تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815917496




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كميته مردمي براي رهايي ديپلمات ايراني تشكيل شد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: كميته مردمي براي رهايي ديپلمات ايراني تشكيل شد


سياست‌خارجي- گروه سياسي:
همزمان با بستري شدن تحت‌الحفظ ديپلمات سابق ايران در بيمارستان «كرانول» لندن جمعي از دوستان وي اقدام به تشكيل كميته‌اي براي رهايي وي كردند.

نصرت‌الله تاجيك، سفير سابق ايران در اردن كه پس از توطئه‌اي جاسوسي، آمريكا خواستار محاكمه وي است پس از تحمل فشارهاي فيزيكي و رواني طي 2 سال گذشته هم‌اكنون در بيمارستان كرانول به سر مي‌برد.

وي 7خرداد ماه پس از آن كه حكم استردادش به آمريكا به وي ابلاغ شد دچار حمله قلبي گرديد و پس از بستري شدن در بيمارستان شهر دورهام به‌منظور عمل جراحي قلب به لندن منتقل شد.

آخرين وضعيت تاجيك

به گزارش همشهري، قرار است پزشكان معالج نصرت‌الله تاجيك با وكلاي وي ديدار كنند تا در تهيه درخواست جديد مبني بر ابطال استرداد وي به آمريكا به‌دليل مشكلات جسماني وي مذاكره كنند. بستري بودن وي در بيمارستان تا پنجشنبه تمديد شده است تا بررسي شود كه آيا وي شرايط ترخيص از بيمارستان را دارد يا خير؟ براساس اين گزارش، اگر روز پنجشنبه پزشكان تصميم بگيرند كه وي از بيمارستان ترخيص شود و تاييد كنند كه استرداد تاجيك براي سلامتي وي ضرري ندارد، استرداد تاجيك اتفاق مي‌افتد.

به گفته پزشكان تاجيك، وي پس از روز دوشنبه هفته گذشته كه عمل جراحي داشت در وضعيت بهتري قرار دارد و با توجه به اينكه نوبت بعدي عمل وي 15 روز ديگر است، پزشك معالج وي همراه بودن او با خانواده‌اش را پيشنهاد كرده است در صورتي كه بنا براعلام پليس انگلستان وي مجبور است يا به شهر محل سكونتش منتقل شودكه با توجه به وضعيت درماني وي مقدور نيست و يا اينكه تحت الحفظ در بيمارستان همچنان بستري بماند. همچنين دادگاه لندن تاكنون اجازه نداده است كه نصرت‌الله تاجيك، بيمارستان را به مقصد سفارت ايران در لندن و يا هتل ترك كند، اين در حالي است كه هنوز پابند الكترونيكي به پاي اين ديپلمات سابق ايراني نصب است و وي در هر جا با موقعيت‌ياب GPS شناسايي و رديابي مي‌شود.

بنا به گفته يكي از بستگان نزديك وي، دخالت پليس، فعاليت‌هاي پزشكي تاجيك را نيز تحت‌تأثير قرار داده است و فشارهاي روحي و رواني بيشتري را بر وي وارد آورده است.
ارتباط با تاجيك هم‌اكنون از طريق تلفن و اي‌ميل مقدور است كه البته اين كانال ارتباطي نيز تحت نظر قرار داشته و به گفته يكي از دوستان تاجيك «نمي‌توان به راحتي از اين طريق ارتباط داشت.»

كميته مردمي براي رهايي ديپلمات ايراني

هم‌اكنون جمعي از هم دوره‌اي‌هاي دوران تحصيل نصرت‌الله تاجيك در دانشگاه علم و صنعت با تشكيل گروهي به‌دنبال رايزني و پيگيري پرونده وي هستند و در اين راستا ديدارهايي را نيز با برخي از مسئولان دولت قبل و فعلي داشته‌اند.

در اين زمينه انجمن اسلامي دانش‌آموختگان دانشگاه علم و صنعت ايران با صدور بيانيه‌اي ضمن تاكيد بر بي‌گناهي نصرت‌الله تاجيك از اتهامات وارده از دولت انگليس خواست درباره او به‌ صورت مستقل و بدون توجه به فشارهاي غيرمنطقي آمريكا عمل كند و با آزادي تاجيك از ادامه فشارهاي روحي بر او و خانواده‌اش خودداري كنند.

به گزارش خبرنگار همشهري تاكنون ديدار و گفت‌وگو با مسئولان خانه احزاب و برخي احزاب كشور در راستاي پيگيري وضعيت اين ديپلمات ايراني انجام شده است و در اين راستا ديدارهايي با سران احزاب كارگزاران سازندگي، موتلفه اسلامي و برخي شخصيت‌ها از جمله سيدمحمد خاتمي انجام شده است.

در اين راستا گفت‌وگوهايي با كشيشان بلندپايه يكي از كليساهاي مركزي انگلستان توسط يكي از مقامات بلندپايه دولت قبل صورت گرفته و مهدي كروبي دبيركل حزب اعتماد ملي نيز در نامه‌اي خطاب به گوردون براون نخست‌وزير و دبيركل حزب كارگر كشور انگلستان كه رونوشت آن به جك استراو وزير دادگستري اين كشور نيز ارسال شده است درباره حل و فصل بازداشت نصرت‌الله تاجيك خواستار اقدامي عاجل شد.

اين نامه به سفير انگلستان در ايران سپرده شد و كروبي طي آن ضمن اشاره به سوابق تاجيك از گوردون براون و جك استراو خواهان حل و فصل مسئله به لحاظ رعايت حقوق انساني و حقوق قانوني نامبرده و نيز پيگيري آن از سوي مقامات كشور انگلستان شده است.

آنچه رخ داد

آبان 85 از نيمه گذشته بود كه به نوشته نشريه «ميل آن ساندي» پليس لندن، به درخواست آمريكا براي استرداد نصرت‌الله تاجيك سفير پيشين ايران در اردن او را 26 اكتبر 2006در منزلش در دورهام انگليس دستگير كرد.

وزارت امنيت داخلي آمريكا كه باني دستگيري تاجيك در انگلستان بود دو مأمور مخفي به انگلستان فرستاد كه عملياتي براي بازداشت وي انجام داده ولي بعدا با قراروثيقه آزاد شد.
با افشاي اين عمليات جاسوسان آمريكايي، اين پرسش پيش آمد كه آيا دولت بريتانيا از چنين عملياتي آگاهي داشته است؛ اگر چنين باشد، اين مسئله پيش كشيده مي‌شد كه دولت بريتانيا براي به دام انداختن مظنونان با سازمان‌هاي جاسوسي غير بريتانيايي همكاري مي‌كند؛ و اگر دولت بريتانيا از اين عمليات اطلاع نداشته ‌است، اين پرسش پيش مي‌آمد كه چرا جاسوسان آمريكايي‌بدون كنترل دولت در خاك انگلستان فعاليت مي‌كنند.
هرچند گروه‌هاي طرفدار حقوق بشر، از جان ريد، وزير كشور و مارگارت بكت، وزير امورخارجه وقت انگليس در اين باره توضيح خواستند اما پاسخ قابل توجهي نتوانست در اين باره ارائه شود و سئولات سر به مهري هنوز بي‌پاسخ مانده است.

آنچه دولت ايران انجام داد

رئيس‌جمهوري و رئيس شوراي‌عالي امنيت ملي در اولين نشست خبري اش در سال‌جاري در هنگام خروج از محل نشست مطبوعاتي در پاسخ به سؤال همشهري درباره اقدام ايران براي جلوگيري از استرداد نصرت‌الله تاجيك به دولت واشنگتن، تأكيد كرد: تمام توانمان را براي جلوگيري از استرداد به‌كار مي‌گيريم.

حسيني، سخنگوي وزارت‌امور خارجه ايران نيز يكشنبه، ۱‌ارديبهشت ۱۳۸۷ در مورد اتهامات مطرح شده عليه نصرت‌الله تاجيك تاكيد كرد كه اين اتهامات واهي و غيرواقعي بوده و از دولت انگليس خواست بدون اينكه تحت‌تأثير فشارهاي آمريكا قرار گيرد وي را آزاد كند.

وي 27 خرداد نيز در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص آخرين وضعيت نصرت‌الله تاجيك گفت: وزارت امور خارجه سلسله اقداماتي را درخصوص موضوع آقاي تاجيك از سال گذشته آغاز كرده كه مسئولان كشور و خانواده ايشان در جريان بوده و جزئيات تفصيلي آن به موقع به اطلاع خواهد رسيد؛ موضوعي كه با پيگيري‌هاي همشهري عصر مشخص شد بستگان وي از اين اقدامات اطلاعي ندارند.

تاريخ درج: 3 تير 1387 ساعت 14:01 تاريخ تاييد: 3 تير 1387 ساعت 15:33 تاريخ به روز رساني: 3 تير 1387 ساعت 14:45
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن