تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نابودى جوانانتان را آرزو نكنيد ، گرچه بدى‏هاى بسيار در آنان باشد، زيرا آنان با ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805460047




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جايگاه مفاهيم ديني در موج نو سينماي ايران / 35جهانگير الماسي:سينماي ايران رويكردي علمي به دين و قرآن نداشته است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: جايگاه مفاهيم ديني در موج نو سينماي ايران / 35جهانگير الماسي:سينماي ايران رويكردي علمي به دين و قرآن نداشته است
گروه هنر: عليرغم وجود فرهنگ غني اسلامي و در دست داشتن قرآن جاي تعجب است كه سينماي ايران در دام موضوعاتي تكراري و سطحي چون ازدواج دوم گرفتار آمده و مي‌توان گفت سينماي ما رويكردي علمي به دين و قرآن نداشته است.
«جهانگير الماسي» از جمله هنرمنداني در سينماي ايران است كه قرابتش با فلسفه‌ اسلامي تنها به دليل تحصيلات آكادميكش نيست، بلكه اين دلبستگي در گرو دغدغه شخصي وي نيز هست.

اين بازيگر، فيلمنامه‌نويس و كارگردان درباره جايگاه «مفاهيم ديني در موج نو سينماي ايران» با خبرنگار خبرگزاري قرآني ايران به گفت‌و‌گو نشست كه با بخش دوم اين نشست كه به ميزباني ايكنا برگزار شد، همراه مي‌شويم.

الماسي در توضيحات خود سينماي ايران را اينگونه توصيف كرد: سينماي ايران فرصت مناسبي براي طرح مباني عرفان ايراني و اسلامي ا‌ست؛ عرفاني كه متكي بر انديشه‌هاي مولاست و همه گناه ما اين است كه نگذاشتيم تفكر افرادي همانند «سهروردي» در بين مردم بيايد، نگذاشتيم عشق و جستجوي آن در زندگي مردم نهادينه شود.

بازيگر فيلم «پدربزرگ» اضافه كرد: مشكل سينماي ما از آنجا آغاز مي‌شود كه نسبت به فرهنگ خود بي‌تفاوت شديم به نحوي‌كه در قبل از انقلاب به شكل افسارگسيخته‌اي راه غرب‌زدگي را در پيش گرفته بوديم، حتي اين رويكرد به حدي به فراموشي خودباوري رسيده بود كه فرهنگ غرب بر خوراك و پوشاك ما نيز تاثير گذاشته بود.

اين فيلمنامه‌نويس ادامه داد: تعجب و افسوس من اينجاست كه كشوري چون ايران كه تمدن ديرينه و سابقه يكتاپرستي دارد، كشوري كه 1500 سال آن متبرك به اسلام است و 1000 سال قبل از آن هم دين‌مدار است چگونه سينمايش مي‌تواند در دام بي‌هويتي گرفتار شود.

الماسي همچنين يادآور شد: اينگونه بحث‌ها را از دهه 60 بارها مطرح كردم كه نمي‌شود سينما را به تجاري و فرهنگي تقسيم‌بندي كرد، چراكه معتقدم فيلم تجاري نيز مي‌تواند فرهنگي را منتقل كند كه تفكري عميق پشتوانه آن باشد.

وي افزود: اما يك نكته در اين بحث مشخص است كه ما هميشه به تقليد از سينماي غرب ادامه داده‌ايم به نحوي كه درصدديم ببينيم هر از چند گاهي چه موجي در آن سينما شكل مي‌گيرد كه ما ادامه‌دهنده آن راه باشيم.

اين بازيگر، سينماي ديني را محدود به اخلاق ندانست و اظهار داشت: البته اگر دين را تنها بخواهيم در اخلاق خلاصه كنيم فيلم‌هاي «سيامك ياسمي» در دهه 40 نيز مي‌تواند مبلغ تفكرات ديني باشد، اما اگر منظور مقصود از دين در فيلم، رسيدن به نقطه هدف دين است بايد گفت كه سينماي ايران رويكردي علمي به دين و قرآن نداشته است.

وي اعلام كرد: در توصيف سينما مطلبي هم‌اكنون به ذهنم رسيد آنهم اينكه چرا بايد به اين هنر «سي نما» گفت نامي كه ما را به ياد داستان «سي مرغ» عطار مي‌اندازد كه سي مرغ در جستجوي حق تعالي بودند اين تشابه حتي مي‌تواند به معناي امكان حركت هنر سينما در مسير الهي نيز باشد.

وي متذكر شد: البته سينما مي‌تواند به دو گونه بر مخاطب تاثير بگذارد، برخي فيلم‌ها ممكن است در نهايت مخاطب را گمراه كند و در شكلي ديگر آثاري هستند كه براي مخاطب خلوتي را پديد مي‌آورند كه در شلوغي امروز به واسطه هيچ وسيله‌اي ديگر نمي‌توان به آن دست يافت.

الماسي تاكيد كرد: فرهنگ قرآني اينگونه‌ است كه همه انسان‌ها بتوانند در خود خلوتي را پيدا كنند كه بتوانند با خداي خود در آن خلوت كنند، پس چرا سينما نتواند به اين فرهنگ غني متوسل شود حال بايد بررسي كنيم كه چه شده كه ما مفاهيم قرآن را اينگونه فراموش كرده‌ايم.

وي خاطرنشان كرد: من افسوس مي‌خورم كه مي‌بينم با وجود چنين فرهنگ غني قرآني هنوز سينماي ما در بند مضاميني چون ازدواج دوم گرفتار آمده است.

اين بازيگر با تمام ضعف‌هاي موجود مثال زد: اما در همين سينما نيز آثاري بوده‌اند كه به ذات حق تعالي توجه كرده‌اند؛ آنجا كه در «خانه دوست كجاست» كيارستمي كودكي به دنبال ذات حق تعالي ا‌ست.

پرسش پاياني ما از اين پيشكسوت بازيگري اين بود كه آيا موانعي سبب شده كه فيلم قرآني در سينماي ما به اين اندازه مهجور بماند؟

اين سينماگر سوال فوق را با مثالي از سريال متوقف شده «امام حسين» جواب داد: امام حسين(ع) كسي است كه بين تمام مسلمانان گرامي است و ايشان فقط متعلق به شيعيان نيست. حال براي من جاي سوال دارد كه چرا روند ساخت چنين اثري متوقف شد؟ و متعجب‌تر مي‌شوم كه در همين شرايط فيلم‌هاي سطح پايين هر روزه توليد مي‌شوند.

وي در پايان اين گفت‌و‌گو تصريح كرد: سينماي ايران در خود هيچگاه شاهد موجي مستقل نبوده، چراكه قبل از انقلاب نگاه به دين متكي بر باورهاي غربي بود و بعد از انقلاب هم متناسب با فضاي جامعه به اصطلاح موجي سينمايي شكل گرفت، اما سينماگران سعي نكردند كه خود منادي ارزش‌هاي قرآني به شكل متفكرانه باشند.
 دوشنبه 10 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن