واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
راسخون: آنچه این روزها در سینمای ایران از "تولید ایده تا اکران" بیش از پیش شاید تعیین کننده باشد به جرات می توان گفت نه کارگردان است و نه فیلمنامه نویس و نه تهیه کننده.البته بحث تهیه کننده تا حدودی از این جمع جدا می شود چرا که در حلقه های اکران، تهیه کننده گاهی در موقعیتی قرار می گیرد که بنا بر ویژگی های متمایز از سایر همکاران، نقش تعیین کننده ای در اکران دارد. بنابر این گزارش،در میان حلقه های به هم پیوسته اکران، این روزها پخش کننده های سینما نقش تعیین کننده ای در اکران فیلمهای سینمایی دارند. چه بسا که پخش کننده هایی در سینمای ایران وجود دارند که در سال فرصت یک اکران هم پیدا نمی کنند و پخش کننده های هم وجود دارند که با اکران همزمان چند فیلم، در گروههای محدود سینمایی جولان می دهند و برج سازی می کنند. در حال حاضر تعداد کل شبکه توزیع فیلمهای سینمایی که حلقه بین تهیه کننده و پخش کننده را بهم متصل می کنند شاید به 15 پخش کننده هم نرسد، اما از این میان شاید2یا 3پخش کننده بیش از دیگران فعال بوده و سایرین به امور جاری روزانه خود می پردازند تا پخش فیلم که وظیفه اصلی آنها باشد! چرا که این افراد عموما به دلیل رقابت ناسالم در جریان پخش، چندان مشتری نداشته و تنها نظاره گر اکران هستند. اما بررسی وضعیت این 2 یا 3 پخش کننده هم نشان می دهد که رقابت سنگین میان آنها در عقد قرار داد با تهیه کننده ها از یکسو و پخش کننده ها ازسوی دیگر وجود دارد بگونه ای که فیلمسازان و تهیه کننده ها سرنوشت اکران فیلم خود و به نوعی بقای خود را در این عرصه در گرو چراغ سبز این پخش کننده ها میدانند! اما نکته قابل توجه درباره این پخش کننده ها این است که گاه خود این پخش کننده ها تهیه کننده هم هستند.یعنی تهیه کننده بیواسطه با سینمادار وارد مذاکره شد تا فرصت از تهیه کنندگان مستقلی که این امتیاز را ندارند گرفته شود. این تهیهکننده پخش کننده ها یک امتیاز دیگر هم دارند.گاه برخی از آنها سالن سینمایی هم در اختیار دارند تا دیگر نیازی به مذاکره با سینمادار نباشد و فیلم پس از آماده شدن مستقیما راهی اکران شود. اما چند سالی است که به منظور جلوگیری از بی عدالتی در حوزه اکران، شورایی به عنوان شورای صنفی نمایش تعیین گردیده تا این شورا بر نحوه اکران فیلمها نظارت کند. نکته قابل توجه در این شورا این بود که سالها بخشی از این شورا را همان پخش کننده، تهیه کننده، سینمادار تشکیل می دانند تا خود هم مجری باشند هم تولید کننده و هم نظارت کننده! گاهی برخی از همین پخش کننده های با نفوذ، به طرقی ناسالم به عقد قرارداد با صاحبان فیلم می پردازند که این قضیه حتی بین پخش کننده و سینمادار هم اتفاق می افتد و در نهایت بسیاری از فیلمها از دور اکران خارج می شوند. محمد درمنش از فیلمسازان کشور در این زمینه و درباره وجود مافیای اکران چنین می گوید: "در هر جامعه وقتی از چیزی صحبت میشود زمینه فرهنگی، اجتماعی و یا سیاسی دارد. در مورد وجود مافیای اکران اطلاع دارم بعضی پخشکنندهها برای جمع کردن فیلمها در دفتر خود سوبسیدها و تحفیفهایی میدهند که غیرقانونی است، به هر حال فیلمها را در اختیار میگیرند. در مقابل سینماداران که با این پخشکنندهها کار میکنند و به واسطه این فیلمها درآمد به دست میآوردند باید به آنان کرنش کنند؛ این پخشکنندهها حالت قیم پیدا میکنند.. او ادامه داد: "بعد از مدتی آن سینماداران که امکانات نداشت و الان دارند، تیم پنهانی تشکیل میدهند که باقی دفاتر پخش، سینماهای ضعیف و برخی از کارگردانان را از دور حضور در این مسابقه محروم میکنند. وقتی این مدل ادامه پیدا میکند همان چند دفتر که به صورت کلان کار میکنند سال بعد قویتر میشوند. البته خوشبختانه تمهیداتی اتخاذ شده که این وضعیت به شرایط اعتدال برگردد." اسف بارتر اینکه یکی از این پخش کننده حتی با فیلمهای ضعیف قرار داد میبست تا همزمان گروههای سینمایی را در اختیار داشته باشد و خود عمدا با شکست این فیلمها در گیشه به رونق فیلم مورد نظر خود دست می یافت. حرکتی که با ورشکستگی صاحبان آن فیلم تبدیل میشد. - - - - - - ادامه دارد..... 999 منتظراخبار، انتقاد وپیشنهاد شماهستیم:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]