تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ای على! عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى‏آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815316034




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

براي پرستويي كه دير به پرواز در آمد اما خوش درخشيد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: براي پرستويي كه دير به پرواز در آمد اما خوش درخشيد
هنوز لحن "فاطمه" گفتن هايش با آن صداي مملو از آرامش وقتي در گوش تماشاگران سينما طنين مي اندازد، ياد دغدغه هاي حاج كاظم براي عباس مي افتيم... او با چشماني كه همواره بغضي سحر آميز را با خود به تماشاگر منتقل مي كنند، با حركات و نوع خاص بيان ديالوگ هايش، عرصه طنز، درام و رئال را به شكلي جديد و دوست داشتني به سينماگران و سينما دوستان نشان داد و شايد مي‌شد اين درخشش را در همان ديپلم افتخاري كه با نمايش نخستين فيلم او به وي تعلق گرفت براي آينده اش پيش بيني كرد.


باشگاه جواني برنا - سعيد موسي‌پور/ نامش كه مي آيد براي هر كسي خاطرات خنده ها، اشك ها و احساسات نابي كه از تسلط و هنر فوق‌العاده‌ا‌ش در طول چند ثانيه فريم به فريم از ذهن مي گذرد، تداعي مي شود… و حالا كه دوم تير است و روز تولد او شايد بد نباشد محض ارادت به آستان هنر و هنرمند متعهد ايراني، چند خطي براي او ذوق و شوق شويم...
حضورش در آژانس شيشه اي با آن نگاه بغض آلود و حجم سنگين سكوتش به خوبي به تماشاگراني كه روي صندلي هاي سينما تكيه داده بودند، منتقل مي‌شد و تماشاگر گاه فشارهاي عصبي او را نيز با رگ‌رگ وجودش درك مي كرد. هنوز لحن "فاطمه" گفتن هايش با آن صداي مملو از آرامش وقتي در گوش تماشاگران سينما طنين مي اندازد، ياد دغدغه هاي حاج كاظم براي عباس مي افتيم!

لحظه‌هايي را به ياد مي آوريم كه به طعنه مي خنديديم به "ناخودآگاه رهسپار شدن او به سوي خط مقدم جبهه"، در "ليلي با من است"؛ طعم طنزي شيرين در دهانمان دگرگون شد با بازي زيبا و خاطره آفرينش و آن نگاه‌هاي ريز و بازي رواني كه دل هر رزمنده دفاع مقدس را براي لحظاتي مي‌لرزاند و مي‌خنداند و…

بازي حرفه‌اي و قاطع او در "روبان قرمز" بار ديگر عرصه سينما را دگرگون كرد؛ مردم ديگر شايد بيش از هر بهانه اي به واسطه نام او بود كه روي صندلي هاي تاريك‌خانه سينما مي نشستند و ساعتي را همراه و همدل با او، سكانس به سكانس و ديالوگ به ديالوگ سپري مي كردند.

به "شوخي" ها و "مارمولك" بازي هاي حرفه اي‌ش خنديديم اما حالا بيراه نيست اگر بگوييم آوازه مرد هزار چهره سينماي ايران -با صداي به يادماندني اش" از مرزهاي كشور گذشته است و امروز حتي بسياري از سينماگران داخلي و خارجي نام "پرويز پرستويي" را به عنوان مرد شماره يك سينماي ايران مي شناسند.

پرستويي مانند پرستويي بود كه هرچند دير در آسمان سينماي بعد از انقلاب به پرواز در آمد اما خيلي زود در ميان ستارگان جاي گرفت و تا امروز همان جا مانده است و بي‌رقيب مي درخشد.

او را در تلويزيون كمتر از سينما به خاطر داريم اما حتي بازي او را در نقش محمد، پسر ابوبكر در مجموعه ماندگار امام علي(ع) و يا يك فرهنگي در مجموعه آپارتمان و در همين سال هاي اخير بازي زيبا و خيره كننده اش در مجموعه "زير تيغ" – هر چند گاه مجموعه‌ها به اندازه بازي او ندرخشيدند – فراموش نمي كنيم.

پرستويي اما، در سينما نوع ديگري چهره شد. او با چشماني كه همواره بغضي سحر آميز را با خود به تماشاگر منتقل مي كنند، با حركات و نوع خاص بيان ديالوگ هايش، عرصه طنز، درام و رئال را به شكلي جديد و دوست داشتني به سينماگران و سينما دوستان نشان داد و شايد مي‌شد اين درخشش را در همان ديپلم افتخاري كه با نمايش نخستين فيلم او به وي تعلق گرفت براي آينده اش پيش بيني كرد.

پرويز پرستويي متولد دوم تيرماه سال 1334 در شهر همدان است. او فعاليت هنري خود را از سال 1348 آغاز كرد و براي نخستين فيلمش (ديار عاشقان) ديپلم افتخار بازيگر نقش دوم را در دومين جشنواره فجر دريافت كرد.

او همچنين برنده ديپلم افتخار بهترين بازيگر نقش اول مرد در چهاردهمين جشنواره فيلم فجر براي فيلم ليلي با من است و برنده سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد در شانزدهمين جشنواره فيلم فجر براي فيلم آژانس شيشه اي شد. بازي زيباي او در فيلم موميايي 3 تحسين همگان را در هجدهمين جشنواره فيلم فجر برانگيخت و هر چند در سال 1381 فيلم نه چندان موفق عزيزم من كوك نيستم را با بازي خوبش بر پرده سينماها داشت اما در همان سال يكي از دو جايزه بهترين بازيگر مرد را از جشن ماهنامه دنياي تصوير به دست آورد.

پرويز پرستويي در سال 1382 بار ديگر چشمها را به سوي خود خيره كرد. بازي به ياد ماندني و منحصر به فرد او در نقش رضا مارمولك در فيلم مارمولك (كمال تبريزي) سيمرغ بلورين ويژه هيئت داوران جشنواره بيست و دوم فيلم فجر (بهمن 1382) و تنديس بهترين بازيگر نقش اول مرد هشتمين جشن خانه سينما (شهريور 1383) را براي او به ارمغان آورد.

پرستويي همچنين دو بار ديگر در دوره هاي بيست و سوم (1383) و بيست و چهارم (1384) جشنواره فيلم فجر نيز سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد را براي بازي در فيلم هاي بيد مجنون و به نام پدر از آن خود كرد.

پرويز پرستويي در پاييز سال گذشته براي بازديد از لوكيشن‌هاي فيلم جديد مازيار ميري با عنوان «كتاب قانون» به همراه اين كارگردان به لبنان سفر كرد.

پرستويي خود درباره كار جديدش مي گويد: فيلم جديد مازيار ميري جدي‌ترين پروژه اي است كه حضورم در آن قطعي شده است. پيش از اين قرار بود فيلمبرداري اين فيلم در كشور روسيه يا اوكراين انجام شود ولي به علت شرايط سياسي اين كشورها، اين ويزا صادر نشد.

كتاب قانون مضموني اجتماعي دارد و فيلمنامه آن را محمد رحمانيان نوشته است و قرار است يك بازيگر زن خارجي نيز دراين فيلم حضور داشته باشد.

بايد منتظر باشيم تا جديدترين هنرنمايي "هنرپيشه" بزرگ تاريخ سينماي ايران را تماشا كنيم. بازيگري كه هم اكنون با ايفاي نقش در متفاوت ترين نقش ها و كاراكترها، به خاطره‌اي ماندگار در ذهن نماينده‌اي از هر نسلي در كشور تبديل شده است، راستي تولدت مبارك؛ آقاي بازيگر سكانس هاي ماندگار...
***

در باشگاه جواني برنا ثبت نام كنيد: [email protected]

پيامك ارتباط با برنا: 10000313
 يکشنبه 2 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 343]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن