تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815423350




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش فارس از نشست رسانه‌اي دومين جشن منتقدان سينما؛ اهداي 60 جايزه به سينماي ايران در دومين جشن منتقدان سينمايي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از نشست رسانه‌اي دومين جشن منتقدان سينما؛ اهداي 60 جايزه به سينماي ايران در دومين جشن منتقدان سينمايي
خبرگزاري فارس: در دومين جشن نويسندگان و منتقدان سينماي ايران، 60 در بخش‌هاي مختلف اهدا مي‌شود.


به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، نشست رسانه‌اي دومين جشن منتقدان و نويسندگان سينمايي ايران با حضور سعيد مستغاثي (رئيس انجمن)، محمد خزايي (دبير جشن) و كامران ملكي برگزار شد.
بنا بر اين گزارش، در ابتداي اين نشست سعيد مستغاثي با بيان اينكه شبهاتي وجود دارد كه نقد را در تقابل با پروسه توليد فيلم قرار مي‌دهد، گفت: هميشه اين شبهه وجود داشته كه نقد تأثير منفي در توليد و توزيع فيلم دارد و اين تصور بوده كه منتقد در برج عاج مي‌نشيند و فيلمي را مي‌كوبد و سلايق خود را اعمال مي‌كند.
وي ادامه داد: اما تجربه ثابت كرده است كه در تمامي دنيا منتقدين در تعامل پويا و ديناميكي با پروسه توليد و توزيع بوده‌اند و منتقدان بسياري به عنوان مشاور و ارائه كننده راهكار به كمپاني‌هاي بزرگ جهاني كمك مي‌كنند.
رئيس انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران افزود: منتقدان هميشه به صورت غير رسمي مشاوره‌هايي به اهالي سينما مي‌دهند و ما شاهد اين بوده‌ايم كه فيلمسازاني هم توسط مطبوعاتي‌ها بالا آمده‌اند و پيشرفت كرده‌اند و اين امر انكارناپذير است.
اين منتقد سينما گفت:اگر تريبون مطبوعات نبود اين فيلمسازان چگونه مي‌توانستند حرفشان را بزنند؟ منتقدان به عنوان آناليزور آنچنان كه در فوتبال نيز مي‌بينيم،مي‌توانند عمل كنند و راهگشا باشند.
اين منتقد سينما در ادامه اين نشست افزود: جشن انجمن منتقدان و نويسندگان فتح بابي است در زمينه تعامل منتقدان با بدنه سينما و سينماگران، تا سينمايي در خور و شايسته سرزمين ايران داشته باشيم.
وي با اشاره به همزماني برگزاري جشن انجمن منتقدين با سي و امين سالگرد انقلاب اسلامي گفت: اين جشن در آستانه سي و امين سال انقلاب و با نگاهي به سي سال سينماي نوين ايران برگزار مي‌شود و همه ژانرها و حرفه‌هاي سينما نيز در اين برنامه ديده و از زير نگاه منتقدان دور نمي‌مانند.
محمد خزايي دبير نخستين جشن نويسندگان و منتقدان سينماي ايران خبر از برگزاري اين جشن به مدت سه روز و با مجاورت با روز قلم داد و گفت: اين جشن يكي از بزرگترين اجتماعات و گردهمايي‌هاي اهالي مطبوعات خواهد بود كه به دليل اهميت و اهتمام به جايگاه نقد و منتقد در سينما به تقويت فرهنگ نقد‌پذيري در جامعه و بستر سازي براي توجه بيشتر به رويكردهاي تحليلي در فعاليت‌هاي فرهنگي سينمايي و جدي‌تر ديده شدن ارزش‌ها، ظرفيت‌ها و كاركردهاي نقد و نوشتار سينمايي، امسال توجه و نگاه ويژه‌اي به آن صورت گرفته است.
وي به تشريح برنامه‌هاي اين جشن پرداخت و گفت: اين جشن به مدت سه روز و در روزهاي نهم، دهم و يازدهم تيرماه برگزار مي‌شود. روز نخست در قالب برگذاري گردهمايي و سمينار با موضوع تأثير نقد و نوشتار در سينماي ايران با حضور فريدون جيراني، رسول صدرعاملي، منوچهر محمدي، شهرام جعفري نژاد و سعيد مستغاثي برپا مي‌شود.
خزايي درباره برنامه هاي دو روز ديگر اين جشن گفت: در روز دوم مراسم جشن انجمن ساعت 20:30 در تالار وحدت برگزار مي‌ شود و روز يازدهم كه آخرين روز جشن خواهد بود. فيلم برگزيده جشنواره فجر از نگاه منتقدان به نمايش در مي‌آيد كه همراه با جلسه نقد و بررسي خواهد بود.
اين منتقد سينما در ادامه افزود: تجليل از برگزيدگان جشنواره فيلم فجر در مراسم جشن منتقدان انجام خواهد شد، ضمن اينكه با توجه به سي و امين سالگرد انقلاب اسلامي از 30 چهره برتر سينماي پس از انقلاب تقدير به عمل مي‌آيد.
وي افزود: ما براي انتخاب اين 30 چهره يك آكادمي تشكيل داديم و براي تمامي اعضاي انجمن فرم‌هايي ارسال كرديم كه در اين بين 93 درصد از فر‌م‌ها مرجوعي بود. نتيجه حاصل شده انتخاب 5 بازيگر، 3 فيلمنامه نويس ، 3 تهيه كننده و 6 كارگردان است.
بنا بر اين گزارش، در نشست رسانه‌اي جشن انجمن منتقدان و نويسندگان دبير جشن گفت: قرار است از دو منتقد سينما زاون قوكاسيان و طهماسب صلح‌جو قدرداني به عمل آيد، ضمن اينكه از رؤساي انجمن منتقدان در سال‌هاي گذشته نيز قدرداني به عمل خواهد آمد.
اين منتقد سينما با بيان جزييات ديگري از نخستين جشن انجمن منتقدان و سينماگران گفت: وله‌هاي تصويري سي سال سينماي پس از انقلاب به كارگرداني مهدي كرم‌پور بخش ديگري از برنامه‌هاي مراسم جشن است. محسن شاه ابراهيمي طراحي صحنه اين مراسم را به عهده دارد و محمد سلوكي و كامران ملكي مجريان اين برنامه خواهند بود.
خزايي درباره همكاري‌هايي كه براي برگزاري اين جشن صورت گرفته گفت: اين جشن با همكاري خانه سينما، انجمن سينماي جوانان ايران، مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، مركز اينترنت تهران و فرش شفقي تبريز برگزار مي‌شود.
وي از قدرداني از چهار نشريه تخصصي سينما خبر داد و گفت: ما قصد داشتيم به مسئله نقد و نوشتار نيز بپردازيم و هيأت داوري تشكيل دهيم تا منتقدان آثار خود را به رقابت بگذارند. ولي اين امر ميسر نشد و اميدوارم در سال‌هاي آينده اين اتفاق بيافتد. اما چهار نشريه را انتخاب كرديم كه از آنها قدرداني به عمل خواهد آمد.
خزايي همچنين افزود: اولين دائرةالمعارف منتقدان و نويسندگان سينماي ايران در حال تأليف است كه منوچهر اكبرلو كار گردآوري و نگارش آن را بر عهده دارد. اميدوار بوديم اين كتاب همزمان با جشن آماده شود ولي ميسر نشد و احتمالا در جشنواره فيلم فجر آماده خواهد بود.
وي همچنين گفت:‌در جشن انجمن منتقدان 60 جايزه شامل 17 جايزه برگزيدگان جشنواره فيلم فجر، 30جايزه سي سال سينماي ايران، 4جايزه نشريه تخصصي سينمايي، 2جايزه بزرگداشت و 5جايزه مديران اسبق انجمن منتقدان اهدا خواهد شد.
سعيد مستغاثي نيز در انتهاي اين مراسم با بيان سخناني درباره كاركرد صنفي انجمن منتقدان گفت: انجمن ما ابتدا انجمني است صنفي و در قدم دوم به مسائل فرهنگي مي پردازد ما فعاليت‌هايي در زمينه تأمين مسكن اعضا كرده‌ايم و در پي ايجاد تعاملات با ديگر اصناف خانه سينما هستيم.
وي همچنين درباره جذب وبلاگ‌نويسان به اين انجمن گفت:‌انجمن در حال جذب دوستان وبلاگ نويسي است كه به طرح مباحث سينمايي مي‌پردازند ما وبلاگي در پرشين بلاگ داريم كه لينك تمام دوستان منتقد در آن وجود دارد. اين نوعي گردهمايي و حلقه دوستان وبلاگ‌نويسان خواهد بود.
مستغاثي درباره استقرار انجمن منتقدان در خانه سينماي شماره دو گفت: با تعاملاتي كه با مديرعامل خانه سينما داشتيم قول مساعد گرفتيم كه محلي در خانه سينما شماره دو به انجمن منتقدان سينمايي تعلق بگيرد.
انتهاي پيام/
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 265]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن