تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821135021




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتقاد شديد عفو بين الملل از همكاري اتحاديه اروپا در پروازهاي مخفي سيا


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: انتقاد شديد عفو بين الملل از همكاري اتحاديه اروپا در پروازهاي مخفي "سيا"
عفو بين الملل امروز طي گزارشي از نقش اتحاديه اروپا در پروازهاي مخفي آمريكا براي انتقال مظنونان تروريستي به زندانهاي مخفي سيا ( سازمان اطلاعات مركزي آمريكا) انتقاد كرد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه فايننشال تايمز، در اين گزارش آمده است: دولتهاي اروپايي به مسئوليتهاي خود تحت قانون بين الملل به دليل ايفاي نقش در برنامه پروازهاي مخفي آمريكا، عمل نكرده اند.

در اين گزارش آمده است: اطلاعات بيشتر در مورد اين برنامه از جمله اينكه چه كشورهايي در آن مشاركت داشته اند و ميزان مشاركت آنها تا چه ميزاني بوده، هنوز مشخص نيست. اما كشورهاي اروپايي به شكلهاي متفاوتي به آمريكا كمك كرده اند.

اين كمكها به شكل همكاري مقامهاي اروپايي بوده، چرا كه از خاك آنها براي " پايگاههاي سيا" يا مراكز بازداشت مخفي استفاده شده، به سازمان اطلاعات مركزي آمريكا( سيا) اجازه داده شده تا از طريق فرودگاههاي اروپا افراد بازداشت شده را منتقل كنند و نوع ديگر همكاري هم بازجويي اين افراد از طريق عوامل اروپايي يا فرستادن افراد به جاههايي بوده كه بازداشت شدگان با خطر شكنجه روبرو بوده اند.

در اين گزارش به مواردي اشاره شده كه در آن كشورهاي سوئد، آلمان، ايتاليا ، مقدونيه و بوسني مشاركت داشته اند. اين گزارش همچنين سوالاتي را درباره نقش انگليس در بازداشت و هچنين انتقال " مارتين موبانگا " تبعه انگليس و " بيشر الراوي" و " جميل البنا " دو فرد ساكن انگليس مطرح مي كند.

تمركز ديگر عفو بين الملل همچمنين بر موضوع " بنيامين محمد" تبعه اتيوپي و ساكن انگليس است كه در مغرب شكنجه شد و به مدت چهار سال است كه در زندان گوانتانامو به سر مي برد. اين چهار نفر همگي در كشور سومي – نه آمريكا و نه انگليس- به آمريكا تحويل و سپس به گوانتانامو انتقال داده شدند.

اين گزارش از كشورهاي اروپايي مي خواهد شش مسئله را در اين برنامه مخفي آمريكا بپذيرند: محكوم كردن اين اقدام، انجام تحقيقات مستقل، اطمينان از نظارت سازمانهاي اطلاعاتي، خوددداري از كمك در انتقال آينده افراد، آوردن اين افراد به پاي ميز عدالت و پرداخت غرامت به قربانيان گذشته.

عفو بين الملل به اين نتيجه رسيده است كه در اين برنامه نقض حقوق بشر صورت گرفته، زيرا بازداشت غيرقانوني افراد و شكنجه و رفتار غيرانساني همگي از موارد نقض اين قانون هستند.

آمريكا پس از حادثه 11 سپتامبر جمع زيادي از زندانيان مظنون به تروريسم را به كشورهاي ديگر جهان منتقل كرده است. اين خبر رسوايي بزرگي براي دولت آمريكا در سال 2005 به وجود آورد و واكنش متفاوت كشورهاي جهان را برانگيخت.

پيش از اين نيز شوراي اروپا در گزارش جداگانه ، گزارشهايي حاكي از عمليات مخفي و سري "سيا" در كشورهاي مختلف جهان در دستگيري، بازجويي، شكنجه و انتقال متهمان خارجي به بازداشتگاههاي تحت نظارت آمريكا را تاييد كرده بود.

درباره زندان مخوف گوانتانامو، نيز گروههاي حقوق بشر و سازمان ملل متحد بارها از آمريكا خواسته اند اين مكان خطرناك را تعطيل كند.
 سه شنبه 4 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن