تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803522441




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س)منظور از «ليلة» در سوره قدر حضرت زهرا(س) است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س)منظور از «ليلة» در سوره قدر حضرت زهرا(س) است
گروه انديشه: منظور از «ليلة» در سوره مباركه «قدر»، حضرت فاطمه زهرا(س) است و كسي كه حقيقتا به ايشان معرفت يابد، شب قدر را درك كرده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، آن‌چه كه مي‌خوانيد جستاري به بهانه ولادت حضرت صديقه كبري، فاطمه زهرا(س) است. خواستيم درباره وجود نوراني حضرتش بنويسيم قلم شكست، خواستيم پرنده‌هاي بلند پرواز انديشه را به بلنداي معرفتش پرواز دهيم، بال‌هايشان شكست. جاي شگفت نيست كه او، ام‌ابيها، سترالله الكبري، روح بين جنبي المصطفي، الصلوةالوسطي، عروةالوثقي، قرار القلب، القدوةالمسددة، كلمة طيبة، الليلة المباركة و ... است.

شايد اين معرفت دورتر از معرفت «ليلةالقدر» نباشد كه سرور صادقان؛ جعفربن‌محمدالصادق(ع) فرمودند: «اليلة هي فاطمة و القدر هو الله و من عرف فاطمة حق معرفتها فقد ادرك ليلة القدر» و از گفتار سرور عالمان باقرالعلوم(ع) آن‌جا كه در پاسخ جابربن‌يزيد جعفي كه از حضرتش درخواست كرد روايتي در شأن ام‌ابيها بيان كنند تا محبين خوشحال شوند، استفاده مي‌شود كه: «روز قيامت در محشر است كه حضرت فاطمه(س) شناخته مي‌شوند و جايگاه ايشان براي مردم آشكار مي‌شود.»

فاطمه(س) كه در كلام قرآن، كوثر، بحر، ليلةالقدر، مطهرة، صراط مستقيم، مشكوة، شاخه شجره طيبه ناميده شده است، ميراث‌دار عطوفت حمكت نبوي است. وجود او هم‌چون وجود رسول خدا(ص) سراسر نورانيت و لبريز از عطوفت است.

در ميان معصومين(ع) جهات فرهنگي ام‌الائمه صديقه طاهره(س) جايگاه و منزلتي ويژه دارد؛ چرا كه دست‌پرورده مستقيم رسول خدا(ص) و استمرار وجود اوست. علم او از علم رسول خدا(ص) و سيره او همان سيره پيامبر(ص) است.

فردي كه اسلام را به عنوان مكتب حيات‌بخش (كه به تمام ابعاد وجودي انسان توجه دارد)، انتخاب مي‌كند، به هدفي روي مي‌آورد كه اسلام بر اساس فطرت انساني پيشنهاد مي‌كند؛ لذا متوجه اسوه‌اي مي‌شود كه ويژگي‌هاي خاص مكتب توحيدي را در تمامي ابعاد داشته باشد تا بتواند در تمام جهات، به او اقتدا كند و خود را مانند او بسازد و بدين وسيله به صفات و كمالات انساني مزين شود و به مطلوب شايسته برسد.

قرآن كريم شخص پيامبر اسلام(ص) را «اسوة حسنة» و كامل معرفي مي‌كند و مي‌فرمايد: «مسلما براي شما در زندگي رسول خدا سرمشق نيكويي بود، براي آن‌ها كه اميد به رحمت خدا و روز رستاخيز دارند و خدا را بسيار ياد مي‌كنند.»

هنگامي كه لحظه به لحظه به زندگاني فاطمه زهرا(س) مي‌نگريم، درمي‌يابيم كه فاطمه(س) داراي شخصيت والاي الهي و انساني و شبيه رسول خدا(ص) در تمام جهات است و مانند بودن او در اصل وجود، حقيقتي است كه با توجه به بيانات پدر بزرگوارش جايي براي ابهام و ترديد نيست.

راوي نقل مي‌كند كه پيامبر اكرم(ص) بيرون آمد، در حالي كه دست حضرت فاطمه(س) را گرفته بود، پس فرمودند: «كسي كه او را نمي‌شناسد، او فاطمه دختر محمد(ص) است، او پاره تن و قلب من است، او روح من است كه در بين دو پهلوي من قرار دارد، پس كسي كه او را اذيت كند، به راستي مرا اذيت كرده و كسي كه مرا آزار دهد، به راستي خدا را آزار داده است.»

اضافه بر مانند بودن حضرت زهرا(س) به رسول خدا(ص) كه خود قرينه‌اي كامل و تام بر اسوه بودن اوست، قرائن ديگري وجود دارد كه تأييد بر الگو بودن ايشان دارد. به عنوان نمونه، عايشه و ديگران از پيامبر(ص) روايت كرده‌اند كه آن حضرت فرمودند: «اي فاطمه! بر تو بشارت باد كه خداي متعال تو را بر زنان جهانيان و بر زنان اسلام كه بهترين دين است، برگزيد.»

رسول خدا(ص) شخصيتي بسيار عظيم است كه تمام گفتار، كردار، حركات و سكناتش براي ما حجت است. او از طريق وحي و از روي علم و حكمت و بر اساس معيار الهي سخن مي‌گويد. اگر در مورد شخصي سكوت مي‌كند، اگر از شخصي تعريف و تمجيد كرده يا شخصي را نكوهش مي‌كند، از روي حكمت و حق است؛ چرا كه خداوند متعال در قرآن كريم مي‌فرمايد: «هرگز از روي هواي نفس سخن نمي گويد. آن‌چه مي‌گويد، چيزي جز وحي كه بر او نازل شده، نيست.»

رسول اسلام(ص)، دخترش فاطمه(س) را گرامي داشته و به نيكويي ستوده است. تمجيد از آن بانوي بزرگ، نه به جهت آن است كه او فرزند آن حضرت(ص) بوده و عاطفه پدري موجب شده كه دخت گراميش را به خوبي و نيكي بستايد و صفات نيكي را به او نسبت دهد، بلكه ستودن حضرت فاطمه(س) بر اساس حقيقت او و ظهور صفات و كمالات معبود در روح او بوده است. او عظيمة و مطهرة است. مدح رسول خدا(ص) از او، آشكار كردن حقيقت موجود در اوست.

خداوند پيامبر اسلام(ص) و ائمه(ع) را بر رجال عالم اختيار كرد و آن‌ها را انسان‌هاي كامل و الگو و حجت بر همه قرار داد، به همين نحو، فاطمه(س) را الگو و حجت بر تمام مردم جهان ـ اعم از زن و مرد ـ قرار داد؛ اقتداي به او، اقتدا به رسول خدا(ص) و ائمه معصومين(ع) است.*

*منابع: «فاطمه؛ سر پنهان ليلةالقدر»، حجت‌الاسلام و المسلمين احمدي‌تبار، مجله «گنجينه مجمع؛ «فاطمه اوج ايثار و از خودگذشتگي»، حجت‌الاسلام و المسلمين سالار، مجله «گنجينه مجمع»؛ پايگاه اطلاع‌رساني اسلامي ـ شيعي رشد (برگرفته از كتاب فاطمه كيست؟، تأليف محمدرضا امين زاده با اندكي تصرف)
 سه شنبه 4 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 235]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن