تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829779760




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امام صادق علیه السلام و اولویت جهاد فرهنگى


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان:  امام صادق علیه السلام و اولویت جهاد فرهنگى

 رویكرد فكرى، آموزشى و پرورشى امام صادق علیه السلام  اوضاع سیاسى و اجتماعى عصر امام صادق علیه السلام یك مكتب جامع و فراگیر و فرازمانى مى‏بایست ‏به گونه‏اى داراى ‏انعطاف باشد كه در هر شرایط نیازهاى جوامع انسانى را برآورده ‏سازد. نیازهاى انسانى دو دسته پایدار و ناپایدار هستند، با توجه به شرایط زمانى و مكانى، پاسخ‏هاى متنوع و مختلفى ‏را مى‏طلبند. جامعه انسانى از جهت ‏سیر كمالى خود هیچگاه حالت ‏ایستایى ندارد و عوامل و سازه كارهاى متعددى از درون و بیرون ‏بر آن تاثیر مى‏گذارند. ناپایدارى‏ها و بالندگى انسان و جامعه در سویه‏هاى مختلف، نیازهاى تازه و پاسخ‏هاى نوینى را مى‏جوید و پدید مى‏آورد. نیازهاى جدى و پاسخگویى به این نیازها با توجه به‏ شرایط ناپایدار و بالندگى جامعه و انسان، موجب شد كه پاسخ‏ها، رویكردها و راهبردهاى كوتاه و یا بلند مدت شایستگى خود را ازدست ‏بدهد و افزون بر كهنگى دچار بحران هویت و از سویى از یك ‏پدیده زیستى به یك پدیده آسیب زننده و بیمارى‏زا تبدیل و دگرگون‏ گردد. مذاهب، مكاتب و ایدئولوژى‏هاى بشرى و فلسفى و حتى قوانین ‏بشرى به جهت همین ناپایدارى و ناتوانى از گفتمان با وضعیت‏ متغیر و ناپایدار، همچنان دستخوش دگرگونى و كهنگى مى‏گردد و هر از گاهى راهكار، رویكرد، رهیافت ‏بر راهبردهاى زنده و مفید و سازنده به یك بیمارى، دشوارى، مشكل و راهزن تبدیل مى‏گردد و نه‏ تنها سازنده نیست‏ بلكه آسیب‏هاى جدى به حركت و سیر تكاملى انسان ‏و جامعه‏ى انسانى وارد مى‏آورد. تنها مكتب و ایدئولوژیى مى‏تواند پایدار و پا برجا بماند كه گرفتار روزمرگى و زمان زدگى نشده و به ‏گونه‏اى نگرش، آموزه‏ها و راهبردهاى فرازمانى و فرا مكانى داشته ‏كه گرفتار بندهاى هزار لایه زمان و مكان نگردد. این مكتب تنها ویژگى پایدارى را با خود به همراه خواهد داشت و در طول تاریخ‏ بشرى مى‏تواند همگام یا پیشرو با او حركت نموده و انسان‏ها را از آموزه‏ها و گزاره‏هاى خود بهره‏مند سازد. بى‏گمان گردهمایى پایدارى ‏و ناپایدارى تنها از عهده‏ى مكتبى برمى‏آید كه بر پایه فطرت‏ انسانى و با شناخت كامل و جامع از ویژگى‏هاى انسان،گزاره‏ها و آموزه‏هاى خود را ارایه دهد و چون انسان به عنوان فرد بلكه حتى به عنوان نوع ناتوان از شناخت جامع و كامل از خواسته‏ها، نیازها، شرایط زمانى و مكانى ناپایدار و پیش بینى و یا پیشگویى آینده و نیازهاى آیندگان است نمى‏تواند چنین بینش، رویكرد و راهبردى جامع، كامل و فراگیرى را ارایه دهد.ائمه اطهار علیهم السلام در هر زمانى مصلحت اسلام ‏و مسلمین را در نظر مى‏گرفتند و چون دوره‏ها و زمان‏ها و مقتضیات ‏زمان و مكان تغییر مى‏كرد، خواه و ناخواه همان طور رفتار مى‏كردند كه مصالح اسلامى اقتضا مى‏كرد و در هر زمان جبهه‏اى مخصوص‏ و شكلى نو از جهاد به وجود مى‏آمد و آنها با بصیرت كامل آن‏ جبهه‏ها را تشخیص مى‏دادند.مى‏بایست ‏یا دست از این كه پایه گذار چنین مكتبى باشد، بشوید و خود را بهروزمرگى و زمان و مكان‏زدگى دچار سازد و براى هر مقطعى برنامه، بینش، راهكار و راهبرد تازه‏اى ارایه دهد و همیشه گرفتار شرایط زدگى گردد و یا آن كه به مكتبى ایمان آورد كه با نگرش و بینشى فرا زمانى و مكانى و با شناخت كامل و جامع به روحیات، خواسته‏ها و نیازهاى او، آموزه‏ها و گزاره‏هاى جاویدان و پایدارى ‏را ارایه داده كه با توجه به ناپایدارى شرایط و زمان، گزاره‏هاى ‏پایدار آن او را به جهت و فرجام كمال و نهایى بكشاند و نوع ‏انسانى را به كمال نوعى خود برساند.اسلام با دارا بودن دو ویژگى انعطاف و شناخت كامل و جامع، میان ‏ناپایدارى شرایط و نا ایستایى از سویى، و پایدارى آموزه‏ها، و گزاره‏هایش از سوى دیگر این امكان را براى بشر فراهم آورده است ‏تا بتواند، در شرایط ناپایدار و نا ایستا با قوانین، آموزه‏ها و گزاره‏هاى پایدار او را به سوى مقصود و هدف نهایى‏اش رهنمون‏سازد؛ به این معنا كه اسلام به عنوان یك مكتب كه براى راهنمایى ‏و رساندن انسان به كمال و پاسخگویى به همه‏ى نیازهاى او داراى‏ چنان توانایى و كشش مى‏باشد كه بتواند به این نیازها، پاسخ‏هاى ‏مناسب و راستین ارایه دهد؛ و مناسبات زمانى، مكانى و بالندگى ‏جامعه و انسان را در نظر بگیرد و گرفتار بندهاى ایستایى نگردد و پویایى و پایدارى را در همان حال در خود گرد آورد. این پویایى ‏و پایدارى درون مایه‏اى مى‏تواند بر زمان و مكان، ناپایدارى‏ها و نا ایستایى‏هاى هر زمان و مكان چیره گردد و هرگز در پاسخ دهى ‏وانماند و همه‏ى شرایط را برتابد.این تعارض‏ها، نه تنها تعارض واقعى نیست‏ بلكه بهترین درس‏ آموزنده است‏ براى كسانى كه روح و عقل و فكر مستقیمى داشته ‏باشند. جبهه شناس باشند و بتوانند مقتضیات هر عصر و زمانى را درك كنند كه چگونه مصالح اسلامى اقتضا مى‏كنند.جاودانگى اسلام به عنوان یك مكتب فرا بشرى كه آموزه‏ها و گزارهایش تا قیامت پایدار و دستور كار بشر براى رسیدن به‏ خوشبختى دو جهانى است، تنها ازاین رو است كه پویایى و پایدارى ‏را در خود آمیخته دارد و در ادامه مساله‏ى وصایت و امامت تا پایان هستى این جهان نیز تنها از همین جا توجیه‏پذیر خواهد بود.از دیدگاه شیعه، پایدارى همیشگى امامت همچون دیگر آموزه‏ها و گزاره‏هاى پایدار و فرازمانى و مكانى‏اش از این رو بوده و هست تا پویایى و پایدارى، ناایستایى با جاودانگى و پایندگى میان ‏خواسته‏ها و شرایط جمع گردد و تعارض و تناقض از میان برداشته ‏شود. این امامت و پیشوایى همیشگى و پایدار به آدمى یارى‏ مى‏رساند تا بهترین پاسخ‏ها را براى نیازهایش برگزیند. ازاین ‏نگرش مى‏توان به تفاوت‏ها و حتى تناقض نماها در رفتارها، كنش‏ها، واكنش‏ها، رویكردها، راهكارها و راهبردهاى پیشوایان دینى نگریست‏ و آنها را توجیه كرد و تفسیر و توضیح داد. شهید مطهرى در این‏باره مى‏فرماید: ائمه اطهار علیهم السلام در هر زمانى مصلحت اسلام ‏و مسلمین را در نظر مى‏گرفتند و چون دوره‏ها و زمان‏ها و مقتضیات ‏زمان و مكان تغییر مى‏كرد، خواه و ناخواه همان طور رفتارمى‏كردند كه مصالح اسلامى اقتضا مى‏كرد و در هر زمان جبهه‏اى مخصوص‏ و شكلى نو از جهاد به وجود مى‏آمد و آنها با بصیرت كامل آن‏ جبهه‏ها را تشخیص مى‏دادند.شهید مطهرى درباره ‏دو رویكرد متفاوت دو امام صادق و امام حسین علیهماالسلام ‏مى‏فرماید: امام حسین علیه السلام بدون پروا، با آن كه قراین و نشانه‏ها حتى گفته‏هاى خود آن حضرت حكایت مى‏كرد كه شهید خواهد شد، قیام‏ كرد ولى امام صادق علیه السلام با آن كه به سراغش رفتند، اعتنا ننمود و قیام نكرد، ترجیح داد كه در خانه بنشیند و به كار تعلیم و ارشاد بپردازد.این تعارض‏ها، نه تنها تعارض واقعى نیست‏ بلكه بهترین درس‏ آموزنده است‏ براى كسانى كه روح و عقل و فكر مستقیمى داشته ‏باشند. جبهه شناس باشند و بتوانند مقتضیات هر عصر و زمانى را درك كنند كه چگونه مصالح اسلامى اقتضا مى‏كنند. (1)این تعارض‏ها و تناقض نماها برخاسته از پویایى و انعطاف پذیرى‏ اسلام و هماهنگى و همسازى با شرایط زمانى و مكانى در جهت‏ پاسخگویى به نیازهاى ناپایدار و نا ایستاى انسان و جامعه است.مجموعه این آموزه‏ها، گزاره‏ها، راهكارها و رهیافت‏ها و نیز رویكردهاى امامان و پیشوایان دینى این امكان را به بشر مى‏دهد تا بتواند براى هر زمان و مكانى با توجه به شرایط پاسخ‏هاى ‏مناسب را بیابند و در زندگى فردى و اجتماعى خویش از آن‏ بهره ‏گیرند.

تنوع و اختلاف برخوردها، رویكردها و راهبردهاى آنان كه در طول‏ بیش از دو سده در شرایط بسیار مختلف در صحنه‏هاى اجتماعى و فكرى‏ آن ‏اندازه زیاد است كه هر یك نیازى از نیازهاى آدمى را پاسخ ‏مى‏دهد و این افزون بر مجموعه‏ كامل آموزه‏ها و گزاره‏هایى است كه ‏در  قرآن  در شرایط بسیار متفاوت و در جوامع مختلف از جهت ‏روحیات، اندیشه و بینش درباره پیامبران بیان شده است كه هر یك ‏از آنان مى‏تواند پاسخى درست و راستین براى بكارگیرى در زندگى ‏فردى و اجتماعى آدمى تا پایان و فرجام تاریخ و جهان بشرى باشد.   رویكرد فكرى، آموزشى و پرورشى امام صادق علیه السلام از این نگاه مى‏توان به رویكرد فكرى، آموزشى و پرورشى امام صادق علیه السلام پرداخت و دانست كه چرا ایشان در دوران بحران سیاسى واجتماعى كه جامعه آن روز اسلام و جهان اسلام را فرا گرفته بود و حكومتها دست ‏به دست مى‏شد به جنبش و قیام مسلحانه دست نیازید و خلافت و حكومت اسلامى را كه حق ایشان بود در دست نگرفت و حتى در پاسخ به پاره‏اى از دعوت‏ها براى در دست گرفتن پیشوایى و رهبرى ‏قیام بر ضد حكومت درحال فروپاشى امویان اقدامى نكرد بلكه حتى‏ نامه‏ پیشنهادى رانزد فرستاده ابوسلمه معروف به وزیر آل‏البیت علیهم السلام را سوزاند. پرسش این است كه چرا دو گونه‏ رفتار از دو امام به یقین صورت مى‏پذیرد و یكى قیام مى‏كند و دیگرى نامه را مى‏سوزاند؟ تعارض از كجا ناشى شده است؟به ظاهر تعارض و تناقض به نظر مى‏رسد كه اگر در مقابل ظلم باید قیام كرد و از هیچ خطر پروا نكرد، پس چرا امام صادق علیه السلام قیام ‏نكرد، بلكه در زندگى مطلقا راه تقیه پیش گرفت و اگر باید تقیه ‏كرد و وظیفه‏ امام این است كه به تعلیم و ارشاد و هدایت مردم ‏بپردازد، پس چرا امام حسین علیه السلام این كار را نكرد؟چرا در روش و رویكردهاى پیشوایان دینى به این امور متعارض و متناقض ‏نما برخورد مى‏كنیم؟ آیا این تعارض‏ها و تناقض‏ها همانند تعارض‏ها و تناقض‏هایى است كه در مسایل فقه و احكام وجود دارد؟مشكل اینجاست كه همان گونه كه اگر در اخبار متعارض و متناقضى‏ كه در فقه و احكام نقل شده، تعارض‏ها حل نگردد و هر كس به خبر و حدیثى تمسك جوید، موجب مى‏شود كه هرج و مرج در فقه پدید آید، اگر در این رویكردها و راهبردهاى مختلف پیشوایان از آن جمله ‏ امام حسین  و امام حسن علیهم السلام  و دیگر امامان و پیشوایان ‏درود خداوند برایشان باد. تعارض‏ها و تناقض‏ها برطرف نگردد، موجب آن خواهد شد كه هرج و مرج اخلاقى و اجتماعى و سیاسى پدید آید و هر كس به هوا و هوس خود راهى را پیش بگیرد و بعد آن را با عملى كه در یك مورد معین و یك زمان معین از یكى از امامان و پیشوایان نقل شده توجیه و تفسیر كند و فرد دیگرى نیز بر پایه ‏هوس خود راهى دیگر كه ضد آن است را پیش بگیرد و او نیز آن را به یكى از امامان و رفتارها، گفتارهاى گزینشى از آنان استناد داده و آن را اصل بگیرد؛ و این چنین است كه برخى، با توجه به ‏این تفاوت‏ها، تعارض‏ها و تناقض‏ها بگویند كه اسلام دین آخرت است و آن دیگرى بگوید دین حكومت و دنیا است نه دین آخرت. یكى حركت ‏امام حسین علیه السلام را حركت دنیوى در جهت رسیدن به خلافت و حكومت ‏توجیه كند و آن دیگرى صلح امام حسن علیه السلام، كنارگیرى امام زین‏العابدین علیه السلام  و سوزاندن نامه رهبر قیام و جنبش‏هاى دوره پایانى ‏حكومت اموى توسط امام صادق علیه السلام را نشان ازاخروى بودن اسلام و غیر دنیاى بودن آن تفسیر نماید.امام صادق علیه السلام در عصر و زمانى واقع شد كه افزون بر حوادث و رخدادهاى سیاسى یك سلسله حوادث اجتماعى و پیچیدگى‏ها و ابهام‏هاى ‏فكرى و روحى پس از ورود فرهنگ ها و آیین‏هاى فلسفى و اندیشه‏ از شاهنشاهى‏هاى ایران و روم، پیدا شده بود. در این زمان پاسدارى‏ از سنگرهاى اعتقادى مهمترین امر به شمار مى‏آمد. مقتضیات زمان ‏امام صادق علیه السلام كه در نیمه نخست‏ سده دوم هجرى مى‏زیست ‏با زمان‏ سیدالشهداعلیه السلام كه در حدود نیمه نخست ‏سده یكم بود، بسیار متفاوت ‏بود.آن كس كه سرى پرشور دارد و طبع و مزاجش با آرامش سرسازش ندارد و خاموشى را نپسندد براى توجیه رویكرد و رفتارهایش به شیوه ‏ پیامبر(ص)  در صدر اسلام و جنبش و قیام‏هاى شیعیان و به ویژه جنبش ‏و نهضت ‏حسینى استناد كند و آن دیگرى كه مزاجى عافیت طلب و گوشه‏گیر موضوع تقیه و راه و روش امام صادق علیه السلام یا دیگر پیشوایان ‏كه چنین روشى را برگزیده‏اند استناد نماید و به این صورت‏ رویكردها و رفتارها و كنش‏ها و واكنش‏هاى متفاوت این پیشوایان ‏تنها ابزارى براى توجیه رویكردها خواهد شد و كسى به سخن كسى ‏گوش فرا نخواهد داد و جامعه و مكتب دچار هرج و مرج و اضطراب ‏مى‏گردد.با نگاهى دوباره به آن چه در آغاز گفتار گذشت رمز این تعارض‏ها و تناقض نماها دانسته خواهد شد و پرده از راز فرو خواهد افتاد. چون پویایى درعین حال پایدارى آموزه‏ها و گزاره‏ها و روح زنده و سیال و پویاى تعلیمات اسلامى چنین تعارض و تناقض نماهایى را ایجاب مى‏كند. این تعارض‏ها و تناقض‏ها در واقع آموزش بهره‏گیرى و به كارگیرى از شرایط و امكانات زمان و بهترین شیوه پاسخگویى به‏ نیازهاى هر زمان است كه مى‏توان از آنها در راستاى تكامل انسان ‏و جامعه انسانى بهره گرفت و از آن سود برد. شهید مطهرى  درباره ‏دو رویكرد متفاوت دو امام صادق  و امام حسین علیهماالسلام ‏مى‏فرماید: امام حسین علیه السلام بدون پروا، با آن كه قراین و نشانه‏ها حتى گفته‏هاى خود آن حضرت حكایت مى‏كرد كه شهید خواهد شد، قیام‏ كرد ولى امام صادق علیه السلام با آن كه به سراغش رفتند، اعتنا ننمود و قیام نكرد، ترجیح داد كه در خانه بنشیند و به كار تعلیم و ارشاد بپردازد.به ظاهر تعارض و تناقض به نظر مى‏رسد كه اگر در مقابل ظلم باید قیام كرد و از هیچ خطر پروا نكرد، پس چرا امام صادق علیه السلام قیام ‏نكرد، بلكه در زندگى مطلقا راه تقیه پیش گرفت و اگر باید تقیه ‏كرد و وظیفه‏ امام این است كه به تعلیم و ارشاد و هدایت مردم ‏بپردازد، پس چرا امام حسین علیه السلام این كار را نكرد؟(2) شهید مطهرى با توجه به اوضاع  سیاسى عهد امام به این پرسش پاسخ‏ مى‏دهند و بیان مى‏دارند كه این رویكرد به ظاهر متناقض و متعارض‏ تنها به ‏شرایط و مقتضیات زمان و مكانبستگی داشته كه درسى آموزنده ‏براى رهروان راه پیشوایان راستین است تا بدانند كه در شرایط مختلف مى‏توانند رویكردهاى متفاوتى داشته باشند. امام صادق علیه السلام مى‏دانست كه بنى‏العباس مانع آن خواهند شد كه حكومت ‏به اهل‏بیت ‏پیامبر(ص) منتقل شود و در صورت پذیرفتن پیشنهاد بدون هیچ‏ تاثیرگذارى مثبت، آن حضرت را شهید خواهند كرد. ایشان ‏مى‏فرمایند: امام علیه السلام اگر مى‏دانست كه شهادت آن حضرت براى اسلام و مسلمین اثر بهترى دارد، شهادت را انتخاب مى‏كرد. همان طورى كه‏ امام حسین علیه السلام به همین دلیل شهادت را انتخاب كرد. در آن عصر كه ‏به خصوصیات آن اشاره خواهیم كرد، آن چیزى كه بهتر و مفیدتر بود رهبرى یك نهضت علمى و فكرى و تربیتى بود كه اثر آن تا امروزهست. همان طورى كه در عصر امام حسین علیه السلام آن نهضت ضرورت داشت و آن نیز آن طور به جا و مناسب بود كه اثرش هنوز باقى است.جان مطلب همین جا است كه در همه‏ این كارها، از قیام و جهاد و امر به معروف و نهى از منكرها و از سكوت‏ها و تقیه‏ها باید به ‏اثر و نتیجه آنها در آن موقع توجه كرد. اینها امورى نیست كه به‏ شكل یك امر تعبدى از قبیل وضو، غسل، نماز و روزه صورت بگیرد.اثر این كارها در مواقع مختلف و زمان هاى مختلف و اوضاع و شرایط مختلف فرق مى‏كند. گاهى اثر قیام و جهاد براى اسلام نافع‏تر است و گاهى اثر سكوت و تقیه، گاهى شكل و صورت قیام فرق مى‏كند. همه ‏اینها بستگى دارد به خصوصیت عصر و زمان و اوضاع و احوال روز و یك تشخیص عمیق در این مورد ضرورت دارد، اشتباه تشخیص دادن‏ زیان‏ها به اسلام مى‏رساند.(3)  اوضاع سیاسى و اجتماعى عصر امام صادق علیه السلام امام صادق علیه السلام در عصر و زمانى واقع شد كه افزون بر حوادث و رخدادهاى سیاسى یك سلسله حوادث اجتماعى و پیچیدگى‏ها و ابهام‏هاى ‏فكرى و روحى پس از ورود فرهنگ ها و آیین‏هاى فلسفى و اندیشه‏ از شاهنشاهى‏هاى ایران و روم، پیدا شده بود. در این زمان پاسدارى‏ از سنگرهاى اعتقادى مهمترین امر به شمار مى‏آمد. مقتضیات زمان ‏امام صادق علیه السلام كه در نیمه نخست‏ سده دوم هجرى مى‏زیست ‏با زمان‏ سیدالشهداعلیه السلام كه در حدود نیمه نخست ‏سده یكم بود، بسیار متفاوت ‏بود.در حدود نیمه سده نخست در درون كشورهاى اسلامى براى كسانى كه‏ مى‏خواستند به اسلام خدمت نمایند تنها مبارزه با دستگاه خلافت‏ بود و سایر جبهه‏ها هنوز پدید نیامده بود و اگر هم وجود داشت هنوزآن چنان اهمیتى نیافته بود. حوادث عالم و اسلام همه مربوط به ‏دستگاه خلافت ‏بود و مردم در سادگى سده نخست مى‏زیستند. اما بعدها این جبهه‏ها متعدد شد كه مهمترین آنها جبهه‏هاى علمى، فكرى و اعتقادى بود. یك نهضت علمى و فكرى و فرهنگى عظیم در میان ‏مسلمانان آغاز شد. مذهب‏ها و مكتب‏هایى در اصول دین و فروع  دین ‏پیدا شد. در این شرایط امام صادق علیه السلام پرچم فرهنگى و علمى اسلام‏ به ویژه شیعیان را برافراشت و در همه صحنه‏ها پیشگام و پیشرو گردید. زمان امام علیه السلام زمانى بود كه برخورد افكار و آراء و جنگ ‏عقاید شروع شده بود و ضرورت ایجاب مى‏كرد كه امام كوشش خود را در این جبهه قرار دهند و اینگونه شد كه شیعه به عنوان یك مكتب ‏فكرى، علمى و فقهى و اعتقادى در جهان اسلام جا افتاد به نحوى كه‏ دیگر نمى‏توان اتهامات سیاسى به آن بست. این آثار مولود ایمان وعقیده است و سیاست نمى‏تواند چنین فقه، اخلاق، فلسفه، عرفان، تفسیر و دیگر علوم و فنون را پدید آورد. پیشگامى امامان باقر و صادق علیهماالسلام ‏موجب شد تا اسلام راستین پایدار بماند و براى ‏هر زمانى و مكانى و در شرایط پویا و ناایستاى انسان و جامعه ‏برنامه‏ها، آموزه‏ها و گزاره‏هایى داشته باشد.پی نوشت ها: 1-بیست گفتار، شهید مرتضى مطهرى، ص‏159. 2-همان، ص‏153. 3-همان، ص 155.منبع :ماهنامه كوثر شماره 40، نویسنده : خلیل منصورى.ارسالی كاربر گرامی: حمیدرضا محمدرضایی 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 448]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن