تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821125569




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ميوه بخوريد


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: ميوه بخوريد
از مواد غذايي حاوي بتاكاروتن(پيش‌ساز ويتامين A)، مي‌توان به هويج، طالبي، انبه، پاپايا،كدو تنبل، فلفل، اسفناج، كلم، هلو و زردآلو اشاره كرد.
اگر از آنهايي باشيد كه اخبار پزشكي را مرتب دنبال مي‌كنند، حتماً هر چند وقت يك‌بار درباره خواص معجزه‌آساي آنتي‌اكسيدان‌ها و اين‌كه بسياري از سرطان‌ها و بيماريهاي قلبي و عروقي از طريق استفاده از مواد غذايي حاوي آنتي اكسيدان قابل پيشگيري و درمان است، خبري خوانده‌ايد و شنيده‌ايد. به‌خاطر همه خوبي‌هايي كه به اين مواد نسبت مي‌دهند در سالهاي اخير، استفاده از مكمل‌هاي آنتي اكسيداني رواج بسياري يافته است.
اما به تازگي، نتايج مطالعه‌اي منتشر شده است و شايد شما هم خبرش را از رسانه‌ها شنيده باشيد، اين خبر به بررسي اثر آنتي اكسيدان‌هايي كه به شكل مكمل مصرف مي‌شوند بر طول عمر افراد پرداخته است. نتايج اين مطالعه نشان داده كه مصرف ويتامين‌هاي A، E، C، بتاكاروتن و سلنيوم كه همه جزو گروه آنتي‌اكسيدان‌ها تلقي مي‌شوند، به صورت دارو هيچ تأثيري بر افزايش طول عمر انسان ندارد.
آيا تنها با اتكا به اين تحقيق، مي‌توان تمام يافته‌هاي پيشين درباره اثربخش بودن مصرف آنتي‌اكسيدان‌ها بر سلامت را رد كرد و از مردم خواست تا قرص‌هاي مكمل آنتي اكسيدان خود را دور بريزند؟ گروهي از كارشناسان معتقدند كه يك مطالعه براي قضاوت كافي نيست و ساير كارشناسان مي‌گويند، مطالعه حاضر تاكيدي است بر اين نظريه كه كارايي آنتي‌اكسيدان‌ها درصورت مصرف در غذا بهتر از مصرف قرص آنهاست.
آمارها مي‌گويند 80 تا ۱۶۰ ميليون نفر كه حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد آنها را بزرگسالان تشكيل مي‌دهند، در آمريكاي شمالي و اروپا آنتي‌اكسيدان مصرف مي‌كنند و فقط آمريكايي‌ها، سال گذشته ۲/۳ ميليارد دلار هزينه خريد مكمل‌هاي تقويتي و ويتامين‌ها كرده‌اند. به همين‌خاطر گروهي از محققان بيمارستان دانشگاهي كپنهاگ دانمارك تصميم گرفتند يك‌بار ديگر اثرات حقيقي اين‌داروها بر سلامت و طول عمر را بررسي كنند.
آنها ۶۸ مطالعه را كه دربرگيرنده ۲۳۲ هزار و ۶۰۶ نفر بود، تجزيه و تحليل كردند ولي هيچ گونه نشانه چشمگيري مبني بر تأثير خوب يا بد مصرف آنتي‌اكسيدانها بر عمر انسانها پيدا نكردند. بنابراين مطالعاتي را كه كيفيت پايين‌تري داشتند حذف كرده و تنها معتبرترين مطالعات را مورد تحقيق قرار دادند.
محققان در اين مرحله دريافتند افرادي كه ويتامين مصرف مي‌كنند با خطر مرگ بيشتري روبه‌رو هستند به طوري كه خطر مرگ و مير در افرادي كه ويتامين E مصرف مي‌كردند ۴درصد، آنهايي كه بتاكاروتن مي‌خوردند ۷ درصد و افرادي كه ويتامين A مصرف مي‌كردند، حتي ۱۶درصد بيشتر از ديگران بود، اگرچه علت واقعي مرگ در بيشتر اين مطالعات نامعلوم بود!
در حالي‌كه برخي كارشناسان كه اين تحقيق را بررسي كردند، با توجه به اين كه در اين بررسي، مطالعاتي بسيار متفاوت مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است، بالا رفتن ميزان مرگ و مير بر اثر مصرف آنتي‌اكسيدان‌ها را مردود دانسته‌اند، اما دكتر كريستين گلود از بيمارستان دانشگاه كپنهاگ كه هدايت اين مطالعه را بر عهده داشت مي‌گويد: پيام اصلي اين تحقيق اين است كه پيشگيري از پيري، از طريق مصرف بتاكاروتن، ويتامين A و ويتامين E توصيه نمي‌شود.
شناسنامه آنتي‌اكسيدان‌ها
همان طور كه از نامشان پيداست، آنتي اكسيدان‌ها تركيبات يا مواد مغذي در غذاها هستند كه قادرند با فرآيند فيزيولوژيك اكسيداسيون در بافت‌ها مقابله كنند. در واقع زماني كه سلولهاي بدن ما، براي انجام فعاليت‌هاي متابوليك خود (سوخت و ساز مواد در بدن) از اكسيژن استفاده مي‌كنند، به شكل طبيعي موادي موسوم به راديكالهاي آزاد ايجاد مي‌شوند كه قادر به ايجاد آسيب‌هاي بافتي خواهند بود و آنتي‌اكسيدان‌ها با خنثي كردن اثرات زيان‌بخش راديكالهاي آزاد از اين آسيب‌ها جلوگيري مي‌كنند.
جالب است بدانيد كه همين روند اكسيداتيو است كه باعث مي‌شود روغن فاسد شود ، سيبي كه پوست آن گرفته شده تغيير رنگ دهد و آهن زنگ بزند.
اكسيدان‌هاي حاصل از فرآيندهاي داخل بدن، در نتيجه تنفس هوازي، متابوليسم و التهاب تشكيل مي‌شوند. راديكال‌هاي آزاد اگزوژن (خارجي) نيز از فاكتورهاي محيطي مانند آلودگي، نور خورشيد، ورزش شديد، اشعه ايكس، سيگار و الكل ناشي مي‌شوند.
از آنجايي كه سيستم‌هاي آنتي اكسيداني بدن ما كامل نيستند، بنابراين با افزايش سن بخش‌هاي سلولي آسيب ديده به واسطه اكسيداسيون در بدن جمع مي‌شوند و به اين دليل است كه استفاده از منابع غذايي حاوي مواد آنتي اكسيدان ضروري به نظر مي‌رسد.
قضاوت عجولانه
آنچه مسلم است اين است كه تحقيقات جديد و شگفت انگيز درباره خواص آنتي‌اكسيدان‌ها، چيزي نيست كه بتوان به راحتي از كنارش گذشت.
البته عمده اين تحقيقات، تكيه بر اثربخشي مواد موجود در منابع طبيعي دارد، همانگونه كه برخي محققان اكنون معتقدند كه آنتي‌اكسيدان‌ها تنها زماني تاثير دارند كه به صورت غذا مصرف شوند. به عبارت ديگر افرادي كه غذاهاي مملو از ويتامين مي‌خورند سالم‌تر از آنهايي هستند كه ويتامين‌ها را به صورت قرص و كپسول مصرف مي‌كنند.
جالب است بدانيد كه انجمن قلب آمريكا هم، مصرف مكمل‌هاي آنتي اكسيداني را به افراد توصيه نمي‌كند، تا اطلاعات بيشتري در اين زمينه به دست آيد. در عوض پيشنهاد مي‌كند همه سعي كنند روزانه تنوعي از غذاها را از همه گروه‌هاي غذايي اصلي مصرف كنند.
ويتامين C، ويتامين E ، سلنيوم و كاروتنوئيدهايي مانند بتاكاروتن را بايد از مواد غذايي و نه از مكمل‌ها دريافت كرد. مثلاً ويتامين E در روغن‌هاي گياهي، گردو، بادام زميني، بادام، زيتون، آواكادو،جوانه گندم، جگر و سبزيجات داراي برگ سبز موجود است.
منابع مناسب ويتامين C شامل مركبات مانند پرتقال و گريپ فورت، كلم بروكلي، سبزيجات داراي برگ سبز، گوجه فرنگي، فلفل، سيب زميني، طالبي و توت‌فرنگي هستند. از مواد غذايي حاوي بتاكاروتن(پيش‌ساز ويتامين A)، مي‌توان به هويج، طالبي، انبه، پاپايا،كدو تنبل، فلفل، اسفناج، كلم، هلو و زردآلو اشاره كرد.
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 182]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن