بازي‌هاي رايانه‌اي به سازندگان اين بازي‌ها و انگيزه‌هايي كه آنها در ساخت اين بازي‌ها دارند بر مي‌گردد. بطور جدي برخي از سازندگان بازي‌هاي رايانه‌اي به‌طور جدي و به شدت سياست‌هاي جنگ طلبانه و تحقير كننده‌اي را دنبال مي‌كنند كه از يك سو خشونت و نفرت، و از سوي ديگر بي هويتي و استثمار را به شكل نوين عرضه مي‌كند.

بازي‌هايي چون CALL OF DUTY 42، RED ALARM، IGI2، LORD CRESSEDER، COUNTER، KUMA WARو غيره از همين دسته اخير هستند كه در برخي از موارد توهين را به نهايت رسانده‌اند.

در مقابل اين ابزار به ظاهر نيرومند كه اهداف سياسي، اقتصادي و بين‌المللي متعددي را دنبال مي‌كند بدون ترديد ناتوي فرهنگي اولويت اول را دارا است. در نتيجه جدا از پاتك‌هاي استراتژيك و فرهنگي جامعه‌هاي هدف، علي‌الخصوص جمهوري اسلامي ‌ايران بايد اقدام به تك‌هاي فرهنگي از جنس بازي‌هاي رايانه‌اي زد. مسئله‌اي كه در عين اهميت بسيار دچار غفلت آگاهانه مسئولان امر شده‌ و قاعدتاً هيچ بهانه‌اي پذيرفتني نيست زيرا حداقل در اين موضع تحركات دشمنان سابقه‌ بلند مدتي ندارد، اگرچه متأسفانه تأثير‌هاي عميقي به دنبال داشته‌است.

در اين فرصت كوتاه تنها مي‌خواهيم با اشاره به يك نمونه‌ كوچك و كارا از تلاش‌هاي غير سازمان يافته‌ي يك نهاد متعهد اشاره كنيم كه در عين آنكه داراي بودجه‌هاي سرسام آوري همچون سازمان ملي جوانان يا سازمان تبليغات اسلامي ‌نيست ولي احساس وظيفه كرده و گام در توليد يك بازي رايانه‌اي ايراني نهاده است و اميداور خواهيم بود سازمان‌ها، نهاد‌ها و بنيادهاي فرهنگيِ داراي بودجه‌هاي كلان با سرمايه گذاري در اين قالب نوين، اقدام به صدور فرهنگ ايراني – اسلامي‌ كنند.

بازي عمليات ويژه 85 كه سو تيتر آن «نجات گروگان‌ها» است. با الهام از فرهنگ شهادت و ايثار پا در عرصه بازي رايانه‌اي با ژاندر جنگي كرده و از تم‌هاي جذاب و مهمتر آنكه «جهادي» بهره برده است. 3 مسئله‌اي كه ضامن حيات جهان اسلام و كشورهاي استكبار ستيز است و ضرورت آن ايجاب مي‌كند تا از سنين كم به كودكان و جوانان آموزش داده شود.

در اينجا لازم به ذكر است كه تاكيد كنيم بازي‌هاي رايانه‌اي توليد كشور‌هاي غربي در توجيه بازي‌هاي جنگي خود از دو سوژه ي:

1. مبارزه با تروريسم: همانند بازيِ كانتر

2. مسئوليت جهاني ايجاد صلح و دموكراسي :همانند بازي دلتا فرس يا نداي وظيفه استفاده مي‌كنند كه هر دو بر مبناي كاذب و طرح هژموني تمدن غرب بر جهان استوار است. در حالي كه در اين سوي جبهه كشورهاي اسلامي‌هدف حملات متوالي فرهنگي، سياسي و اقتصادي كشورهاي غربي مي‌باشند. گواه اين مدعا عبارت است از:

1. از نقطه نظر فرهنگي: بازي‌هاي رايانه‌اي بر دو مفهوم مسخ هويت و سرباز سازي فرهنگي در تمامي‌ كشور‌هاي جهان از جمله كشورهاي اسلامي ‌تأكيد دارند.

2. از نقطه نظر سياسي: پيام‌هاي بازي‌هاي رايانه‌اي در حوزه ي سياست خارجي يكي از اهداف ساخت بازي‌هاي رايانه‌اي محسوب مي‌شود. براي مثال بازي كاتتر بر اساس شعار جرج دبليو بوش كه كشورهاي جهان را به دو دسته حامي‌تروريست و ضد تروريست تقسيم مي‌كند ساخته شده‌است. در نتيجه بازي نشانگر مبارزه دو گروه از مبارزين تروريست و ضد تروريست‌ها است. دقت فزاينده در اين بازي به مخاطب چنين القا مي‌كند كه تروريست‌ها مسلمانان هستند زيرا تروريست‌ها در اين بازي با ريش، سر بند قرمز و در محيط معماري اسلامي‌نشان داده مي‌شوند.

3. از نقطه نظر اقتصادي :بي شك منكر اين نكته كه اهداف سياسي و فرهنگي غرب در سرمايه داري ماترياليستي خلاصه مي‌شود نمي‌توان شد. ولي اگر منافع اقتصادي نزديك را دنبال كنيم به يك واقعيت خطرناك مي‌رسيم كه راديو بي بي سي به آن اشاره كرده است:« بازار بازي‌هاي رايانه‌اي در خاور ميانه بيش از صد ميليون دلار تخمين زده شده كه تماماً در اختيار كشورهاي آمريكا، انگليس و ژاپن است».

نكته‌اي كه بي‌بي‌سي به آن اشاره نكرده اين است كه اولاً سهم ايران از اين بازار بيش از 12 درصد است ؛ثانيا رژيم اشغالگر قدس هم در ساخت بسياري از اين بازي‌ها (از جمله بازي پر فروش رزيدنت اويل) سهم داشته است؛ ثالثاً در حالي كه بازار‌هاي ايران عليه كالاهاي صهيونيستي قفل شده ولي اين محصولِ خاص به فور و بطور عمده در تمامي‌مراكز فرهنگي قابل دسترسي است.

منبع: سايت خبري تحليلي فرهنگ انقلاب اسلامي / 08/04/1387
 دوشنبه 10 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 267]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن