تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند عزوجل مى فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه به غير من پناه ببرد، مگر اين كه دستش را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821099990




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفت‌وگو با فارس اعلام شد مؤسسه لغتنامه دهخدا جوان‌گرايي مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در گفت‌وگو با فارس اعلام شد مؤسسه لغتنامه دهخدا جوان‌گرايي مي‌كند
خبرگزاري فارس: رئيس جديد مؤسس لغتنامه دهخدا مي‌گويد: در نظر دارم افرادي را كه دكترا گرفته‌اند و جوان هستند به عنوان دستيار با نظر اساتيد قبلي به كار گيرم كه زير نظر اين اساتيد دوره ببينند.


علي افخمي رئيس جديد موسسه لغتنامه دهخدا در گفت‌وگو با خبرنگار ادبي فارس درباره برنامه‌هاي اين موسسه عنوان كرد: لغتنامه دهخدا بيش از 60 سال است كه روال خاص خودش را داشته و حاصلش هم مجموعه لغتنامه است كه در 70 منتشر شد و بعدها CD آن به بازار آمد.
وي افزود:با اين وجود اين آخر كار موسسه نيست كه بگوييم مرحوم دهخدا كار را شروع كرد، ديگران ادامه دادند و در زمان دكتر شهيدي به اتمام رسيد. فرهنگ‌نويسي كاري است كه هيچ پاياني را برايش نمي‌توان متصور شد و هر مديري كه مي‌آيد قاعدتا بايد برنامه‌اي داشته باشد.
رئيس موسسه لغتنامه دهخدا با بيان اينكه در زمينه فرهنگ‌نگاري برنامه‌هايي را در آينده دنبال خواهد كرد، تاكيد كرد: احتمالا بعد از مدتي كه مسائل فيزيكي و ساماندهي امور اداري انجام شد در خصوص اهداف بلند موسسه به دانشگاه تهران يك پروتكل ارائه مي‌دهيم و البته هنوز صلاح نمي‌دانيم جزئيات مساله كه چكش‌كاري نشده است را مطرح كنيم.
افخمي تصريح كرد: قرار است كه با مساعدت دانشگاه براي ارتقاء و به روز كردن و حفظ زحمات موسسان و مولفان موسسه لغتنامه دهخدا گام‌هايي را آنچنان كه در شان اين موسسه است، برداريم.
وي در خصوص جزئيات اين فعاليت‌ها اظهار داشت: معمولا تا چيزي را روي كاغذ نياورم و به تصويب هيئت رئيسه دانشگاه نرسانم و تاييد آنها را نداشته باشم، جزئياتش را نمي‌خواهم در بوق و كرنا كنم.
رئيس موسسه لغتنامه دهخدا به كارگيري نيروهاي جديد در موسسه را از اهداف خود عنوان و بيان كرد: در موسسه اساتيد برجسته انگشت‌شماري از قديم بوده‌اند كه متاسفانه روزگار يكي‌يكي گل‌هاي فرهنگ و ادب اين سرزمين را با خودش برده است.در ابتدا هم تعداد آنها زياد نبود و برخي از آنها هم اكنون نيز در موسسه كارشان را دنبال مي‌كنند. در نظر دارم افرادي را كه دكترا گرفته‌اند و جوان هستند به عنوان دستيار با نظر خودشان به كار گيرم كه زير نظر اين اساتيد دوره ببينند تا روزگاري شاهد اين نباشيم كه از اين بزرگان بي‌بهره هستيم.
افخمي به فرهنگ دوم موسسه لغتنامه دهخدا در دو جلد اشاره كرد و گفت: الان 20 سال طول كشيده كه همين بزرگواراني كه در خدمتشان هستيم زحمت كشيده‌اند و حرف «الف» آن منتشر شده است. برخي انتقاد مي‌كنند كه اگر قرار است يك حرف 20 سال طول بكشد حتما يك قرن طول خواهد كشيد تا به پايان برسد. اما كار، كار حساس و ظريفي است و ظرافت‌هاي خاص خودش را دارد و نمي‌توانيم تكه براده‌ها را كنار هم قرار دهيم تا كار زودتر به پايان برسد.
وي بار ديگر بر ضرورت استفاده از نيروهاي جديد در موسسه تاكيد و تصريح كرد: بنده معتقد نيستم همه كار بر عهده افراد انگشت‌شماري باشد كه واقعا بيش از توانشان كار مي‌كنند. برخي حتي كار را مي‌گيرند و به خانه مي‌برند و بعد به موسسه مي‌آورند. اين كار حاصل زنجيره‌اي است كه به شدت فعاليت مي‌كنند و ما بايد يك نيروي محركه و توان جديد به اين موتور اصلي اضافه كنيم كه خيلي به اين‌ها فشار نيايد و بعد هم با استفاده از ابزارهاي فني جديد مثل رايانه به كار سرعت مي‌بخشيم.
رئيس موسسه لغتنامه دهخدا درباره همكاري دبير سياقي با موسسه بيان داشت: آقاي دبير سياقي از همكاران مرحوم دهخدا هستند كه در اين سن و سال همچنان كار مي‌كنند. از زمان دكتر شهيدي ايشان در قزوين مستقر بودند و هفته‌اي يكبار به موسسه مي‌آمدند. با اين حال اعضاي هيئت مولفين در ارتباط تنگاتنگ با ايشان هستند و از نظراتشان استفاده مي‌كنند اما با توجه به شرايط سني ايشان مدتي است كه در قزوين هستند و اميدواريم كه مثل سابق بتوانيم هفته‌اي يك روز رادر خدمتشان باشيم.
انتهاي پيام/
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 169]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن