تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815377113




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با تازه‌هاي نشر:«آيين نيايش در قرآن» منتشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: با تازه‌هاي نشر:«آيين نيايش در قرآن» منتشر شد
گروه انديشه: كتاب «آيين نيايش در قرآن» نوشته «مينا شمخي» به همت انتشارات «هستي‌نما» منتشر شد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، اين اثر در رابطه با مفهوم دعا و آيين نيايش در قرآن كريم تدوين شده است. بحث دعا در قرآن كريم از عميق‌ترين بحث‌ها است. قرآن كريم بر بيان حقيقت دعا و نقش آن در زندگي انسان، جلوه‌اي از دعاهاي بندگان خالص خدا پيش روي ما مي‌گذارد تا از آن اسوه‌هاي كمال و سرافرازي، الگو گرفته و بدين وسيله وجود خويش را از فيوضات الهي بهره‌مند سازيم.

مسئله اصلي در اين پژوهش، بيان و تبيين حقيقت دعا است. ديدگاه‌هاي و تصورات مختلفي چه در بين عوام مردم و چه در بين متشرعان و چه در بين مخالفان دين و شريعت در مورد دعا وجود دارد. عده‌اي دعا را جايگزين كار و تلاش و تفكر و انديشه مي‌پندارند. گروهي دعا را فقط وسيله‌اي براي صيقل دادم روح مي‌دانند.

تصور عده‌اي اين است كه دعا وسيله‌اي براي كسب رزق و روزي بيشتر است. دسته‌اي دعا را مخصوص حال اضطرار و عده‌اي مطرح كردن درخواست‌هاي دنيوي را درون شأن دعا مي‌دانند. عده‌اي دعا را مخصوص گناهكاران مي‌دانند و عده‌اي ممكن است دعا را ناشي از جهل انسان نسبت به اسباب بدانند.

اين تحقيق در صدد است در حد توان جمال حقيقي دعا را در قرآن كريم جلوه‌گر ساخته و بر اكثر اين تصورات عاميانه از دعا خط بطلان بكشد. در اين نوشتار دعا، در قرآن كريم، از ابعاد مختلف مورد بررسي قرار گرفته است. اين ابعاد به صورت اجمال عبارت‌اند از: معناشناسي دعا در قرآن كريم، مقدمات و شرايط دعا، دعا در دو مكتب توحيد و شرك و مضامين دعاهاي قرآني.

در بخش معناشناسي دعا در قرآن كريم وجوه مختلف از كاربرد واژه دعا در قرآن كريم مورد بررسي قرار گرفته و معناي حقيقي اين واژه تبيين شده است. براي روشن شدن مفهوم حقيقي دعا، واژه‌هاي هم‌خانواده دعا؛ مانند سؤال، طلب، استغاثه، استغفار، اجابت و استجابت، تضرع و ابتهال نيز بررسي شده است. در اين بخش با استفاده از آيات قرآن كريم، شرايط و آدابي را كه براي استجابت دعا در قرآن كريم مطرح شده، تبيين شده است.

در بخش دعا در دو مكتب توحيد و شرك مي‌خوانيد كه خواندن خدا و خواندن غير خدا در قرآن به عنوان مبناي توحيد شرك معرفي شده است. برخي توسل به انبيا و اوليا(ع) را كه در شيعه به عنوان يك اعتقاد راسخ مطرح است، مصداق خواندن غير خدا پنداشته‌اند. از بررسي آيات قرآن به دست مي‌آيد كه دعا و عبادت در عين تعدد مفهومي وحدت مصداقي دارند. خواندن غير خدا مستلزم خارج شدن از مرز عبوديت حق تعالي و وارد شدن به محدوده شرك است.

مؤلف در اين تحقيق مرز بين توحيد و شرك را در دعا مطرح ساخته و به اثبات رسانده است كه توسل به اولياي خدا به عنوان وسايط فيض حق تعالي نه تنها ممنوع نيست، بلكه امري است كه مورد توجه و عنايت حق تعالي نيز واقع است.

در بخش مضامين دعاهاي قرآني مي‌خوانيد، در قرآن كريم دعاهاي مختلفي از پيامبران و اولياي خدا حكايت شده است كه سرشار از عرفان و معرفت است و راه و روش راز و نياز با خدا و استعانت از حضرتش را به ما مي‌آموزد. نوع درخواست‌هاي انبيا و اوليا(ع) از خداوند در بخشي از اين پژوهش مورد توجه قرار گرفته است.

كتاب «آيين نيايش در قرآن» نوشته «مينا شمخي» به تازگي دوم تيرماه سال جاري به همت انتشارات «هستي‌نما» به شمارگان 2000 نسخه در قطع وزيري شوميز در 224 صفحه منتشر شد.

بهاي اين اثر 22000 ريال است.
 چهارشنبه 5 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 270]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن